Constructorii "fură" în medie cu 25% la cifrele de consum. Specialiştii vor schimbarea testelor

Publicat marţi, 28.05.2013 18:36 de Mircea Meșter

Cu toţii ştim că cifrele oficiale de consum sunt mai degrabă teoretice decât corecte. Acum avem şi confirmarea: acestea sunt, în medie, cu 25% mai mici decât cele din realitate. Uniunea Europeană vrea să impună un nou test, ceva mai realist.

Diferenţele dintre cifrele de consum pe care le afişează constructorii auto în fişele tehnice ale maşinilor pe care le scot pe piaţă şi consumul real tind să crească în comparaţie cu anii trecuţi. Aceasta este concluzia unui studiu realizat de Consiliul Internaţional pentru Transport Ecologic (CITE), organizaţie care concluzionează că "Producătorii auto folosesc un sistem care devine din ce în ce mai înşelător pe măsură ce trece timpul". Mai mult, CITE susţine chiar că "producătorii găsesc constant noi metode de a îndoi sistemul de calcul al consumului oficial în favoarea lor".

Conform studiilor realizate de CITE, diferenţa dintre consumul real şi cel anunţat de producătorii auto era acum 10 ani de circa 10%, însă procentul a crescut considerabil în acest moment, el situându-se undeva în jurul a 25%. "Acest procent face ca şoferii să plătească circa 300 de euro în plus anual faţă de ceea ce sunt lăsaţi să creadă prin etichete şi date tehnice false", susţin cei care au realizat studiul.

"Studiul reprezintă încă o confirmare a faptului că tacticile de vânzări ale producătorilor auto au foarte puţine lucruri în comun cu realitatea de care se lovesc şoferii zilnic. Clienţii consideră că preţurile în creştere ale carburanţilor sunt îngrijorătoare, însă cifrele fantasmagorice ale producătorilor nu ajută cu absolut nimic clientul în alegerile sale", spuneMonique Goyens, directorul general al Organizaţiei Europene a Consumatorilor (BEUC).

"UN TEST CARE NU A FOST INVENTAT PENTRU A ARĂTA CONSUMUL"

Producătorii prezenţi în Europa folosesc în acest moment sistemul New European Driving Cycle (NEDC) pentru calculul consumului urban, extraurban şi mediu mixt al maşinilor pe care le produc. Însă, din cauza diferenţelor evidente între consumul real al maşinilor şi cifrele oficiale comunicate de constructori, Uniunea Europeană dezbate implementarea unui sistem noi, mult mai corect, care să stabilească un consum "oficial" mai apropiat de cel înregistrat de şoferi în viaţa reală. În prima fază, acest sistem - denumit oficial Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure sau WLTP - ar fi trebuit să intre în vigoare din 2017, însă unele state, printre care se numără Italia, Spania, Franţa şi Marea Britanie, încearcă să împingă această dată limită în 2020.

"Testele actuale sunt realizate în condiţii de laborator ţinând cont de prevederile legale şi nu în condiţii <reale>. Scopul este acela de a-i da şansa consumatorului să facă o serie de comparaţii corecte între maşini în ceea ce priveşte consumul şi emisiile. Noi nu ne opunem testelor WLTP şi chiar contribuim la dezvoltarea lor, însă acestea nu ar trebui introduse cu orice preţ decât atunci când suntem siguri că sunt fezabile", susţine Ican Hodac, secretar general al ACEA, Asociaţia Europeană care apără interesele mărcilor auto.

Actualul ciclu de testare (NEDC) este utilizat pentru sublinierea consumului în faţa clienţilor încă din anii '80, însă el nu a fost proiectat pentru acest lucru. "Iniţial, NEDC a fost conceput pentru a le oferi constructorilor un ghid comparativ între maşini, nicidecum să le indice clienţilor câţi litri de carburant vor consuma la fiecare 100 de kilometri parcurşi", susţine Paul Everitt, directorul executiv al Societăţii Producătorilor Auto (SMMT). "În aceste condiţii, rezultatele acestui ciclu de testare oferă întotdeauna o medie a unor medii a celor mai proaste medii posibile", încheie acelaşi Paul Everitt.

