Dacia QUT 1 Concept - solutia pentru orasele aglomerate
Un tanar designer slovac si-a imaginat un model Dacia care sa se incadreze in peisajul traficului din Bucuresti. A iesit QUT 1 Concept, o idee de model de oras mai mult decat interesanta.
Chiar daca oficialii Dacia au afirmat in repetate randuri ca nu au de gand sa scoata un model de oras low-cost - cel putin in viitorul apropiat, designerii europeni nu puteau sa ramana insensibili la potentialul marcii. Aceasta este povestea pe scurt a conceptului Dacia QUT 1, pe care slovacul Jan Bujnak l-a realizat cu gandul la aglomeratiile urbane ale oraselor europene.
Ca segment, conceptul QUT 1 se incadreaza in liniile clasei mini, fiind un model destinat 100% rularii citadine. Mai exact, rularii intr-un Bucuresti extrem de aglomerat, deoarece Jan a desenat masina in urma unei vizite de o saptamana pe care a facut-o la Studioul de Design Renault din capitala.
"Ideea din spatele masinii este simpla. Am fost foarte influentat de orasul Bucuresti in perioada in care am stat acolo. Nu am vazut niciodata atatea masini pe strada: erau parcate peste tot si mergeau haotic prin oras. Imi era frica sa trec strada, deoarece era foarte periculos. Masinile erau pur si simplu ca niste creaturi salbatice. In acestea conditii, am decis sa construiesc o masina de oras foarte prietenoasa", a declarat Jan pentru Automarket.ro. Aceasta este si povestea numelui conceptului, QUT 1 fiind transcrierea alternativa a cuvintelor englezesti Cute one (Dragutul, simpaticul).
Dacia QUT 1 se incadreaza perfect in peisajul bucurestean nu doar prin marime, ci si prin materialele pe care designerul slovac le-a gandit pentru exteriorul masinii. Astfel, caroseria este acoperita in partea inferioara cu un strat de polimeri moi la atingere care revin la forma initiala prin incalzire in cazul in care masina este zgariata. "Daca zgarietura este adanca, posesorul masinii inlocuieste pur si simplu respectivul material. In plus, acesti polimeri pot fi personalizati adaugandu-le ornamente si stickere interesante", spune Jan.
Problema micilor zgarieturi a fost rezolvata si in partea frontala, acolo unde spoilerul nu este dur, fiind construit dintr-un material flexibil si moale. "Utilizarea acestui material are la baza si o idee psihologica referitoare la pietoni. Acestia se vor simti mai in siguranta cand trec strada, stiind ca masina nu ii va accidenta precum o fac altele", afirma designerul slovac.
O alta solutie practica relevanta pentru Romania este spatiul pentru bagaje. Ideea lui Jan a fost aceea de a renunta la portbagajul clasic, cu luneta: "De obicei utilizam doar partea inferioara a portbagajului. Am decis sa renunt la luneta si sa transform partea superioara a portbagajului intr-o zona cu rafturi pentru depozitarea unor obiecte de marime mica", spune Jan Bujnak.
Evident, slovacul este constient ca modelul sau nu va vedea lumina zilei, fiind un simplu proiect personal si neavand nicio legatura cu linia oficiala de concepte Dacia. Cu toate acestea, Jan sustine ca ideile sale pot fi abordate usor de constructorii auto in cazul modelelor destinate oraselor supraaglomerate.
"teoria ca teoria, dar practica te omoara" Se potriveste perfect pentru Dacia