Dragoș Măciucă, românul care a lăsat Apple ca să facă mașini autonome pentru Ford în California: "Studenții din România au o oportunitate majoră să intre în zona auto"
Unul dintre cei mai respectați ingineri din Silicon Valley, capitala mondială a inovației, este român. Lucrează la Centrul de Cercetare Ford din Palo Alto, unde ne-a acordat un interviu în exclusivitate.
Tehnologiile care vor duce la dezvoltarea mașinilor 100% autonome sunt în dezvoltare în laboratoarele marilor constructori auto ai lumii, iar unul dintre centrele construite special pentru studiul acestor tehnologii le aparține celor de la Ford și este situat în Palo Alto, California, o zonă cunoscută mai ales pentru faptul că este nucleul tehnologic mondial. Companii precum Google, Apple și Facebook au sediile centrale aici, iar marii constructori auto au început să se alinieze la această modă și să construiască laboratoare în care ingineri și cercetători specializați în toate domeniile tehnologice dezvoltă și analizează sistemele pe care le vom găsi pe mașinile din viitorul apropiat sau îndepărtat.
Studenții au acum o oportunitate excelentă
Directorul Tehnic al Centrului de Cercetare și Inovație Ford din Palo Alto, deschis oficial acum un an, este Dragoș Măciucă, unul dintre cei mai experimentați ingineri din Silicon Valley. Măciucă este fost angajat al unor companii precum Apple, BMW, Nissan sau Lockheed Martin, ultima una dintre cele mai mari companii de cercetare din domeniile Aerospațial și Apărare.
"Dezvoltarea tehnologiilor care vor duce la apariția mașinilor autonome este o oportunitate majoră pentru orice student din România, țară despre care aici se știe că e una foarte bogată din punctul de vedere al talentului din zona IT.
Avantajul pentru orice student este faptul că toate companiile auto caută în această perioadă oameni care nu trebuie să se priceapă neapărat la mașini, ci să fie stăpâni pe domenii conexe care ajută la dezvoltarea tehnologiei.
Inginerie computerizată, Rețele, Robotică, Procesare de imagini, Proiectare Software și așa mai departe. Toate aceste domenii sunt vitale pentru viitorul imediat al industriei auto, iar potențialul este imens pentru orice student care reușește să se impună într-una dintre aceste zone", ne-a spus Dragoș Măciucă într-un interviu exclusiv acordat Automarket la Centrul de Cercetare Ford din Palo Alto.
Mașinile autonome l-au dus de la Apple la Ford
Românul care se ocupă de coordonarea unor echipe de cercetători care încearcă să vizualizeze tehnologiile viitorului și să ghicească trendurile tehnologice preferate de clienți a fost "furat" de cei de la Ford la începutul anului 2015, pe când era la Apple, acolo unde s-a ocupat de dezvoltarea sistemului de stabilizare a imaginii disponibil pe telefoanele companiei californiene.
"Am fost atras de faptul că Ford are planuri majore în zona mașinilor autonome, pentru că teza mea de doctorat a fost realizată pe subiectul mașinilor care se pot conduce singure. Mi-a plăcut și faptul că noul Centru Ford se află în California, unde condițiile climaterice sunt excelente", spune omul care este recunoscut de industrie ca unul dintre cei mai buni ingineri din zona care a dat naștere celor mai importante companii eletronice și de IT din lume.
Mașinile autonome vor alege între viață și moarte
Am profitat de faptul că avem în față un specialist în domeniul tehnologic și i-am adresat o întrebare care a iscat discuții interminabile în ultima perioadă în presa auto și nu numai. O "problemă etică" prin care este foarte posibil ca unele mașini autonome să treacă la un moment dat: ești în mașina care merge cu 80 de kilometri pe oră, iar în față apar niște pietoni. Mașina are două variante: ori ucide pietonii, ori virează în perete și te ucide pe tine.
"Aceste întrebări fac parte dintr-o cazuistică potențială cât se poate de reală. Răspunsul e simplu: constructorii auto trebuie să se pună de acord cu un set de reguli etice care să fie identice pentru fiecare mașină autonomă care funcționează pe șosele.
Cazul de mai sus este unul radical, însă în mod sigur o mașină va fi nevoită uneori să calce linia dublă continuă pentru a evita obstacole, de exemplu. În acest caz, trebuie să considerăm că regulile etice nu sunt același lucru cu regulile legale și că unele dntre acestea trebuie să primeze în anumite condiții", spune Dragoș Măciucă.
La partea de etica ai primit un raspuns demn de orice politician cu experienta :) Ti-a zis multe si nu ti-a spus nimic. Felicitari pentru articol. Povestile de succes trebuie prezentate in permanenta, ele fiind motivatie pentru urmatoarea generatie.