CUM SE CALCULEAZĂ ASTĂZI CONSUMUL OFICIAL?

Testul NEDC are loc în condiţii aproape ideale de rulare pentru o maşină. Deşi preîncălzirea motorului nu e acceptată şi chiar dacă există o maşină electrică care simulează rezistenţa la rulare şi inerţia vehiculului, maşina testată are parte de anumite avantaje evidente în timpul testării. Unul dintre ele este faptul că niciun "consum oficial" nu este stabilit cu consumatorii interni porniţi (climatizare, radio, display-uri, lumini, echipament electronic). În plus, temperatura la care are loc testul este considerată cea perfectă pentru rulare: 25 de grade Celsius.

Există două teste prin care trece fiecare maşină.

TESTUL URBAN implică o serie consecutivă de accelerări şi frânări, menţinerea constantă a vitezei şi simularea opririi la semafor. Viteza medie a maşinii în timpul acestui test este de 15 km/h, iar viteza maximă atinsă de maşină este de 50 km/h. Testul se efectuează pe distanţa standard de 4 kilometri.

TESTUL EXTRAURBAN implică, în 50% din durata sa, rularea cu o viteză constantă, maşina fiind supusă unor manevre de accelerare şi decelerare uşoare în restul timpului. Viteza medie este de 63 km/h, viteza maximă la care ajunge maşina este de 120 km/h, iar distanţa pe care se desfăşoară testul este de 7 kilometri. 

Cifra oficială de consum mediu mixt reiese în urma unei medii ponderate a testului urban şi a celui extraurban. Totuşi, maşina testată nu iese în niciun moment dintr-un laborator, iar toate calculele se bazează pe măsurătorile unui dinamometru pe distanţa celor 11 kilometri teoretici.

ULTIMELE 10 TESTE AUTOMARKET - Consum oficial vs. Consum real*
MODEL ŞI VERSIUNE CARBURANT URBAN/EXTRAURBAN CONSUM
OFICIAL
CONSUM TEST
AUTOMARKET
DIFERENŢĂ
MAZDA6 Wagon 2.0i  B Urban 7.7 10.0 +17.7%
BMW SERIA 7 740d D Extraurban 5.3 7.2 +36%
OPEL ADAM 1.4 100 CP B Urban 6.6 8.0 +21.2%
KIA SORENTO 2.0 CRDI D Extraurban 4.9 7.0 +42.8%
SKODA OCTAVIA 1.4 TSI B Urban 6.5 8.0 +23%
KIA OPTIMA 1.7 DSL D Urban 4.9 5.5 +12.2%
FIAT 500L 1.4 95 CP B Extraurban 5.0 6.8 +36%
HYUNDAI i20 1.1 CRDI D Urban 4.6 5.6 +21.7%
JEEP WRANGLER 2.8 CRD D Extraurban 7.3 11.5 +57.5%
SEAT TOLEDO 1.6 TDI D Urban 5.6 7.6 +35.7%

*Consumul real a fost stabilit în urma testelor Automarket. Conducătorii auto şi condiţiile de rulare pot să difere de la caz la caz.

CUM SE VA CALCULA CONSUMUL?

Deşi nu se cunoaşte exact modul în care vor fi realizate testele WLTP din momentul în care acestea vor fi implementate, avem câteva asigurări legate de metodologie. Astfel, testul va dura mult mai mult - între 20 şi 30 de minute, în timp ce viteza maximă pe care o va atinge maşina va fi de 130 km/h. S-a discutat şi posibilitatea ca testul să fie realizat la o temperatură exterioară de 10 grade Celsius, însă acest aspect a fost respins categoric de producători.

