FEATURE: Red Bull în Formula 1 - Peste 20 de ani pentru un titlu mondial
Automarket vă prezintă istoria companiei de băuturi energizante Red Bull în Formula 1, de la sponsorizarea lui Gerhard Berger în anii '80 până la titlul de campioană mondială în 2010.
Red Bull Racing a devenit în sezonul precedent noua campioană mondială a Formulei 1, în primul rând datorită geniului directorului tehnic Adrian Newey şi a talentului lui Sebastian Vettel.
Chiar dacă performanţa a venit în doar al şaselea an de existenţă al echipei, istoria companiei de băuturi energizante Red Bull în cea mai importantă competiţie a sporturilor cu motor este mult mai bogată şi oferă o perspectivă mult mai largă a drumului parcurs de patronul Dietrich Mateschitz.
Austriacul, care în 20 mai va împlini 67 de ani, şi-a văzut visul cu ochii după mai bine de două decenii petrecute în Formula 1, iar începutul a fost pe cât de banal, pe atât de inspirational. Deşi poate lăsa impresia unui personaj care nu a fost lovit niciodată de neşansă, Red Bull a suferit numeroase înfrângeri în drumul spre deţinerea unei echipe de Formula 1, însă pasiunea, determinarea şi visul de a cuceri titlul suprem au împins compania de la spate şi au adus-o anul trecut într-o ipostază greu de imaginat în urmă cu câţiva ani.
ANII '80 - SPONSORIZAREA LUI GERHARD BERGER
Dietrich Mateschitz a fondat compania de băuturi energizante Red Bull în 1987, iar planul său pentru câştigarea unei cote de piaţă cât mai mare a fost unul singur: un marketing puternic. Întrucât compania sa activa pe plan global, omul de afaceri austriac a realizat că trebuie să utilizeze o platformă de promovare care acţionează la nivel internaţional, dar care în acelaşi timp să nu fie nici foarte scumpă în raport cu potenţialele beneficii.
Publicul ţintă al băuturii Red Bull era format preponderent din tineri şi, mai exact, din tineri pasionaţi de sporturi extreme şi de aventură, iar Formula 1 i-a atras imediat atenţia datorită potenţialului său: un sport pe alocuri extrem din anumite puncte de vedere, cu o audienţă formată din tineret dornic să vadă lucruri spectaculoase o dată la două săptămâni. Aflat la început de drum, cu un buget oarecum limitat, Red Bull şi-a făcut intrarea în Formula 1 prin sponsorizarea la sfârşitul anilor '80 a lui Gerhard Berger, cel care pe parcursul carierei sale avea să obţină 10 victorii.
1995 - CUMPĂRAREA PACHETULUI MAJORITAR DE ACŢIUNI LA SAUBER
Pe măsură ce Red Bull devenea o companie tot mai prosperă, planurile lui Mateschitz pentru Formula 1 au luat la rândul lor amploare, mai ales ca urmare a creşterii substanţiale a bugetului de marketing. Simpla sponsorizare a unui pilot nu mai era suficientă pentru obirectivele ambiţioase ale austriacului, care în 1995 a decis să facă un pas major prin achiziţionarea unei echipe.
Alegerea sa s-a oprit asupra celor de la Sauber, echipa fondată de elveţianul Peter Sauber în 1993. Chiar dacă era o echipă complet nouă, Sauber a câştigat 12 puncte în sezonul de debut, urmate de alte 12 puncte în 1994. Aceste performanţe au fost suficiente pentru a convinge pe Red Bull să cumpere 64% din acţiunile echipei. Deşi el a devenit practic acţionarul majoritar, echipa a continuat să fie cunoscută drept Sauber şi să nu includă "Red Bull" în numele său. Totuşi, monopostul a fost decorat cu logo-urile Red Bull şi celebrii tauri care se regăsesc şi astăzi pe maşinile altor două echipe.
2001 - KIMI RAIKKONEN, MARUL DISCORDIEI ÎNTRE MATESCHITZ ŞI SAUBER
În sezonul 2001, Mateschitz a vrut să-l aducă la Sauber pe Enrique Bernoldi, însă Peter Sauber a decis în mod surprinzător să-l aleagă pe Kimi Raikkonen, la vremea respectivă un anonim care nici măcar nu avea licenţă pentru Formula 1, întrucât concurase doar în competiţia minoră Formula Renault.
Acesta a fost momentul în care Red Bull a realizat că Sauber nu are nicio intenţie să-i cedeze complet controlul echipei, motiv pentru care a luat decizia radicală de a vinde pachetul de 64% din acţiuni deţinut la echipa băncii elveţiene Credit Suisse pentru o sumă estimată la 42 de milioane de dolari. Totuşi, Red Bull a continuat să sponsorizeze Sauber până la sfârşitul sezonului 2004, fără ca Mateschitz să aibă un cuvânt de spus în conducerea echipei.
Sauber a fost însă impresionat de modul în care a colaborat cu Mateschitz timp de un deceniu. "Faptul că cooperarea cu Red Bull nu va continua mă umple de un regret excepţional. Nu sunt nici surprins, nici nepregătit, pentru că ştiam de visul lui Dietrich Mateschitz de ani de zile de a-şi realiza propria echipă de Formula 1. Mateschitz mi-a comunicat întotdeauna asta într-o manieră foarte sinceră. Doresc să-i mulţumesc lui Mateschitz pentru cooperarea excepţională de 10 ani care a adus beneficii ambelor părţi şi îi doresc mult succes cu noua sa echipă", declarat Peter Sauber.
