Eticheta europeană pentru anvelope: obligatorie de la 1 noiembrie, dar considerată incompletă de specialişti
Uniunea Europeană impune tuturor magazinelor de anvelope etichetarea anvelopelor începând de astăzi, 1 noiembrie 2012. Deşi acestea sunt utile, toţi producătorii le consideră incomplete.
Etichetele europene pentru anvelope devin obligatorii de astăzi. De fiecare dată când veţi fi puşi în situaţia de a analiza comportamentul anvelopelor pe care le aveţi în faţă înaintea cumpărării în magazin, eticheta obligatorie impusă de Uniunea Europeană vă va ajuta să alegeţi anvelopele înţelegând mai bine câteva dintre caracteristicile de bază ale acestora.
Pe fiecare etichetă există trei zone importante, fiecare notând performanţele anvelopei respective la trei criterii pe care le vom analiza în rândurile care urmează.
CELE TREI CRITERII DE PE ETICHETA EUROPEANĂ
1. Economia de combustibil (eficienţa, rezistenţa la înaintare)
Conform criteriilor de notare de pe noua etichetă, o anvelopă de Grad A consumă pe întreg ciclul său de viaţă (40.000 de kilometri) cu 240 de litri de combustibil mai puţin decât una de Grad G. Altfel spus, la fiecare 100 de kilometri parcurşi, consumul adiţional al unei maşini echipate cu o anvelopă de grad G la acest capitol este de 0.63 de litri. În calcul a fost luată o maşină cu media de consum de 7 litri/100 km care parcurge anual 15.000 de kilometri. Dacă toate maşinile din Europa ar circula cu anvelope de Grad A, economia de carburant la nivelul continentului ar fi de 27 de miliarde de euro pe an.
2. Aderenţa pe asfalt umed
Un criteriu extrem de important atunci când vine vorba de anvelope de vară. Aderenţa pe asfalt umed este unul dintre criteriile de bază ale unei anvalope, majoritatea producătorilor specializaţi investind timp şi bani în dezvoltarea unor pneuri cu performanţe ridicate la acest capitol. Conform schemei de notare de pe eticheta europeană, o anvelopă de Grad A la această categorie frânează de la 80 de km/h pe o distanţă mai scurtă cu 18 metri (echivalentul a circa patru maşini) faţă de o anvelopă de Grad F în aceleaşi condiţii
3. Zgomotul exterior la rulare
Noile etichete specifică numărul de decibeli produşi de fiecare anvelopă la rulare, notarea vizând zgomotul care se simte de cei aflaţi în exteriorul maşinii. Scopul acestei categorii este de a limita plouarea fonică la nivel european. Pe lângă notificarea zgomotului în decibeli, eticheta europeană specifică şi poziţia relativă a anvelopei faţă de criteriile medii de zgomot printr-una, două sau trei linii curbe.
REACŢIILE PRODUCĂTORILOR: "ETICHETA E UTILĂ, DAR INCOMPLETĂ"
Deşi eticheta este văzută ca o apariţie utilă în industrie, specialiştii susţin că aceasta nu reuşeşte să acopere decât o parte infimă dintre caracteristicile reprezentative pentru o anvelopă. Astfel, deşi este foarte important ca toţi consumatorii să ştie diferenţele dintre o anvelopă de grad A şi una de grad G la capitolul rezistenţă la rulare, alţi factori au fost complet uitaţi pe informaţiile oferite de etichetă.
"Alegerea unei anvelope pentru maşini de pasageri cu grad A la aderenţa pe carosabil umed în locul unei anvelope cu grad G, ar putea însemna o reducere cu 30% a distanţei de frânare pe suprafeţele de drum umede – adică oprirea cu până la 18 metri mai devreme. Aceasta însemnă trei sau chiar patru lungimi de maşină", susţine Jean-Pierre Jeusette, directorul general al centrului de inovare Goodyear din Luxemburg. "Cu toate acestea, eticheta poate servi doar ca punct de plecare pentru consumatori şi managerii de flote, care ar trebui să caute dincolo de etichetă alte criterii care afectează performanţa per ansamblu a unei anvelope. Pentru o perspectivă mai largă, Goodyear testează peste 50 de factori diferiţi în timpul procesului de dezvoltare al unei anvelope, printre aceştia numărându-se manevrabilitatea anvelopei în condiţii de drum uscat şi umed, stabilitatea laterală şi stabilitatea la viteză mare. Un element crucial pentru siguranţă, performanţa nivelului rezistenţei la acvaplanare în curbe nu este reflectat pe noua etichetă UE pentru anvelope", încheie acesta.
