Autostrada viitorului - 5 inovaţii care îi vor ajuta pe şoferi

Publicat luni, 29.10.2012 13:27 de Bogdan Mirică

Designerii şi inginerii olandezi şi-au dat mâna pentru a dezvolta cinci soluţii ingenioase pentru ”Autostrada viitorului”. Dintre ele, vopseaua fosforescentă şi marcajele sensibile la căldură vor fi introduse chiar din 2013.

Ne întrebăm cu toţii cum vor arăta autostrăzile viitorului. Sau chiar dacă vom mai avea autostrăzi în viitor. Există însă şi oameni care şi-au imaginat deja autostrada viitorului şi vor să o transforme în realitate.

Olandezii de la Studio Roosegarde şi-au unit forţele cu cei de la Heijmans, o companie specializată în infrastructură, pentru a da naştere unui proiect extrem de ambiţios. Botezat Smart Highway, proiectul a fost dezvoltat de designerii şi inginerii olandezi pentru a da naştere unor autostrăzi sustenabile şi interactive prin folosirea luminii şi energiei. Cu alte cuvinte, olandezii vor să ofere semne de circulaţie capabile să se adapteze la diferite condiţii de drum.

Designerii au gândit mai multe funcţii pentru autostradă: Glow in the Dark Road (Drumul care străluceşte în întuneric), Dynamic Paint (Vopseaua dinamică), Interactive Light (Lumină interactivă), Induction Priority Lane (Bandă de urgenţă cu încărcare prin inducţie pentru vehiculele electrice) şi Wind Light (Iluminare eoliană).

O serie de inovaţii ale proiectul Smart Highway va fi pus în aplicare chiar de anul viitor în Olanda.

via studioroosegarde

  • Glow in the Dark - Vopseaua care străluceşte în întuneric

    Este un mod ingenios de a ilumina benzile de circulaţie pe timpul nopţii. Autostrada beneficiază de o marcare cu vopsea specială. Aceasta conţine o pudră foto-luminiscentă care captează energie solară în timpul zilei şi o foloseşte pe timp de noapte. Practic, vorbim de un marcaj fosforescent al autostrăzii pentru o durată totală de maxim 10 ore. Şoferii pot vedea mult mai bine liniile de demarcaţie şi celelalte indicaţii aplicate pe asfalt.
  • Dynamic Paint - Vopseaua dinamică

    Această invenţie presupune de asemenea folosirea unei vopsele speciale. Aceasta devine vizibilă în funcţie de fluctuaţiile de temperatură şi permite comunicarea unor informaţii extrem de importante pentru şoferi. Mai exact, în sezonul rece, atunci când temperatura scade sub -5 grade Celsius, cristalele de gheaţă pot fi vizibile pe marcajele aplicate pe carosabil. Şoferii sunt avertizaţi astfel că suprafaţa devine alunecoasă. Pe timp de vară, vopseaua se încălzeşte la peste 20 de grade şi devine iluminată într-o culoare distinctă.
  • Wind Light - Iluminare eoliană

    Designerii şi inginerii olandezi au gândit un sistem de iluminare extrem de inteligent, bazat pe energia eoliană. Nordicii s-au gândit să folosească puterea vântului şi au gândit un lanţ de mici instalaţii eoliene, montate pe marginea şoselei. Atunci când intensitatea vântului creşte micile mori de vânt produc energie asemenea unui dinam şi alimentează sistemul de iluminare.
  • Electric Priority Lane - Banda de urgenţă cu încărcare prin inducţie

    Pe măsură ce ne apropiem de mijlocul deceniului, numărul vehiculelor electrice este în creştere. Din păcate, problema autonomiei rămâne una constantă, mai ales pe distanţe lungi. Olandezii au vrut să rezolve această problemă prin implementarea unei benzi de urgenţă capabilă să încarce maşinile de acest tip chiar în timpul mersului. Bazându-se pe principiul încărcării prin inducţie, benzile electrice vor putea fi folosite de orice automobil electric cu o baterie epuizată.
  • Interactive Light - Lumina interactivă

    Această invenţie vizează tot iluminarea inteligentă a autostrăzilor pe timpul nopţii. Bazându-se pe anumiţi senzori, sistemul poate ilumina autostrada doar în momentul în care o maşină se apropie. Se economiseşte astfel energie fără a pune în pericol siguranţa traficului pe timp de noapte.
Mai departe...
  • Decebal, luni, 29.10.2012 14:50

    Sunt curios vopseaua aia inteligenta ce o sa mai faca cand iese un taran retardat plin de noroi cu o raba pe o autostrada ( sa presupunem ca ar exista asa ceva) neaparat pe banda de langa axul drumului.

  • antonny, luni, 29.10.2012 16:08

    @decebal ....sa sti ca o asa mearga taranul de care spui numai pe banda aia fosflorescenta eu nu sunt de acord cu aceea culoare fosflorescenta ......multi o sa considere circularea pe timp de noapte pe autostrada ca pe un joc de curse

  • Marius, luni, 29.10.2012 16:22

    In Olanda si in general in West ploua ff mult si des si autostrada este inclinata asa sa se autocurete singura ! Nu se circula pe autostrada cu rabe utilaje agricole pt ca acestea au drumuri betonate/asfaltate lange parcele si langa strazi astfel incat nu este necesar sa se riste !

  • cozappz, marţi, 30.10.2012 18:20

    Asa cum zice si Marius, ploaia e un fenomen extrem de frecvent in Europa de vest, in BeNeLux in special, asa ca auto-curatarea e aproape implicita pe autostrazi. Metodele prezentate aici nu implica costuri majore de implementare si cred ca pana in 2016 sau chiar mai devreme le-am vedea pe autostrazile majore ale continentului. Din pacate, _penetrarea_ ideilor de tipul asta printre factorii de decizie de la noi e foarte redusa, pe ei in duce minte la cum sa mai puna ceva la averea proprie si ii doare-n cot si-n c** de noi cei multi, exceptie facand anul cu alegerile.