Cercetătorii spun lucruri trăznite: maşinile autonome ar trebui să aibă permis de conducere
Maşinile autonome ar trebui să dea un examen pentru a obţine permisul de conducere, susţin doi cercetători americani, care avertizează asupra pericolului de a acorda maşinilor "libertate deplină" pe timp de noapte sau în condiţii meteo dificile.
"O maşină autonomă poate circula pe drumurile publice doar dacă deţine un permis de conducere valabil". Aşa ar putea suna prima lege care guvernează maşinile autonome. Cel puţin aşa consideră doi certatori americani de Universitatea din Michigan.
Chiar dacă nu sunt britanici pentru a fi luaţi peste picior din pricina propriilor afirmaţii, Michael Sivak şi Brandon Schoettle consideră că o maşină autonomă nu va fi capabilă să conducă singură pe drumurile publice în orice condiţii. În acest sens, ei propun eliberarea unor permise de conducere în care să se menţioneze explicit condiţiile în care maşina poate fi utilizată în mod autonom.
De exemplu, printr-un astfel de permis auto, maşina autonomă nu va putea fi lăsată să-şi exprime talentul pe şosele pe timp de noapte (când vizibilitatea este redusă) sau în cazul unor condiţii meteo dificile (ninsoare puternică, furtuni). "Programarea tuturor legilor pentru condus şi trafic într-un computer onboard ar trebui să fie uşoară. În principiu, tot ce trebuie să faci este să programezi setul complet de reguli pentru sofei", susţin cercetătorii.
Cercetătorii avertizează: Nu mai vorbiţi cu maşina!
Până la apariţia maşinilor autonome pe străzi, şoferii trebuie să fie atenţi la modul în care interacţionează cu acestea prin intermediul comenzilor vocale. Un studiu american realizat la comanda Fundaţiei pentru un Trafic în Siguranţă a demonstrat că şoferii sunt distraşi de la elementele din trafic între 15-27 secunde după ce interacţionează cu maşina prin comenzi vocale. "Este ca şi cum ai scrie un cec în timp ce conduci", afirmă autorii studiului.
Realizat pe 257 de şoferi cu vârste cuprinse între 21 şi 70 de ani, studiul a evidenţiat că Mazda are comenzile vocale cu cel mai mare potenţial de a distrage atenţia şoferilor, marca japoneză fiind urmată în clasament de Cortana (sistemul de comenzi vocale dezvoltat de Microsoft), Hyundai, Chrysler, Nissan, Volkswagen şi Siri (sistemul dezvoltat de Apple).
Iată clasamentul complet (click pe fotografie pentru rezoluţie maximă):
Pentru moment, şoferii par mai degrabă îngrijoraţi de pericolul reprezentat de sistemele fără cheie de acces la maşină. Un sondaj realizat de o compania britanică de recuperări de maşini Tracker arată că, din motive de securitate, 70% dintre clienţii săi sunt decişi să renunţe la cumpărarea unei maşini care nu are o cheie tradiţională.
Aș fi de acord cu mașinile autonome, dacă vor evolua suficient încât s-o programezi să cumpere bere de la non stop.