BMW vrea ca mașinile autonome să taie momentele plictisitoare de la volan: "Plăcerea de a conduce nu va dispărea"
Rolul mașinilor care se vor putea conduce singure va fi acela de a ajuta șoferul să treacă în confort și siguranță peste momentele de plictiseală la volan. "O mașină full-autonomă va putea fi condusă în modul manual pe șosele virajate, așa cum se întâmplă astăzi cu orice mașină BMW", spun oficialii mărcii.
Mașinile autonome vor deveni o realitate pe șoselele din întreaga lume, însă introducerea primelor mașini care vor avea capacitatea de a se conduce în totalitate singure (Nivelul 5 de Autonomie) va fi una lentă, pentru ca producătorii auto să se asigure că în posesia clienților ajung mașini care nu fac niciun fel de concesie din punctul de vedere al siguranței. Cel puțin aceasta este poziția germanilor de la BMW, care confirmă faptul că modelul cunoscut în acest moment sub numele i Next, pregătit pentru 2022, va fi prima mașină din gama bavarezilor care va avea capacitatea de a se conduce autonom.
În acest moment, BMW oferă sisteme de asistență activă de Nivel 2 pe scara mașinilor autonome.
Informațiile vin din partea lui Dirk Wisselmann, unul dintre înalții responsabili ai biroului care se ocupă de dezvoltarea mașinilor autonome în cadrul BMW Group.
"Ideea principală care stă la baza dezvoltării mașinilor autonome este aceea ca șoferul să poată delega cele mai plictisitoare momente pe care le petrece la volan", a declarat oficialul BMW în cadrul unei mese rotunde la care au luat parte jurnaliști români și oficiali ai biroului național al mărcii bavareze.
Conform declarațiilor lui Wisselmann, dezvoltarea mașinilor autonome nu va însemna transformarea mașinilor în produse plictisitoare și nici metamorfozarea șoferilor în simpli pasageri. "Cele mai importante elemente care ne fac să dezvoltăm aceste sisteme sunt nivelul de siguranță pe care îl oferă și nivelul de confort superior la care poate apela oricând cel de la volan. Din estimările noastre, mașinile nu vor deveni complet autonome pe termen mediu, astfel că șoferul va putea lăsa mașina să conducă pe traseele plictisitoare din orașe sau de pe autostrăzi, dar va putea prelua comanda volanului atunci când iese pe șosele șerpuite. Plăcerea de a conduce un BMW nu va dispărea, va fi tot acolo, doar că va fi dublată de un nivel de siguranță net superior datorat senzorilor și sistemelor care vor veghea întotdeauna ca șoferul să fie în siguranță", spune oficialul mărcii germane.
Deși cei de la BMW nu pot să ofere prognoze legate de diferențele de preț între un Seria 3 "simplu" și unul care se va putea conduce singur, oficialii bavarezi susțin că vorbim de un nivel de preț pe care clienții care-și doresc acest tip de sistem și-l vor putea permite. "Iar prețurile vor scădea pe măsură ce numărul de mașini de acest tip va crește. Să ne amintim exemplul unui sistem simplu, precum ABS-ul, care a fost oferit prima dată în gama noastră pe prima generație Seria 7 ca element opțional. Costa extrem de mult pentru un sistem care îmbunătățea pachetul de frâne, însă el a devenit element standard odată cu facelift-ul lui Seria 7, iar acum este un sistem de bază în orice mașină de pe piață", spune Wisselmann.
Wisselmann a răspuns și la clasica dilemă morală legată de acțiunile unei mașini autonome care va avea de ales între a salva pasagerii din interior sau pietonii de pe trotuar într-o situație critică de tipul "A sau B".
"În primul rând, studiile pe care le facem atunci când analizăm accidentele în care sunt implicate mașinile noastre ne arată că acest tip de accident, în care șoferul să decidă dacă se salvează pe el însuși sau salvează pietonii, este inexistent. I-am contactat apoi pe cei de la Allianz, asigurator cu sediul la Munchen, care ne-au spus că au constatat același lucru în legătură cu accidentele analizate de ei pe toată gama de mărci auto pe care le asigură. Altfel spus, acest lucru pur și simplu nu există în viața reală", declară Wisselmann.
Acesta continuă: "Asta nu înseamnă că nu se va întâmpla, însă. Iar pentru asta am ales o rezolvare mai degrabă tehnică decât etică: cu ajutorul sistemelor de evitare a coliziunii, mașina va evita un obstacol, apoi îl va evita și pe al doilea și va încerca să evite toate obstacolele care pot fi evitate fizic. În cazul în care pe acest lanț se va ajunge la o situație în care un accident este inevitabil, impactul va avea loc la cea mai coborâtă viteză posibilă, pentru ca efectele accidentului să fie cât mai reduse. Pe scurt, ne concentrăm pe evitarea completă a accidentelor", încheie oficialul bavarez.
Nu stiu altii cum sunt dar eu conduc pentru a ma deplasa dintr-un punct in altul. Nu conduc cu viteza (conduc chiar in limite legale) dar cand ajung pe portiuni virajate (in special in zone deluroase/muntoase - adica acolo unde soseaua este preponderent compusa din viraje) nu mai simt nicio placere in condus. Mi se pare mult mai solicitant. Ei bine, BMW spune ca de fapt placerea condusului e resimtita pe viraje. Foarte ok. Multa lume spune lucrul asta. Dar cred ca, o data aparute masinile autonome in numar mare, pentru a resimti placerea condusului vei avea nevoie tot de o "clasica". Adica tot de o masina care sa nu intervina in modul tau de pilotaj.