Avancronică China - Sub semnul incertitudinii
Red Bull Racing abordează cursa de la Shanghai sub spectrul controverselor ordinelor de echipă de la Sepang, în timp ce Ferrari şi Lotus speră să revină la rezultatele bune obţinute în Australia.
După o pauză necaracteristică de trei săptămâni, Formula 1 revine la viaţă cu Marele Premiu al Chinei, care aniversează în acest an a 10-a ediţie de la inaugurarea circuitului de la Shanghai în 2004.
O bună oportunitate pentru evidenţierea performanţelor reale ale monoposturilor, localitatea chineză va fi gazda a numeroase intrigi, pornind de la modul în care Sebastian Vettel a ignorat ordinele de echipa în cursa precedentă pentru a-şi adjudeca victoria.
Chiar dacă echipa insistă că a rezolvat conflictul pe plan intern, Mark Webber nu a luat nicio poziţie oficială de la plecarea în vacanţă în Australia, însă îşi va spune punctul de vedere în cadrul unei conferinţe de presă care va avea loc joi. Nici la celelalte echipe situaţia nu este însă semnificativ mai bună.
Mercedes a avut un început de sezon peste aşteptări şi a obţinut deja un podium, însă a fost de asemenea afectată de ordine de echipă la Sepang, în timp ce Ferrari simte presiunea de a obţine un rezultat bun după ce Fernando Alonso a abandonat în Malaysia în urma unei erori personale şi a unei decizii greşite din partea staff-ului tehnic.
Între timp, Lotus speră să facă uitată cursa mai puţin prolifică din Malaysia şi să revină în lupta pentru victorie cu Kimi Raikkonen, iar McLaren mizează pe o serie importantă de upgrade-uri pentru a depăşi parcursul modest din debutul acestui sezon.
Nu acelaşi lucru se poate spune şi despre Williams. Singura echipă tradiţională care nu a câştigat puncte în 2013 va aştepta Marele Premiu al Spaniei pentru un prim upgrade major al monopostului FW35, astfel că există şanse mici pentru un rezultat promiţător în China.
CIRCUITUL DE LA SHANGHAI
Circuitul din China beneficiază de cea mai lungă linie dreaptă din calendar, de 1175 de metri, ceea ce reprezintă peste 21% din distanţa totală a unui tur de pistă, iar o altă linie dreaptă lungă este cea de start-sosire. De altfel, piloţii vor putea utiliza sistemul DRS pe ambele linii drepte ale circuitului.
Astfel, prima zonă DRS este similară cu cea de anul trecut şi este poziţionată pe aproximativ jumătate din linia dreaptă care leagă virajele 14 şi 15, punctul de detecţie în acest caz fiind plasat în virajul 12. Cea de-a doua zonă DRS a fost amplasată pe aproape întreaga lungime a liniei de start sosire, punctul de detecţie fiind poziţionat înainte de intrarea în ultimul viraj.
Cele două zone DRS ar putea fi singurele care să asigure depăşiri regulate, întrucât restul virajelor nu sunt favorabile pentru astfel de manevre. De exemplu, primul viraj este abordat în treaptă a şaptea de viteze cu acceleraţia la maxim, înainte de o serie de viraje lente.
SHANGHAI - TUR DE CIRCUIT
DATE CHEIE PENTRU CIRCUIT
Lungime tur | 5.451 km |
Numar tururi | 56 |
Distanta totala | 305.066 km |
STRATEGII PENTRU OPRIRI LA BOXE
Pirelli va furniza în China pneuri de compoziţie soft şi medium. Este pentru prima oară în acest sezon când producătorul italian optează pentru o astfel de combinaţie, iar diferenţa de performanţă dintre cele două tipuri este estimată la 0.5 - 0.6 secunde pe tur.
Oficialii Pirelli consideră că cei mai mulţi piloţi vor efectua câte trei opriri la boxe pe parcursul cursei, însă există şanse ca unele echipe să mizeze pe strategii cu numai două opriri. În primele două Mari Premii, Lotus a reuşit de fiecare dată să efectueze cu o oprire mai puţin decât restul echipelor de top, datorită gestionarii corespunzătoare a cauciucurilor.
VREMEA - PRIMĂVARĂ FĂRĂ PLOAIE
După ce ploaia a pus probleme echipelor în ambele Mari Premii de până acum, vremea se anunţă semnificativ mai bună pentru weekendul petrecut în China. Vineri, cerul va fi senin, iar temperatura maximă va ajunge la 19 grade, urmând să crească la 23 de grade sâmbăta şi să scadă uşor la 22 de grade duminică.
Sâmbătă şi duminică cerul va fi parţial acoperit, însă şansele de ploaie sunt reduse. Prin urmare, singura dilema majoră este dacă temperatura relativ scăzută în special în cursul dimineţilor (11-14 grade) va afecta pregătirile piloţilor din antrenamente.
REZULTATE ÎN ULTIMII CINCI ANI
Lewis Hamilton este singurul pilot care a câştigat de două ori pe circuitul de la Shanghai:
Sezon | Castigator |
2012 | Nico Rosberg (Mercedes) |
2011 | Lewis Hamilton (McLaren) |
2010 | Jenson Button (McLaren) |
2009 | Sebastian Vettel (Red Bull) |
2008 | Lewis Hamilton (McLaren) |
STATISTICI PENTRU MARELE PREMIU AL CHINEI
- Cinci dintre cele nouă curse din China au fost câştigate de pilotul care a plecat din pole position;
- Ferrari şi McLaren au câştigat de trei ori fiecare la Shanghai;
- Jenson Button, Fernando Alonso şi Mark Webber sunt singurii piloţi care au terminat fiecare cursă de la Shanghai;
- doar două abandonuri au fost consemnate în China în ultimele două sezoane (Jaime Alguersuri în 2011, respectiv, Michael Schumacher în 2012);
- O singură dată s-a întâmplat ca un pilot plecat din afara topului 10 al grilei de start să termine pe podium în China (Webber, 2011, locul 18);
- Shanghai este circuitul unde Red Bull şi Mercedes au obţinut primele victorii în Formula 1 (Sebastian Vettel în 2009, respectiv Nico Rosberg în 2012), dar şi circuitul unde Michael Schumacher a obţinut ultima victorie în Formula 1 (2006);
PROGRAM
Marele Premiu al Chinei va avea loc după următorul program, conform fusului orar al României:
Eveniment | Ziua | Ora | Transmisii TV |
Antrenamente 1 | vineri, 12 aprilie | 05:00 | DigiSport 1 |
Antrenamente 2 | vineri, 12 aprilie | 09:00 | DigiSport 1 |
Antrenamente 3 | sambata, 13 aprilie | 06:00 | DigiSport 1 |
Calificari | sambata, 13 aprilie | 09:00 | DigiSport 1 |
Cursa | duminica, 14 aprilie | 10:00 | DigiSport 1 |
Beijing este capitala chinei nu Shanghai