Există posibilitatea ca, în cadrul testului, maşina să fie testată atât goală şi cu sistemele electronice oprite, cât şi cu toţi consumatorii porniţi şi cu o greutate care imită masa maximă autorizată. Astfel, rezultatul acestui test ar putea fi unul de tipul "Consum mediu minim şi Consum mediu maxim".

  • antiqua, marţi, 28.05.2013 18:47

    oricum, consumul variaza de la sofer la sofer...mai ales la benzinare.o fi ...totusi,probabil si o medie.

  • inexorabil, marţi, 28.05.2013 19:15

    @MM, de ce ai trecut furaciunea intre ghilimele? Ti-a fost teama ca o eventuala scriere curata a cuvantului sa nu fie interpretata ca o parasire imprudenta a zonei obiectivitatii, echidistantei si deontologiei jurnalistice? Dar spune drept: nu te simti mai confortabil in zona ADEVARULUI?

  • daniel, marţi, 28.05.2013 19:25

    consumul da, si oare emisiile oficiale nu vor creste? greu cred ca o sa atinga masinile de clasa medie valorile de 99g/km actuale. prin urmare cum o sa respecte fabricantii valoarea medie de 120 g cerut de uniune? samd.. aceasta initiativa ar porni un efect de domino. astept curios cat o sa fie de realist

  • A M_C, marţi, 28.05.2013 19:28

    In sfarsit le-a venit unora "minea la cap".

  • tzenu_bmw, marţi, 28.05.2013 19:38

    modul in care producatori de masini testeaza pt consumul de combustibil......mi se pare chiar mizerabil........... masina pusa pe stand cu doar o persoana la bord......fara 'electronice' pornite.....la temperatura perfect......si nesimuland conditile adevarate..ploi vant una alta....... nu stiu cum se da voie la asa ceva..... cica 740d consuna in medie 5,3 ...........pe cand fiat 500 1.4 consuma 5.0.............si un copil de 8 ani siar putea da seama de minciuna asta.......

  • BaditzaEx, marţi, 28.05.2013 20:45

    constructorii premium sunt de regula cei mai mari magari ( BMW, sunt rezonabili pe langa cei de la Mercedes ), constat totusi sa vad ca si cei de Hyundai/Kia si-au cam luat lumea in cap... au tras tare ( cativa ani ) prin a se prezenta producatori de masini CINSTITI iar acum... ( vezi noile preturi si diferenta de 42% din tabel... ), una peste alta in viziunea mea , tot am sa raman cu ideea ca Honda si Mazda sunt marcile care '' inseala '' mai putin clientii si ma refer nu doar la valorile prezentate ale consumului dar si la raport pret/calitate/dotari. Dar chiar si Skoda ( care este o marca f '' onesta'' ) offtopic: nu inteleg de ce va exprimati BENZINA / DIESEL ori scrieti GAS / Diesel ori Benzina / Motorina, ori sunt Americanizati cap-coada , ori invatam sa respectam lb romana, ori o Ardem stil Can-Can ?!;-)

  • mda, marţi, 28.05.2013 22:34

    da ce ati zice si de un test la carburanti,de genul folosit de "fifth gear"...astia au aratat ca intre carburantii ieftini si aia scumpi diferentele sint aproape 0

  • ShelbyV8, marţi, 28.05.2013 23:00

    Mai aproape de realitate sunt consumurile oficiale din America. Consumul urban depinde mult de aglomeratie, dar eu, personal, am reusit un consum extraurban chiar mai mic decat cel oficial (pe o distanta de aproximativ 150 km si cu destul de multe depasiri ale vitezei regulamentare). Deci... se poate.

  • BaditzaEx, marţi, 28.05.2013 23:57

    @AM, dc mi-ati sters comentariul, pt ca v-am atras atentia vav, de GAS/DIESEL - Benzina/Motorina ?

