CES 2013: Cele mai noi tehnologii din lumea auto

Publicat marţi, 15.01.2013 14:15 de Dragoș Băltățeanu

An de an, Consumer Electronic Show (CES) din Las Vegas dă tonul în lumea gadgeturilor electronice. Este ocazie bună şi pentru constructorii auto pentru a-şi prezenta cele mai noi tehnologii.

CES - sau Consumer Electronic Show - este cel mai important eveniment expoziţional din industria electronică. An de an, cei mai importanţi jucători din lumea gadgeturilor electronice vin la Las Vegas, în Statele Unite ale Americii, pentru a-şi prezenta cele mai noi "jucării". Fanii gadgeturilor şi oamenii din industrie vin la CES să vadă ce le rezervă viitorul, dar este o bună oportunitate şi pentru lumea auto. Constructorii de automobile sunt şi ei prezenţi la CES pentru a arăta publicului cele mai noi inovaţii din domeniul infotainment-ului şi alte gadgeturi ce se regăsesc la bordul automobilelor.

Iar ediţia 2013 a CES nu a dus lipsă de expozanţi din lumea auto. Iată cele mai importante tehnologii auto prezentate la CES 2013.

  • Hyundai - ICC

    Hyundai a venit la CES cu un sistem numit Hyundai Intuitive Connectivity Concept, Sau, pe scurt, ICC. Sistemul a fost prezentat fanilor care au vizitat CES sub forma unui stand demonstrativ, el nefiind încă instalat pe un model anume. ICC constă ]ntr-un display head-up imens ce afişează informaţii direct în linia de privire a celui de la volan, instrumente de bord digitale, control prin gesturi şi un display amplasat pe consola centrala ce seamănă cu ecranul unui smartphone. Hyundai spune că acesta este viitorul şi că toate tehnologiile, mai puţin controlul prin gesturi pentru anumite funcţii, sunt gata pentru producţia de serie în viitorul apropiat. Inima sistemului este un dock pentru smartphone. Acesta foloseşte o tehnologie numită Mobile High-Definition Link (MHL) ce permite sistemului de pe maşină să reproducă exact ceea ce este afişat pe ecranul telefonului. Deci toate aplicaţiile instalate pe telefon sunt accesibile instant şi prin intermediul ecranului din maşină. 

    Parte din sistem mai este şi o cameră de luat vederi orientată către cel de la volan. Astfel, sistemul îl recunoaşte pe cel de la volan şi ajutează setările în funcţie de acest lucru. Iar dacă nu îşi recunoaşte şoferul, maşina poate fi setată să nu pornească. În plus, camera monitorizează şi reacţiile celui de la volan în caz de oboseală. 

    Un clip video cu sistemul Hyundai poate fi urmărit AICI.

  • Volvo - Sensus Connected Touch

    Volvo a avut un stand destul de mic la această ediţie CES din Las Vegas. Acesta a fost împărţit cu companie suedeză Ericsson, cu care Volvo colaborează destul de strâns. Împreună cu Ericsson şi Parrot, Volvo a lansat un sistem infotainment numit Sensus Connected Touch ce poate fi instalat şi pe actualele modele ale mărcii suedeze. Acest sistem va deveni ulterior standard pe toate modelele Volvo. Pachet tehnologic utilizează un touchscreen de şapte inch şi un sistem de operare Android, dar şi software-ul de tip Cloud dezvoltat de Ericsson. Noul display poate afişa informaţii în ecranul de bază despre prognoza meteo, oră şi melodia redată. Cu un swipe către stânga se pot accesa şi alte aplicaţii. Pentru navigaţie, sistemul foloseşte două aplicaţii: Google Maps şi iGo. O funcţie interesantă este faptul că maşina îşi poate face singură programare la cel mai apropiat service în caz ca acest lucru este necesar. Astfel, proprietarul scapă grija de a sta cu ochii pe kilometraj pentru a-şi programa revizia. Un aspect care îi va bucura pe cei mai uituci dintre noi. 

    Un clip video cu prezentarea sistemului poate fi urmărit AICI.

  • Audi - Matrix LED, Connect

    Audi a avut multe de prezentat la CES 2013. Toate gadgeturile prezentate se vor regăsi pe viitoarele modele de serie Audi în următoarea decadă. În primul rând, Audi a insistat pe tehnologia LED în domeniul farurilor auto. Audi este marca care a făcut ca LED-uri să devină obligatorii pe aproape orice model de pe piaţa auto, iar acum oferă chiar şi faruri complete doar cu LED-uri. Pasul următor se numeşte Matrix-LED şi este un bloc optic inteligent. Foloseşte o cameră de luat vederi pentru a detecta alte automobile şi pietoni şi îşi poate ajusta automat intensitatea fazei lungi în funcţie de acest lucru. În plus, acest tip de far poate lumina şi dinamic în funcţie de direcţia automobilului, dar fără sistemele mecanice folosite de actualele sisteme de "cornering light". Noul far inteligent de generaţie nouă îşi va face debutul pe modelul Audi A8.

    Al doilea domeniu în care Audi face progrese este cel al sistemelor de parcare automată. Audi vrea să ducă acest sistem la un nou nivel şi a demonstat cum un automobil experimental îşi poate căuta loc de parcare şi parca singur fără şofer. Pentru ca acest lucru să devină realitate, parcările publice trebuie dotate cu ... internet wireless. Audi experimentează deja cu o parcare de acest tip din Inglostadt, oraşul dîn cara îşi are baza marca germană.

