Cinci lucruri pe care trebuie să le știi despre noul Porsche Panamera. Bonus: prețurile pe piața din România
Porsche a lansat noua generație Panamera la Berlin, iar noi am fost acolo pentru a simți pe viu noul sedan german. Ce trebuie să știi despre a doua generație Panamera se găsește în textul de mai jos.
La șapte ani de la momentul în care Porsche decidea să își ”supere” fanii puriști cu primul său sedan cu patru locuri, denumit Panamera, constructorul german a strâns 300 de jurnaliști din toate colțurile lumii pentru un nou moment istoric. A ales tot un loc încărcat de istorie, o veche fabrică din Berlin, unde, prin anul 1921 a început producția în serie a primelor motoare electrice din Europa.
Printre cei 300 de jurnaliști ne-am numărat și noi, gata să asistăm la o nouă pagină de istorie Porsche: a doua generație a modelului Panamera. Chiar dacă și-a supărat unii susținători, așa cum spuneam mai sus, prima generație Panamera a reușit să adune peste 150.000 de comenzi și să ajute Porsche în stabilirea unor vânzări record. Prin urmare, o asemenea rețetă trebuia continuată. Iar noua generație pare să nu mai supere pe nimeni, ba chiar să bucure o audiență fantastică.
Am petrecut câteva ore bune în apropierea noului sedan și am încercat să descoperim care vor fi atuurile sale în fața celorlalți rivali din segment. Am găsit cinci puncte tari, greu de bătut în următorii ani.
1. Design inspirat de muza Porsche 911
Începem cu începutul. Adică cu impresia pe care ți-o face mașina atunci când o privești de afară. La evenimentul de la Berlin au fost expuse două exemplare, unul gri, Panamera turbo, și unul albastru, Panamera diesel. Ambele au arătat ca o evoluție a modelului actual, ca o rafinare a designului pe care îl știm deja.
Similaritățile estetice cu simbolul Porsche 911 nu pot fi decât de bun augur, iar faptul că bagheta care unește cele două stopuri LED este iluminată îi liniștește pe toți cei care își doreau un spate de 911 facelift, dar se temeau să nu-l primească pe cel de la 718 Cayman sau Boxster.
Mașina măsoară puțin peste cinci metri și are un ampatament mai mare, ceea ce îți dă impresia de limuzină. Linia acoperișului coborâtă cu doi centimetri în partea posterioară face însă ca Panamera să arate ca o sportivă pură. Adăugăm în această ecuație caroseria din aluminiu, jantele de până la 21 de inch și un eleron acționat electronic și avem în față un coupe adevărat, la care au fost adăugate doar două portiere spate.
2. Interior care spune ”Adio” butoanelor
Îmi amintesc un eveniment mai vechi al celor de la Porsche. Pe atunci, jurnaliștii și unii dintre clienți se plângeau că sunt prea multe butoane pe bord și pe consola centrală. Oficialii Porsche răspundeau: ”Am creat câte un buton pentru fiecare funcție. Clientul știe mereu ce face acel buton și poate accesa foarte ușor funcția dorită. Chiar dacă avem multe butoane ele sunt bine gândite și precis țintite”.
Odată cu debutul noii generații Panamera, această explicație nu mai stă în picioare. Se pare că designerii de interior au ținut cont de părerile clienților și au renunțat aproape cu desăvârșire la butoane. Chiar și pe consola centrală, care arată acum foarte futurist. E ca și cum ar fi două generații distanță între vechiul și noul Panamera.
Ne-am jucat cu interfața tactilă și răspunde foarte bine. Din păcate, suprafața lucioasă se va umple rapid de urme de degete. E drept că am avut și momente în care am regretat lipsa butoanelor: ca să ridici eleronul posterior nu mai ai un buton dedicat. Trebuie să umbli prin meniul mașinii.
