Dacia e în vârf de formă. Renault: "Rivalii Dacia sunt întârziați cu cel puțin 10 ani"

Publicat joi, 03.01.2013 13:03 de Mircea Meșter

Dacia este "vaca de muls" a Grupului Renault, modelele produse pe "platforma Logan", M0, fiind adevărate hituri atât în Europa, cât și la nivel mondial. Marja de profit per model vândut se apropie în medie de 9%, fiind aproximativ aceeași cu cea a producătorilor premium.

Dacia este cel mai profitabil brand pe care îl are Renault în grădină, marca românească fiind "vaca de muls" a constructorului francez. Aceasta este concluzia interesantă a unui articol de fond publicat de reputata publicație Automotive News la începutul acestui an și care face istoria Dacia de la preluarea sa de către Renault și oferă o imagine de ansamblu asupra poziției excelente în care se află constructorul de la Mioveni în industria auto în general și în cadrul Grupului Renault în particular.

MARJĂ DE PROFIT DEMNĂ DE UN CONSTRUCTOR PREMIUM

Una dintre curiozitățile subliniate de articolul semnat de jurnalistul italian Luca Ciferri este faptul că, deși impresia generală este că Dacia vinde mașini foarte ieftine cu o marjă de profit foarte mică datorată prețului scăzut, modelele care sunt produse și vândute la nivel mondial pe platforma M0 (cea care stă la baza întregii game Dacia) aduc o marjă excepțională, de circa 9% (cifră neoficială oferită de analiștii de la Morgan Stanley), egală cu cea al mărcilor premium de pe piață. Explicația nu vine însă din Europa, acolo unde prețurile sunt într-adevăr unele mici în raport cu costurile de producție și dezvoltare, ci din restul lumii, acolo unde modelele low-cost Dacia sunt vândute sub sigla Renault. "Pe piață pare să existe o concepție greșită deoarece prețul de vânzare al modelelor Dacia este unul foarte scăzut, undeva la 8000 de euro. Dar nu este cazul, pentru că aceleași modele sunt vândute pe piețe internaționale sub sigla Renault cu cel puțin 20% mai mult decât prețul lor cu sigla Dacia", susține Laura Lembke, analist Morgan Stanley. Un exemplu interesant este cel al lui Duster, care se vinde cu 12.000-19.000 de euro în Europa, dar cu echivalentul al 21.000-27.000 de euro în Brazilia. 

Cifrele sunt cu atât mai interesante cu cât începem să le comparăm cu cele ale mărcii-mamă Renault. Dacă Dacia vine cu o marjă de profit de 8% în medie la nivel mondial, Renault are o marjă de doar 0.4% în aceleași condiții de piață. "La relansarea mărcii, în 2004, Dacia era o marcă necunoscută în afara României, țara sa de origine. Acum, marca vinde 250.000 de unități la nivelul Uniunii Europene", notează jurnaliștii Automotive News.

PROFIT ADUS DE IDEI INTELIGENTE

Printre elementele notabile subliniate în articolul Automotive News se numără câteva detalii "de culise", cum ar fi cel legat de faptul că, în ciuda poziționării sale low-cost, platforma M0 permite o mulțime de declinări specifice fiecărei piețe în parte. Un exemplu ar fi India. Aici, Duster vine cu climatizare și pe locurile din spate, acolo unde sunt montate și lumini de veghe adiționale.

Un alt detaliu "picant" este legat de marja de profit a fiecărui dealer european Dacia: 5%. Acesta este unul dintre lucrurile care scad prețul modelelor Dacia în Europa și vine pe fondul unei investiții minore a respectivului dealership: Dacia nu are nevoie de construcții proprii, simpla adaptare parțială a unui showroom Renault fiind excelentă.

O altă explicație pentru costurile de achiziție foarte mici ale modelelor Dacia în Europa, dar și pentru marja de profit excelentă pe care Renault o are în restul lumii, în special în America de Sud, vine din partea acelorași analiști Morgan Stanley, care subliniază poziția rivalilor Dacia: modelele sunt atât de ieftine pentru că strategia Dacia este de a profita de mâna de lucru ieftină din țările în curs de dezvoltare. "În timp ce un muncitor primește în medie pe oră 34 de euro în Franța, 30 de euro în Germania și 20 de euro în Spania, în Europa de Est vorbim de o treime din aceste sume. Mai mult, uzina marocană din Tanger - deschisă de Renault anul trecut la malul Mării Mediterane și în care este produs monovolumul Lodgy și utilitarele Dokker ș Dokker Van - vine cu niște costuri minime la nivel de personal: 4 euro pe oră", declară Laura Lembke.