    Audi a mai prezentat la CES şi o serie de dotări pentru habitaclul modelelor sale. Audi Connect va avea în curând conectivitate 4G LTE, iar anumite modele vor primi ecrane 3D (fără ochelari) pentru locurile din spate. Distracţia pentru cei care vor călători pe locurile din spate va atinge astfel un nou nivel. Audi mai are în plan o oglindă retrovizoare centrală OLED, de fapt un display de înaltă rezoluţie asociat cu o cameră de luat vederi. Iar în viitor, puterea de procesare pentru sisteme electronice infotainment va fi asigurată de un procesor NVIDIA Tegra 3. O ultimă dotare prezentată este un sistem audio 3D dezvoltat împreună cu Bang&Olufsen. Sistemul foloseşte 23 de difuzoare şi 1.400 Watt pentru a recrea tridimensional sunetul. 

    Un clip video despre sistemul Audi de parcare automată poate fi urmărit AICI.

  • Ford - Sync

    Ford vrea să îşi dezvoltă noul sistem infotaiment ce se regăseşte pe modelele sale recente. Pentru aceasta, a anunţat la CES că toţi cei care dezvoltă aplicaţii pot accesa acum codul AppLink. Acest cod poate fi folosit pentru a scrie aplicaţii pentru telefoanele IOS şi Android care să poate fi apoi folosite prin intermediul sistemului Sync aflat în dotarea automobilelor Ford.

    Ford calcă pe urmele celor de la Apple şi Android, care au "deschis" sistemele de operare pentru a permite dezvoltatorilor de aplicaţii să scrie programe specifice. Astfel, firmele care dezvoltă aplicaţii pentru telefoanele inteligente, tablete, şi mai nou televizoare o pot face acum şi pentru sistemele de operare folosite de automobile. Ca şi Apple, Ford va monitoriza apoi aplicaţiile trimise de dezvoltatori şi le va aproba doar pe cele care merită acest lucru. Dintre aplicaţiile care deja există pentru Sync enumerăm: Wall Street Journal, USA Today, Amazon Cloud Player, Aham Radio, Rhapsody. Dechiderea celor de Ford este totuşi limitată, ei punând la dispoziţia dezvoltatorilor codul AppLink ce permite interconectarea aplicaţiilor de pe telefon la sistemul Sync.

    Un clip video despre Ford Sync la CES 2013 poate fi urmărit AICI.

  • General Motors - MyLink

    O mişcare similară a fost anunţată la CES 2013 şi de către General Motors. Deschiderea faţă de firmele care dezvoltă aplicaţii este şi mai mare din partea General Motors, care pune la dispoziţia acestora întregul sistem de operare. Astfel, aceştia vor putea dezvolta aplicaţii specifice. Acest sistem de operare este folosit de Chevrolet pentru MyLink, Buick şi GMC îl numesc IntelliLink, iar Cadillac l-a botezat CUE. 

    Sistemul MyLink prezentat de Chevrolet pe noul model Impala a primit premiul CNET Best of CES fiind cosiderat similar cu interfaţa telefoanelor mobile inteligente. Reprezentanţii CNET, o publicaţie de specialitate, au considerat că sistemul prezentat de Chevrolet este superior celor create de Ford sau Garmin. 

    Un clip video cu sistemul MyLink poate fi urmărit AICI.

  • Subaru - Starlink

    Subaru a anunţat la CES 2013 numele noului sistem de infotainment ce se va regăsi în curând pe modelele mărcii japoneze: Starlink. Pentru început, sistemul va fi disponibil în America, unde oferă integrare pentru aplicaţia de radio streaming Aha şi o cameră Eye Sight ce ajută sistemele cruise control să frâneze automat în cazul unui imact iminent. Un început modest pentru sistemul Starlink, dar Subaru promite că mai sunt multe de dezvăluit.

    Un clip video despre sistemul Subaru poate fi urmărit AICI.

  • Lexus - automobilul autonom

    Lexus a adus la CES un automobil experimental special. Numit Advanced Active Safety Research Vehicle, acesta este practic propunerea Toyota/Lexus pentru o maşină complet autonomă. Toyota spune, însă, că scopul acestui automobil de test nu este neapărat dezvoltarea unei maşini care să nu mai aibă nevoie de şofer. În schimb, Toyota şi Lexus folosesc acest automobil ca banc de probe pentru toate tehnologiile pe care le va folosi în viitor. Cu ajutorul acestui laborator mobil, Toyota studiază pornirea şi demararea unui vehicul autonom, sisteme active de prevenire a coliziunior, sisteme active de pregătire în caz de impact iminent, contactarea autonomă a autorităţilor în urma unui accident şi multe altele. 

    Un clip video cu automobilul autonom LEXUS poate fi urmărit AICI.

    Lexus-ul autonom este impresionant la prima vedere, fiind dotat cu GPS, camere stereoscopice, radar şi lidar. Acesta din urmă monitorizează spaţiul din jurul maşinii cu ajutorul unui laser pentru ca, la final, creierul electronic să ştie ce obstacole are de evitat. Toyota şi Lexus mai cercetează şi comunicarea automată între vehicule. În viitor, maşinile îşi vor comunica automat diverse informaţii între ele pentru a evita coliziuni sau alte situaţii limită.

Mai departe...