F1: Oscar Piastri câștigă în Spania. Verstappen, penalizat după un acroșaj cu George Russell

Publicat luni, 02.06.2025 12:35 de Tiberiu Safta

Oscar Piastri a câștigat Marele Premiu al Spaniei și a obținut a 5-a victorie din acest sezon. Cursa a fost marcată de o neutralizare târzie, care a dus la un duel foarte strâns pentru ultimul loc pe podium, câștigat într-un final de Charles Leclerc.

Marele Premiu de Formula 1 al Spaniei din 2025 a fost câștigat de către Oscar Piastri. Ultima cursă găzduită de circuitul Barcelona-Catalunya a fost plină de momente de suspans și de un moment controversat în ultimele tururi, în care actorul principal a fost Max Verstappen. După o luptă acerbă pentru ultimul loc pe podium, cauzată de o neutralizare a cursei în ultimele tururi, McLaren a obținut o nouă dublă, iar Charles Leclerc a reușit să bifeze al doilea podium din acest sezon.

FERRARI CÂȘTIGĂ POZIȚII LA START

Înaintea startului cursei, Lance Stroll, pilotul Aston Martin, a fost nevoit să se retragă din cauza unei probleme medicale. Astfel, au rămas doar 19 piloți care au luat startul în cursă. Dintre aceștia, 18 au ales să plece cu anvelopele soft, în timp ce Yuki Tsunoda, calificat pe ultimul loc și cu plecare de pe linia boxelor, a ales anvelopele de compoziție medie.

La start, Oscar Piastri, plecat din pole position, și-a păstrat avantajul în fața lui Max Verstappen și Lando Norris. George Russell, plecat de pe locul 4, a avut un start slab și a fost depășit rapid de către Lewis Hamilton. La scurt timp, Charles Leclerc a reușit și el să treacă de Russell. Astfel, la finalul primului tur, Piastri era lider în fața lui Verstappen, Norris, Hamilton, Leclerc, Russell, Antonelli, Gasly, Hadjar și Alonso în puncte. În cel de-al doilea tur, Nico Hulkenberg, plecat de pe locul 15, a reușit să treacă de Fernando Alonso pe locul 10.

În tot acest timp, Liam Lawson a fost într-un duel foarte strâns cu Alonso și cu Alex Albon, lucru care l-a ajutat pe Hulkenberg să urce rapid în clasament. Neozeelandezul de la Racing Bulls l-a atins pe Alex Albon în primul viraj. Thailandezul de la Williams a fost forțat să intre la boxe la finalul primului tur pentru a înlocui aripa din față avariată.

ORDINE DE ECHIPĂ LA FERRARI

Oscar Piastri a început să se distanțeze de restul plutonului, însă nu înainte de a fi pus sub presiune de Verstappen. Olandezul a intrat în raza DRS a australianului, însă ritmul de cursă al pilotului McLaren a fost prea mult chiar și pentru cvadruplul campion mondial de la Red Bull.

Mai în spate, Lewis Hamilton deja pierduse teren față de primii 3, iar Leclerc era lipit de cutia de viteze a monopostului pilotat de fostul campion mondial. Monegascul a încercat să treacă de britanic, însă Hamilton și-a apărat poziția, dar a pierdut și mai mult timp față de Norris pe locul 3. Era clar că dintre cei doi piloți Ferrari, Leclerc avea un ritm mai bun, astfel că echipa a fost nevoită să-i ordone lui Hamilton să se dea la o parte pentru coechipierul său.

Hamilton a recepționat ordinul de echipă și l-a lăsat pe Leclerc să treacă de el în primul viraj. Între timp, liderul Piastri avea deja un avans de 3 secunde în fața lui Verstappen, care era acum pus sub presiune de către Norris. Britanicul de la McLaren a trecut cu ușurință de olandezul de la Red Bull în turul 13, ritmul de cursă al celor de la McLaren fiind din nou intangibil. În turul următor, Verstappen a intrat la boxe pentru un nou set de anvelope soft și a revenit pe circuit pe locul 8.

