
Aniversarea unei legende: Volkswagen Transporter împlinește 75 de ani de la debut
Divizia Volkswagen Vehicule Comerciale marchează 75 de ani de la debutul unei legende. Este vorba despre modelul Transporter, sau Bus dacă vrei, comercializat în peste 12.5 milioane de exemplare de-a lungul anilor.
Recent, am călătorit în Grecia pentru a conduce noua generație Volkswagen Transporter. O adevărată legendă a industriei auto, Transporter este utilitara cu cea mai lungă producție de pe Bătrânul Continent, iar în ultimii 75 de ani au fost asamblate peste 12.5 milioane de exemplare. Asta înseamnă că este și cea mai populară autoutilitară din istorie.
În 1950, Europa și lumea întreagă, de fapt, încă își reveneau după Marele Război care a schimbat soarta atâtor milioane de oameni. În acele vremuri tulburi, germanii de la Volkswagen lansau un model care avea să schimbe percepția tuturor în ceea ce privește mașinile utilitare.
Este vorba despre Transporter. Inițial, acest model a fost cunoscut sub denumirea Type 2, iar în 1949, Volkswagen, a dorit să înregistreze numele "Bulli", dar acesta era deja luat. Așa s-a ajuns la numele Transporter, sau T1 dacă vrei.
PRIMA GENERAȚIE TRANSPORTER. NAȘTEREA UNEI LEGENDE
Primul Volkswagen Transporter a intrat pe linia de asamblare în data de 8 martie 1950. Avea 4.10 metri lungime, nu avea geamuri în compartimentul de marfă și avea o capacitate de încărcare de 4.5 metri cubi. La început a avut un motor cu patru cilindri, care oferea 25 de cai putere, suficient pentru a atinge o viteză maximă de 80 km/h.
Apoi, puterea a crescut la 44 CP, iar viteza de top a urcat la 105 km/h. Au apărut apoi două variante noi de caroserie, inclusiv minibus, iar, în 1951, debuta poate cel mai cunoscut T1: ediția specială cunoscută de fani drept Samba.
Avea spațiu pentru 9 pasageri, era echipată cu 23 de geamuri, avea o temă bicoloră pentru exterior și un plafon panoramic, retractabil.
În data de 2 octombrie 1962, producția lui T1 ajungea deja la 1 milion de exemplare. Cinci ani mai târziu, prima generație a lui Transporter se retrăgea, după mai bine de 1.8 milioane de unități comercializate, pentru a-i face loc celei de-a doua iterații.
A DOUA GENERAȚIE: EVOLUȚIA CĂTRE STATUTUL DE "ICON"
A doua iterație, cunoscută sub denumirea T2, a debutat în 1967 și este, fără îndoială, modelul care a influențat cel mai mult societatea, devenind un simbol al culturii hippie.
Volkswagen T2 propunea o parte frontală nouă, geamuri mai mari, parbriz curbat, un ampatament de 2.4 metri și un șasiu mai lung cu 20 de centimetri față de vechiul model. În 1972 a primit un facelift major, iar în 1978 părăsea linia de asamblare exemplarul cu numărul 4.5 milioane.
Un an mai târziu, după 2.2 milioane de unități produse, a doua generație a ajuns la final.
A TREIA GENERAȚIE. SUCCESUL CONTINUĂ
Volkswagen Transporter T3 a debutat în 1979 cu un design nou, cu mai multe linii drepte. Au apărut variantele California și Multivan, iar motoarele ofereau între 50 și 70 de cai putere.
În 1981 a debutat un propulsor diesel, cu 50 de cai putere, iar un an mai târziu au debutat motoare răcite cu lichid care ofereau 60 și 78 CP. Ulterior, puterea lor a crescut la 112 CP.
A urmat apoi un sistem de tracțiune integrală Syncro, iar motoarele diesel au primit o turbină.
A PATRA GENERAȚIE: REVOLUȚIE TEHNICĂ
A patra iterație a celebrului model a însemnat o revoluție din punct de vedere tehnic. A debutat în august 1990 și a introdus configurația cu motor amplasat în față și tracțiune față.
Sub capotă și-au făcut apariția motoare mai puternice, inclusiv un agregat turbodiesel de 2.5 litri și o unitate de 2.8 litri VR6, pe benzină, care oferea 204 cai putere.
După 14 ani și circa două milioane de exemplare produse, T4 a fost înlocuit de T5.
A CINCEA GENERAȚIE: BUN VENIT ÎN NOUL MILENIU
Volkswagen Transporter T5 venea cu un design nou și cu spațiu generos pentru pasageri. A fost disponibil în mai multe versiuni, inclusiv Caravelle, Multivan și California.
Habitaclul punea accentul pe ergonomie, motoarele ofereau până la 235 de cai putere, iar sistemul de tracțiune integrală Syncro a fost înlocuit de actualul 4Motion. A cincea generație a fost replicată în aproximativ două milioane de exemplare.
A ȘASEA GENERAȚIE TRANSPORTER: ERA DIGITALĂ
Transporter T6 a debutat în 2015 și a adus multe noutăți, inclusiv unele estetice. Cele mai importante au fost, însă, îmbunătățirile tehnice: gama de motorizări includea patru motoare TDI noi, două unități TSI, pe benzină, iar sistemul Start/Stop era oferit în standard.
Odată cu facelift-ul primit în 2019, Transporter intra în era digitală. Era disponibil, în premieră, un instrumentar de bord digital, iar sistemul multimedia oferea servicii online.
În 2021, Volkswagen lansează noua generație Multivan, iar la jumătatea anului 2024 a fost prezentat noul California. Apropo, în 2022 a debutat electricul ID.Buzz.
NOUL TRANSPORTER ȘI CARAVELLE: SIMBIOZĂ
Noul Volkswagen Transporter/Caravelle a debutat anul trecut, iar marea noutate este reprezentată de platforma pe care o împarte cu Ford Tourneo Custom/Transit.
Desigur, ambele sunt disponibile și în versiuni electrice. De fapt, noul e-Caravelle l-am condus și noi. Poți citi impresiile noastre de la volan în articolul dedicat.
Pentru a marca cei 75 de ani împliniți de Transporter, Volkswagen a pregătit mai multe evenimente speciale. În ultimul weekend din luna mai, celebrul Autostadt din Wolfsburg va fi transformat în VW Bus City. Aici vor fi expuse toate cele 7 generații.
via Volkswagen