  • jiji, miercuri, 29.05.2013 08:14

    Faptul ca in general consumul real a crescut fata de cel teoretic in ultimii ani ar mai putea sa insemne si ca noi soferii nu am reusit sa ne adaptam inca la noile tehnologii. Mai ales ca testele sunt in mare aceleasi de prin anii 80. Factorii importanti (rezistenta aerodinamica variabila spre exemplu) sunt simulati zic eu destul de exact de acel laborator. Si din cate stiu masina se testeaza cu 3-4 persoane la bord. Cel mai mare neajuns este ca nu se testeaza ca in america, folosind si consumatorii electrici. Diferente fata de viata reala e si normal sa existe, dar nu asa de mari. Majoritatea soferilor nu isi fac presiunea in roti in mod regulat. Probabil zic ca daca au bagat azot, nici nu mai trebuie sa verifice :). Si probabil multi nu au auzit de frana de motor, concepte destul de simple de fizica (energie cinetica, energie termica, transformarea intre cele doua) etc... Altfel nu imi explic de ce multi accelereaza ca taunii intre doua semafoare (consuma multa energie termica pt a obtine energie cinetica, evident, cu pierderi datorita frecarilor interne). Apoi franeaza brusc, pierzand energia cinetica obtinuta cu greu (transformand-o practic in energie termica, dar de data asta situata nu in pistoane, si in discurile de frana). Energia necesara mentinerii unei viteze constante este mult mai mica decat cea necesara valsarii continue intre valori minime si maxime. Si motorul masinii asta da, energie. Puterea este energia (utila) / timp. Oricum, testele astea ar trebui loate ca un comparativ de incredere (in aceleasi conditii, masini diferite obtin consumuri diferite). Nu neaparat ca pe o garantie de consum real. Oricum, multi dintre noi sunt prea comozi ca sa se osteneasca sa invete sa utilizeze corect un sistem mai complex cum este un autovehicul modern.

  • jij, miercuri, 29.05.2013 08:16

    *luate :).

  • asm, miercuri, 29.05.2013 10:24

    Ar fi utila mai degraba adaugarea la instructiunile masinii a unui capitol cat mai complex care sa explice soferilor micile smecherii care te ajuta sa consumi mai putin. Nu trebuie sa fi mare cunoscator de mecanica sa intelegi niste chestii de baza si sa reduci consumul. Eu reusesc in mod constant sa consum mai putin decat cifrele date de producator dupa cateva sute de km de obisnuire cu o masina, iar asta incercat pe mai multe masini (doar pe benzina, motorina nu am incercat). Deci, nu consider ca cifrele oficiale sunt chiar asa deplasate. Ar trebui doar specificate conditiile de testare (temperatura, incarcatura) si eventual dat si un set de valori pt valori mai departate de cele ideale (0 grade si greutate maxima de ex.) Pana atunci, accelerati mai fin, mergeti constant cu turatie cu cca. 20% mai mica decat cea de cuplu maxim (valabil la benzina), folositi cu incredere frana de motor si umflati corect rotile si veti vedea ca cifrele se schimba in favoarea voastra! Spor!

  • melcul, miercuri, 29.05.2013 10:41

    @jiji...daca vei citi cu atentie comenturile de pe AM (si nu numai) iti vei face o idee despre nivelul de cunostinte (si cultura de orice fel) al populatiei. Tu ceri cunostinte de termica? aerodinamica? cand majoritatea nici nu cunosc principiul de functionare al unui motor in 4 timpi. Fizica de, cat?, a 8 a? @asm....tu conduci probabil PREVENTIV o forma a condusului (desi e vorba de PILOTAT) al unei masini, forma absolut necunoscuta taunilor de pe soselele romaniei. Ce sa zic, la drum intisn si eu reusesc un 0,5L sub media oficiala a masinii dar asta insemna viteza rezonabila, aceleratii fine si franari mai mult din inertie. SI asta fara sa incurc pe nimeni. O gramada de pifani cu masini mai tari sau mai SH cu kilometraj "real" se grabesc, vezi doamne, "la munca", taximetristi care claxoneaza ca imbecilii cu 3 secunde inainte de verde, si altii asemnea care in urma a 5 minute de gandire acasa ar ajunge la concluzia simpla ca daca e sa mergi undeva pleaca cu 15-20 de minunte mai devreme si vei ajunge la destinatie linistit, relaxat si...in timp. Romanii sunt ultimii care au dreptul sa vorbeasca despre consum: avem cel mai vechi parc auto din europa, deci stifturi si harburi ce consuma inevitabil mai mult, suntem natia cu cele mai multe accidente rutiere (pentru ca ne pune dracu sa acceleram ca vitele fara sa adaptam viteza la conditiile de drum) si nu stim sa conducem decat tare ca de aia imi mananc de sub fund sa arat tuturor corzilor de pe strasse ce bolid am io.