via Automotive News

  • Andy, joi, 03.01.2013 13:41

    Ne place sau nu, francezii se pricep sa faca bani. E usor sa compari costurile salariale ale unui muncitor vestic cu unul marocan, insa un marocan nu are experienta unui muncitor vestic (si nici seriozitatea lui). Daca ne uitam la Ford-urile, Renault-urile sau Fiat-urile produse in Turcia vedem ca sunt mult mai slabe din toate punctele de vedere fata de cele vestice si mai ales dpdv al fiabilitatii, plus ca multe vin cu defecte de fabricatie (de genul bordul nu a fost prins bine intr-un surub sau catalizatorul era defect dar l-au pus oricum). Ceilalti sunt in urma cu marcile low cost pentru ca au pierdut startul de la care Renault a plecat singur (marci ca Tata, GWM, Geely nu se pun pentru ca nu prea au o reprezentare grozava in Europa). Brazilia e o exceptie oricum; la ei masinile sunt f scumpe in general. De exemplu un Chevrolet Cruze incepe de la 23400 de euro spre deosebire de 14400 la noi. Brazilieni au taxe imense iar automobilul e considerat un bun de lux

  • un oarecare, joi, 03.01.2013 14:49

    Rivalii sunt in urma cu 10 ani?serios?da cine ar putea fi rival pentru asemenea cosciuguri?daca faceti masini cu 3 stele EURONCAP normal ca nu aveti concurenta!Sunteti o rusine de brand!

  • ChuckNorris, joi, 03.01.2013 14:58

    @un oarecare,asa e.

  • gabi_o, joi, 03.01.2013 14:58

    Astia ce au fumat? Auzi tu, "Rivalii Dacia sunt întârziați cu cel puțin 10 ani"!

  • Scolarul, joi, 03.01.2013 15:21

    Cand or face masini ca Renault 25 nu ca cojiile din ziua de azi.Vechile Renaulturi erau mai sigure decat actualele masini.

  • antonny, joi, 03.01.2013 15:25

    Renault a jucat bine cartea ,are langa ei un brand numit Dacia care nu poate suferi decat sa castige imagine si cota de piata ...... @un oarecare ........nu te obliga nimeni sa cumperi 3 stele poti cumpara 5 stele .....orice masina de la .Logan PH 2 poate avea 4 sau 5 stele dar nu vor ......mai bine 3 stele solide/garantate decat 4sau 5 stele care nu duce decat la un pret mare ,electronica sofisticata si sisteme de ultima ora .... ""Rivalii Dacia sunt întârziați cu cel puțin 10 ani"! ......da numai dreptate .....as vrea sa imi aratati si mie care sunt rivalii ???? @pentru o persoana care la sfarsitul anului spunea ce atata scandal pentru 2 zile de neplata 3-4 ian 2013 sa ii dea afara ....... un muncitor primește în medie pe oră 34 de euro în Franța, 30 de euro în Germania și 20 de euro în Spania......

  • CChuckNorris, joi, 03.01.2013 15:29

    @scolarul,da atunci si reno si Dacia faceau masini mai bune.

  • Krisztian, joi, 03.01.2013 15:44

    ...marjă excepțională, de circa 9%.... Nota 10 la marketing, dar degeaba. NU e tot una sa ai 9% din 7000 euro, fata de 9% din 40.000 Euro. Nu mai ziceti tampenii, E clar reclama tot articolul,,,uai ce buna e Dacia ce vai ce ioi...

  • Adimo, joi, 03.01.2013 15:50

    Tocmai pentru ca stiam ca preturile Dacia nu prea se negocieaza (eventual primesti covorase si chestii de maxim 100 de euro) mi-am luat anul trecut altceva la acelasi pret, calitate peste, cu pret initial mai mare dar negociat pana aproape de pretul unei Dacii. Din ce vad Dacia isi ia peste picior clientii pt faptul ca ar vrea sa evite negociera. Pentru o negociere trebuie sa existe 2 parti, in cazul nostru cea a vanzatorului lipseste cu desavarsiere.

  • antonny, joi, 03.01.2013 16:15

    @adimo .....hai spune ce ti ai luat sa nu murim de curiozitate .....hai sa vedem comparatia

  • Adrian@Krisztian, joi, 03.01.2013 16:52

    da, ai dreptate, numai ca in timp ce concurenta vinde o masina de 40.000 dacia vine 10 masini de 8.000. deci, cine castiga mai mult?

  • Adimo@anthony, joi, 03.01.2013 19:25

    fiat bravo dynamic tjet 150cai 2010 masina de drive test cu 2500km de la dealer autorizat....8600 euro....ce zici? Stiu ca oferte din astea se gasesc greu, dar daca nu te grabesti ca fata mare si nu ai complexe ca nu e nu stiu ce nemtoaica sunt multe auto faine aproape noi la preturi ca loganul.

  • Adimo@anthony, joi, 03.01.2013 19:31

    ....si inainte gasisem un focus argintiu vechea generatie cu jante clima motor de 1.6 105 , 8000 de km la Colina cu 9500euro dar pana m-am miscat mi-a suflat-o altcineva.

