BMW: „i3 şi i8 deschid drumul către folosirea fibrei de carbon pe modelele convenţionale”

Publicat miercuri, 30.10.2013 12:53 de Bogdan Mirică

BMW a revoluţionat industria auto după ce a devenit primul constructor care produce la scară industrială fibra de carbon. Materialul extrem de rezistent şi uşor va fi introdus treptat pe toate modelele din gama BMW.

Salonul Auto de la Frankfurt a consemnat un moment istoric pentru BMW. Constructorul german a lansat în această toamnă primele sale produse electrice de serie, inaugurând astfel o nouă gamă, botezată simplu „i”. Deşi mulţi fani BMW au dificultăţi în a asocia noul i3 brandului bavarez, oficialii germani sunt convinşi că şi el, dar şi supercarul hibrid i8, vor fi repede adoptaţi de familia europeană.

Pe lângă promisiunile eco, cele două modele BMW anunţă şi o revoluţie în ceea ce priveşte materialele folosite pentru producţie. Ian Robertson, şeful diviziei de vânzări şi marketing BMW, susţine că BMW i3 şi i8 sunt promotorii unor tehnologii care vor fi adoptate de majoritatea modelelor BMW în următorii ani.

„Sunt convins că în următorii ani mai multe patente folosite pentru programul maşinilor electrice vor ajunge să influenţeze şi producţia de masă. Deşi am căutat intenţionat să le oferim modelelor i un design aparte, pentru ca oamenii să le identifice mai uşor, sunt cu siguranţă aspecte care vor ajunge pe modelele convenţionale.”

BMW, primul constructor care produce la scară industrială fibră de carbon 

Cea mai vehiculată componentă este fibra de carbon, utilizată la scară largă în construcţia celor două modele electrice. BMW este primul constructor din lume care a reuşit să producă la scară industrială fibră de carbon, material extrem de scump, folosit mai mult în industria aviatică, a bărcilor cu motor şi a supercarurilor exotice.

BMW a reuşit această performanţă după ce a scurtat procesul de presare al materialului de la 10 ore, cât durează în industria aviaţiei, la numai 10 minute. Eficientizarea acestui proces a permis producţia la scară largă a componentelor din fibră de carbon, ele urmând a fi regăsite pe tot mai multe modele BMW.

Celulă de siguranţă din fibră de carbon

Noul i3 dispune de două componente esenţiale: modulul Drive, care se referă la şasiul din aluminiu, şi modulul Life, care reprezintă celula de siguranţă a habitaclului, creată în întregime din fibră de carbon. Dacă primul modul absoarbe energia unui impact, cel de-al doilea modul asigură o integritate perfectă a habitaclului.

BMW susţine că celula de siguranţă poate fi adaptată la mai multe variante de caroserie, iar componentele sunt mai uşor de vopsit. Totodată, BMW declară că în cazul unui accident structura din fibră de carbon nu ridică probleme echipelor de descarcerare. Un experiment desfăşurat cu ajutorul pompierilor din Munchen a confirmat această afirmaţie.

BMW susţine şi că celula de siguranţă va putea fi reparată în cazul unui accident. Componentele sale deformate pot fi decupate şi înlocuite. Doar anumite unităţi service vor fi capabile să asigure aceste reparaţii, costurile urmând a fi similare cu cele ale maşinilor convenţionale.

Acoperiş din fibră de carbon pentru M3 şi M4

Avantajele utilizării fibrei de carbon în arhitectura modelelor de serie este evidentă. Robertson confirmă utilizarea sa la scară largă în următorii ani, dar se arată sceptic în transferul modulului Life, din fibră de carbon, pe modelele convenţionale. „Vom vedea o folosire limitată a anumitor componente ori de câte ori este nevoie”.

În viitorul apropiat, promisiunea se va materializa odată cu lansarea viitoarelor M3 şi M4. Ambele modele vor avea un acoperiş din fibră de carbon, care va lua locul celui standard.

Tapiţerie tratată cu ulei de măsline

Pe lângă fibra de carbon, BMW a utilizat în cazul lui i3 şi i8 o cânepă pentru tubulatura sistemului de ventilaţie a habitaclului şi plastic rezultat din reciclarea sticlelor pentru acoperiş. A reuşit astfel să mai scape de câteva kilograme la capitolul masă totală. Ambele inovaţii vor ajunge pe modelele de serie, potrivit lui Robertson.