  • PS, miercuri, 29.05.2013 10:46

    @ASM....arata-mi 2-3 dintre prietenii/cunostintele tale ce au citit manualul de utilizare a masinii.... Si apropo ed manual: L-am intrebat odata pe un ghertoi vecin de-al meu de ce merge pe strada cu luminile de ceata aprinse. Raspunsul il banuiti.... Cand i-am zis ca in manualul masinii scrie negru pe alb sa nu se foloseasca "ceata" decat in condistiile date a facut ochii cat cepele. Probabil ca s-a simtit jignit...ii auzeam deja rotitele in cap cum incep sa dea rateuri.

  • ShelbyV8, miercuri, 29.05.2013 13:06

    @PS Mie mi s-au ars odata becurile de faza scurta noaptea si a trebuit sa merg, pe o distanta mica, cu proiectoarelede ceata.... Din fata mea a venit un BMW de vreo 10-15 ani. Cand m-a vazut, conducatorul de bemveu, probabil un fel de "vecinu' tau", a stins farurile si a aprins proiectoarele, ca asa a vazut la mine ca e smecheria. Faza e 100% adevarata.

  • Bogdan, miercuri, 29.05.2013 13:26

    Datele reale cred ca sunt cele ce intereseaza pe orice cuparator. Noi suntem obisnuiti intradevar cu valori SUB cu mult sub cele reale. Mai ales la motoarele noi de 1L... care inseala extrem de mult. Un condus vioi creste cu mult valoarea reala. Asta intradevar depinde de sofer, insa testele se fac cu soferi adevarati, buni care stiu sa conduca temperat pentru a oferi un consum redus. Daca bagi talpa in pedala, e si normal ca o sa ai un consum de cel putin 100% fata de cel din specificatii... DOOOOH :) Iar consumul la 130 km/h o sa fie o reala problema crima pentru constructori. Unele masini sunt facute sa consume aproape de valoarea din specificatii, la viteze cuprinse intre 90 si 110 maxim ( pe o autostrada se poate face testul evident ). Odata ce cresti viteza , creste si consumul exponential, mai ales la motoarele mici.La cele mari insa ele fac mult mai bine fata la acest "stres"... Insa beneficiile ar fi... fortarea contructorilor de a aduce tehnologii noi ( cum ar fi SkyActive de la Mazda, sau inchiderea grilei de la Ford ) pentru a pastra consumul sub frau, si a se lauda cu consumuri REALE MICI!!!