  • C-G-C, joi, 03.01.2013 21:16

    @adimo, tu ai cumparat o masina SH. Nu poti compara mere cu pere.

  • adimo@c-g-c, joi, 03.01.2013 22:00

    pe foaie da e SH, dar analizand "la rece" realitate poti zice ca e si nu prea...daca la 2500 si inca in curte la dealere e sh, la 100.000 ce pana mea mai e? Adevarul e undeva la mijloc, pe mine ma deranjeaza politica de vanzari la Dacia. Iti spun sincer ca am intrat sa ma uit la Duster si cand a vazut tanti ca am anumite obiectii la masina a sarit imediat sa-mi vanda megane estate care era cu discount de 2500coco, fara a incerca deloc sa-mi vanda vreo poveste despre Duster. Nu cred ca era ea de vina, ci sistemul de vanzari Renault. Oricum au inceput si romanii sa fie mai atenti pe ce dau banii, dovada stau vanzarile in mare scadere ale Daciei. Sincer nu stiu pe nimeni care sa fi avut 8-10.000euro banu jos si sa-i dea pe un Logan. Pe care-i stiu au avut 3-4000 si au facut credit de restu. Si bine au facut. Am avut si Logan si stiu cu ce se mananca. Comentarii despre masina nu fac ca nu are rost

  • tzenu_bmw, joi, 03.01.2013 22:18

    da...........deocamdata Dacia e in top.........e pe placul oamenilor...... sa nu uitam in Europa trasversam o perioada destul de grea cand o masina mica si ieftina este exact ce ne trebe....... si sa nu uitam ca peste 3-5-7 ani piata europeana se ve redresa si atunci Dacia o sa cada la fel de usor pe cum sa ridicat in ultimi 3-5-7 ani

  • @all, joi, 03.01.2013 22:22

    va zic eu :am luat peugeot 308 1.6 hdi cu 10990 euro ...masina avin pret de catalog 17000euro...cu 2 tichete cumparate si taxa de inmatriculare(vreo 680euro) am scos din buzunar efectiv 12500euro pe o manina NOUA net superior loganului(inante de asta am avut logan achizitionat tot nou)...asa ca loganul este o afacere proasta daca pe piata exista disconturi...are si loganul locului lui ,dar sa nu exageram

  • antonny, joi, 03.01.2013 23:01

    @adimo ......ai cumparat masina sh omule nu masina noua .....de unde sti tu ca are km reali???? de unde sti tu ca masina nu a fost avariata ????......de curiozitate cine era propietarul masini???

  • LauCalin, vineri, 04.01.2013 00:31

    Mereu am apreciat marketingul si politica celor de la Renault. Serios zic asta. Pentru ca mereu au stiut sa se adapteze si sa speculeze inaintea multora (exemplu simplu, vedeti situatia in care este acum PSA datorita unei proaste viziuni de acum cativa ani a crizei). Dar totusi nu pot sa raman indiferent la afirmatia cum ca :"Rivalii Dacia sunt întârziați cu cel puțin 10 ani". Pai stai putin, ca rivalii Daciei s-au lasat pagubasi unei asemenea provocari. S-au lasat si Toyota si PSA si VAG. Oare chiar asa de fraieri sa fie? Nu zic, evident ca Dacia are clar avantajele ei, in primul rand e o masina ieftina, noua, cu garantie, foarte spatioasa si... cam atat. Daca ne referim la tinuta de drum, finisaje, confort, siguranta, ergonomie, pozitie la volan, insonorizare, caroseriea care nici acum nu este galvarizata, Dacia e una dintre cele mai slabe masini din Europa. Poate ca acesti "rivali" ai Daciei nu au vrut sa mearga atat de departe, sa faca asemenea compromisuri pentru a avea niste venituri mai mari. Deci faptul ca Dacia se vinde bine nu inseamna neaparat ca este mai buna decat rivalii care nici nu prea exista defapt. Practic Dacia se cam bate singura, mai ales in Europa. Este vorba de o masina ieftina si fiabila. Restul... e low cost. Oricum apreciez faptul ca exista aceasta marca, faptul ca s-a dezvoltat atat de mult, ca se vinde foarte bine, dar zic sa ne vedem totusi de lungul nasului.

  • LauCalin, vineri, 04.01.2013 00:37

    Ah, si inca ceva. Il inteleg pe Adimo. Pentru ca acum 3 ani cand mi-am luat masina eram hotarat sa-mi iau Logan, pana am dat o tura cu masina din semnatura. Iar situatia a fost cam asa: masina aveam doi ani si jumatate, 25000 de km f reali (masina cumparata de noua de la dealerul in Ro, in baza lor de date cu toate reviziile la zi, nu am avut absolut nimic sa-i reporsez), pret 8500 de euro cerut, 8000 "in mana". Dupa 3 ani ma declar multumit de alegerea facuta. Nu zic ca Dacia poate fi o alegere gresita daca iti doresti o masina noua, din contra. Dar cum pentru orice masina pot exista alternative (mai mult sau mai putin pertinente), poate fi sau nu ori o afacere buna, ori mai putin buna. In principiu depinde ce iti doresti de la o masina.