Oficialul a făcut referire şi la o serie de inovaţii ale diviziei de personalizare BMW Individual. Printre ele şi tehnica tratării tapiţeriei din piele şi a celorlalte componente cu ulei de măsline. Potrivit germanilor, soluţia este mult mai eficientă şi mai plăcută. În prezent se caută posibilităţi de utilizare a acestei tehnici la scară largă.

  • vianu, miercuri, 30.10.2013 15:43

    nici un comentariu pana acum. O masina de serie (hai ca fiind electrica e deja fumata chestia, doar toti producatorii au asa ceva in oferta) cu un pret, oarecum rezonabil si cu tehnologie de domeniul aeronauticii nu starneste nici macar o reactie. La oul ala de 110.000Eu (parca hibrid, nu?) auzeam voci cum ca ar fi un fel de redescoperirea rotii de catre rasa umana. Aici, un reportaj despre tehnologia incorporata si in celalalt articol despre cum se conduce i3 nici macar un comentariu. Anyway...parerea mea e ca acest i3 poate insemna ceea ce a fost seria C in 1989 pentru BMW. O vitrina tehnologica la indemana clientului si un nou drum de urmat de catre producatorul din Munich. si cand te gandesti ca avem (cica) fani BMW pe site. Trista e tacerea lor cand vine vorba de lucruri importante.

  • tzenu_bmw, miercuri, 30.10.2013 16:26

    @vianu sa fi fan e una sa iti placa un anumit model e alta....... si pan' la urma acest i3 e doar 'juma BMW'.... nu zic k e o masina rea ca nu e.......insa nu prea vad in viitor ca modelele 'i' sa devina un cult cum sunt astazi modelele anilor 80' (E30,E34)

  • tupi, miercuri, 30.10.2013 17:55

    cred ca va avea acelasi "succes" ca si mercedes clasa A

  • vianu, miercuri, 30.10.2013 18:27

    pan' la urma acest i3 e doar 'juma BMW'. Foarte romanesc....alte discutii sunt inutile i3 este o platforma tehnologica si primul pas catre o alta abordare a domeniului auto. Ca fan declarat (vad din nick-ul tau) cred ca iti scapa insemnatatea lui i3 si i8. Tu vezi doar jumatatea goala a paharului. Eu o vad pe cea plina.... e30 si 34 e un cult pentru o parte a fanilor. Nu vreau sa analizez problema. Eu incerc sa imi dau seama de importanta unui anumit model pentru marca in sine si cand spun ca i3 este echivalentul lui seriei C eu vad tehnologie, electronica, materiale, etc. Nu neoane sub praguri, burn-out si seminte la coltu' blocului. Uite, pe un site respectabil un M1 (din 1981) se vinde cu peste 200.000Eu iar un C830 se vinde in general cu mai mult de 12.000Eu. E30 si 34...ok, 3 luni "la italia" si se rezolva. Si cred ca stii ca e30 si 34 nu au fost facute ca un viitor cult, nu? Nici Golf si nici macar Fiat 500 nu au avut o astfel de titulatura. Dar timpul.....

  • dan_grc, miercuri, 30.10.2013 18:28

    Daca se face un parcurs al articolelor despre i3 din ultimele luni, inclusiv cu cel de la lansare, vedem in mod surprinzator ca nu apare fanul Bmw, de mai bine de 30 de ani, domnul @vianu, ca sa nu mai spun ca de gama "i" se tot vorbeste de cel putin 2 ani, eu cel putin am vorbit de cateva ori, inclusiv de CFRP, iar ca sa inchei, Bmw i3 nu este un model accesibil, nu este pt mase, iar un fan al unei marci chiar nu trebuie sa indrageasca toata gama, ar fi chiar anormal, mai ales cand sunt multe modele.

  • dan_grc, miercuri, 30.10.2013 18:29

    Si sa nu uit, care este seria C de la Bmw din 1989, spre rusinea mea n-am auzit de ea.

  • vianu, miercuri, 30.10.2013 18:46

    cu scuzele de rigoare serie C = seria coupe adevarata. Intodeauna m-am exprimat asa. dar cata mirare pe capusorul tau. Fanii unei marci trebuie sa apara cand doreste domnul @dan_grc. Sau de la inceput sa stie si el cu cine "sa vorbeste" sau trebuie sa-i stie el pe toti. Prea multe pretentii de instanta pretinzi domnule @dan. sigur, E39-ul din poza ta sigur era pentru mase, nu? Tu ti l-ai luat la data aparitiei presupun. Cat era pe vremea aia? Daca nu ma inseala memoria cam 40.000Eu? In 2002. O braga.

