Analiză: schimbatul unui bec a ajuns la 90 de minute pentru unele modele moderne
Englezii de la Warranty Direct au făcut o analiză privind costurile și durata schimbării unui bec pentru 10 din cele mai populare mașini noi din țara lor. Operațiunea durează cel puțin 30 minute la o mașină nouă.
Complexitatea în creștere a noilor modele din lumea auto aduce dispariția mecanicului amator, spun englezii de la Warranty Direct. Potrivit ghidului Autodata privind timpul necesar schimbării unui bec la un automobil nou, generație 2013, durează minimum 18 de minute pentru oricare dintre cele zece cele mai populare modele vândute în 2012 pe piața britanică. Însă, în anumite cazuri, schimbatul unui bec de far a ajuns să dureze chiar și 90 de minute, totul în mâinile unui mecanic instruit și experimentat, care are la îndemână toate uneltele necesare operațiunii. Situația este mai fericită în cazul unui schimb de ulei, însă cei de la Warranty Direct au subliniat faptul că numeroase automobile noi necesită diferite unelte specializate pentru a desface filtrul de ulei, ceea ce complică operațiunea pentru un mecanic amator.
Cel mai extrem exemplu prezentat de analiza Warranty Direct a vizat un Renault Clio, în cazul căruia durează 96 de minute pentru ca un mecanic profesionist să înlocuiască becul de la far. Durata operațiunii provine din documentele Autodata, program specializat de asistență a mecanicilor, care include manuale și ghiduri pas-cu-pas. Exemplele nu se termină aici, costurile operațiunii de înlocuire a becurilor crescând și ele odată cu schimbarea generațiilor de automobile. Mai precis, înlocuirea unui bec de far la un Audi A4 din 1994 dura aproximativ 10 minute și costa 6.12 lire sterline (doar becul). Acum, pe un model echivalent, operațiunea necesită o achiziție de 21.56 lire (fiind necesar un element mai complex în locul respectivului bec) și necesită și 45 minute din timpul unui tehnician experimentat.
Filtrele de ulei și plăcuțele de frână devin și ele aproape imposibil de schimbat cu o trusă modestă de unelte, spun cei de la Warranty Direct. Potrivit cercetărilor derulate de organismul britanic, aceste operațiuni implică acum și o parte electronică, în multe cazuri fiind necesare interfețe electronice și software-uri la care doar producătorul are acces, ca să nu vorbim despre uneltele specializate necesare operațiunii. Spre exemplu, posesorul unui Ford Escort din 1980, putea să-și înlocuiască singur cureaua de distribuție în mai puțin de o oră, dar echivalentul său modern necesită aproape trei ore pentru aceeași operațiune, derulată doar într-un service care posedă uneltele necesare.
Marcă și model | Poziția în clasament vânzări Regatul Unit 2012 | Înlocuire bec far (minute) | Schimb ulei și filtru (minute) |
Schimb plăcuțe frână față (minute) |
Ford Fiesta |
1 | 30 | 36 | 42 |
Vauxhall/Opel Corsa |
2 | 36 | 24 | 42 |
Ford Focus |
3 | 30 | 36 | 42 |
Vauxhall/Opel Astra |
4 | 48 | 24 | 42 |
Volkswagen Golf |
5 | 54 | 30 | 42 |
BMW Seria 3 |
7 | 60 | 15 | 36 |
Volkswagen Polo |
8 | 18 | 30 | 42 |
Mercedes-Benz C-Klasse |
9 | 54 | 54 | 42 |
BMW Seria 1 |
10 | 60 | 15 | 36 |
Via Newspress (înreg.)
hm ... si care e modelul ala ce are nevoie de 90 de min. pt. a i se schimba becul ? aci e totul pina la 60 ... ciudat titlu' ... drumuri bune s-aveti ! dar inainte sa porniti ... verificati-va becurile DIN TIMP !