Comisar european: "UE trebuie să își protejeze industria auto de rivalii chinezi"

Publicat luni, 10.11.2025 10:46 de Alexandru Monenciu

Potrivit lui Stephane Sejourne, comisar european pentru industrie, Uniunea Europeană trebuie să își protejeze industria auto de rivalii veniți din China. Sejourne susține că UE trebuie să arate flexibilitate în ceea ce privește interzicerea mașinilor cu motoare termice până în 2035.

Producătorii de automobile din China au luat cu asalt piața europeană și, din câte se pare, nu au niciun motiv să calce pedala de frână. În tot acest timp, mărcile europene se văd nevoite să ia măsuri împotriva rivalilor asiatici.

Stephane Sejourne, fostul ministru de externe al Franței și actual comisar european pentru industrie, susține că Uniunea Europeană trebuie să își protejeze industria auto de rivalii din China.

"Trebuie să fim mai puțin naivi și să ne întoarcem la standardele tuturor marilor economii mondiale. Suntem singurul continent care nu are o gândire strategică în materie de politică industrială," a declarat el pentru presa italiană.

Dacă nu se iau măsuri, mai spune Sejourne, "în zece ani, numărul de autoturisme produse și vândute în Europa va scădea de la 13 milioane la nouă milioane."

Potrivit comisarului european pentru industrie, producătorii europeni ar trebui să își îndrepte atenția către piețe noi, iar birocrația ar trebui redusă. De asemenea, UE ar trebui să arate flexibilitate în ceea ce privește interzicerea vânzărilor de mașini termice până în 2035.

Stephane Sejourne a dat de înțeles că ar trebui luate măsuri și împotriva uzinelor pe care constructorii chinezi le au în Europa.

"În prezent, există producători care asamblează mașini chinezești în Europa cu componente chinezești și personal chinez: acest lucru se întâmplă în Spania și în Ungaria. Este inacceptabil," a concluzionat el.

Nu în ultimul rând, în opinia lui Sejourne, pentru ca Europa să nu mai fie atât de dependentă de pământurile rare venite din China, ar trebui să fie luați în calcul noi furnizori, inclusiv din țări ca Brazilia, Canada sau țări din Africa.

via Automotive News

  • f, luni, 10.11.2025 11:07

    Intre timp Renault vrea sa mute productia Dacia tot mai mult catre Maroc deoarece, pe langa salariile mai mici, Maroc-ul beneficiaza si de taxe zero de export automobile catre EU. In orasul meu, o fabrica de componente auto si-a mutat cea mai mare parte a activitatii in Maroc. Peste 3000 someri peste noapte. Ce face Guvernul nostru sa ajute Dacia sau Ford care au dat miliarde bugetului de stat? Pai ii taxeaza in continuare... Nu suntem in stare sa dam un bugetar afara ca nu e "moral" in schimb din mediul privat sunt trimisi acasa su miile lunar. Cat despre UE sau Germania, capul dracilor, ce mai putem zice. Ani de bombardamente nu au reusit sa inchida industria germana dar a reusit guvernul german sa o faca in 5 ani.

  • alex_cu_a_mic, luni, 10.11.2025 13:51

    Alooo!!! Nea Fane Sejourne, nu noua trebuie sa ne spui asa ceva. Zi lu doamna Ursula ca ea e toata ziua cu verdeata in fata ochilor. Un mesaj mult mai aplicat a dat nenea Provost. Citez aproximativ exact din memorie: "nu mai f...recati industria auto cu mii de reglementari de suntem nevoiti sa pompam in fiecare an jumate din bugetul de R&D in indeplinirea normelor si care incarca pretul cu 3-4-500 euro pe masina in fiecare an. Hotarati-va asupra unui set si lasati-l neschimbat 10-15 ani" PS: catre "fanii" mei aprigi si "degraba varsatoriu de sange nevinovat", uitati-va pe orice metrici comparativi intre SUA si UE si vedeti ca in ultimii 20 de ani Europa a fost in cel mai bun caz intr-o stagnare (economica, industriala, cercetare etc.).

  • SJTEO, luni, 10.11.2025 13:53

    Pai domnule comisar cine a creat situatia actuala ? Nu Comisia Europeana a votat ca Europa salveaza planeta ? Astea sunt consecintele restrictionarii si ultra reglementarii legislatiei in privinta productiei auto din cadrul UE .