  • @all, vineri, 04.01.2013 00:39

    si apropo asa ma indoiesc de tare ca la o masina fie ea logan sau merc se cistiga numai 9%....cred ca de aia ridea bobole meu in seara asta :ca cica se cistiga 9% la un auto...doua stiri citite pe site-urile de specialitate: 1.acu vreo 2 ani firma bmw este data in judecata de o firma din sua ca nu a mai cumparat citeva mii de cutii de viteza comandate(nu mai retin numele firmei din sua) la un pret de 1500 sau 1900$(nici aici nu mai retin exact)....deci 1900$cutia care este o componenta scumpa a masinii...cit costa in medie un bmw? 50000euro?...atunci motoru cit sa fie?4-5000$?....pai pina la 50k de euroi nu dolarei mai e multttt 2.se mai spune cA pt a scoate un motor nou de la plansa pina la omologari etc etc iti trebuiesc 500000000(eda ati citit bine 500 milioane) de euro....cu ce frate ?cu 9% cistig pe masina?(si cica asta-i un procent bun)...poate oi fi eu toma necredinciosu da nu cred in ruptul capului asa ceva...si mai cred ca articolul e pura manipulare sau minciuna(aici acuz pe cei de la(automotive news)

  • Vasilica, vineri, 04.01.2013 09:35

    Inainte de toate ar trebui sa definim cine sunt rivalii. In curtea PSA care dupa pret ei par cei mai aproape cu noua serie cred ca ar trebui o comparatie noul logan vs noile serii PSA. Alta comparatie nu imi vine in minte la ora asta

  • @anthony, vineri, 04.01.2013 10:19

    daca ti-am zis ca era dealer cine sa fie proprietarul?? pai proprietarul era AUTOITALIA si cu banii mei si-au incheiat leasingul, marja lor de profit a fost aproape 0, masina trebuia vanduta si cum romanii nu se inghesuie la Fiat scazusera la pret. Avea lipit pe ea chestii cu "testeaza fiat", masina a fost de showroom combinat cu test drive. Crede-ma nu s-a umblat nici la km si nici nu a fost lovita. Toti care au mers cu mine cu masina dupa au sesizat mirosul de "nou" din ea.

  • LSM, vineri, 04.01.2013 11:28

    Nu cred ca diferenta este de 10 ani, sunt constructori europeni si asiatici care au inceput sa recupereze teren problema lor este mentala la ce pot sa renunte (dotari si performante) ca sa ajunga la nivelul Daciei. 9% eu cred ca este marja operationala si nu profit, ceea ce avantajaza Renault in caz ca concurenta va aparea maine, pot sa reduca pretul foarte usor Problema RENAULT este sa ofere un echilibru intre dotarile/pret Dacia/Renault pentru ca exista presiunea pietei care cere mai multe prestatii la un pret mic

  • @vasilica, vineri, 04.01.2013 13:56

    ai inteles gresit ...nu zic ca daca te duci acum la peugeot vei gasi 308 cu acelasi pret pe care l-am cumparat eu(desi acu vreo-luna am vazut o reclama cu discount de 4500 la 308) ci m-am referit la faptul ca exista promotii pe piata la diverse branduri auto care merita lauate in seama mai mult decit un logan...si ca sa-ti mai dau un ex:am tatonat terenul pt un 508 hdi ,care pret de catalog era vreo 26000 euro si se vindea cu 18000...deci oferte exista pe toate segmentele de preturi...trebuie doar sa cauti....acum drept ii ca nu stiu ce-o sa fie peste 2,3 ani(dar ma indoiesc ca ind.auto isi va reveni si vor disparea ofertele, si din cauza faptului ca mai exista un aspect pe care nimeni nu-l prea ia in seama:exista deja de vreo3 ani mai multa oferta decit cerere...cerere care se micsoreaza din n motive:pret carburant,taxe,asigurari,alte necesitati prioritare in fata celei auto etc etc)

  • Vasilica, vineri, 04.01.2013 14:36

    Nu eu ma refeream la modelul 301 cred ca e mai potrivit sa compari cu dacia cam la tot este un model low cost.Nu ma refer la oferte

  • sandman, vineri, 04.01.2013 15:37

    amuzant articolul. se pare ca si cei din conducerea renault sunt in urma cu gandirea

  • antonny, vineri, 04.01.2013 16:34

    @adimo .....ti-ai dat singur raspunsul .....ai cumparat masina de la firma de leasing nu de la reprezentanta ....... nici o reprezentanta nu au masinile lor pentru test si pentru showroom ......toate sunt date de firmele de leasing .....

