ANALIZA: Taxele auto din Romania vs. taxele auto din Europa
Automarket va prezinta o comparatie a costurilor de inmatriculare si de detinere a unui autoturism in tarile europene. Romania se afla la mijlocul clasamentului de taxe si impozite.
Automarket a pregatit o analiza comparativa a costurilor de inmatriculare si detinere a unui vehicul in Uniunea Europeana. Dupa cum stiti, Romania are 548 taxe si impozite diferite. Iar una dintre cele mai controversate este taxa auto - platita de catre toti cei care au inmatriculeaza in premiera un automobil in tara noastra. Prin costuri de inmatriculare ne referim la TVA si eventuale taxe de inmatriculare, pe cand atunci cand ne referim la costuri de detinere vorbim numai despre impozite anuale.
TVA-UL ESTE DIFERIT IN TARILE EUROPENE
In urma unei comparatii facute intre 27 de tari, aflam ca Romania se afla la mijlocul clasamentului in privinta taxelor de inmatriculare ale unui automobil. Acest lucru este posibil dat fiind faptul ca un roman trebuie sa plateasca un TVA de 19% plus o taxa de inmatriculare bazata pe cilindree, norme de emisii, vechime si emisii de CO2. Din punctul de vedere al TVA-ului platit de catre un cetatean care doreste sa inmatriculeze un vehicul in Europa, tarile cu cele mai mici valori ar fi Cipru, Marea Britanie si Luxemburg, care aplica o taxa pe valoarea adaugata de 15 procente, pe cand in Romania aceasta este de 19%.
La polul opus stau Danemarca, Suedia si Ungaria, care aplica un TVA de 25% la achitizia unui autoturism. Tari precum Germania, Republica Ceha, Olanda, Grecia, Lituania si Slovacia aplica TVA-ul la acelasi nivel ca Romania, 19%. Pe langa TVA, cetatenii care doresc sa inmatriculeze un vehicul trebuie sa plateasca o taxa de inmatriculare. In cadrul Uniunii Europene, aceasta taxa variaza de la zero euro la 180% din valoarea vehiculului.
TAXELE DE INMATRICULARE
In Romania, un cetatean plateste o taxa de inmatriculare in functie de cilindree, clasa de emisii, vechime si emisii de CO2. In cazul in care acesta achizitioneaza un vehicul nou cu un motor Euro 4 avand o cilindree mai mica de 2.000 centimetri cubi, autovehiculul este scutit de taxa de prima inmatriculare. Scutirea de taxa se aplica si in cazul hibridelor si vehiculelor cu propulsoare conforme Euro 5.
In cadrul Uniunii Europene, tari precum Bulgaria, Republica Ceha, Germania,Estonia, Lituania, Luxemburg, Suedia, Slovacia si Marea Britanie nu practica o taxa de prima inmatriculare. De departe, cea mai insemnata taxa de prima inmatriculare poate fi gasita in Danemarca, unde un cetatean trebuie sa plateasca intre 105 si 180% din valoarea unui vehicul.
In Austria, cumparatorii de automobile noi trebuie sa plateasca o taxa de inmatriculare bazata pe consumul de carburant al unui vehicul, iar nivelul acestei taxe urca pana la 16% din valoarea automobilului. Belgia, Cipru, Portugalia si Polonia aplica o taxa de inmatriculare in functie de cilindree. In cazul Belgiei, aceasta taxa este calculata si in functie de vechimea autovehiculului, pe cand in Portugalia si Cipru se iau in considerare emisiile de CO2.
Taxa de inmatriculare aplicata in Polonia variaza intre 3.1 si 18.6% din valoarea masinii si este calculata doar in functie de cilindree. Spania aplica o taxa de inmatriculare bazata pe emisiile de CO2 ale vehiculului si variaza de la 0% - pentru vehiculele care emit pana in 120 grame CO2/km, pana la 14.75% din pretul autoturismului – pentru vehiculele care emit peste 200 grame de CO2/kilometru.
