EXCLUSIV: Un roman a creat BMW-ul viitorului!
Un designer roman a conceput o masina sport a viitorului apropiat. Bazat pe liniile BMW, conceptul se numeste Z0.
Daca de obicei gazduim in paginile Automarket creatii ale designerilor straini, astazi ne ocupam de un concept BMW gandit si realizat - deocamdata la nivel digital - de un roman. Este vorba de Andrei Avarvarii, un tanar a carui creatie inecarca sa imagineze masina sport a deceniului urmator. Numele sau nu este straini vizitatorilor fideli ai Automarket, Andrei fiind cel care creeaza imaginile digitale ale viitoarelor modele care vor aparea in lumea auto.
Conceptul se numeste Z0 si este imaginea a ceea ce Andrei numeste "o masina inteligenta, eficienta si prietenoasa cu mediul". Numele Z0 vrea sa induca ideea celei mai mici masini sport create de BMW, particula "0" reprezentand, de asemenea, imaginea lipsei totale a emisiilor poluante si reducerea conceptului la esenta sa.
Motorul prototipului BMW Z0 este un DOHC turbo de 1.6 litri care functioneaza pe baza de hidrogen. Acesta scoate 200 de cai si 220 Nm, fiind capabil sa ajunga in 4 secunde de la 0 la 100 km/h si la o viteza maxima de 220 km/h. Masa proprie a modelului este de 450 de kilograme.
Andrei Avarvarii - INTERVIU AUTOMARKET
1. Cine esti?
Sunt un mereu indragostit de automobil, care a descoperit devreme ca s-a nascut sa faca design auto. Drumul in acest sens a fost si este anevoios, dar cu atat mai palpitant si interesant. A trebuit sa devin mai intai economist pentru a-mi putea finanta studiile in domeniul designului industrial. Cu toate acestea cred ca pregatirea mea mixta (absolvent Contabilitate si Informatica de Gestiune in 2005 si absolvent Design Industrial in 2008) este un mare avantaj si nu un impediment in profesia pe care am ales-o.
2. De unde vine pasiunea pe care o ai pentru designul auto?
Cred ca este pur si simplu organica. Inca de mic am adorat masinile, de la Fordul Mustang (model ‘84) pe care l-am primit la 4 ani si pana la colectiile interminabile de “surpize” de la gumele de mestecat Turbo copilaria mea a fost marcata de automobil. In adolescenta mi-au cazut in mana primele reviste de specialitate, am inteles ca designul auto exista ca profesie, am realizat ca asta vreau sa fac si m-am apucat de desenat.
3. Care sunt visurile tale realizabile pe plan mediu si care este cel mai frumos vis profesional pe care il in acest moment?
Colaborarea mea curenta cu presa de specialitate este foarte interesanta pentru mine si mi-as dori ca pe termen sa continuu sa realizez astfel de ilustratii. In paralel as vrea sa trec la nivelul urmator, sa fac un master specializat pe designul auto in cadrul unei universitati din strainatate si/sau sa sa ma angajez in departamentul de design al unui constructor.
Vise frumoase am multe, mi-ar placea sa pot proiecta vreodata un automobil care sa ramana ca icoana, un model BMW sau un automobil cu logo-ul Pininfarina pe laterale.
4. In ce masura crezi ca un designer roman se poate impune pe o piata dominata de nume grele ale industriei auto?
Desi nationalitatea si originile conteaza aici, ca in orice alt domeniu, pot fi depasite daca ai cu adevarat ceva de spus in design. Un exemplu bun in acest sens este Jozef Kabaň, slovacul care a pornit cu dezavantajele mentionate si a ajuns Chief of Exterior Design la Audi, avand trecut in portofoliu si caroseria celebrului Bugatti Veyron.
5. Care crezi ca este cel mai reusit model de serie existent in acest moment pe piata?
Multe elemente dau masura unui automobil, o sa rapund aici luand in calcul in primul rand designul. Ultimile modele Maserati desenate de Pininfarina sunt absolut superbe. Granturismo poarta pe buna dreptate numele unei categorii de masini, fiind cel mai frumos reprezentat al acesteia.
6. Care crezi ca e cel mai reusit concept prezentat in ultimul timp in industrie?
BMW Gina imi vine prima oara in minte. Caracterul “out of the box” al conceptului, si indrazneala m-au vrajit. Desi departe inca de un produs de serie, cred ca deschide noi cai pentru viitor. Mi-ar placea ca in curand masininile sa-mi poata face si la propriu cu ochiul.
7. Ai vreun designer preferat in industrie?
Liniile si filosofia Pinifarina imi plac cel mai mult.
8. Ce ai vrut sa conturezi prin conceptul BMW Z0?
Se anunta vremuri grele pentru automobile, in special pentru cele mai «insetate» (SUV-uri, automobile sport). Z0 se doreste a fi un automobil sport adaptat deceniului urmator, care ofera o placere deosebita in pilotaj, intr-un pachet accesibil si ecologic. Trebuie mentionat ca a fost gandit in special pentru piata din SUA (regiunie calde : California, Florida, etc.)
9. Cum preferi: ideile tale recunoscute dar neaplicate sau ideile tale hulite dar aplicate?
Decat sa spuna toata lumea ca ideile mele sunt “OK” as prefera ca unii sa le gaseasca senzationale iar altii... necorespunzatoare. Orice designer isi doreste sa-si vada “rodul muncii” circuland pe strazi.
10. Care sunt caracteristicile conceptului Z0 regasite astazi pe modelele BMW?
Arhitectura cu motor frontal longitudinal si tractiune spate este specifica BMW. Alimentarea cu hidrogen este intents studiata de BMW in prezent, o serie limitata de exemplare Seria 7 cu aceasta tehnologie chiar ruleaza. Designul face cateva sacrifcii pentru a tine masa cat mai jos (450 kg ne-am propus noi) si nu are multe elemente de confort. Dar sloganul traditional BMW “The Ultimate Driving Machine” se potriveste perfect conceptului.
11. Care sunt particularitatile stilistice ale prototipului tau in comparatie cu ce are BMW astazi in gama?
Silueta cu bot lung si scaune amplasate in spatele centrului de rotatie al masinii se regasesc si la Z4. Grila BMW orientat pe orizontala face trimitere la roadsterul clasic 507 si la interpretarea moderna a acestuia, Z8. Linia spatelui si stopurile alungite amintesc si ele de celebrele automobile BMW. Caroseria bicolora leaga vizual masina de modelele de competitie, partea din fata desenand o sigla BMW exacerbata.
12. Care este modelul care crezi ca surprinde cel mai bine directia de design pe care o va lua industria auto in urmatoarea perioada?
Conceptul BMW CS cred ca va da nota nu doar pentru viitoarele modele bavareze ci si pentru multe alte automobile de lux.
Deci se poate si in Romania, nu trebuie sa ne facem tot timpul idioti!