  • mda, vineri, 04.01.2013 20:23

    Incetati ma cu prostiile! Cica "am luat peugeot 308 cu 2 tichete si a fost 10990 euro " spune unul... in primul rand... 10990?! ce incearca sa vanda cu pretul asta de marketing? In al 2-lea rand, credeti ca Daciei nu i se scadeau tichetele remat, in aceleasi conditii? Dati-va jos ochelarii de cal ! Da stim, "masinile straine" sunt date cu sclipici, pe cand Dacia e unsa cu rahat in ochii unora... dar indiferent de ce discount-uri practica concurenta, Dacia nu are concurent real. @@all Intre 6700 cat e un Logan de ultima generatie cu strictul necesar (4 airbag-uri, esp si servo) FARA TICHETE si 12.500 euro cat era peugeot-ul ala CU tichete, e o diferenta de 5.800 EURO !!! Ai bani? Foarte bine, dar nu incerca sa ne vrajesti pe noi cu nu-stiu-ce "super-oferta" , ca o dai in penibil... PS;

  • insideman, vineri, 04.01.2013 20:49

    @ Adrian@Krisztian "numai ca in timp ce concurenta vinde o masina de 40.000 dacia vine 10 masini de 8.000. deci, cine castiga mai mult?" Te inseli. Per total, Dacia nu vinde mai mult decat majoritatea marcilor de volum europene consacrate (Renault, Vw, Ford, Opel, Peugeot, Citroen etc) sau chiar premium (Mercedes, BMW etc) Toate vand mai mult. Posibil Dacia sa vanda mai bine decat Chevrolet, Seat, Kia, sau Honda de ex. Oricum Skoda, la fiecare masina vanduta, castiga dublu fata de Dacia. Prin comparatie, Vw castiga dublu fata de Skoda.

  • lorinczi.thomas, vineri, 04.01.2013 21:20

    eh... Se vede ca pana si sigla Renault costa ceva...

  • vcnh, vineri, 04.01.2013 23:06

    wauuuuuuu..au intrat dealerii dacia pe fir...ordin de sus...se strica firma ....ce mai "-" la greu in doi timpi si trei miscari...ma apuca greata....ce jeg de site ati ajuns

  • LSM, vineri, 04.01.2013 23:22

    poate sa explice cineva care a fost abuzul la ceea ce am scris? cred ca sistemul este stupid sau este cenzurat in functie de interese. La revedere!

  • unckle, sâmbătă, 05.01.2013 11:57

    @lsm - sistemul nu cenzureaza in functie de interese ci in functie de ce vrea majoritatea. Poti fi sigur ca pe o stire despre orice marca o sa ai milioane de voturi negative daca spui ceva impotriva acelei marci. Este o masura populsta aplicata de Automarket, desprinsa din minunatele pilde date de parlamentul romaniei. @Articol - 9% este doar un procent, mai conteaza si cifra asupra careia aplicam procentele

  • @mda, sâmbătă, 05.01.2013 18:09

    spre deosebire de tine care stai si aperi ceva (poate esti dealeri dacia)eu chiar si cumpar masini pt mine personal sau firma(poate ai apucat sa citesti mai sus am avut si logan) ...ma doare undeva daca e dacia sau alt brand,important e sa ma multumeasca masina ....iar eu am ajuns la un nivel(sic) unde logan nu ma mai multumeste si caut un segment mai sus,dar in acelasi timp sa dau banu cit mai putin....si faptul ca nu crezi cele spuse de mine da nota ca nici macar nu ai masina sau nici nu ai permis...a a ti teama ca-s dealer peugeot...nu sint si daca esti mai vechi pe site vei gasi multe aspecte care nu m-au multumit la aeasta masina(comentarii scrise de "ccp" ....nu mai scriu sub acest nume deoarece sint suparat pe aut.pt politica de kk vis-a-vis de ascunderea comentariilor)...hai ca nu te mai tin ca se-mpart pijamalele..

  • gica, sâmbătă, 05.01.2013 18:14

    ba da voi sinteti batuti in cap?nu vedeti ce val de nemultumire ati creat!?!?!sau poate e ..politica de marketig...nu m-as mira dupa ce am vazut de ce in stare romanul...sa faci scandal ca x vrea sa fie incinerat....

  • @mda, sâmbătă, 05.01.2013 18:17

    apropo ca tati are logan am inteles ,da tu cine drac mai esti?

  • Mihai, sâmbătă, 05.01.2013 18:41

    Ai ajuns la un nivel... Ne lasi ma cu talentele astea..? Esti un mascarici ce nu pricepe ca nu pricepe ca pe lumea asta sunt oameni si oameni... situatii si situatii... segmente de piata ce nu pot fi amestecate. Cum ar fi un sedan sub-compact cu un hatchback compact. Dar deh, asta-i nivelul de cultura auto din Romania.

