Autostrăzile româneşti ar putea fi taxate cu 3 euro pe 100 kilometri începând cu anul 2017

Publicat luni, 25.11.2013 13:01 de Sebastian Toma

Dan Şova, Ministrul Marilor Proiecte, a declarat că autostrăzile din România ar putea fi supuse unei taxe de 3 euro pe 100 kilometri începând cu anul 2017, după ce vor fi finalizate anumite proiecte de infrastructură.

Dan Şova, ministrul delegat pentru Proiectele de Infrastructură, a anunţat posibila taxare a autostrăzilor din România cu trei euro pe suta de kilometri, titrează Mediafax. Declaraţia lui Şova a venit în cadrul emisiunii "După 20 de ani" difuzată de Pro TV pe 24 noiembrie, cu precizarea că această taxare ar veni abia după ce va fi finalizată centura de Sud a Capitalei. Proiectul de extindere a Centurii de Sud a Capitalei va fi derulat în perioada 2014-2017, potrivit programului anunţat de guvernanţi. În urma finalizării acestei investiţii, guvernul vrea să taxeze toţi şoferii care folosesc autostrăzile din România cu trei euro pentru fiecare sută de kilometri parcurşi pe respectivele segmente de drum. Primul tronson pe care autorităţile vor să-l taxeze este Piteşti-Constanţa.

Acelaşi nivel de taxare ar fost estimat şi pentru Autostrada Comarnic-Braşov, a cărei finalizare este posibilă în 2016 sau 2017. Spre deosebire de Autostrada Comarnic-Braşov, Centura Sud a Bucureştiului nu va fi construită în regim de parteneriat public-privat, ci va fi finanţată de la bugetul de stat. Taxarea anunţată de Dan Şova ar avea rolul de a amortiza cheltuielile statului cu această modernizare. Guvernanţii n-au precizat perioada estimată de amortizare a costurilor de extindere a Centurii de Sud a Capitalei.

Anunţul lui Dan Şova nu exclude introducerea altor taxe în viitorul apropiat şi pentru alte segmente de drum sau alte autostrăzi, în măsura în care acestea vor fi finalizate. Un pericol adus de taxarea autostrăzilor este reprezentat de efectul asupra anumitor ramuri ale economiei şi să crească preţul anumitor produse. Transportatorii care derulează expediţii pe rutele taxate ar putea să-şi crească preţul produselor, iar turiştii ar putea să abordeze alte rute sau să aleagă alte destinaţii pentru a evita taxarea. În plus, un plan de taxare a noului traseu nu garantează finalizarea la timp a tronsoanelor de drum planificate de autorităţi.

Via Mediafax

  • vlad589, luni, 25.11.2013 13:28

    In titlu si la inceputul articolului e scris "cu 3 euro pe kilometru" dar mai jos scrie "3 euro la suta de kilometrii" , deci pana la urma cum e?Deja intru in panica..ma gandesc ca naveta de la Pitesti la Bucuresti ma va duce la faliment :))))

  • Sebastian, luni, 25.11.2013 13:35

    @vlad589 Este vorba despre o greşeală. Mulţumim pentru precizare.

  • Nelutu, luni, 25.11.2013 13:46

    si atunci taxa de 7 eurocenti care intra de la anu pentru ce e? acciza se majoreaza pentru ce? m-am saturat de felul in care e condusa tara asta ! fara nici o jena isi bat joc de noi....

  • greseala..., luni, 25.11.2013 13:53

    http://www.automarket.ro/stiri/autostrazile-romanesti-ar-putea-fi-taxate-cu-3-euro-pe-kilometru-incepand-54136.html

  • Scrooge, luni, 25.11.2013 13:59

    vor incepe romanii sa recircule pe drumurile nationale. Asa s-a intamplat si in Ungaria dupa ce le-au pus taxe pe autostrazi. Bine, de la Pitesti la Constanta e destul de greu sa ocolesti, dar de la Bucuresti la Brasov daca vom avea vreodata autostrada si asta va fi cu plata, prevad ca multi vor folosi in continuare DN1. Nu sunt impotriva taxarii autostrazilor, dar: taxe in benzina, rovignieta, tva la tot ce cumperi pt masina care intra la buget, si acum si taxa pe autostrada parca e cam mult intr-o Romanie in care nu ai o alternativa viabila la transportul rutier cu cel public, in special cel de cale ferata. Sper ca totusi Sova sa nu mai fie in functii publice prin 2017.

  • dan, luni, 25.11.2013 13:59

    La taxele astea, unii pot, in sfarsit, raspunde cu "da" la vesnica intrebare "ce ba, ti-au luat strada?" Bun venit pe GPS, draga mea setare "ocoliti autostrazile".

