FEATURE: Acţionarii Marelui Circ - cine deţine, de fapt, Formula 1?

Publicat miercuri, 12.06.2013 13:16 de Daniel Popescu

Ce au în comun Banca Naţională a Norvegiei, fondul public de pensii din statul american Texas şi agenţia de marketing digital LBi? Toate sunt acţionare în Formula 1!

Formula 1 este asociată în mare măsură cu Bernie Ecclestone, dealerul de maşini second-hand cu un puternic simţ al banilor care a reuşit în numai câţiva ani să preia drepturile comerciale ale competiţiei.

Nu puţini sunt cei care consideră că Ecclestone este deţinătorul drepturilor comerciale ale Formulei 1, fără să ia în calcul faptul că acţionarul principal este, de fapt, fondul american de investiţii CVC Capital Partners.

Iar acesta este doar vârful aisbergului, pentru că în realitate Formula 1 are nu mai puţin de... 16 acţionari. Astăzi vă povestim cum s-a ajuns în această situaţie şi cine sunt aceşti acţionari ai Formulei 1.

CUM A ÎNCEPUT TOTUL?

Formula 1 este o competiţie desfăşurată sub egida Federaţiei Internaţionale de Automobilism (FIA) încă de la sezonul de debut din 1950, fie direct, fie prin intermediul subsidiarei FISA (Federation Internaţionale du Sport Automobile). În această calitate, FIA s-a ocupat de tot ce însemna Formula 1, de la stabilirea regulamentului şi a calendarului competiţional şi până la vânzarea drepturilor pentru transmisiunile TV.

Totul a început să se schimbe în 1978 în momentul în care Ecclestone, care tocmai făcuse un profit de câteva milioane de dolari prin vânzarea celebrei echipe Brabham, a simţit impactul pe care îl va avea televiziunea în deceniile următoare.

Britanicul şi-a dat seama că televiziunile vor plăti sume importante de bani pentru a transmite cursele de Formula 1, astfel că s-a aliat cu marile echipe împotriva preşedintelui FIA Jean Marie Balestre, a fondat compania Formula One Promotions and Administration (FOPA) şi a obţinut drepturile comerciale ale Formulei 1.

Bernie Ecclestone, omul care a schimbat radical Formula 1

De aici, cu largul concurs al fostul preşedinte al FIA Max Mosley şi printr-o adevărată încrengătura de tranzacţii despre care s-ar putea scrie sute de pagini, printre care şi unele cu un puternic miros de ilegalitate, Formula 1 a ajuns în martie 2006 în braţele fondului american de investiţii CVC Capital Partners, care deţine drepturile comerciale până în anul 2110.

Nu, nu este nicio greşeală, drepturile TV ale Formulei 1 vor reveni la FIA abia în anul 2111, presupunând că atunci va mai exista Marele Circ.

În cei şapte ani care au trecut de la această achiziţie, CVC Capital Partners a avut "grijă" să împartă şi să vândă acţiuni după propriile interese, astfel că în prezent există nu mai puţin de 16 acţionari ai drepturilor comerciale.

CINE SUNT ACŢIONARII?

▶ CVC Capital Partners - 42.3% - CVC Capital Partners deţine, în nume propriu sau a altor 10 fonduri de investiţii pe care le controlează direct, 42.3% din acţiuni, fiind astfel acţionarul principal al competiţiei. Înfiinţat în 1981, CVC este un fond american de investiţii cu active de 46 de miliarde dolari care are investiţii în peste 250 de companii. În prezent, CVC deţine celebrul producător de bagaje Samsonite şi 50% din acţiunile operatorul poştal naţional din Belgia;

▶ Waddell & Reed - 14.4% - companie americană de investiţii financiare înfiinţată în 1937 listată la bursa din New York care valorează în prezent aproximativ 4 miliarde de dolari;