  • LauCalin, sâmbătă, 05.01.2013 22:24

    "Dati-va jos ochelarii de cal ! Da stim, "masinile straine" sunt date cu sclipici, pe cand Dacia e unsa cu rahat in ochii unora... dar indiferent de ce discount-uri practica concurenta, Dacia nu are concurent real. " Pai tocmai asta e, iar aici revin eu cu o intrebare: oare chiar atat de idioata, batuta in cap, cretina sa fie concurenta lui Renault ca sa nu ofere o masina care sa se bata de la egal la egal cu Dacia? Ce nu vor unii sa intelegeaga este faptul ca multi isi cumpara o masina noua, Dacia, ca sa scape de (")pericolele(") pe care i le poate aduce o masina sh. Atat. Nu cumpara Dacia pentru ca e cea mai buna la ceva anume. Dacia este o marca ai carei clienti nu prea ii raman si la urmatorul model, exceptie facand evident companiile. Sunt putini cei care si-au cumparat un Logan 1, si apoi au ales Logan 2. Cei mai multi se uita sa isi vanda Loganul dupa 4-5 ani la jumatate de pret, sa mai puna inca vreo 3-4000 de euro si sa-si cumpere un sh. NU pentru ca Logan 1 nu ar fi fost o masina fiabila, ci pentru celelalte lucruri in afara de fiabilitate. Ideea este ca in multe sh-uri de ultima sau penultima generatie te simti mai bine, adica acea calitate perceptibila se simte mai mult.

  • iio, sâmbătă, 05.01.2013 22:52

    @LauCalin Iti scapa cateva aspecte. Numeste-mi un alt loc de productie in Europa unde mana de lucru sa fie cel putin la fel de ieftina si experimentata. Pentru ca orice ai spune, cand a venit Renault in 1999, inginerii Dacia nu erau chiar zero barat, aveau ceva know-how. Sunt unii care apreciaza cateva plastice moi la interior, dar la fel de bine sunt unii care apreciaza mai mult costurile de intretinere reduse si fiabilitatea. Pana la urma clientii au ultimul cuvant, iar asta se va vedea in cifrele de vanzari.

  • iio, sâmbătă, 05.01.2013 22:53

    Ah si cel mai important...in 1999 exista locatia!

  • LauCalin, duminică, 06.01.2013 14:07

    Nu stiu in ce masura poti sa spui ca inginerii Dacia aveau cunostinte legate de masini in conditiile in care zeci de ani la Dacia se fabricau masini pe baza uneia care a fost proiectata in anii '60. De la o Dacie 1310 te puteai astepta la orice inca din prima zi. Si iti spun asta in cunostinta de cauza. In '97 daca imi amintesc bine tatal meu si-a cumparat o dacie noua si un an mai tarziu a vandut-o pentru ca avea tot felul de probleme, de la apa care intra in ea pana la probleme la directie si parte electrica. Motiv pentru care singurele avantaje mari pe care le-a avut Renault cand a venit in Romania au fost asa cum ai spus si tu, mana de lucru ieftina, facilitatile pe care i le-a oferit statul roman si aveau deja o uzina care trebuia modernizata. Iar Renault a bagat foarte multi bani in ea, pentru ca dpdv tehnologic uzina Dacia era la nivelul anilor '70. Inclusiv inginerii erau "scoliti" la nivelul anilor '70. Imi amintesc ca prin 2000 cand Renault s-a implicat foarte mult la Dacia, Stroe a spus ca nu se astepta ca francezii sa isi doreasca atat de mult marca Dacia. Au urmat multe zile de instruire a personalului in sensul asta. Pe de alta parte, am mai spus-o, e absurd sa-i reprosezi unei masini low cost ca nu e ca una sh care noua a costat dublu. Insa asta nu inseamna ca un sh in comparatie cu Dacia poate fi o alegere gresita, trebuie doar atentie mai mare cand o alegi. Ceva asemanator cu Renault a facut cu VW cand a cumparat Skoda in 1991. In rest sunt de acord cu tine.

  • Pana, duminică, 06.01.2013 19:22

    Amigo, Dacia in primul rand este o masina fiabila, spatioasa, cu dotari de bun simt si ieftin de intretinut. Este daca vrei varianta lui Toyota, insa low cost. Si spun asta pentru ca, in afara de fiabilitate Toyota nu este cu mai nimic mai presus decat VW, Ford, Opel, renault etc. Mai iesi din pestera si urca-te si in altceva in afara de Toyota, ca deja incepem sa-ti evitam comentariile... in fiecare zi acelasi lucru. Asa ca prietene, o fi Toyota guru fiabilitatii in lume, dar cand vine vorba de toate celelalte lucruri care conteaza la o masina, nu mai este guru, este...

