Cine este Tata, proprietarul Jaguar si Land Rover?

Publicat joi, 27.03.2008 12:28 de Mircea Meșter

Automarket va prezinta povestea celui mai de succes manager indian, Ratan Tata, noul proprietar al Jaguar si Land Rover.

Dupa ce indienii de la Tata au devenit proprietarii de drept ai Jaguar si Land Rover, intreaga lume auto incepe sa isi puna intrebari despre ce se va intampla cu cele doua marci britanice de traditie odata ce acestea au intrat in portofoliul unui constructor asiatic despre care nu se cunosc foarte multe la noi. Automarket va propune astazi o incursiune in istoria marcii indiene pentru a putea analiza potentialul pe care aceasta il are si pentru a vedea de ce Ratan Tata, proprietarul companiei cu acelasi nume, a decis sa faca un pas urias la scara industriala prin cumpararea Jaguar si Land Rover pentru 2.3 miliarde de dolari.

Tata nu a fost creata acum cativa ani, asa cum este cazul majoritatii producatorilor din China, de exemplu. Compania a fost conceputa la sfarsitul celui de-al doilea Razboi Mondial, atunci cand Tata construia locomotive sub presedintia lui J.R.D. Tata, unchiul actualului patron.

Prima masina a aparut insa acum zece ani, cand Tata a dezvelit un model cu cinci usi produs in India. Cu toate acestea, debutul marcii a fost dezastruos, modelul Indica reprezentand o mostra de defecte inlantuite care au scazut mult increderea clientilor in marca nou-nascuta. Totusi, modelul a fost vandut in peste un milion de unitati. Nimic nu scotea Tata in fata din punct de vedere pozitiv iar managerul companiei, Ratan Tata, acum in varsta de 70 de ani, a decis sa puna piciorul in prag si sa anunte, acum exact cinci ani, faptul ca va construi cea mai ieftina masina existenta vreodata in lume.

Desi in acel moment au trecut neobservate, intentiile lui Ratan Tata au devenit realitate in momentul in care, acum doua luni, Tata a lansat Nano, masina de 2500 de dolari. In aceste conditii, atasarea unor marci ca Jaguar si Land Rover portofoliului Tata poate parea ciudat, mai ales in conditiile in care cele doua marci sunt atasate ideii de lux si, pe alocuri, exclusivism. Totusi, miscarea face parte din aceeasi strategie a lui Ratan Tata de a deveni primul constructor indian cunoscut la nivel mondial in toate segmentele de modele. Este adevarat, totul poate sa para un pariu necastigator pentru seful Tata, insa acesta sustine ca nu are motive de frica: "Grupul nostru a demonstrat deja ca are apetitul necesar pentru achizitii de mare valoare si, de asemenea, ca are capacitatea de a le conduce", afirma managerul indian.

Ratan Tata, capul tuturor activitatilor companiei, a studiat arhitectura la Cornell University si managementul la Harvard. Acesta face parte din topul celor mai bogati 25 de oameni din lume conform revistei americane Fortune, averea sa venind din faptul ca a reusit sa transforme afacerea familiei sale - cu un portofoliu format din peste 300 de firme din domeniul hotelier, energetic, al distributiei, al logisticii sau al telecomunicatiilor - intr-una extrem de profitabila. Pe langa abilitatile sale de patron, Ratan Tata a stiut sa se apropie mult de oamenii pe care ii conduce, fiind cunoscuta printre salariatii proprii faima sa de om respectat si integru. In aceste conditii, recenta vanzare a Jaguar si Land Rover a fost primita cu bratele deschise de principalele sindicate ale celor doi constructori, sefii muncitorilor sustinand ca tata este capabil sa le "asigure viitorul pentru o perioada lunga de timp de acum inainte".

Pentru ca varsta incepe insa sa isi spuna cuvantul, Ratan Tata a afirmat de mai multe ori faptul ca anul 2012 va fi cel in care se va retrage de la conducerea companiei: "Intr-o lume ideala, dupa ce Nano va fi lansat si se va bucura de succes, acest moment al retragerii va parea foarte bine ales".

[poll]106[/poll]
  • L33L00, joi, 27.03.2008 13:48

    Niciodata nu am crezut ca jaguarul si land roverul vor fi cumparate de Tata dar uite ca nimic nu e imposibil ;)

  • ?, joi, 27.03.2008 13:58
    pana la urma...

    In titlul "esential" apare 3.2 miliarde suma platita iar in continut 2,3 mld de dolari, dati si voi cu banul, zarul sau cititi in stele si scrieti o cifra pana la urma, o sa va creada lumea neseriosi.. :)

  • Dan, joi, 27.03.2008 14:38
    Da Flex

    si sa nu uitam ca si Combinatul de la Galati este tot a unui indian!!! asa ca daca marii nostrii miliardari nu s-au ingramadit sa cumpere aceste nume care inseamna ceva in economie fie ca este la noi fie in alta parte inseamna ca acele miliarde nu au un fond sanatos! m-as bucura ca TATA sa cumpere si prin Romania ceva, ca sa mai avem niste locuri de munca, altfel nimeni autohton nu face ceva, ci doar smecherii ce nu au nici o pondere in economia nationala

  • Mircea, joi, 27.03.2008 14:46
    @?

