Este oficial: Grupul PSA (Peugeot Citroen) a cumpărat Opel. Costul total al tranzacției: 2.2 miliarde de euro
General Motors a vândut marca Opel și operațiunile financiare europene către grupul francez PSA (Peugeot-Citroen). Este cea mai importantă mutare din industria auto europeană a ultimilor ani.
Deși cel mai important eveniment al acestei săptămâni este Salonul Auto de la Geneva, care-și va deschide porțile marți, 7 martie, cea mai importantă veste din industria auto a ultimelor luni vine în preziua Salonului: marca Opel a fost cumpărată de Grupul PSA (Peugeot-Citroen-DS) de la General Motors.
Valoarea tranzacției se ridică la 2.2 miliarde de euro, sumă în care intră atât operațiunile auto ale mărcilor Opel și Vauxhall în Europa (1.3 miliarde euro), cât și divizia financiară pe care GM a stabilit-o în Europa (0.9 miliarde euro).
PSA devine al doilea constructor din Europa
Odată cu această tranzacție, au loc două mutări masive pe piața din Europa. În primul rând, Grupul PSA devine al doilea constructor auto din Europa, cu o cotă de piață de 16.8%, așezându-se sub Grupul Volkswagen pe Bătrânul Continent (24%). Cota de piață PSA în Europa în 2016 a fost de 9.7%, în timp ce Opel a atins 6.6%.
Pe de altă parte, General Motors rămâne fără operațiuni auto în Europa după ce marca Chevrolet a fost retrasă din Europa din cauze strategice. Opel a făcut parte din portofoliul GM în ultimele nouă decenii.
PSA și Opel au colaborat în trecut pe diverse proiecte punctuale, cele mai de succes fiind cele din zona autovehiculelor utilitare. De această dată, însă, miza grupului francez este găsirea unor puncte de sinergie între gamele Peugeot, Citroen și Opel cu scopul de a împărți cheltuielile de dezvoltare și producție pe o gamă mai largă de modele "înrudite" direct. De altfel, cele trei branduri oferă modele concurente în aceleași segmente principale ale pieței, variind oferta cu produse care merg de la clasa mini (A) la clasa medie (D).
Tranzacția vine după 8 ani în care Opel s-a străduit fără succes să genereze profit pentru General Motors. De altfel, Carlos Tavares (CEO PSA) susține într-o declarație oficială că unul dintre scopurile Grupului este de a așeza marca germană pe șine. "Avem încredere că rezultatele Opel/Vauxhall vor accelera semnificativ cu ajutorul nostru. Am creat anterior împreună produse câștigătoare pentru piața europeană, deci știm că Opel/Vauxhall este partenerul ideal pentru noi", declară Tavares.
Șeful Opel rămâne Karl-Thomas Neumann
Conform CEO-ului PSA group, președintele Opel va rămâne în continuare în fruntea constructorului german după realizarea mutării. Karl-Thomas Neumann se află la cârma Opel din 2013 și a reușit să apropie în ultimii ani marca germană de zona verde a veniturilor anuale, fără a reuși însă să termine vreun an pe plus. Anterior, Neumann a lucrat în structurile de conducere Volkswagen și Continental.
Ce urmează pentru Opel?
Deși strategia pe care o va aplica PSA în cadrul Opel nu este încă publică, este foarte posibil să asistăm la o replicare a abordării pe care CEO-ul PSA (fost mână dreaptă a lui Carlos Ghosn la Renault) a avut-o în ultimii ani în cadrul grupului francez, care a trecut în doar trei ani de la pierderi (2012) la profit (2015). În acest an, PSA va plăti pentru prima dată după 2011 dividende acționarilor săi.
Cum a reușit Tavares acest lucru? A mizat pe trei verticale: eliminarea unor joburi, înghețarea salariilor pentru perioadă limitată și eliminarea din portofoliu a unor modele care nu aduceau profit. În aceste condiții, rămâne de văzut care va fi soarta fabricilor scumpe pe care Opel le deține în Europa (Germania, Spania și Marea Britanie) în condițiile în care majoritatea modelelor pe care le dețin mărcile din noul Grup PSA pot fi produse pe linii de asamblare comune.
Totuși, mișcările din zona angajaților actuali Opel nu vor putea începe mai devreme de finalul actualelor generații ale modelelor mărcii. Asta pentru că PSA s-a angajat să respecte angajamentele în vigoare dintre Opel și sindicate. Ulterior, "Tavares vrea să creeze o rivalitate sănătoase între uzine, care vor concura pentru fiecare gamă de modele", a declarat o sursă internă care a asistat la discuțiile dintre GM și PSA, citată de Reuters.