  • Pana, duminică, 06.01.2013 21:27

    Pai e cam greu sa stau indiferent cand toata lumea incearca sa-ti explice ceva dar tu o sustii tot pe a ta. Cam multi astia care imi seamana, asa-i? Hai, invata-ne tu pe noi ce e aia o masina, ca noi tocmai am coborat din copaci, am terminat de mancat dude. Amice, in acest moment o Toyota nu ma impresioneaza cu nimic in comparatie cu Ford sau VW. Tehnica din Golf si Focus este una de care Auris nici nu a auzit, gen cutii de viteze cu dublu ambreiaj, exemplu de precizie si confort (gen DSG), Ecoboost de 1000 cmc si 125 CP care sa vezi, e si Engine of the Yeart, TSI, TFSI (sa mai spunem de cand are Auris navigatie cu touch screen, sau daca are?), sa vorbim de motorizari, puteri, cutii de viteze, dotari gen scaune electrice sau faruri directionale? Ca sa nu mai spune ca cel mai puternic Focus sau GTI matura pe jos cu cel mai potent Auris. Si ar mai fi de spus. E drept ca dpdv al fiabilitatii Toyota sta mai bine, dar deja exagerezi cand spui ca nimic nu se compara cu Toyota.

  • dan_grc, duminică, 06.01.2013 23:16

    Draga Automarket, sper c-o sa banati contul dan_g.r.c pt ca este un impostor, nu stiam ca sunt asa important de mi-a fost preluata poza, mai ramane si contul complet cu numele identic si confuzia va fi completa.

  • Pana, duminică, 06.01.2013 23:49

    Mai Mafia, daca vrei sa compari GT 86 cu ceva de la VAG este o mare aberatie sa o faci cu Golf, pentru ca una este o compacta in adevaratul sens al cuvantului si si cealalta este o masina sport. Concurentul din ograda lui VW pentru GT 86 este Scirocco. Deci in continuare Toyota nu are concurent pentru gama GTI de la VW. Mai departe, acel Avensis de care spui tu, ca sa vezi, am condus cam 400 de km si am coborat din ea fara sa imi pese. Adica este o masina si atat. Ori un Mondeo sau un Passat iti transmit ceva, te simti mai bine in ele, le simti mai bine, trenul de rulare este reglat sa iti creeze un sentiment de siguranta si incredere in masina. La fel pot spune si despre Mondeo, care sincer imi place foarte mult. Iar chestiile astea cand vrei sa-ti cumperi o masina si faci un drive test, conteaza mult mai mult decat fiabilitatea de care iti dai seama peste cel putin 5-6 ani (ca pana acolo merg toate), asa cum este cazul masinilor japoneze in general. Ai prins ideea? Deci daca stai bine cu banii si vrei o masina noua pe care posibil sa o schimbi peste 5-6 ani, eu nu recomand neaparat o masina japoneza (exceptie poate Honda). Daca esti cam strans la buzunar si vrei o masina in care sa nu bagi bani prea multi si prea curand, eu iti recomand un Auris sau Corolla. Dar nu te astepta sa te simti in ele ca in echivalentul lor de la Ford sau VW si probabil nici Opel. Este frumos sa ai o marca preferata, insa hai sa nu aruncam cu noroi in restul, pentru ca inginerii Toyota care proiecteaza masinile nu sunt mai cu mot.

  • unckle, luni, 07.01.2013 00:17

    Calin, Dan .. lasati asa cum a picat, nu are rost, creierele sunt spalate si nu ai cum sa modifici o viata de om printr-un comentariu pe net. Acesti domni ... daca se poate spune domni... o sa fie mereu de parere ca un bemveu din 2007 este mai prost decat o dacie noua nouță din 2013 si NU AVETZI CUM sa schimbati asta. Aberatii logice, injurii, bataie de joc in cel mai crud sens al cuvantului, sunt singurele raspunsuri pe care le puteti scoate din "creerul" lor. Nu ai cum, pur si simplu nu ai cum sa-i demonstrezi unuia ca bemveu' din 2007 nu se strica atat de grav si ca, pana la urma, si dacia lui va avea nevoie de amortizoare si bucse ... el va spune ca ale lui sunt mai ieftine, ca la el intretinerea este mai ieftina.. etc. va avea argumente indubitabile, in mintea lui, si nu ai cum sa-i demnonstrezi ca o pompa de apa pentru 0.9TCe costa cat una de 320d. NU AI CUM !! @Automarket - sectiunea de comentarii a acestui "sait" s-a transformat in maidan ... din pacate.