    Multumesc, s-a corectat.

  • TNT, joi, 27.03.2008 14:48
    pt flex

    Bine ca tu sti multe, esti stilat si bine crescut. Bravo !

  • George, joi, 27.03.2008 14:49
    firma TATA

    Articolul enumera numai activitatea firmei in domeniul autoturismelor( si nu in totalitate). Dar TATA are o destul de lunga traditie in fabricarea de autocamioane si autobuze. Desigur, la nivelul cerintelor pietii indiene, dar la cifre ce se aproprie de 1 milion unitati. Piata indiana este imensa iar oameni bogati sunt acolo cel putin cati sunt in Europa(desigur, saracii sunt mult mai numerosi...). Daca Jaguar si Land Rover au vandut, au avut probleme grave, mai ales cu preturile raportate la tehnologie si de aici si cu piata de desfacere.

  • carcotasu' de serviciu, joi, 27.03.2008 15:15
    Si mie ce-mi cumperi?

    Asta i-a zis Mama lui Tata cand a anuntat-o ca a cumparat Jaguarul si Land Roverul.

  • Vlase, joi, 27.03.2008 15:18
    Nesigura viata lor

    E interesant cum a evoluat cursul vietii celor 2 companii...mai ales Land Rover, care a fost cumparat acum cativa ani de BMW, si vandut apoi lui Ford, care l-au vandut lui Tata.Sunt curios ce strategie vor aborda cei de la Tata.Cred ca de fapt vanzarea acestor 2 producatori, a venit, posibil, din cauza crizei financiare in care se afla Ford. Sa nu uitam ca Ford are nevoie de resurse enorme pentru a se redresa...ma refer la Ford SUA. Cred ca vor sa isi restabileasca numele, de marca de succes, si nu o marca care se zbate intr-o continua criza...Oricum, succes Jaguar si Land Rover

  • Cristi, joi, 27.03.2008 17:52
    India

    Am locuit, impreuna cu parintii, din 1975 pana in 1981, in New Delhi India. Am facut numeroase excursii si am vazut India sub multe aspecte. Un ex. - In 1979 in magazine se vindea VIDEOCASETOFONUL (cu lift). In 1981 venind in tara, am citit in Scanteia la faptul divers ca japonezii au inventat videocasetofonul!!!! Concluzie - indienii nu vor diminua cu nimic faima celor doua brand-uri, ci vor face totul ca ea sa creasca.

  • ali, joi, 27.03.2008 20:10
    "tata"

    adios vinzari pt jag si land;si e pacat.

  • dori, vineri, 28.03.2008 00:35
    detalii

    nu cred ca conteaza cine detine cele 2 firme.. vreo 90% din populatie nu stiau ca erau detinute de Ford, deci nah... eu unul sunt mai mult interesat Tata si cum va evolua acum ca detine Jaguar si Land Rover, decat de soarta celor doua

  • alex, vineri, 28.03.2008 11:03
    TATA JAGUARULUI

    Motoarele vor fi de acum problema si service-ul. tata e o firma care produce masini proaste pt india, asa ca nu e in stare sa faca inovatii tehnologice sau de design asa ca modelele actuale vor ramane asa vreo 20-30 de ani si nu vor mai fi competitive. Mai ales ca o marca de lux se tine cu cheltuieli si nu prea e profitabila ford trebuia sa vanda ca sa aiba ce investi la craiova si prin brazilia/mexic pe unde va mai face stifturi. Anul trecut a vandut aston martin care e si mai si decat jaguarul unor kuweitieni si ma intreb aia de unde vor aduce motoare, probabil vor cumpara alea de pe audi/bmw vechi de 4-5 ani

  • minu, sâmbătă, 29.03.2008 15:23
    Wiki

    Pare a fii traducerea articolului de pe wikipedia

  • alexph, duminică, 30.03.2008 21:27
    perfect adevarat

    incep sa ma minunez vazand cat de culti sunt unii dintre autorii unor compuneri de mai sus.Adevarati specialisti in cultura orientala...si singura lor cunostinta zdravana despre orient este celebra "salata orientala" ,din cartofi fierti si cu ceapa ,renumita pe timpul lui Ceasescu.Domniile voastre ar trebui sa mai puna mana pe cate o carte sau sa mai intre in librarii(nu numai cand ploua).Acu dupa ce a crapat Ceausescu puteti citi macar si despre culturile altor popoare care nu s-au injosit atata ca romanii,despre popoare care si-au pastrat identitatea si obiceiurile 3-4000 de ani,si nu s-au dat cand cu unii sau cand cu altii,doar doar sa le fie bine.India ocupa locul 2 in lume la productie cinematografica,fata de Romania unde facem filme din mila si pomana.Restul de informatii mai cautati si domniile voastre ca vad ca aveti parte de internet.