Cum pacalesc germanii guvernul prin programul Rabla
Cei 2500 de euro primiti la casarea unei masini vechi sunt cheltuiti de mii de germani in tara vecina, Polonia. Beneficiile sunt mari, zlotul fiind in aceasi situatie cu leul romanesc.
Introducerea primei de casare de 2500 de euro in Germania dezvolta inventivitatea in randurile posesorilor germani de modele vechi, care utilizeaza banii primiti prin programul Rabla local la cumpararea unor masini noi din... Polonia.
Conform analistilor germani, 10% dintre masinile vandute in luna martie in Polonia au fost cumparate de germani, care profita de caderea masiva recenta a monedei locale (-30% in raport cu euro fata de vara trecuta) pentru a cumpara masini la pret redus din tara vecina. Desi la prima vedere pare imposibil, guvernantii germani sustin ca sunt legati de maini in aceasta chestiune, deoarece regulile Uniunii Europene ii obliga sa nu favorizeze companiile locale, fiind imposibil de trasat o linie clara legata de locul din care masina noua poate fi cumparata prin programul Rabla.
Foarte multe familii cauta sa isi cumpere masini noi utilizand bonusul de 2500 de euro oferit de guvern", a declarat pentru Reuters Christhardt, un german din Leipzig care a mers 200 de kilometri impreuna cu familia pentru a-si cumpara o masina din orasul polonez Zgorzelec. "Valoarea zlotului este scazuta, ceea ce inseamna ca nu merita sa cumperi in Germania", incheie neamtul.
Spre deosebire de guvernantii germani, dealerii polonezi se declara foarte multumiti de situatia creata, cei din orasul Zgorzelec afirmand ca, la fiecare 10 masini cumparate, 5-6 sunt luate de clienti germani. "Anul trecut nu vedeam niciun client german in showroom, insa lucrurile s-au schimbat intre timp", spune Slawomir Lipowski, sefii unuia dintre dealerii din oraselul de la granita dintre Germania si Polonia.
"Germanii cumpara mai ales masini mici si compacte, pentru beneficiul este mai mare in conditiile bonusului de 2500 de euro. Avem deja probleme in Polonia pe aceste segmente, astfel ca perioadele de asteptare au crescut", afirma Wojciech Drzewiecki, seful firmei de consultanta auto Samar.
Cu toate acestea, cifrele de vanzari ale lunii martie arata ca numarul de masini vandute in Germania a depasit toate recordurile din ultimii 10 ani. Vanzarile din Polonia au urcat si ele, insa procentul este minor: +1.2% fata de primul sfert al anului trecut. Fara fluxul german de cumparatori, vanzarile poloneze ar fi scazut cu 6 procente in februarie si cu circa 10% in martie.
via | Automotive News