  • mntsn, miercuri, 29.05.2013 14:09

    @jiji @ASM @melcul - un MARE BRAVO !! Daca toti am gandi si actiona asa, nu ne-am mai pune pe injurat producatorii ca ne fura la cifrele de consum. Rumanu' vrea pedala la fund, frane la ultimul milimentru, AC nonstop, ceata pornita bineinteles si pe soare (probabil pentru ceata densa din creier), pneurile verificate din joi in paste si altele. Ignoranti (ca sa fiu finut). Multi nici macar nu stiu / nu simt cand se schimba optim vitezele, ce e aia cuplu si la ce turatie are o valoare mai buna pe masina lor..... sunt multe de discutat si de criticat. De inertie, repartitia maselor si deplasarea centrelor de greutate nici nu mai pomenesc, muzica la maxim sa fie, viteza din plin ...si apoi vedem ca ai dreacu' fabricanti ne fura la consum. Acum nu zic...si testul NEDC are neajunsurile lui (faza cu temperatura de 25 grade mi se pare absurda), dar un minim de grija si de reguli de bun-simt din partea soferilor ar face sa atingem usor cifrele de consum oficiale din manualele masinilor, sau cel putin sa ne apropiem foarte mult de ele. Am si eu o istorioara tot legata de farurile de ceata: intreband un apropiat de ce le foloseste ziua si avertizandu-l ca sunt un mare consumator, stiti care a fost raspunsul: pai merg pe curent fratioare, ce treaba are cu benzina? N-am mai insistat, mi-am dat seama ca n-avea rost.

  • mntsn, miercuri, 29.05.2013 14:27

    Si acum sa va spun si o mare mare mare nemultumire de-a mea, nu stiu cati veti fi de accord cu mine, asta voi vedea din balanta voturilor: din cauza acestor ignoranti mai sus pomeniti, care sunt foarte multi, extrem de multi (a fost facut studiu international: 80% din posesorii de BMW1 nu stiau ca au RWD, deci rezultand ca este un element care n-a contat la achizitie, din cauza asta BMW a decis ca urmatorul seria 1 sa fie FWD, pe platforma modificata a lui Mini, economistind astfel niste bani seriosi), nu mai pot gasi si cumpara o masina noua pe care sa o conduc eu, ci ea trebuie sa fie ticsita de electronica, sa ma conduca ea pe mine si sa ma avetizeze de orice, de la faptul ca am pe cineva in unghiul mort, ca se lasa seara, ca incepe ploaia, ca trebuie sa fac stanga, ca sunt cam obosit sau ca am un siret desfacut la pantof, imi schimba vitezele cum vrea ea, imi opreste ea motorul cand stau pe loc, imi comuta intre faze si altele. Pentru mine masina inseamna mecanica, actionare si control uman, nu electronica. Singurul modul electronic pe care il gasesc binevenit pe masina este cel de injectie. Restul sunt ajutoare pentru ignoranti, ajutoare care incearca sa aduca in optim anumiti parametri care altminteri sunt abuzati de bizoni dupa cum ii taie capul, fara pic de spirit preventiv sau de conservare sau pur si simplu mofturi aparute de cand s-a inoculat ideea ca masina este un obiect de life-style pentru a le goli elegant buzunarele fraierilor. Asta e, tare imi pare rau de situatie si asta este un mare motiv pentru care ma uit inapoi in trecutul automobilului cu admiratie.

  • gogu, miercuri, 29.05.2013 14:48

    @mntsn rezolvarea e simpla, ia-ti logan chel, eventual din prima generatie, si nu mai te incurca electronica deloc. si probabil mai sunt destule exemple de masini similare