ALONSO IESE ÎN DECOR

Fernando Alonso, care se afla în puncte înainte de prima serie de opriri la boxe, a ieșit în decor pe pietriș după o eroare de pilotaj. Spaniolul a revenit pe circuit pe locul 15, în fața lui Esteban Ocon. La scurt timp, fostul campion mondial a intrat la boxe pentru un set nou de anvelope. La un tur după oprirea lui Alonso, Hamilton a oprit și el pentru un set de anvelope medium. A urmat apoi Leclerc, imediat în următorul tur, moment în care a montat și el anvelopele cu dungi galbene.

VERSTAPPEN PREIA CONDUCEREA

Piloții McLaren au rămas mai mult timp pe circuit, în timp ce Verstappen a reușit să urce înapoi pe locul 3 după opririle piloților din față, dar și după ce a depășit ambii piloți Mercedes. Oprirea lui Norris a venit în turul 22 pentru anvelope medium. Britanicul a revenit pe locul 3, la 10 secunde în spatele lui Verstappen, care urcase acum pe locul 2 odată cu oprirea lui Norris.

La un tur după oprirea lui Norris a venit și rândul lui Oscar Piastri să monteze un set nou de anvelope medium. Odată cu oprirea sa, Max Verstappen era acum noul lider, însă el mai trebuia să oprească încă odată, deoarece nu montase o compoziție diferită de anvelope. Piastri a revenit pe circuit la 5 secunde în spatele lui Verstappen.

LAWSON ȘI ALBON SE ACROȘEAZĂ DIN NOU

Ceva mai în spate, Liam Lawson și Alex Albon s-au duelat din nou pentru poziție, mai exact pentru locul 11. Cei doi s-au atins din nou și, la fel ca și la primul incident, Albon s-a ales cu o aripă față avariată. Stewarzii i-au acordat thailandezului o penalizare de 10 secunde înainte ca acesta să fie chemat la boxe pentru a se retrage din cursă.

STRATEGIE DIFERITĂ PENTRU VERSTAPPEN

Max Verstappen nu era deloc mulțumit de comportamentul anvelopelor soft, motiv pentru care a oprit pentru a doua oară în turul 29. De această dată, Verstappen a montat anvelope medium, iar asta a scos la iveală o strategie cu 3 opriri. Olandezul a căzut în spatele lui Leclerc, însă a reușit să treacă de monegasc la scurt timp și a început să-l prindă din urmă pe Norris. Piastri era acum noul lider și începea să fie prins din urmă de coechipierul său.

Charles Leclerc a oprit și el pentru a doua oară la scurt timp după Verstappen, urmat un tur mai târziu de George Russell. Monegascul a revenit pe locul 6, în timp ce Russell a revenit pe locul 7, în spatele lui Kimi Antonelli. Britanicul de la Mercedes a fost lăsat de către Antonelli să treacă în față, cei doi piloți fiind pe strategii diferite.

Hamilton a oprit și el încă o dată, alături de Nico Hulkenberg. Pentru Hamilton, oprirea a fost lentă, motiv pentru care a revenit pe locul 7. La un tur după oprirea lui Hamilton, strategia cu 3 opriri a lui Verstappen a fost confirmată, după ce olandezul a oprit din nou pentru un set de anvelope soft uzate. Olandezul a revenit pe locul 3, chiar în fața lui Yuki Tsunoda pe circuit, japonezul fiind depășit cu un tur.

TRAFICUL ÎL ÎNGREUNEAZĂ PE NORRIS

McLaren a răspuns amenințării lui Verstappen și l-a adus la boxe mai întâi pe Norris, care a revenit în fața olandezului. Piastri a oprit imediat în următorul tur și a reușit să-și păstreze poziția de lider după oprire.

Imediat după aceste opriri, primii 3 piloți au fost îngreunați de cei care erau pe punctul de a fi depășiți cu un tur. Dintre cei 3, Norris a fost cel mai încurcat, lucru care i-a permis lui Verstappen să se apropie până în raza DRS a pilotului McLaren. Odată cu depășirea traficului însă, Norris a început din nou să se distanțeze de Verstappen.

