Avancronică Australia - start în noul sezon de Formula 1
Cursa de la Melbourne are potenţialul de a oferi prima imagine a performanţelor echipelor, însă circuitul australian semi-permanent este recunoscut pentru numeroasele surprize produse în ultimii ani.
Se spune că nu există un mod mai bun de a începe un nou sezon de Formula 1: Melbourne, capitala statului Victoria şi al doilea oraş ca mărime din Australia, găzduieşte prima cursă într-o atmosferă caldă şi prietenoasă.
Caldă datorită climei din emisfera sudică care aduce temperaturi de început de toamnă şi prietenoasă ca prima zi de şcoală: piloţii, mecanicii şi inginerii se reunesc după 12 zile dificile de teste şi aşteaptă cu nerăbdare să afle o primă impresie despre aşteptările reale pe care le pot avea înaintea noului sezon.
"În acest punct al anului nu ştii exact ce să simţi ca pilot. Eşti nerăbdător să revii la curse, dar în acelaşi timp nu ştii ce va aduce noul sezon", sunt cuvintele prin care Lewis Hamilton explică entuziasmul general al debutului de sezon.
▶ 10 motive să urmăreşti sezonul 2015 al Formulei 1
Cât de mare este avantajul Mercedes?
Fără îndoială, aceasta este principala întrebare aflată pe buzele echipelor şi ale fanilor înaintea cursei inaugurale. Cele trei sesiuni de teste din însorita, dar totuşi friguroasa Spanie, au evidenţiat că Mercedes deţine în continuare cel mai fiabil şi rapid monopost.
Ferrari, Williams şi Red Bull Racing au înregistrat de asemenea progreseze şi se anticipează că performanţele acestor trei echipe vor fi foarte apropiate, undeva în urma celor de la Mercedes. "Niciodată nu ştii cât de mult vor progresa echipele pe parcursul sezonului, aşa că aici punctele sunt esenţiale", este obiectivul trasat de Valtteri Bottas, unul dintre piloţii Williams. "Testele au fost relativ bune pentru noi. Am avut câteva probleme de fiabilitate, dar am parcurs mulţi kilometri şi am învăţat multe", explicat Daniel Ricciardo, noul lider al echipei Red Bull Racing.
La Ferrari, atmosfera este una pozitivă, iar Kimi Raikkonen este într-o dispoziţie mult mai bună decât în alte perioade ale carierei sale. "Suntem într-o poziţie mult mai puternică. Încă avem de muncă pentru a ajunge unde vrem, dar asta face parte din joc", spune finlandezul.
În schimb, pentru McLaren se anunţă un weekend frustrant: echipa are numeroase probleme de fiabilitate cu noul motor Honda, iar rularea la capacitate maximă va genera inevitabil şi alte defecţiuni. În plus, Fernando Alonso bifează deja o absenţă motivată în urma accidentului suferit la Barcelona, asupra căruia planează în continuare numeroase controverse. "Pot să spun că văd diferenţa între prima şi ultima zi de teste. Chiar dacă am avut probleme în teste, cu siguranţă vedem progrese", susţine Jenson Button.
Circuitul de la Melbourne şi regulamentul DRS
Circuitul de la Melbourne are un caracter semi-permanent şi este relativ rapid, cu nouă zone în care piloţii au oportunitate de a apăsa la maxim pedala de acceleraţie. Cu 10 viraje de dreapta şi alte şase viraje de stânga, Melbourne este un circuit cu câteva zone de frânare violentă, însă în general este lipsit de aderenţa specifică circuitelor tradiţionale. Prin urmare, echipele sunt nevoite să folosească setări pentru monoposturi care să asigure o forţă de apăsare aerodinamică cât mai mare.
Prin prisma configuraţiei sale, Melbourne este un circuit solicitant pentru monoposturi, în special în privinţa consumului de carburant, limitat la numai 100 de kilograme pe cursă, dar şi a motorului cu combustie internă şi a sistemelor de recuperare a energiei.