  • Matei_cel_nou, luni, 10.11.2025 14:05

    Lol, acum și uzinele construite de chinezi în Europa sunt o problema. De fapt e musai sa protejam niște coloși industriali care nu mai pot face față concurenței. Comuniștii protejau fabrici, uzine și mine către mergeau in pierdere, ca sa aibă boborul unde sa lucreze, sa nu se revolte. A mers, o perioadă. In timpul asta vesticii prosperau prin concurență și inovație. Asta merge și mai departe: protejează doar uzinele neperformante cu acționari europeni. Întreb și eu așa, într-o doară: cât o fi luat pentru lobby?

  • Mihai, luni, 10.11.2025 14:45

    Daca se supara chinezii si ies/inchid joint venture Brilliance, Vag sau Mercedes, oare cat o mai duc germanii ??? Ca piata lor principala e China si au fabrici pe acolo de peste 20 de ani. Deci mai usurel cu gargara si mai mult cu practica. In timp ce europenii erau contra electrice si investeau in software ilegal, chinezii scoteau electrice pe banda rulanta.

  • dan_grc, luni, 10.11.2025 14:55

    Vezi c-ai uitat de Bmw, ce-i cu tine Mihai ? Chiar, de ce nu se enervează chinezii sa-i expulzeze pe germani ?

  • DanG, luni, 10.11.2025 14:58

    Eu nu-i inteleg pe cei de mai sus, sa te bucuri ca vin chinezii mi se pare inconstienta. Ganditi-va ce procent din populatia Europei lucreaza in automotive si ce s-ar intampla daca ar disparea toata industria asta. Deja se dau oameni afara de prin Arad, Timisoara, Jucu, Campia Turzii, etc. Si e doar inceputul. Ca ne convine sau nu, economia Romaniei si a Europei e strans legata de industria auto si roata trebuie sa se invarta.

  • Matei_cel_nou, luni, 10.11.2025 15:18

    Nu mă bucur deloc ca vin chinezii. Ma întristez că în loc sa concurăm cu ei oferind un raport calitate/preț mai bun, încercăm să blocam artificial concurența, protejând o industrie care nu mai e competitivă. Aș prefera ca în loc sa îi blocam pe chinezi să investim în industrie ca să oferim produse mai competitive. Asta înseamnă inclusiv mai ieftine. O să ajungă producătorii europeni ca Dacia și alte branduri central și est europene înainte de 1989: complet depășite tehnologic și ținute în viață artificial.

  • ., luni, 10.11.2025 16:42

    UE și-a pierdut direcția. Fără nicio îndoială. Cred că UE reprezintă un pericol enorm dacă nu își revine în privința valorilor fundamentale. Știi, există această dialectică. Toată lumea se teme de Rusia. Complet speriată. Paralizată. Adică, o dronă rusească trece granița și suntem la DEFCON 1. Totuși, după aproape patru ani, Kievul nu e cucerit. Deci cum poate Europa să fie atît de înspăimîntată de Rusia și, în același timp, să instrumentalizeze această teamă pentru a-și distruge propriile economii, pentru a menține sancțiunile, pentru a se angaja în comportamente sălbatice autodistructive și pentru a nu reuși să mențină valorile democratice❓

  • Alin, luni, 10.11.2025 17:22

    NU! Politicieni corupti aservici intereselor corporatiste Piata libera nu inseamna protejarea corporatiilor vestice. Foarte interesant cum numai la masini electrice vine "necesitatea" asta. La restul produselor care se fabrica numai in china, nu mai e problema. Chiar mai mult, ar trebui pedepse enorme pentru orice comerciant care umfla preturile. Marja de profit maxima de 15% (fara bugete de marketing si alte etode bine stitute de sifonare a banilor si deci cresterea falsa a costurilor pt reducere a marjei profitului declarate oficial)

  • Dutz, luni, 10.11.2025 20:55

    Oameni slabi care aduc timpuri grele. UE este un muzeu în aer liber. China subvenționează… de aceea trebuie să ne protejăm. Când o țară cu puterea Chinei își pune “mintea” sa meargă all in într-o industrie (oricare ar fi ea), nu ai cum sa faci față în Europa. UE este super birocratizată și plină de etica, moralitate etc. Foarte bine că vrem să salvăm planeta să reducem poluarea, între timp China a ras compleți munți și dealuri să construiască baterii, și noi vrem să concurăm cu ei… cred ca la nivel de glumă. A început distracția… este doar începutul. PS China vine tare și pe alte domenii nu doar automotive. Ori China face implozie ori ne face praf chiar dacă asta se va întoarce și împotriva lor. Degeaba aduc produse de vândut în Europa și nu are cine să le cumpere.