  • dan_grc, miercuri, 29.05.2013 15:24

    @mntsn De acord ca sunt multi ignoranti care nu stiu sa utilizeze corect masina, dar si testele oficiale de consum trebuie sa se schimbe, chiar daca mergi corect, este foarte greu sa obtii consumul declarat, doar in putine cazuri, adica in laborator sa testeze consumul si la temperaturi scazute cu anumiti consumatori porniti, sa testeze si la 40 de grade cu aerul pornit, si cu 3 manechine care sa simuleze pasageri, pt ca nu-i asa, majoritatea masinilor sunt cu 5 locuri, nu? Nu poti sa testezi doar cu soferul, daca s-ar face toate astea, sunt convins ca media ar creste cu macar un litru/100 ceea ce ar fi mai aproape de realitate. Legat de acel sondaj cu seria 1 si cu 80% dintre clienti care credeau ca este cu tractiune fata, sunt convins ca este adevarat dar nu sunt la fel de convins ca asta este motivul pt care urmatoarea generatie va fi cu tractiune fata, este mai comod pt ei sa justifice in felul asta, dar cei de la Bmw inca de la inceputul anilor 2000 vorbeau de tractiunea fata pt primul model compact, adica prima generatie de seria 1 aparuta in 2004, apoi si la actuala generatie erau zvonuri ca va fi cu tractiune fata, inaintea studiului facut, care cred c-a fost prin 2009-2010 facut, daca nu ma insel, deci este mai mult ca o scuza care pt mine nu prea tine, daca publicul este ignorant si needucat ar trebui sa-i atraga atentia constructorul asupra produsului lor, daca era dupa mine as fi facut o campanie pt posesorii de seria1 in care spuneam clar asa " posesori de seria 1, masina voastra NU are tractiune fata, nu-i asa ca tractiunea spate este atat de placuta incat nu v-ati dat seama de asta?" . Era bine daca erau 80% care stiau ce masina au, dar nu sunt convins c-ar fi ramas oricum cu tractiunea spate a 3-a generatie, pe de alta parte se pare ca tractiunea spate pe compacte nu mai incita atat de mult, ma gandesc la justificarea lui Mircea Mester in alegerea Volvo V40 pt testul de anduranta, pe langa aspectul exterior la aspecte negative, a subliniat si tractiunea spate care poate nu este cea mai potrivita alegere intr-un oras aglomerat, mai ales iarna sau pe carosabil umed, deci adevarul este pe la mijloc probabil, oricum daca era dupa mine tot cu tractiune spate as fi facut-o si pe viitor:).

  • jiji, miercuri, 29.05.2013 15:29

    @mstn: sunt foarte de acord ca multe feature-uri sunt facute pentru a taxa clientul. Dar pentru siguranta mea in primul rand, ma bucur ca masinile noi au: - ABS (nu prea as vrea sa fiu in fata unuia fara abs intr-o situatie de franare de urgenta) -ESP (cand te apropii de o curba e bine ca bizonul de pe sensul celalalt care incearca disperat sa rupa aderenta trebuie totusi sa treaca si de electronica in drumul glorios spre reusita; nu ca ar fi multa mai greu, dar este totusi mai greu) - micile bucurii gen aer conditionat, oglinzi electrice si incalzite, care iti fac viata mai usoara - chiar si sisteme mai noi de genul franarii automate cred ca au potential, dar asta ramane de vazut

  • melcul, miercuri, 29.05.2013 15:43

    @Bogdan...sunt pe cale sa achizitionez un model cu motor de SUB 1L. Imi asum riscul....Si sunt tare curios daca e adevarat ce zice constructorul si ce zici tu. Cred ca MAJORITATEA masinilor sa consume optim la viteze de 90km/h asa cum majoritatea au ralantiul la 800rpm

  • eu, miercuri, 29.05.2013 15:49

    De fapt, scopul testelor e sa se poata face comparatii intre diversele marci/tipuri de autovehicule, in conditii de utilizare identice. De acolo pana la a obtine exact cifrele producatorului e cale lunga. Cel mai clar exemplu apropo de variatia consumului este diferenta de consum inregistrata pe un anume bulevard (Iuliu Maniu) in 2 date diferite, la aceeasi ora 18: 5 august (concedii, trafic scazut) si 5 octombrie (trafic aglomerat). Soferul si masina sunt aceiasi, drumul e acelasi, "greutatea" piciorului de pe acceleratie e aceeasi. Si totusi, consumul e diferit datorita conditiilor de trafic, chiar daca ambele masuratori sunt inregistrate "in oras". De unde si nevoia de a avea un etalon la care sa se raporteze consumul masinii... si pe care producatorii pot sa il afiseze ca si cifra oficiala...

  • mntsn, miercuri, 29.05.2013 17:08

    @gogu: Puteam sa jur ca voi primi o astfel de recomandare. Si sa stii ca a fost o varianta de luat in seama, dar nu ma multumea motorul ca putere si consum. Daca mi se oferea macar un 1.6 DOHC la varianta cheala, o luam mie-n suta.