La nivelul piețelor de desfacere, este foarte posibil ca următorii ani să ne ofere o desfășurare de forțe inedită pentru Opel, marcă "arestată" de GM în Europa din cauză că grupul american era deja prezent pe celelalte piețe ale lumii. Astfel, dacă Opel este astăzi o marcă eminamente europeană, Peugeot și Citroen vând doar 61% dintre mașinile lor pe acest continent, Grupul PSA fiind un jucător din ce în ce mai serios în China, acolo unde colaborările cu producători locali au dat roade în ultimii ani.
Mașini pe platforme comune: start încă din 2017
Unul dintre argumentele tranzacției a fost faptul că PSA și Opel lucrau deja în comun pe anumite segmente de piață. Iar tranzacția vine cum nu se poate mai bine pentru ambele părți, pentru că grupul francez și marca germană plănuiau lansările unor modele care urmează să fie construite la comun în cea mai dinamică zonă a pieței: SUV-urile compacte.
Astfel, noul Crossland X, SUV de segment B pregătit de Opel chiar pentru Salonul Auto de la Geneva din 2017, care va debuta la o zi după anunțul oficial al tranzacției, este produs pe aceeași platformă cu viitorul Citroen C-Aircross, ambele urmând să fie asamblate la fabrica pe care Opel o deține în Spania.
Mai târziu în cursul acestui an, Opel va prezenta oficial noul Grandland X, un SUV compact care împarte platforma cu Peugeot 2008 și Peugeot 5008.
Un alt efect direct al noii colaborări este amânarea debutului unei noi generații Opel Corsa pentru 2020, pentru că modelul Opel va fi asamblat pe o platformă comună cu Peugeot 208/Citroen C3, deci trebuie să reintre într-un proces amplu de planificare și dezvoltare.
Ulterior, până în 2023, Opel va lansa pe piață alte cinci modele care vor fi construite pe platforme comune cu cele ale mărcilor Peugeot și Citroen.
Se canibalizează Opel și PSA?
Conform declarațiilor lui Carlos Tavares, nu. "Aproape că nu există clienți-țintă comuni între Opel și mărcile PSA. Grupul PSA se va asigura că Opel va rămâne identificată ca o marcă germană care atrage clienți neinteresați de brandurile franceze", declara Tavares în 23 februarie, la prezentarea rezultatelor financiare ale grupului pe care îl conduce.
Totuși, specialiștii din zona financiară declară că poziționarea de preț similară a celor trei mărci și prezența paralelă pe nouă dintre segmentele principale de piață din Europa înseamnă exact invers. "Dezvoltarea unor imagini de brand diferite va fi o provocare-cheie a noului Grup PSA", spun analiștii Exane BNP citați de Automotive News.
Cu ce rămâne GM?
Pentru General Motors, această tranzacție înseamnă automat ieșirea oficială din Europa. Constructorul care a deținut primul loc în clasamentul vânzărilor auto la nivel mondial din 1931 până în 2007 pierde astfel o parte importantă a cotei de piață (Opel vinde în jur de 1.3 milioane de mașini anual), însă reușește să scape de o "gaură" financiară pe care nu a putut s-o acopere în ultimii ani, în ciuda eforturilor pe care le-a depus.
În urma tranzacției, General Motors își rezervă dreptul de a achiziționa acțiuni PSA în viitor. În plus, PSA se obligă să livreze pe termen neanunțat subansamble pentru mărcile Holden (Australia) și Buick (SUA), ale căror game se bazau în principal pe reinterpretări ale modelelor pe care Opel le vinde în Europa.
Tavares: "E simplist să vorbim despre închiderea unor fabrici"
Conferința de presă în care PSA și GM au anunțat achiziția Opel a avut loc în cursul zilei de luni, 6 martie, la Paris. Principalele declarații ale lui Carlos Tavares, CEO al Grupului PSA:
● "E simplist să vorbim despre închiderea unor fabrici. Trebuie să privim toate zonele operațiilor conexe - logistică, calitate, eficiență. Sunt multe lucruri pe care le putem face și atât forța de muncă, cât și managementul trebuie să știe că le este oferită o șansă".
● "Trebuie să avem încredere în talentul oamenilor implicați de a veni cu idei și soluții".
● "Vom respecta toate înțelegerile cu sindicatele Opel aflate în curs. E vorba de etică".
● "Fiecare angajat va avea ocazia de a progresa într-un indicator al eficienței și să-și construiască drumul propriu pentru a atinge reperele stabilite intern. Nu intră, într-o problemă economică prin ușa tăierilor de personal. Avem încredere că oamenii vor găsi soluții. Industria auto este o competiție, un business foarte competitiv. De aici plecăm"
via PSA, General Motors, Automotive News (înreg), Reuters
sa vezi ce o sa pice cota aia de 16% acum. o sa ajunga undeva la 12. cei care cumparau opel o faceau pentru ca era masina germana, sa nu cumpere masini frantuzesti.