  • Marius, luni, 25.11.2013 14:15

    Ce ne facem frati soferi daca domnul Sova cauta contractul cu Bechtel si in 2017 tot in calitate de drumar sef ca ministru al marilor minciuni si mai introduce o taxa pe aerul respirat pe strada ,sau pe gropile din autostrazi?!

  • momo, luni, 25.11.2013 14:21

    adica sa platesc atat ca le calaresc? rovigneta pentru ce e? si autostrazile din ce plm bani le fac? nu din ai mei?

  • taxa pe taxa, luni, 25.11.2013 14:22

    vigneta, taxa pe km, acciza in combustibil, taxa la taxa de autostrada, taxa pe asfalt, taxa pe cauciucuri, taxa pe vant si tot nu avem autostrazi....

  • mihneaR, luni, 25.11.2013 14:35

    mare lucru, la ce de km de autostrada avem noi, cu 10 euro le strabati pe toate

  • kuki, luni, 25.11.2013 14:45

    Dan Sova Ministrul marilor vom (Vome) sau fasuri TRAIESTE INTR-O LUME PARALELA !!!!!!!. Asa de pornit, si porniti sunt astia cu taxele lor incat uita ca abia avem autostrazi punct. Ici colo cate o bucatica, care nici technic , nici strategic , nici nu ia in considerare dinamica populatiei, nimic. Da marog. Cu amaraciune constat in fiecare zi, ca in Romania este un circ ieftin de prost gust, pe care noi intretinem cu bani din ce in ce mai putin. Multumesc

  • Dacia Plant, luni, 25.11.2013 15:05

    Luand in considerare faptul ca un roman de rand (unul mai sarac nu-si permite) strange un an intreg bani pentru a putea sa mearga si el sa se recreeze putin la mare, uite ca va mai trebui sa pluseze la buget. Ca sa nu mai vorbim ca sigur vor baga prin 2020 taxa si pe DN-uri. Sa fie oare cuvantul TAXA un trend care s-a lansat acum cativa ani si care va continua mai mult ca sigur inca 20 ani pana ce tinerii vor reactiona ?

  • eu, luni, 25.11.2013 15:29

    se stie la urmatoarele alegeri ma duc sa votez USL-ul din nou,va trebuie masini ai cu trenu sau microbuzul ce are,toti fraierii au masina sper sa ajunga si motorina 10 lei ,asa va trebuie

  • ovix, luni, 25.11.2013 15:34

    Cand va fi gata centura de sud a Bucurestiului ? Inseamna ca mai devreme de 10-15 ani nici gand ! Si pana atunci psd-ul va mai exista ? Daca da, atunci ne meritam soarta !!!

  • fane, luni, 25.11.2013 15:41

    nu fura destul cand le fac cu 10 mil /km,cele mai scumpe din lume cred trebuie sa mai fure si dupa ce le termina,fratilor astia ne fura prin accize,rovinieta,suprataxa de 7 eurocenti /litru si o sa mai fie si taxa pe autostrada.Suntem furati de 4 ori pentru acelasi lucru,suntem un neam de mamaligari idioti doar pt ca acceptam asta si nu explodam cum nu o face nici mamaliga,

  • Marian, luni, 25.11.2013 16:39

    Nu e o problema prea mare ca trebuie sa dau 20 euro in plus cand merg la mare .... beleaua cea mai nasoala este ca fac saptamanal autostrada Pitesti - Buc. 6 euro saptamanal .... nu stiu daca e chiar simplu pt bugetul meu.

  • valdo, luni, 25.11.2013 18:01

    In Grecia era 2 euro pe suta de km si aia au salariul minim mai mare de 4 ori fata de noi(650 de euro).Presimt ca se va cam subtia traficul pe amaratele noastre de crampeie de autostrada.Si cat le-am mai asteptat cu limba scoasa sa se faca!

