FEATURE: UE vrea să scadă zgomotul traficului. 50.000 de oameni mor anual în Europa din această cauză
Zgomotul traficului urban duce la moartea a 50.000 de oameni în fiecare an în Europa. Uniunea Europeană vrea să schimbe acest lucru scăzând cu 4 decibeli zgomotul emis de maşini.
Autorităţile europene nu au de rezolvat în această perioadă doar probleme legate de economia zonei Euro, ci şi unele care au în vedere maşinile din Uniune. Iar una dintre cele mai stringente dintre acestea este cea legată de poluarea fonică a vehiculelor care circulă pe teritoriul Uniunii Europene.
PROPUNERI EUROPENE DE SCHIMBARE
După ce 20 de specialişti în acustică auto au trimis Comisiei Europene la începutul acestui an un raport care ruga autorităţile să ia măsuri urgente legate de poluarea fonică în creştere în Europa, Comisia de Industrie şi Antreprenoriat a redactat o propunere care are scopul de a reduce simţitor nivelul zgomotului produs de maşini în statele europene.
Documentul denumit oficial "Propunere pentru reglementarea nivelului sunetelor produse de autovehicule" arată, cu ajutorul unor date oferite de Organizaţia Mondială a Sănătăţii, că zgomotul traficului din zonele urbane ale Europei este responsabil pentru perturbarea somnului şi al activităţilor zilnice, lucruri care duc la stress şi nelinişte. "Expunerea pe perioade lungi de timp la zgomote de acest tip poate duce la creşterea riscului de boli cardiovasculare şi a tulburărilor psihice", notează raportul Comisiei Europene.
MĂSURA DE BAZĂ: MINUS 4 DECIBELI
Printre măsurile pe care le propune Comisia Europeană se numără implementarea unor reguli valabile în industria auto a întregii Uniuni Europene. Cele mai importante se referă la reducerea zgomotului maşinilor, autobuzelor şi utilitarelor uşoare cu 4 decibeli, respectiv cu 3 decibeli pentru camioane. Scăderea se va face din media actuală a continentului. Aceste modificări vor avea loc în doi paşi, reducerea urmând să fie de doi decibeli în primul pas şi de alţi doi decibeli în cel de-al doilea pas. La camioane, reducerea va fi de un decibel în prima fază şi de doi în a doua fază. Primul pas urmează să intre în vigoare la doi ani după publicarea regulilor, deci după ce acestea vor fi acceptate de statele membre ale Uniunii Europene. Al doilea pas va fi activ la trei ani după primul.
În plus, organizaţiile care militează pentru protejarea mediului solită ca aceşti paşi să fie urmaţi de un al treilea, implementat în 2020.
CE ÎNSEAMNĂ 4 DECIBELI?
Conform studiilor realizate de specialiştii în acustică, 4 decibeli înseamnă o reducere a sunetului pe care o poate distinge clar urechea umană. 5 decibeli reprezintă o schimbare evidentă a sunetului, iar 10 decibeli reprezintă înjumătăţirea sunetului perceput de urechea umană.
CONTESTATARII: "E MULT PREA PUŢIN"
Soluţia Comisiei Europene pare una foarte bună la prima vedere, dar ea este contrată parţial de unii militanţi pentru mediu. Motivul? Eficienţa unor astfel de măsuri ar fi foarte mică. "Deşi această propunere este un pas binevenit în direcţia bună, lucrurile ar trebui să se schimbe mai adânc şi mai rapid. Asta pentru că marea majoritate a vehiculelor europene îndeplinesc deja cerinţele din primul pas şi aproape un sfert reuşeşsc chiar să se ridice la nivelul pasului al doilea", spune Nina Renshaw, director al asociaţiei britanice Transport and Environment. "Este mult mai ieftin ca producătorii să utilizeze deja existenta tehnologie de reducere a zgomotelor decât să punem autorităţile să cheltuie milioane de euro pe bariere fonice de-a lungul şoselelor şi autostrăzilor", continuă Renshaw.
Primul pas pentru adoptarea noilor măsuri va fi intruducerea propunerii Comisiei în dezbaterea Parlamentului European şi a Consiliului de Miniştri, urmând ca, apoi, propunerea să fie ratificată şi pusă în aplicare la nivelul întregului continent.
- "După poluarea aerului, poluarea fonică este cea mai mare cauză a bolilor cauzate de mediu în Europa" - propunerea Comisiei Europene.
Extraordinar...si ce mai vrea UE? Un burete in jurul masinii pt cazul in care intra un pieton in masina... Oamenii respectivi mor de stresul zilnic obisnuit, cum au ajuns ei la concluzia ca din cauza zgomotului produs doar de masini mor .Deci asta e cea mai mare problema a UE acum, penibili