▶ LBi - 12.3% - agenţie de marketing digital cu sediul la Amsterdam care are aproximativ 2000 de angajaţi în 17 ţări preponderent europene. În ciuda numărul mare de acţiuni deţinute în Formula 1, compania are venituri anuale de numai 250 de milioane de dolari. Totuşi, CVC Capital Partners are drept de veto asupra acestor acţiuni, astfel că indirect sunt deţinute tot de fondul american de investiţii;

▶ Bambino Holdings - 8.5% - companie controlată direct de Bernie Ecclestone prin intermediul unei alte companii proprii, Ecclestone Family Trust;

▶ Bernie Ecclestone - 5.3% - acţiuni primite direct de Ecclestone în momentul în care a vândut drepturile TV către CVC Capital Partners;

▶ Norges Bank Investment Management  - 3.9% - divizia de investiţii a Băncii Naţionale a Norvegiei, unul dintre cei mai mari investitori instituţionali din întreaga lume. Fondurile acestei divizii de investiţii provin în cea mai mare parte din profiturile obţinute din extracţia de petrol din Marea Nordului;

▶ Teachers Retirement System of Texas - 3.2% - fondul public de pensii al statului american Texas. Acest fond gestionează pensiile a peste 1.3 milioane de americani care lucrează în şcolile, colegiile şi universităţile din statul american Texas. În prezent, deţine active totale de 117.5 miliarde de dolari;

▶ JP Morgan Whitefriars Inc - 3.2% - cea mai mare bancă din Statele Unite şi a doua cea mai mare bancă din lume, cu active totale de 2.5 trilioane de dolari;

▶ BlackRock - 2.6% - companie americană de investiţii financiare cu sediul la New York fondată în 1988. În prezent, deţine active în valoare de 3.67 miliarde de dolari;

▶ Patrick McNally - 1% - fost jurnalist al publicaţiei Autosport, a devenit unul dintre partenerii de afaceri ai lui Ecclestone, iar în prezent gestionează Paddock Club, un club exclusivist pentru partenerii Formulei 1 care pot vedea cursele la preţuri ce pornesc de la 3000 de dolari;

▶ Duncan Llowarch (0.8%), Sacha Woodward Hill (0.8%), Churchill Capital Ltd (0.7%), Judith Griggs (0.5%), Peter Brabeck-Letmathe (0.25%) şi Martin Sorrell (0.25%) - angajaţi şi, respectiv, acţionari, CVC Capital Partners care au primit o mică parte din acţiuni.

Formula 1 s-a transformat incet-incet intr-o afacere

O sinteză a celor 16 acţionari arată că aceştia nu au aproape nicio legătură cu sporturile cu motor, mai ales că, în cea mai mare parte, vorbim despre fonduri de investiţii, bănci sau chiar fonduri de pensii. Toate aceste instituţii au cumpărat acţiuni cu unicul scop de a face profit, indiferent de mijloace şi indiferent de direcţia în care merge sportul în sine.

De altfel, acestea sunt şi câteva dintre motivele pentru care Formula 1 a pus tot mai mult accentul pe circuite construite în ţări precum India, China sau Coreea de Sud şi pentru care piste celebre precum Nurburgring sau Spa-Francorchamps îşi găsesc tot mai greu locul în calendar. În plus, în ţări precum Marea Britanie sau Franta cursele sunt transmise pe posturi pay-per-view, întrucât costurile drepturilor sunt prea mari pentru a fi suportate de televiziunile finanţate exclusiv din publicitate.

În aceste condiţii, mai are cineva dubii că Formula 1 a devenit, de fapt, o simplă afacere?

  • ion, miercuri, 12.06.2013 14:09

    am dubii ca este o afacere "simpla"!!!!

  • tzenu_bmw, miercuri, 12.06.2013 16:16

    interesanta chestia cu 2110-2111..........

  • serghe, miercuri, 12.06.2013 20:49

    Este ca la noi cu cesionarea pe 99 de ani .Astia "baieti destepti"........ stiu sa faca bani

  • Dumbrava, joi, 13.06.2013 09:54

    Felicitari pentru articol ! ......si americani nici nu se uita la Formula 1...