2001 - IMPLICAREA LA ARROWS ŞI VISUL UNEI ECHIPE AMERICANE CU PILOŢI AMERICANI
Destrămarea visului de a controla Sauber a determinat Red Bull să se reorienteze spre Arrows, la care a investit bani în 2001. La vremea respectivă, Arrows traversa o perioadă foarte dificilă, iar sponsorizarea Red Bull nu a menţinut echipa pe linia de plutire decât până în 2002. La jumătatea sezonului, Red Bull şi-a manifestat interesul să cumpere întreaga echipă pentru a o transforma într-un team american alcătuit numai din piloţi americani, însă banca britanică de investiţii Morgan Grenfell, care deţinea 45% din acţiuni, s-a opus tranzacţiei. Din cauza imposibilităţii de a-şi plăti furnizorul de motoare şi de a găsi noi patroni, Arrows a intrat în lichidare la sfârşitul sezonului.
2004 - VISUL DEVINE REALITATE: APARIŢIA RED BULL RACING
Imediat după tentativa eşuată de a cumpăra Arrows, Red Bull se reorientează spre o altă echipă cu probleme: Jaguar Racing, deţinută de constructorul american Ford. Negocierile sunt negate vehement de Ford în vara anului 2002, însă Red Bull reuşeşte să se implice la echipă ca sponsor. Producătorul de băuturi energizante a aşteptat încă doi ani înainte ca Ford să decidă în cele din urmă să părăsească Formula 1 şi să vândă echipa.
În 15 noiembrie 2004, cu numai câteva ore înainte de termenul limită pentru înscrierea în sezonul 2005 al Formulei 1, Red Bull a anunţat că a cumpărat echipa Jaguar. Tranzacţia a avut un impact nu numai asupra celor 340 de angajaţi ai echipei de la Milton Keynes, ci şi asupra grilei de start: în cazul în care Red Bull nu ar fi cumpărat Jaguar, Formula 1 ar fi rămas cu numai nouă echipe, în condiţiile în care Acordul Concorde specifică prezenţa a cel puţin 20 de monoposturi pe sezon.
Detaliile tranzacţiei nu au fost dezvăluite, însă neoficial s-a vehiculat că Red Bull a plătit o sumă simbolică de un dolar pentru echipă, cu condiţia de a înveşti 400 de milioane de dolari pe parcursul următorilor trei ani.
Red Bull îşi anunţa încă de la vremea respectivă o parte din ambiitile pe care le avea cu nouă echipă. "Aşteptam cu nerăbdare primul nostru sezon în Formula 1. Acest pas este un vârf provizoriu al implicării noastre de 10 ani în sporturile cu motor", preciza Mateschitz în noiembrie 2004. În scurt timp, echipa a fost redenumită în Red Bull Racing şi a debutat în Formula 1 în sezonul 2005.
2005 - TORO ROSSO - RED BULL RACING ÎN VARIANTA ITALIANĂ
La finalul unui prim sezon cu Red Bull Racing în care a terminat pe locul şapte în clasamentul constructorilor, Mateschitz a cumpărat 50% din acţiunile echipei Minardi, pe care a redenumit-o în Scuderia Toro Rosso (Team Red Bull, în limba italiană). Celelalte 50% din acţiuni au fost cumpărate de Gerhard Berger, pilotul sprijinit de Red Bull la sfaristul anilor '80. Acesta s-a retras însă din Formula 1 în noiembrie 2008, atunci când Red Bull a devenit unicul proprietar al Scuderiei Toro Rosso.
2010 - DRUMUL SPRE TITLUL MONDIAL
În aceeaşi perioadă de la finalul anului 2005 în care a cumpărat Minardi, Red Bull l-a angajat pe reputatul inginer şi director tehnic Adrian Newey de la McLaren să construiască monoposturile Red Bull Racing. Din cauza stabilităţii regulamentului tehnic, britanicul nu a reuşit să-şi impună ideile în primii ani, iar Red Bull Racing a terminat pe locurile şapte, cinci şi şapte în sezoanele 2006, 2007 şi 2008. Schimbările radicale ale regulamentului pentru sezonul 2009 i-au oferit însă lui Newey oportunitatea de a-şi demonstra valoarea, iar echipa a terminat pe locul doi la constructori în 2009 înainte de a deveni campioana mondială în sezonul 2010.
După mai bine de 20 de ani petrecuţi în Formula 1, Red Bull şi-a atins obiectivul în 2010, însă Dietrich Mateschitz ştie mai bine decât oricine că este mult mai greu să te menţii pe primul loc decât să ajungi acolo.
Red Bull si-a ales o nisa de piata excelenta. Fanii motor sportului sunt mai mari consumatori de energizante artificiale decat cei care admira sporturile "fizice". Minte sanatoasa in corp sanatos n-are valoare in fata televizoarelor, a computerelor. Asta e tot. Nu se compara cu Ferrari, Mclaren, Williams. Asta e tot. Eu trebuie sa slabesc 15 Kilograme. Chiar daca nu slabesc nu ma las de Formula 1.