  • Pana, luni, 07.01.2013 00:57

    Iti spun numai atat ca nu mai are rost sa intru in detalii (pentru ce?) : mari prosti sunt posesorii de Ford si VW care sunt (foarte) multumiti si aproape toata presa internationala este varza cand pune VW si Ford in fata lui Toyota (sunt tare curios cum se vor prezenta Golf 7 si Focus in fata lui Auris si am asa o presimtire ca nici nu are rost sa ma interesez) si mare destept esti tu. Ca daca nu ai fiabilitate, nu ai nimic. De parca toate masinile ar fi niste cutii de carton pe roti pe langa "indestructibila" masina japoneza, cu Toyota in frunte. Restul e cancan! Cam mult prosti in lume care cumpara masini nemtesti, nu crezi? Tepari rau aia de la VW, vor ajunge in iad ca ii fraieresc pe cei slabi de minte si cumpara presa ca sa fie ei primii in testele comparative. :))

  • @Pana, luni, 07.01.2013 18:49

    Mai Pana, hai sa o luam treptat: "Auris nici nu a auzit, gen cutii de viteze cu dublu ambreiaj, exemplu de precizie si confort (gen DSG), Ecoboost de 1000 cmc si 125 CP care sa vezi, e si Engine of the Yeart, TSI, TFSI (sa mai spunem de cand are Auris navigatie cu touch screen, sau daca are?), sa vorbim de motorizari, puteri, cutii de viteze, dotari gen scaune electrice sau faruri directionale?" Auris a auzit de airbag de genunchi (cei drept pe ultima varianta de dotare) cand la VW si Focus nu era nici in lista de optionale. Apoi motorul ala VVTi si apoi valvematic scoteau 124 si mai tarziu 132 de cai cand VW si Focus scoteau din aspiratele lor maxim 106 si respectiv 115 CP. VVTi a fost si este cel mai bun motor aspirat 1.6 pe benzina de pe piata. Distributie pe lant, cea mai mare putere si cel mai mare cuplu pentru un aspirat de aceasta cilindree la un consum mai mult decat decent. Apoi pe AURIS ai si varianta hybrida, unde producatorii mentionati de tine nici nu conteaza, care are cutie CVT ce este peste DSG la precizie si confort. Auris dadea si scaune incalzite pe versiunea ZENITH care insa venea doar pe motorul DIESEL de 2.2 D-CAT 177cp iar Navi iti poti comanda ca accesoriu (nu optional) din fabrica pentru orice model si motorizare. A da ca era sa uit prin 2008 - 2011 Toyota era singura care oferea sistemul Smart Key cu buton de pornire care iti asigura accesul in masina si pornirea din buton fara sa fie nevoie sa scoti cheia din buzurar sau geanta, sistem oferit si pe Lexus... concurenta mentionata de tine nu oferea nimic similar, doar Renault avea acel card pe care trebuia sa il introduci insa intr-un slot pentru pornire. Prin 2010 au introdus camera de mars-arriere care reda imaginile fie pe navi fie in oglida retrovizoare. In 2010 nici pe Golf nici pe Focus nu existau aceste dotari. Concluzia este sa nu vorbesti aiurea daca nu stii si nu te-ai documentat bine... Comparatia cu generatia actuala a lui Auris nu se justifica pentru ca intre timp Golf a intinerit cu 2 generatii iar Focusul cu 1. La Toyota de abia anul asta vom vedea generatia noua si vom vedea ce tehnologii scot ... dar fii sigur ca nu va fi in urma Glofului sau a Focusului. Drive safe!

  • Pana, luni, 07.01.2013 21:18

    Sti care e faza? Pe langa faptul ca exagerezi cu este "extraordinare" dotari de pe un Auris, care practic nu a venit cu nimic revolutionar (poate ca s-a gandit un japonez doua secunde cum ar fi sa puna un airbag sub bord, atat - in conditiile in care sistemul de airbag a aparut prima data la inceputul anilor '80), tot ce spui tu sunt tehnologii de prin alte parti. Motor aspirat de top la Toyota? Nu, multumesc. Prefer de la Honda. CVT peste DSG? Ori nu ai condus asa ceva, ori o spui cu rea intentie. In timp ce restul sunt tehnologii care nici macar in Europa nu se ofera, mai are vreun rost sa amintesc de dotarile unui Auris pentru Romania? Camera pentru mars-arriere? Standard la Nissan Primera in urma cu vreo 10 ani. Ca sa nu mai spunem ca totusi VW a fost constructorul care la un moment dat avea cel mai puternic diesel din lume: V10 TDI, 313 CP, 700 Nm, undeva prin 2002, performanta la care grupul Toyota in general nu a ajuns nici pana acum. Sa mai amintesc de motoarele in configuratie W8 sau W12, de VW Nardo care a stat la baza lui Bugatti Veyron? Si oricum o dai, referintele segmentului de masa in ceea ce priveste motoarele supraalimentate pe benzina si al cutiilor de viteze automate este VW (TSI, TFSI, respectiv DSG). Iar mult injuratul Golf mereu a fost o masina care, daca nu se descurca foarte bine la un capitol, se descurca bine, fie ca era vorba de tehnica, siguranta, confort etc. Aici e cheia succesului lui Golf, plus un design conservator, care inspira seriozitate, senzatie de calitate si omagiu adus generatiilor precedente. Dar trebuie sa gandesti putin sa-ti dai seama de chestiile astea. Apropo, eu nu am auzit de Corolla sau Avensis cu tractiune integrala. De 4motion la Golf si Passat am auzit de mai bine de 20 de ani.