  • Andrei, luni, 10.11.2025 22:46

    Europa e depășită nu doar la investiții în industrie și materii prime, dar mai ales la forța de muncă. Și nu ma refer doar la faptul ca China are o forță de muncă mult mai numeroasă și mai ieftina. În Europa toți vor sa fie manageri, consultanți, sfătuitori pe salarii banane și multe avantaje pe lângă. Nimeni nu mai vrea să facă treaba adevărată, în special în zona de înaltă pregătire. Am firmă de high tech in vest, marea majoritate a angajaților sunt imigranți, în special chinezi și indieni. Și tot ei au și cele mai mari salarii, în medie, pentru că ei sunt cei mai bine pregătiți și cu mentalitatea pozitivă, sa obțină rezultate. Vorbesc de oameni cu doctorate la universități de prestigiu în hard science, nu management și advertising. Fără ei aș inchide firma. Te ia durerea de cap la interviuri: localnicii vin fresh out din universități, cu mastere de regula pe chestii de management, și au pretenția să se angajeze direct șefi de echipe, consultanți, advisors. Când îi iei la puricat pe partea științifică sau inginerie, au niște lacune de te întrebi cum de a absolvit făcultatea. Europenii au rămas cu mentalitatea de acum 50 de ani: aducem imigranți să facă ce nu ne place nouă să facem, și noi îi manageruim pe bani mulți. Nu le-a zis nimeni ca încet-încet s-a schimbat în: aducem imigranți să facem ce nu știm noi să facem. Părerea mea e ca Europa trebuie să investească masiv în educație pe partea de știință și inginerie, dacă vrea să concureze. Altfel orice soluție va eșua, pentru că nu ai cum să concurezi cu o populație îmbătrânită, blazată, needucată corespunzător pentru secolul ăsta dar cu multe pretenții financiare. Și nici să te protejezi nu poți atâta timp cât imensa majoritate a produselor pe care le folosești sunt Made în China, sau cel mult asamblate în Europa cu componente Made in China, cum observa Alin mai sus. De altfel mai sunt destul de puține firme high tech in Europa care nu au externalizat producția în China sau India sau pe acolo. Aici se mai fac design-uri, cât s-or mai face. Excepții găsești în Elveția, în principal, Franța, Germania, puțin prin Olanda, dar încet-încet dispar pentru că nu e rentabil. Faci față doar cât timp nu ai concurent care să se apropie de tine la performanță.

  • ignis, luni, 10.11.2025 23:27

    Și dacă Europa salvează planeta cu mașini chinezești, unde e problema? Așa vrea UE să salveze planeta, bâgând pe gât mașini electrice (și chinezești) și interzicând ICE (adică toată industria auto actuală). Chinezii vând mașini subvenționate (adică statul chinez aruncă cu banii ca proasta), care sunt mai ieftine, omul nou european scoate din buzunar mai puțini bani ca să le cumpere, îi mai rămâne și de chirie (că nu mai trebuie să strângi bani să cupmperi o locuință proprietate, că-i câh) și UE salvează paneta. Win-Win. Țac pac. Vă plângeți ca niște babe! Știe UE mai bine decât voi, au specialiști, economiști, oameni de știință care știu ce-i cu codoiul, voi sunteți numnai useri care stați în întuneric și care apasă niște taste pe aici.

  • tc1900, marţi, 11.11.2025 01:01

    multi oameni nu inteleg ca defapt masinile chinezesti sunt mai ieftine, pt ca i-au subventii de la statul chinez sa obtina cota de piata si vand la orice pret

  • Mircea Badea, marţi, 11.11.2025 04:00

    s-a votat plicusor ursulean...deci vom fi la fund ca de obicei...ungaria ce o mai scapa..

  • @cocalar hAUR, marţi, 11.11.2025 11:30

    Nu mai plânge, puișor. 10 ani ca mâine trece.

  • Seriff, marţi, 11.11.2025 12:01

    De fapta ii deranjeaza concurenta, ei nu inteleg ca exista peste tot concurenta, de la telefoane, la haine, la televizoare, la aere conditionate etc Concurenta e bine venita, cum sa dai pe un T Roc cu 150 de cai 44.000 euro? Un Golf automat 30,000 euro? Europenii au luat-o razna cu preturile, omul de rand isi cumpara o masina cu raport calitate pret decent, ce conteaza ca e facuta in China?