  • dan_grc, miercuri, 30.10.2013 18:51

    Nu, fanii unei marci trebuie sa comenteze cand vrea domnul @ vianu, in fine, sa inteleg ca astepti sa-ti cumperi un i3 sh, foarte bine, succes, in felul asta va aparea si-o piata de sh-uri electrice, ceea ce nu-i rau.

  • vianu, miercuri, 30.10.2013 19:02

    @dan_grc ce NU ai inteles tu este ca orice model nou are un pret mai ridicat. Probabil ca esti obisnuit cu preturile la SH. Nu am sa te conving eu acum sa mai arunci un ochi si la preturile modelelor nou lansate si sa vezi preturile de-a lungul timpului. bine, daca as mai pomeni si de un model al carui tehnologie este electrica, are fibra de carbon, etc si pretul devine practic de "neatins" insemna ca bat campii. Nu? Daca vrei putem vorbi de SH, poate acolo te simti mai pe domeniul tau. Mai am o intrebare si gata: tu chiar pricepi ceva din domeniul auto? Retorica intrebare, evident. De acum orice spui tu o voi considera litera de lege si adevar absolut. Se vede ca esti fan (doar ai poza) si orice fan are dreptate. Chiar daca orizontul sau de cunostinte devine un PUNCT de vedere. PUNCT

  • dan_grc, miercuri, 30.10.2013 19:24

    Nu, nu pricep mare lucru, stiu cateva chestii si alea gresite, eu unul sunt incapabil sa inteleg ce vrei de fapt, esti prea bun pt mine, dar cand i3 se va vinde in aproape 1.5 milioane de exemplare, ca E39, de abia atunci va deveni atractiv si la sh, iar cum acest lucru nu se va intampla, va ramane un model destul de rar si deci nu prea ieftin, poate la urmatoarele generatii, trebuie sa fie volum mare pt a se ieftini, mai dureaza ceva pana ce electricele se vor produce in milioane de exemplare la o singura generatie, pana atunci spor la cautat in viitorii ani un i3 ieftin la revanzare.

  • vianu, miercuri, 30.10.2013 19:33

    da colega....tu vrei ACUM vanzari ale unui model NOU si cu tehnologie de ultima ora sa se vanda in milioane de exemplare dupa cateva ore de la lansare. Tu stii cum esti? ca tiganu din poveste. Si-a ales tiganu nostru un pom. Cornul. Si stii de ce? Ca a vazut el ca e primul inflorit in primavara. Se astepta tiganu nostru sa aiba si primul fructele de la arbustul asta. Si, ce sa vezi...e ultimul cand culege roadele. Asa si tu....vrei vanzari peste noapte, vrei pret pentru mase. Intrebarea ramane: pricepi ceva din articolul asta? sau totul la tine se reduce la a detine un e39 cu un pret accesibil?

  • dan_grc, miercuri, 30.10.2013 19:42

    Foarte frumos povestit, dar vezi ca tu cum esti fan Bmw de peste 30 de ani, poate chiar 40, inseamna ca ai o varsta acum, s-ar putea sa nu mai prinzi electrice accesibile, in rest sa incheiem aici, sunt exact asa cum ai spus.

  • tzenu_bmw, miercuri, 30.10.2013 21:01

    @Vianu cam mult dai din gura......si nu prea o dai destul de bine...... vrei sa ne ti morala???? vrei sa ne inveti cultura auto??? seria C de la bmw????? pe unde cauti denumirile astea......pe Wikipedia sau Wikileaks:)))))

  • @tzenu_bmw, miercuri, 30.10.2013 21:11

    ti-am dat explicatia, tie iti citeste cineva comentariile sau o faci tu singur? morala? macar daca ai ramane cu ceva...ma indoiesc

  • tupi, joi, 31.10.2013 10:45

    "BMW, primul constructor care produce la scară industrială fibră de carbon " = BMW, primul constructor care da drumul la poluarea industriala cu fibra de carbon daca avem noroc poate peste 10000 de ani se vor dezintegra cumva deseurile astea...

  • italiano_vero, joi, 31.10.2013 11:22

    Pe langa tratarea tapiteriei si a celorlalte componente cu ulei de masline (?), propun de asemenea tratarea acestora cu otet balsamic (mai poate fi folosit cu suces parmezan, prosciuto crudo, etc)