BMW: "Vrem modele de serie alimentate cu ajutorul celulelor de combustibil pe hidrogen"
Lansarea primului model electric le dă aripi celor de la BMW, care au în vedere dezvoltarea unui model electric care transformă hidrogenul în electricitate şi apă cu ajutorul pilelor de hidrogen.
La doar câteva zile de la prezentarea oficială a fotografiilor primului model electric BMW, şeful companiei bavareze anunţă faptul că marca din Munchen analizează posibilitatea lansării unui model de serie alimentat cu hidrogen şi care va produce curent electric pe baza celulelor de combustibil, o soluţie considerată optimă pentru viitorul electric al industriei auto.
"Pentru distanţe lungi avem în vedere soluţii precum motoarele electrice alimentate cu ajutorul celulelor de combustibil. În viitor, acest tip de opţiuni va oferi timpi scurţi de realimentare şi va permite parcurgerea unor distanţe lungi cu emisii zero", spune Norbert Reithofer, CEO BMW.
Declaraţia lui Reithofer vine pe fondul lansării lui BMW i3, model electric care le oferă clienţilor opţiunea montării unui motor pe benzină suplimentar care are rolul de generator pentru propulsorul electric. BMW i3, care va fi prezentat oficial la Salonul Auto de la Frankfurt din luna septembrie, are o autonomie electrică de 130-160 de kilometri, în timp ce autonomia oferită de motorul pe benzină este de până la 300 de kilometri.
Soluţia gândită de BMW nu este una nouă în industria auto, Honda lansând încă din 2008, în scop experiemental. modelul FCX Clarity pe anumite pieţe din vestul Statelor Unite ale Americii şi din Europa. La ora actuală pe străzile lumii circulă circa 100 de exemplare FCX Clarity, toate fiind comercializate în sistem leasing şi supravegheate strict de inginerii japonezilor. Honda a anunţat recent că dezvoltarea celulelor pe hidrogen şi eficientizarea producţiei hidrogenului vor duce la lansarea producţiei de masă a lui FCX Clarity în 2018. Toyota şi-a anunţat de asemenea planurile legate de lansarea unui astfel de model în producţia de serie, anul avansat de constructorul japonez fiind 2015.
BMW a mai experimentat în zona maşinilor alimentate cu hidrogen, însă în alt palier şi folosind o tehnologie mult mai simplă. BMW Hydrogen 7, o versiune a generaţiei anterioare Seria 7, folosea hidrogen în locul benzinei, însă acesta era "ars" într-un motor clasic cu ardere internă.
Principalele probleme pe care constructorii le au în ceea ce priveşte maşinile care sunt alimentate pe baza celulelor de hidrogen este preţul mare al extragerii hidrogenului pur folosit la alimentare şi lipsa unei infrastructuri dedicate alimentării acestui tip de maşini. În ultimii ani, cercetătorii europeni au studiat posibilitatea producţiei de hidrogen pur printr-un proces de electroliză inversă, apa fiind "împărţită" în oxigen şi hidrogen cu ajutorul energiei produse de centralele eoliene şi solare.
Cum funcţionează celulele de hidrogen?
Sa inteleg ca singurul avantaj ar fi timpi mici de reincarcare? Pentru ca in rest eficienta este mult mai mica comparativ cu un motor electric clasic. Acolo energia de la priza se duce direct in baterie. Aici intai folosesti energia asta pentru procesul de electroliza. Rezulta costuri mai mari. Daca e asa, si nu imi scapa ceva, tind sa merg pe mana celor care baga banii in crearea unor baterii ce se incarca mai rapid si care inmagazineaza mai multa energie. Nu de alta, dar sunt mai multi care au acelasi interes, deci progresele se vor vedea mai repede aici.