Un meniu care se apropie foarte mult de cel al unui telefon mobil inteligent. Aș spune că este la fel de prietenos ca cel al lui Volvo XC90, chiar dacă au o arhitectură complet diferită. Meniul este ușor de folosit și se mișcă destul de bine. Harta navigației avea o ușoară întârziere în procesare, dar asta se poate datora și faptului că e solicitant să încarci o hartă cu Google Street View.
Ecranul de 12.3 inch din centrul planșei de bord este fantastic integrat și are o rezoluție foarte bună. Contribuie la impresia de supertehologizare a habitaclului și m-a trimis cu gândul la generozitatea ecranului de 17 inch de pe Tesla Model S.
De pe locul șoferului lucrurile se văd și mai bine. Volanul a fost frumos redesenat și a primit un fel de ”Manettino”, ca cel inventat de Ferrari pe modelele sale. Această mică rotiță permite selectarea diferitelor moduri de rulare.
Dincolo de volan se ascunde cea mai frumoasă simbioză dintre analog și digital. Un turometru clasic, flancat de două ecrane a câte 7 inch, care pot fi personalizate. Sigur, e nevoie de acomodare pentru a învăța să pui navigația chiar în fața ta.
Pe lângă elementele clasice de confort, cum ar fi iluminarea ambientală de tip LED, scaunele cu masaj, încălzire și ventilație, sistemul audio 3D furnizat de Burmester și suportul Apple CarPlay, Porsche Panamera vine și cu un ecran LED pentru pasagerii de pe locurile din spate. Aceștia au acces la sistemul multimedia și pot comanda climatizarea tot de pe o suprafață tactilă. În plus, ei pot chiar să ajusteze deschiderea gurilor de ventilație tot prin intermediul comenzilor tactile. Pare incredibil, dar Porsche a eliminat acționarea manuală a gurilor de ventilație.
3. Cameră termală pentru detectarea pietonilor și animalelor pe timp de noapte
În materie de sisteme de siguranță Porsche Panamera împrumută cam tot ce avea mai bun prin laboratoare Grupul Volkswagen. Regăsim și funcția de Traffic Jam Assist, care poate prelua controlul în timpul unui blocaj. Mașina menține banda și distanța față de mașina din față până la o viteză de maxim 60 de km/h. Pe timp de noapte sunt două tehnologii foarte importante care vor ajuta șoferul.
Prima constă în blocurile optice cu tehologie Matrix, echipate cu 84 de LED-uri și suficient de inteligente pentru a se ajusta în funcție de ceilalți participanți la trafic.
A doua tehnologie foarte importantă pe timp de noapte este un sistem termal care detectează prezența unor oameni sau animale care ar putea apărea pe traiectoria mașinii. Un senzor avertizează șoferul despre prezența lor, iar LED-urile luminează acea zonă cu un fascicul puternic.
Pilotul automat instalat pe noul Panamera lucrează împreună cu navigația. Prin urmare, bazându-se pe datele traseului poate adapta accelerația sau decelerația, poate selecta treapta de viteză ideală și poate păstra banda de rulare pe o distanță de trei kilometri.
4. Cel mai rapid automobil diesel din lume
Noul Panamera a fost prezent la debutul său de la Berlin alături de două motorizări. Nu le-am condus, dar vă putem spune că versiunea turbo se aude fantastic chiar și atunci când stă. Sub capotă se află un motor V8 revizuit, de 4.0 litri, capabil să dezvolte 550 de cai putere și 770 de Nm. Această resursă este oferită pe o plajă extrem de generoasă curpinsă între 1960 și 4500 rpm.
Vine la pachet cu o transmisie PDK, oferită în standard pentru toate versiunile. Deși poate părea incredibil, sedanul ajunge la 100 de km/h în 3.8 secunde sau 3.6 secunde atunci când se optează pentru pachetul Sport Chrono. Chiar și așa, consumul este de 9.3 litri/100 de kilometri, cu mai bine de un litru mai mic decât modelul anterior, față de care noua generație are 20 de cai în plus.
Pentru cei mai cuminți există și un V6 de 2.9 litri, care dezvoltă 440 de cai putere.