Finlanda aplica o taxa de inmatriculare pe criterii similare cu ale spaniolilor, diferenta fiind faptul ca taxa din Finlanda este bazata pe pretul si emisiile de CO2 ale unui vehicul. Mai exact, taxa de inmatriculare a unui vehicul calculata in procente este de 4.88% + (0.122 x emisii CO2/kilometru). Minimul este de 12.2%, pe cand maximul poate atinge 48.8% din valoarea de achizitie a unui automobil. Franta aplica o taxa de inmatriculare bazata pe emisiile de CO2, care pleaca de la 200 euro pentru vehiculele care emit intre 161 si 165 grame CO2/km si urca la 2.600 euro pentru vehiculele care emit peste 250 grame CO2/km. Totusi, sistemul francez (cunoscut in industrie sub numele de Bonus/Malus) recunoaste masinile cu emisii reduse, cumparatorii primind bonusuri la achizitia modelelor care emit sub 120 de grame CO2/km.
IMPOZITELE EUROPENE
Pe langa taxele de inmatriculare, proprietarii de automobile trebuie sa plateasca o taxa anuala de posesie a unui vehicul, care variaza de la un stat la altul. Atat timpul de taxa, cat si modul in care este aplicata difera de la autoturisme la autovehicule comerciale. Astfel, in Romania, cetatenii trebuie sa plateaca un impozit anual in functie de cilindreea autoturismului pe care il detin.
In Republica Ceha,Estonia,Franta, Lituania, Polonia, Slovacia si Slovenia, proprietarii de automobile nu trebuie sa plateasca nici un fel de taxa la stat pentru ca detin un autoturism. Situatia se schimba in cazul vehiculelor comerciale, statele scutite de taxe in acest caz fiind Cipru, Lituania, Malta si Slovenia.
In Romania, vehiculele comerciale sunt impozitate in functie de numarul de punti si de masa. In privinta modalitatilor alternative de taxare anuala a unui vehicul, tarile din Uniunea Europeana si-au creat cate un sistem propriu. Astfel, Austria, Bulgaria si Spania aplica un impozit anual in functie de puterea autoturismului.
Emisiile de CO2 sunt taxate anula in tari precum Marea Britanie, Suedia, Portugalia, Luxemburg, Germania – incepand cu iulie 2009 si Irlanda. In cazul Germaniei, automobilele vor fi impozitate in functie de capacitatea cilindrica, norma de poluare si emisiile de CO2.
In unele tari ale Uniunii Europene, autoturismele sunt taxate anual in functie de masa. Tarile care practica o asemenea taxa sunt Ungaria, Letonia,Finlanda, Olanda Danemarca si Suedia. In cazul Danemarcii, taxa este calculata in functie de consumul de carburant si masa, pe cand in Olanda taxele sunt calculate in functie de greutate si provincie.
ACCIZELE PENTRU CARBURANTI
Pe langa costurile de inmatriculare si taxele anuale, conducatorii auto din Uniunea Europeana au de suferit si in urma accizelor aplicate carburantului. Aceste accize sunt stabilite de fiecare stat in parte si se masoara in euro/ 1.000 litri carburant. In cazul accizelor pe carburant, Romania beneficiaza, surprinzator, de unele dintre cele mai mici accize din Uniunea Europeana – acestea fiind de 336 euro/1.000 litri pentru benzina si 284 euro/1.000 litri pentru motorina.
Cele mai ridicate accize pentru carburant din UE sunt in Germania – 665 euro/1.000 litri benzina si 470 euro/1.000 litri motorina si Marea Britanie - 661 euro/1.000 litri benzina, respectiv 661 euro/1.000 litri motorina. Vecinii nostri bulgari au accize in valoare de 350 euro/ 1.000 litri benzina si 307 euro/ 1.000 litri motorina, pe cand maghiarii au accize de 448 euro/ 1.000 litri benzina si 368 euro/ 1.000 litri motorina.
Din pacate, accizele constituie doar o parte din pretul final al carburantului, motiv pentru care micsorarea sau majorarea acestora nu schimba foarte mult pretul carburatilor. La o privire sumara asupra nivelului taxelor si impozitelor din Uniunea Europeana, putem spune ca Romania nu se afla in varful listei prin valoarea impozitelor. Nivelurile de impozitare mentionate erau valabile in luna ianuarie 2009.
Via | ACEA ( Asociatia Producatorilor Europeni de Automobile)
"Austria,Bulgaria si Spania aplica un impozit anual in functie de puterea autoturismului." Cat costa deci un cal putere ?