  • Scorpionu.negru, luni, 25.11.2013 18:47

    Mereu am respectat si voi respecta BMW pt. ce ofera tehnic fata de concurenta si evolutia din bine in mai bine la fiecare generatie. Sunt niste nebuni de ingineri (in sensul frumos al cuvantului) care se ambitioneaza sa faca din orice BMW niste ,,rachete '' pe sosele care sa scoata un consum bun la o capacitate cilindrica cat mai mica. Mereu le reuseste treaba asta si au ajuns sa ofere cele mai performante masini din clasa. Sa vedem in timp si cum sta cu fiabilitatea.....sunt cam fortate ultimele modele, cu multe turbine si alte chestii care e posibil sa cedeze mai usor. Dar am incredere in ei si imi mentin parerea ca vor fi fiabile. Ca design a doua generatie cu facelift mi se pare cea mai reusita la exterior. Interiorul la asta nou se vede clar ca este mai aranjat fata de cel vechi si arata mult mai bine. Dar pe afara nu mai are masivitatea si agresivitatea celui vechi care zic eu ca era unic in clasa SUV. Acum e mai fluid, mai elegant, mai simplificat si de aceea nu imi place asa mult. Poate ca in realitate o sa imi placa si imi voi schimba parerea....nu am vazut noul model pana acum. O sa treaca mult timp sa ma obisnuiesc si sa accept ideea de faruri lipite de grila. Majoritatea noilor SUV-uri au evoluat in bine, calitatea a crescut, arata mai bine dar si pretul e ceva mai mare fata de generatiile trecute. Cam toate SUV-urile premium sunt apropiate calitativ si ca performante. Fiecare is are fanii lui si tinteste o anumita categorie de oameni. BMW X5 - se dedica mai mult celor tineri care merg mai mult pe sosea .Ofera cea mai buna fisa tehnica sa zic asa. Dar e posibil sa ramana in continuare cel mai slab in offroad. Oricum cine cumpara X5 nu e interesat de acest capitol. Asa ca nu avea rost sa se chinuie prea mult sa faca din el un offroad-er :)). Range Rover Sport - este facut mai mult pt. cei trecuti de 40-45 de ani care vor un SUV cu traditie, o masina sobra si serioasa. Cel mai mare + al lui este offroad-ul. O sa ramana Rolls-ul suv-rilor cum spun multi in continuare. Porsche Cayenne - ca si in cazul X5 merge pe ideea de sportivitatea dar se pare ca e mult in urma noului X5 la aceeasi motorizare. Trebuie sa alegi un Turbo sau un GTS sa te multumesti daca se cauta sportivitatea la el. Pe cine intereseaza doar calitatea si sigla cu prestigiu, e suficient cel de 3 litri de 245 cp. Noul model este foarte elegant fata de cel vechi. Imagine buna si pret pe masura. Mercedes ML - nu ma impresionat cu nimic, nu as cumpara niciodata unul. E o masina buna nimic de zis...dar sub X5 (chiar si generatia veche cu facelift), Cayenne si RR la multe capitole. Q7 - a fost la vremea lui o masina reusita care depasise X5 (pe atunci prima generatie cu facelift), dar a imbatranit frumos si a fost 'detronata' la multe capitole de noile modele enumerate mai sus. Ramane totusi cel mai spatios SUV (exceptie RR mare si GL). Audi trebuie sa vina urgent cu ceva nou si foarte bun sa faca fata concurentei. VW Touareg - a fost si va ramane raportat la calitate - pret cea mai inteleapta alegere. E un Cayenne mai uratel si mai prost finisat. Dar configurat mai bine nu se mai simte diferenta. Multi spun ca e premium, la fel de multi spun ca e non premium. Ca marca e non....ca masina eu zic ca e cat se poate de premium. Cam pe aceeasi pozitie ar trebuii sa se afle si noul Jeep Grand Cherokee. Pana nu merg cu el nu pot sa spun nimic...testele au aratat ca e o masina ok. Ca design si marca l-as prefera in locul unui Touareg. Dar stiti cum e.....mai bine facem un efort daca se poate si alegem ce e mai bun din clasa si ce ni se potriveste. RR, Cayenne, X5. Restu sunt restu....:) @Am Nu stiu cum reusiti sa testati numai masini full care depasesc cu 30-40 de mii pretul de baza :))...dar poate e mai bine asa.

  • pyt6703, luni, 25.11.2013 20:17

    pariu ca autostrada bucuresti- constanta pe perioada verii va fi ful cu acesti 3 euro/100km?

  • mowgli, marţi, 26.11.2013 01:49

    Ce taxa visezi nea Sova? tu ai deja fascinatii cu taxe aplicate pe ceva ce nu exista? Prietene, vreau si eu ce fumezi tu bai tata, o ciuperca ceva macar, las-o dracu de treaba.

  • mowgli, marţi, 26.11.2013 01:55

    Un alt exemplu de cretinism suprem, domnilor, va intreb: "pentru ce mai platim 7 eurocenti pe litru de carburant acciza avand acelasi scop? dezvoltarea infrastructurii?" De ce nu taxati si piesele auto de import, aerul din pneuri, trebuie sa mai fie ceva. Nu ne putem limita la doar impozit auto, rovineta, taxa de 3 euro/km, acciza pe carburant, taxa de mediu, asigurare, si accize pentru "luxul" de a avea un motor mare, fiabil si sigur; putem mai mult de atat iar eu am incredere in voi ca veti reusi sa mai taxati ceva. Daca nu va iese, puteti mari TVA-ul sau micsora salariile, metoda a facut minuni si in trecut. 6 euro pe saptamana in plus, ca ce? Ca trec pe autostrada facuta la suprapret, neintretinuta si facuta vai de capu ei tot din banii nostri? Ba da esti prost la cap? De impactul asupra preturilor tuturor bunurilor ce necesita transport se vorbeste? Nu, evident, cui ii pasa ca doar nea Sova si neamu lui 'si-or permite.