Opinia lui Jeusette este împărtăşită de oficialii Continental. "Pentru a realiza o anvelopă care primeşte grad A la ambele criterii de pe etichetă, trebuie să compromitem alte zone, cum ar fi siguranţa. Putem să dezvoltăm o anvelopă care primeşte grad A de eficienţă şi consum de carburant, dar aceasta nu ar avea aderenţă de top. Iar noi nu vom face niciodată compromisuri la capitolul siguranţă", spune Peter Robb, brand manager Continental.
Finlandezii de la Nokian, un nume mare al industriei de anvelope de iarnă, se consideră nedreptăţiţi de noile etichete. "Noile marcaje nu iau în considerare condiţiile de rulare pe timp de iarnă. În condiţiile variate întâlnite iarna, cele mai importante caracteristici ale anvelopele sunt aderenţa pe gheaţă şi pe zăpadă. Este foarte important pentru siguranţa clienţilor ca aceştia să-şi aleaga anvelopele corecte pentru condiţiile corecte", susţin oficialii Nokian într-un comunicat postat pe site-ul oficial al mărcii.
SPECIALIŞTII, ÎN TON CU PRODUCĂTORII
Pe lângă reacţiile din industrie, cele ale specialiştilor independenţi subliniază aceleaşi lipsuri ale noilor etichete. "Noua etichetă UE pentru anvelope este ca un fel de lumânare: aruncă un strop de lumină pe factorii care afectează performanţa unei anvelope, dar nu se compară cu o torţă. Multe aspecte specifice ale performanţei pur şi simplu nu sunt reflectate prin informaţiile expuse pe noua etichetă. Anvelopele de iarnă sunt un exemplu foarte bun. Este o limită de care cumpărătorii trebuie să fie conştienţi. Trebuie să puneţi mai multe întrebări distribuitorului de anvelope la care apelaţi şi nu trebuie să vă aşteptaţi ca noua etichetă să vă spună tot ceea ce aveţi nevoie să ştiţi.", spune Michael Staude, unul dintre directorii TÜV SÜD Automotive
CE CRITERII IMPORTANTE LIPSESC DE PE ETICHETA EUROPEANĂ?
Organizaţia germană ADAC organizează în fiecare an teste complete care certifică poziţionarea anvelopelor de iarnă de diferite dimensiuni într-un clasament care conţine toţi producătorii şi toate mărcile importante de anvelope. Dacă pe eticheta europeană se regăsesc trei dintre criteriile importante în ceea ce priveşte notarea pneurilor, alte 13 criterii de bază lipsesc cu desăvârşire. Iată care sunt acestea:
CRITERIILE DE TESTARE ADAC - Anvelope de iarnă | |||
ADAC | Eticheta UE | Importanţă (%) | |
ASFALT USCAT | 15 | ||
Stabilitate | DA | NU | 40 |
Manevrabilitate | DA | NU | 40 |
Frânare | DA | NU | 20 |
ASFALT UMED | 30 | ||
Frânare | DA | DA | 30 |
Acvaplanare longit. | DA | NU | 20 |
Acvaplanare laterală | DA | NU | 10 |
Manevrabilitate | DA | NU | 30 |
Virare circulară | DA | NU | 10 |
ZĂPADĂ | 20 | ||
Frânare | DA | NU | 40 |
Aderenţă | DA | NU | 20 |
Manevrabilitate | DA | NU | 40 |
GHEAŢĂ | 10 | ||
Frânare | DA | NU | 60 |
Virare circulară | DA | NU | 40 |
ZGOMOT | 5 | ||
Intern | DA | NU | 50 |
Extern | DA | DA | 50 |
ECONOMIE CARBURANT | 10 | ||
Rezistenţă rulare | DA | DA | 100 |
GRAD DE UZURĂ | 10 | ||
Uzura în timp | DA | NU | 100 |
efectul pervers ar putea fi ca producatori no name (ca cei din china sau europa de est) ar putea face anvelope care sa ia A la cele trei criterii dar care sa fie mediocre sau catastrofale la celelalte criterii neincluse aici (iar cei cu renume vor fi afectati de aceste criterii arbitrare)