Evenimente speciale în România cu ocazia celor 60 de ani de Mini: teste de îndemânare pe circuit și expoziție în cadrul Concursului de Eleganță Sinaia 2019
Mini împlinește 60 de ani de la debut. Pentru a sărbători într-un mod cât mai plăcut frumoasa vârstă, oficialii producătorului britanic au pregătit câteva evenimente speciale. În România, ne-am întrecut pe un circuit de îndemânare cu versiuni John Cooper Works și am admirat două exemplare istorice pe Domeniul Regal de la Peleș.
În urmă cu șase decenii, British Motor Corporation (BMC) lansa modelul Mini. Publicul a putut admira chiar de la inceput două modele produse plecând de la aceeași structură: Morris Mini-Minor si Austin Seven. Iar această dublă premieră anticipa flexibilitatea cu care putea fi valorificat conceptul britanicilor caracterizat de dimensiunile exterioare mici, spațiul interior generos și comportamentul dinamic bun. De-a lungul timpului, Mini a trecut de la o mașină accesibilă, la un adevărat icon.
Iar Mini a reușit să impresioneze cu adevărat prin calitățile dinamice. Cu ajutorul legendarului designer din Formula 1 John Cooper, micuțul model britanic a oferit câteva momente memorabile în Campionatul Mondial de Raliuri: victorii la Monte Carlo în 1964, 1965 și 1967. Mulțumită lui John Cooper, britanicii au adus pe piață o mașină agilă care să ofere o experiență de condus impresionantă. Parteneriatul dintre constructorul britanic și John Cooper Garages continuă și astăzi, iar versiunile produse sub sigla JCW au devenit sinonim pentru sportivitate.
Teste de îndemânare pe autodromul Academiei Titi Aur
Anul acesta, Mini împlinește 60 de ani de la debut, iar pentru a sărbători cum se cuvine frumoasa vârstă, producătorul britanic a pregătit o serie de evenimente pentru fani. În România, aniversarea celor șase decenii a început deja, divizia locală fiind responsabilă pentru un eveniment desfășurat pe autodromul Academiei Titi Aur.
Opt exemplare Mini John Cooper Works au fost prezente pe traseele de îndemânare puse în scenă de Radu Airiciu și Radu David. Cei doi instructori români au absolvit școala de traineri BMW Driving Experience, prima școală de pilotaj și condus a unei mărci auto. Primul instructor-șef al BMW Driving Experience a fost Rauno Aaltonen, pilotul care a obținut ultima victorie Mini în Raliul de la Monte Carlo în 1967.
Cei doi instructori au pregătit două trasee: o zonă dedicată evitărilor unor obstacole și un mic circuit de îndemânare asemănător cu cel implementat în urmă cu câteva luni pentru testul cu noul BMW Seria 3.
La o primă vedere, evitarea unui obstacol apărut pe drum poate fi considerată o situație de trafic ușoară pentru un șofer experimentat. Dar testul de la Academia Titi Aur ne-a demonstrat că o coordonare mai puțin exactă între privire și mișcarea volanului poate duce la un accident. Doar că, în cazul de față, singurele care au avut de suferit au fost conurile din cauciuc.
Primul test de evitare s-a desfășurat la 50 km/h, viteza maximă permisă în localități. O mișcare scurtă a volanului către dreapta pentru evitarea obstacolului și o revenire pe trasă. Totul decurge ca la carte. Pentru partea a doua a testului, viteza a crescut la 60 km/h, iar micile greșeli au început să-și facă loc: o mișcare incompletă a volanului sau o revenire prea scurtă au fost cauzele care au dus la "accidentarea" conurilor. Cei care vor să-și testeze abilitățile, dar și să învețe mai multe despre conducerea prevetivă, pot urma cursurile teoretice și practice oferite de Academia Titi Aur.
Cea de-a doua probă pregătită de cei doi instructori s-a desfășurat pe un circuit de îndemânare acolo unde puteam duce la limită noile Mini John Cooper Works.
Cei patru cilindri ai motorului care echipează modelul britanic încep să bată alert. Un start lansat și unitatea de 2.0 litri livrează resursele într-un ritm rapid pentru ca tu să te poți bucura de senzații plăcute. Pornesc într-un tur de recunoaștere al traseului de îndemânare: 5 jaloane cu intrare prin dreapta, o întoarcere completă mărginită de alte conuri, o repetare a trecerii printre jaloane și o oprire la punct fix.
Trec resursele lui Mini John Cooper Works din Normal în Sport. Cei 231 CP livrați la 5.200 rpm și cei 320 Nm disponibili începând cu 1.450 rpm sunt gata să "muște" aprig ori de câte ori apeși cu sete pedala de accelerație. Transmisia Steptronic cu 8 trepte o trec pe modul manual pentru a putea schimba rapoartele cu ajutorul padelelor din spate volanului. Primesc startul și parcurg cu rapiditate prima parte a traseului. Știam că secundele bune pot fi câștigate în momentul întoarcerii complete, motiv pentru care am ales o trasă ceva mai largă, dar chiar și așa am "reușit" să ridic de pe asfalt una dintre roți. Cu pedala de accelerație călcată la maxim am continuat către partea a doua a traseului. Parcug fără emoții cele cinci jaloane și frânez din timp pentru oprirea la punct fix. 21.88 de secunde, dar mai aveam la dispoziție încă trei treceri. Până la final am reușit să îmbunătățesc timpul cu 1.50 de secunde și astfel să câștig "competiția" de îndemânare.
Mini în cadrul Concursului de Eleganță Sinaia
Al doilea eveniment Mini programat cu ocazia aniversării celor 60 de ani a avut loc la Sinaia. În weekend-ul în care cele 35 de Bătrâne Doamne s-au "duelat" în fața Castelului Peleș pentru premiul Best of Show al Concursului de Eleganță Sinaia 2019, două modele clasice Mini au fost prezente pe Domeniul Regal de la Peleș.
Ambele vehicule istorice fac parte din colecția lui Marian Comșa.. La Sinaia, publicul a putut admira un Mini Cooper 1300 Mk II pe care Marian îl folosește zilnic, dar și un Mini Cooper 1300 Innocenti din 1973 cu care concurează în Campionatul Național de Viteză în Coastă.
Anul acesta, Concursul de Eleganță Sinaia a fost câștigat de un Aero 30 Roadster care i-a aparținut Regelui Mihai. Modelul produs în 1936 a fost oferit de Eduard Benes, președintele Cehosolvaciei de la acea vreme, Regelui Mihai la vârsta de 16 ani, și a fost al treilea vehicul din colecția personală a Majestății Sale.