Regulamentul sistemului DRS a rămas cu cel de anul trecut: există un singur punct de detecţie pentru diferenţa de o secundă între doi piloţi, situat cu 13 metri înainte de virajul 14, şi două zone de activare. Prima dintre ele începe cu 762 de metri înainte de primul viraj, în timp ce a doua este amplasată cu 510 metri înainte de intrarea în virajul trei.
Cifrele circuitului
Lungime tur | 5.303 km |
Cea mai lunga linie dreapta | 843 m |
Viteza de top | 317 km/h |
Consum de carburant | 1.72 kg/tur |
Cifrele cursei
Numar de tururi | 58 |
Distanta cursei | 308 km |
Strategie tipica | 2 opriri |
Lungime pitlane | 280 m |
Timp pierdut in pitlane | 26.8 secunde |
Strategiile schimburilor de pneuri
Pirelli va furniza în Marele Premiu al Australiei pneuri de compoziţie soft şi medium, acestea din urmă fiind considerate aici pneuri principale. Întrucât circuitul este semi-permanent, traiectoria ideală este frecvent murdară şi alunecoasă, în special în debutul weekendului, motiv pentru care degradarea cauciucurilor este accentuată. Pirelli estimează că diferenţa dintre cele două compoziţii de pneuri va varia între 1.2-1.5 secunde pe circuitul de la Melbourne.
"Pneurile medium şi soft acoperă o largă varietate de condiţii posibile la Melbourne. Noua structură a pneurilor spate creşte tracţiunea şi ajută piloţii să accelereze mai devreme, iar acesta este unul dintre factorii care vor conduce la timpi mai buni în acest an", explică Paul Hembery, directorul Pirelli Motorsport
Informaţii meteo: vreme călduroasă la ora cursei
Australia întâmpină contingentul Formulei 1 cu o vreme predominant frumoasă în fiecare dintre cele trei zile ale competiţiei. Vineri, temperatura maximă va fi de aproximativ 19, pentru că sâmbătă aceasta să urce până la 21 de grade, iar duminică se vor înregistra 28 de grade. Şansele de ploaie pe parcursul weekendului sunt minime.
Statistici pentru Australia
▶ 8 dintre cele 19 curse desfăşurate până acum la Melbourne au fost câştigate de pilotul care a plecat din pole position;
▶ Safety Car-ul a fost trimis pe circuit în 6 dintre ultimele 7 curse din Australia;
▶ începând din 2002, pilotul care a câştigat în Australia a devenit campion în 7 rânduri.
Sezon | Castigator |
2014 | Nico Rosberg (Mercedes) |
2013 | Kimi Raikkonen (Lotus) |
2012 | Jenson Button (McLaren) |
2011 | Sebastian Vettel (Red Bull) |
2010 | Jenson Button (McLaren) |
Marele Premiu al Australiei la TV
Din cauza diferenţei de fus orar, Marele Premiu al Australiei se desfăşoară la primele ore ale dimineţii. La fel ca anul trecut, drepturile TV ale Formulei 1 pentru România sunt deţinute de Dolce Sport, care poate fi recepţionat şi pe internet prin intermediul platformei TelekomTV.
Calificările şi cursele pot fi urmărite în ţara noastră şi pe posturile de televiziune RTL (limba germană) sau Duna (limba maghiară).
Eveniment | Ziua | Ora | Transmisii TV | Internet |
Antrenamente 1 | vineri, 13 martie | 03:30 | - | |
Antrenamente 2 | vineri, 13 martie | 07:30 | - | |
Antrenamente 3 | sambata, 14 martie | 05:00 | - | |
Calificari | sambata, 14 martie | 08:00 | Dolce Sport, RTL, Duna | TelekomTV |
Cursa | duminica, 14 martie | 07:00 | Dolce Sport, RTL, Duna | TelekomTV |