SAFETY CAR CAUZAT DE ANTONELLI

Exact atunci când lucrurile păreau deja decise, cursa a fost neutralizată cu Safety Car în turul 55, după ce Kimi Antonelli a fost nevoit să abandoneze cu un motor defect. Toți piloții din top 10 au intrat la boxe pentru a schimba anvelopele. Verstappen a revenit pe circuit cu anvelopele de compoziție hard, spre surprinderea lui, deoarece el rămăsese fără anvelope noi de compoziții mai moi. Pozițiile nu au fost schimbate în urma opririlor la boxe.

VERSTAPPEN, CONTACT CU LECLERC ȘI RUSSELL

La restart, Oscar Piastri a condus plutonul, urmat de Norris și apoi de Verstappen, Leclerc și Russell. Pe anvelopele hard, Verstappen nu a avut aderență bună și a fost foarte aproape de un dezastru după ce i-a fugit partea din spate în momentul în care a accelerat. Această greșeală i-a permis lui Leclerc să treacă de Verstappen înainte de primul viraj. Cei doi s-au și atins ușor înainte ca manevra să fie finalizată.

Alături de Leclerc, Russell a încercat și el să profite de greșeala lui Verstappen. Cei doi s-au atins în primul viraj, lucru care l-a forțat pe olandez să taie virajul și să revină între Leclerc și Russell. La scurt timp, lui Verstappen i s-a transmis că trebuie să cedeze poziția lui Russell. Exact în momentul în care părea că Russell va trece de olandez, Verstappen s-a acroșat cu britanicul. Aparent, Verstappen l-ar fi lovit intenționat pe Russell și i-a avariat monopostul, însă nu îndeajuns încât să-l scoată din cursă.

Ulterior, Russell a fost lăsat să treacă, iar Verstappen a coborât pe locul 5, fiind investigat de conducerea cursei pentru acel moment controversat. La final, Nico Hulkenberg a reușit să treacă de Lewis Hamilton pentru locul 6 cu doar două tururi înainte de final.

VICTORIE PENTRU PIASTRI, PENALIZARE PENTRU VERSTAPPEN

La finalul celor 66 de tururi, Oscar Piastri și-a trecut în cont a 5-a victorie din acest sezon și a reușit să-și mărească avantajul în campionat. Lando Norris a asigurat o nouă dublă McLaren cu locul 2, iar Charles Leclerc a terminat pe locul 3, reușind să urce pentru a doua oară pe podium în acest sezon.

George Russell a terminat pe locul 4, urmat de Nico Hulkenberg pe 5 și Lewis Hamilton pe 6. La finalul cursei, Max Verstappen a fost penalizat cu 10 secunde pentru acroșajul cu Russell și a căzut pe locul 10. În fața lui au terminat Isack Hadjar pe locul 7 și Pierre Gasly pe locul 8, în timp ce Fernando Alonso și-a trecut în cont primele puncte din acest sezon cu locul 9.

În afara punctelor, Liam Lawson a terminat pe locul 11, în fața lui Gabriel Bortoleto (12), Yuki Tsunoda (13), Carlos Sainz Jr (14), Franco Colapinto (15), Esteban Ocon (16) și Oliver Bearman (17).

10 PUNCTE ÎNTRE PIASTRI ȘI NORRIS

Cu această victorie, Oscar Piastri are acum 186 de puncte în campionatul piloților și este la 10 puncte în fața lui Lando Norris. Max Verstappen rămâne pe locul 3 la mare distanță cu 137 de puncte. George Russell este pe locul 4, cu 111 puncte, iar Charles Leclerc este pe locul 5, cu 94 de puncte.

În clasamentul constructorilor, McLaren are 362 de puncte și este în fața celor de la Ferrari cu 197 de puncte. Echipa italiană urcă pe locul 2, cu 165 de puncte, în timp ce Mercedes cade pe locul 3, cu 159 de puncte. Red Bull este acum pe locul 4, cu 144 de puncte.