  • inexorabil, miercuri, 29.05.2013 17:29

    @mntsn, cand ai scris fraza cu "control uman, nu electronica", parca ai fi fost Cuantic :) Apropo de consum "ideal" - eu am descoperit un aspect interesant la o "benzinofaga" manuala: in viteza a patra, mergand constant (extraurban) cu 80 km/h, indicatorul de consum imi arata un neverosimil si incremenit 6/100, dar numai la viteza asta si in treapta asta. Nu mi-a pasat ca Daciile care ma depaseau pareau rachete (ca o scurta paranteza: la 150 km/h, m-a "luat" odata un Spark de parca se ocupase PPR de el). Nefiind specialist, eu cred (dar am si descoperit pe pielea-mi proprie) ca, indiferent de specificul constructiv al unei masini, daca o manevrezi mereu calm, finut, cu respect chiar, fara sa abuzezi de capacitatile ei reale, in contrapartida ea o sa-si bage picioarele in "datele producatorului" si o sa-ti depaseasca asteptarile, in sens placut, asa cum a constatat si @asm. Dar nu stiu cine pomenea just mai sus de "bizoni". A, era vorba de "tauni". In realitate, ignoranta epidemica a romanului nu se trateaza asa de simplu precum am vrea noi. Apropo, @asm a atins doua subiecte pe cat de banale, pe atat de......desconsiderate in rromanika in privinta unui pilotaj competent, dar foarte importante in esenta: frana de motor si presiunea adecvata din pneuri! Slava Domnului, cel putin o data pe luna verificam "cauciucurile" (acum nu mai am ce). Dar despre altceva vreau sa va relatez si anume despre ce inseamna un instructor cu adevarat profesionist; al meu asa m-a educat, clar, imperativ si repetitiv: "Cand rulezi cu o viteza mare si vezi de la distanta ca te apropii de o localitate, incetineste lin schimband treptele succesiv in sens invers accelerarii, adica foloseste frana de motor, iar pe cea de serviciu sau, in imprejurari deosebite, cand nu mai ai timp de reactie, pe cea de urgenta, numai in situatii neprevazute, ca sa eviti coliziunea, in rest piciorul tau drept nu trebuie sa actioneze decat acceleratia: apesi pedala cu moderatie si rabdare cand vrei sa atingi o anumita viteza si o lasi, de preferat tot usor, treptat, anticipat, cand trebuie s-o reduci. Asa judeca un sofer cu spirit preventiv. Pe tine nu-i nevoie sa te intereseze cum se comporta alti soferi, in afara de cazul in care ai prevedea un incident nedorit care, Doamne fereste, sa te implice si pe tine. Cine te depaseste acum cu viteza excesiva nu-ti va starni impuls de competitie periculoasa pe sosea atata timp cat tu esti ferm convins, departe de a fi afectat in orgoliu, ca respectivul se indreapta doar intr-una din cele doua directii posibile: ori spre destinatie, ori spre vesnicie. Timpul pe care crede eronat ca-l economiseste gonind ca dementul nu valoreaza mai mult decat timpul cat i-a fost sortit sa traiasca. Daca iti doresti valente sport extreme, exista atatea posibilitati in afara drumurilor publice, in locuri special amenajate, ca prea ai avea de unde sa alegi in ziua de azi. Dar pe sosea se impune sa adopti alta motivatie: cea corecta. Deci, daca imi vei urma filosofia, diferenta fata de alte stiluri de condus, indiferent ca este vorba de benzina sau de motorina, o vei constata intotdeauna si in primul rand la CONSUM"......Tin minte aceste sfaturi ca pe Sfanta Evanghelie! Mai planuiesc sa obtin o singura categorie auto (D) si ghici, tot cu dom' profesor al meu in frunte.

  • Rodaj, duminică, 02.06.2013 20:27

    Sa nu uitam de primii 25.000-40.000 km de rodaj ce motorul trebuie sa atinga pentru o performanta optima!