Corespondență de la Paris: E avalanșă de electrice. Dar dieselul nu moare, ci se transformă
La Salonul Auto de la Paris totul se învârte în jurul electricităţii, însă dezbaterea în privinţa viitorului motoarelor diesel este departe de a se încheia, mai ales după ce Nissan a reintrodus acest tip de propulsie pe noua generaţie Micra.
Salonul Auto de la Paris este caracterizat de o avalanşă de concepte şi modele electrice, ca parte a strategiei fiecărui constructor de a reduce media emisiilor de dioxid de carbon în perspectiva noilor norme europene.
Până de curând, autonomia insuficientă era citată ca principalul obstacol în adopţia pe scară largă a maşinilor electrice, însă la Paris am putut admira o pleiadă de modele şi concepte atractive.
De exemplu, Renault Zoe este disponibil acum cu o autonomie de 400 de kilometri, iar noul Opel Ampera-e, programat pentru lansarea europeană în primăvara anului 2017, promite o autonomie de 500 de kilometri datorită unei baterii de 60 kWh. Între timp, Volkswagen a prezentat conceptul unei maşini electrice cu autonomie de până la 600 de kilometri care va intra în producţia de serie începând din 2020, iar Mercedes pregăteşte inclusiv brandul eletric EQ, care va include un SUV cu o autonomie de 500 de kilometri.
Ce şanse mai are motorul diesel în tot acest "război"? Între constructori există o întreagă dezbatere cu privire la viitorul motorizărilor diesel, mai ales în urma scandalului Dieselgate care a afectat semnificativ reputaţia şi resursele financiare ale Grupului Volkswagen.
Din nou diesel pe Nissan Micra
Una dintre cele mai interesante veşti din acest punct de vedere este că noua generaţie Nissan Micra primeşte din nou o motorizare diesel. Astfel, pe lângă cele două unităţi pe benzină, Micra va beneficia şi de un motor diesel familiar nouă de pe gama Dacia și Renault: dCi de 1.5 litri care generează 90 de cai putere și un cuplu de 220 Nm. Cum s-a ajuns la reintroducerea unui motor diesel în gama Micra la 6 ani de la lansarea precedentei generaţii?
Oficialii Nissan explică acest lucru prin popularitatea unităţilor diesel în segmentul B: "Jumătate din piaţa segmentului B este diesel şi acesta este motivul pentru care acum avem 3 motoare. Le-am dezvoltat pentru a oferi cel mai bun echilibru între performanţe şi economia de carburant. Trebuie să avem o ofertă care să corespundă cererii provenite din partea clienţilor. Noul Micra va rămâne câţiva ani buni pe piaţă, dar pentru viitor nimic nu este decis încă", ne-au spus oficialii Nissan în cadrul unei mese rotunde la Salonul Auto de la Paris la care Automarket a fost invitat alături de alte publicaţii internaţionale.
Poziţia celor de la Nissan este într-un fel surprinzătoare în contextul în care constructorul japonez se află în alianţă cu Renault. În cadrul unei astfel de alianţe, ideea este ca producătorii să aibă o strategie unitară în anumite privinţe pentru a reduce costurile prin dezvoltarea unor elemente comune, fie că este vorba despre platforme tehnice sau tipuri de motorizări.
Însă cei de la Renault se aşteaptă ca motoarele diesel să dispară practic complet din segmentul B după anul 2020 din cauza noilor reglementări dure pregătite de Uniunea Europeană, Statatele Unite şi China. "Standardele şi metodele dure de testare vor creşte costurile tehnologiei până în punctul în care diesel-ul va fi forţat să iasă de pe piaţă", afirmă o sursă care a asistat la o prezentare internă a celor de la Renault pe marginea acestui subiect.
De altfel, logica Renault este confirmată încă o dată de japonezi, care insistă să ne spună, indirect, că motoarele diesel nu mai au șanse majore în lupta cu hibrizii. De exemplu, noua generație Honda Civic nu oferă niciun motor diesel, iar versiunea sa sedan vine cu o singură opțiune de motorizare: 1.5 benzină turbo de 182 de cai putere.
Mercedes: "Dieselul poate fi la fel de curat ca benzina"
Mercedes, constructor care se află de asemenea în parteneriat cu Renault, le ia însă apărarea celor de la Nissan. Cu ocazia Salonului Auto de la Paris, CEO-ul Dieter Zetsche a afirmat că ar fi "o prostie" ca producătorii să renunţe la propulsia diesel, prin prisma avantajelor pe care aceasta la oferă. "Motoarele diesel pot fi la fel de curate ca cele pe benzină, cu avantajul că emit cu circa 15% mai puţin dioxid de carbon. Acest lucru continuă să fie o problemă cheie, deşi acum toată lumea vorbeşte despre oxizii de azot (n.r - poluantul central al scandalului Dieselgate). Asistăm la o discuţie emoţională, politică şi ilogică, dar dacă ne uităm la tehnologie ar fi o prostie să renunţăm la potenţialul pe care îl oferă motorul diesel", explică el.
Cine are dreptate? Greu de spus în prezent, când circa 60% dintre maşinile din segmentele B şi compact vândute în Europa au propulsie diesel, însă probabil că până în preajma anului 2020 vom afla un răspuns concret la această întrebare. Soarta dieselului va depinde însă în bună măsură şi de reacţia şoferilor când vor intra în showroom-uri şi se vor trezi înconjuraţi de modele electrice cu autonomii de sute de kilometri.
Dieter Zetsche are dreptate. Exista si este folosita deja tehnologia care permite reducerea substantiala a emisiilor de oxizi de azot. Mai mult , benzinarele cu injectie directa emit si ele oxizi de azot. Isteria provocata de Dieselgate a dus la un comportament similar turmei de oi care se arunca in prapastie dupa berbecul impiedicat. O sa treaca.