Următoarea cursă este Marele Premiu al Canadei, care se va desfășura în weekend-ul 13 – 15 iunie.

via Formula 1

  • MarS, luni, 02.06.2025 12:36

    Mad Max :)) Totusi Leclerc nu a primit nimic pt sicanarea aia pe linia dreapta

  • Bixente, luni, 02.06.2025 12:47

    Piastri este un cyborg. Norris este suficient de consistent. Verstappen a ajuns la un deficit de 50 puncte. Deznodamantul este evident. Sezonul 2025 este deja incheiat.

  • Lewis Hamilton, luni, 02.06.2025 14:25

    „Nu am nici cea mai mică idee de ce a fost atât de rău la Barcelona. A fost cea mai proastă cursă pe care am experimentat-o din punct de vedere al echilibrului. Zero lucruri pozitive. Dar in 2026 lupt pentru titlul mondial. Este o promisiune.” (BBC Sport)

  • @lewis, luni, 02.06.2025 15:05

    la anul lupta la f2

  • Maverick, luni, 02.06.2025 15:06

    Vanitatea lui "Crashttapen": E un fel de nebunie Generată de trufie, O ambiţie deşartă Ce-l împinge-ades la ceartă. E-o neghioabă semeţie, Insolenţă, făloşie, E orgoliu,-nfumurare, E orbire, îngâmfare, Fudulie, aroganţă, Ce-o arată cu nonşalanţă, Uneori obrăznicie, Deseori zădărnicie, Este o deşertăciune, Lipsă de înţelepciune. Vanitate, vanitate, Îl împinge pe Max la păcate!

  • hasu, luni, 02.06.2025 23:23

    Nu asa trebuia sa se termine !Echipa a clacat, Leclerc-Ferarri au gindit corect. Daca ar fi avut un set de pneuri Soft precum Leclerc acum ar fi fost considerat genial ! Cu toata opozitia lui McLaren !

  • Statisticianu', marţi, 03.06.2025 11:36

    Max trebuia sa ramana pe pista cu mediile uzate pentru ultimele 10 tururi. Reusea astfel un rezultat superior celui cu hardurile noi.

  • Liliacul, marţi, 03.06.2025 12:06

    Un cocalar obosit care nu stie sa piarda. Trebuia steag negru.

  • Bixente, marţi, 03.06.2025 17:29

    Alonso este lucky looser. A prins 2 puncte obosite, primele din 2025, dintr-un noroc chior. Lance Stroll n-a putut sa participe la cursa, iar Verstappen a fost penalizat cu 10 secunde tocmai cand plutonul era suficient de compact. In cursele fara aparitia SC, Alonso este surclasat cu macar un tur. Fernando, lasa si locul altora, cei aflati la jumatatea varstei tale, si care n-au acces in F1 din cauza unor dinozauri inutili care se cramponeaza in a sechestra volane de F1. Fernando, esti doar amintirea unei amintiri.

  • Au inventat apa calda, marţi, 03.06.2025 18:56

    Greu de înțeles strategia RBR, mai ales că plecau de pe 3 și nu ar fi avut probleme să rămână acolo cu strategia clasica. Asa ,toată cursa au alergat sa recupereze pitul suplimentar, că sa nu mai spun că economiseau un set de softuri și astfel putea lupta cu sanse contra McLaren in ultimele tururi. Cât îl privește pe olandezul zdrobitor, lipsa lui de caracter și fair play nu mai surprinde

  • Maverick, marţi, 03.06.2025 19:54

    Fraților, Bixente ăsta o fi de același sânge cu Cristian Tudor Popescu? :)))

  • ...dar nu și mersul pe jos, miercuri, 04.06.2025 10:36

    Apare frustrarea atunci cand alergi 90 % din cursa dupa un rezultat mare, iar apoi te vezi depasit extrem de facil din cauza ca propria ta echipa a reusit contraperformanta sa-ti genereze neajunsuri importante, si nu acele beneficii, asa cum era normal. Hannah Prater a prins o zi foarte proasta la Montmelo. Olandezul trebuia sa nu mai intre la boxe sub SC, era primul in cursa la restart pentru ultimele 7 tururi cu PNEURI C2 PREPONDERENT UZATE si, cel mai probabil, nu cobora sub locul 3 la final. RBR a gresit major la Barcelona, iar Verstappen a tras toate ponoasele.