Cealaltă versiune expusă la Berlin era un Panamera 4S Diesel, echipat cu un motor V8 de 4.0 litri. Este cel mai puternic motor diesel instalat vreodată pe un Porsche. Are 422 de cai putere și un cuplu motor de 850 Nm disponibil între 1000 și 3250 de rotații. Nu e de mirare că noul Porsche Panamera 4S Diesel este cea mai rapidă mașină alimentată cu motorină din lume. Ajunge la 100 de km/h în 4.5 secunde, respectiv 4.3 secunde dacă se alege pachetul Sport Chrono. Consumul mediu este de 6.8 litri/100 de kilometri.
5. Cel mai rapid sedan pe Nurburgring
Tot în cadrul prezentării de la Berlin a fost adus și exemplarul cu care nemții au reușit să obțină cel mai bun timp pe Nurburgring la categoria sedan: 7 minute și 38 de secunde. Un exemplar camuflat al lui Panamera Turbo, care vorbește de la sine despre ținuta de drum a modelului cu patru uși.
O ținută de drum asigurată de o mulțime de elemente disponibile opțional, cum ar fi suspensia pneumatică adaptivă și amortizoarele controlate electronic. Porsche Active Suspension Management este responsabil pentru aceste reglaje, ca de altfel și pentru sistemul antiruliu activ. Ca o premieră, Panamera vine și cu un sistem de direcție pentru roțile spate. Acesta ajută la abordarea mai rapidă a virajelor împreună cu tehnologia Torque Vectoring Control. Dincolo de aceste performanțe dinamice, Porsche promite că suspensia a devenit mai confortabilă, lucru care se va simți chiar și dacă veți alege jantele de 21 de inch.
Cât de scump este noul Porsche Panamera?
Dacă tot am văzut punctele tari ale noului Panamera, trebuie să vorbim puțin și despre dezavantajele limuzinei germane. Acestea apar dacă ne uităm în lista de prețuri, una scurtă dar destul de piperată. Socotelile încep de la 120.345 de euro, cu TVA inclus, pentru versiunea Panamera 4S. Dieselul pornește de la 124.402 euro, iar vârful de gamă Panamera Turbo ajunge la suma fantastică de 161.961 de euro. Vestea bună este că Panamera este disponibilă deja pentru comandă pe piața din România.
PORSCHE PANAMERA vs. concurența |
||||
MODEL/VERSIUNE | PUTERE (CP) |
CONSUM MIXT (l/100 km) |
ACCELERAŢIE 0-100 (secunde) |
PREŢ DE LISTĂ* (Euro, cu TVA) |
Porsche Panamera Turbo V8 4.0 litri |
550 | 9.3 | 3.6 | 161.961 |
MERCEDES CLS63 AMG V8 5.5 |
557 | 10.4 | 3.7 | 121.872 |
AUDI RS7 4.0 TFSI |
560 | 9.5 | 3.9 | 123.258 |
BMW M6 Gran Coupe V8 4.4 |
560 | 9.9 | 4.2 | 140.520 |
Mercedes S63 AMG V8 5.5 |
585 | 10.1 | 4.4 | 155.712 |
Audi S8 V8 4.0 |
520 | 9.6 | 4.1 | 123.271 |
*preţuri de listă, fără oferte de sezon şi promoţii |
1. Pacat ca nemtii renunta la utilitate pt ca asa e moda... sigur, puteau tine cont de asta, dar nu poti sa deschizi gurile de ventilatie si eleronul de pe un ecran! ce urmeaza? sa pui si comenzile pt faruri, stergatoare si semnalizari pe tableta aia? absurd... 2. Chiar nu inteleg moda asta a ecranelor lucioase care in soare au tot felul de reflexii si efect de oglinda... exact ca la telefoane! ce are fratilor un ecran mat?! are doar avantaje... 3. Mai da-l in balarii de consum de 9,3... iarasi vb de bancul de probe?! in realitate masina asta consuma peste 15 in mers obisnuit si peste 25 pe circuit