ANALIZA: Cotele programului Rabla - un esec al Ministerului Mediului?

Publicat marţi, 10.03.2009 16:41 de Sebastian Toma

Dacia, Renault-Nissan, Hyundai, Opel si Chevrolet au primit cele mai mari cote in programul Rabla: cate 1731 de unitati de fiecare.

Administratia Fondului pentru Mediu a prezentat cotele pentru programul Rabla iar marcile Dacia, Renault-Nissan, Hyundai, Opel si Chevrolet au primit cele mai mari cote in cadrul acestui program. Astfel, fiecare dintre producatorii mai sus mentionati a primit 1.731 unitati in cadrul primei transe a programului Rabla.

Ford si Skoda au primit un numar de 1.632, respectiv 1.625 locuri in cadrul acestui program. Volkswagen a primit 1.578 locuri, iar Peugeot a primit 1.566 locuri si Fiat 1.410 locuri. Suzuki este printre ultimele marci care a primit peste 1.200 locuri in cadrul acestui program, avand 1.262 locuri disponibile prin Rabla.

Seat a obtinut 650 locuri in prima etapa a acestui program, pe cand Toyota a primit 519 locuri in prima etapa a programului Rabla. Mazda are posibilitatea sa vanda 366 masini prin acest program, pe cand Citroen are 317 locuri. Cele mai scazute cote le au marcile Kia, cu 260 unitati si Mitsubishi, cu 156 unitati. Marcile Honda si Lada au primit cote foarte mici, respectiv doua masini fiecare.

Repartitiile si modul de lucru al Ministerului Mediu lasa foarte multe discutii deschise. Astfel, principala marca dezavantajatala prima vedere de acest program este Dacia, care desi are o cota de piata de 27% in Romania, s-a trezit ca poate sa vanda doar 7-8% din masinile alocate in total in prima transa a Programului Rabla, la egalitate cu importatori care detin cote de piata de 4-5%.

La prima vedere, unul dintre cei mai dezavantajati constructori este Honda, care a primit doar doua masini din cota impartita de Ministerul Mediului, infim fata de posibilitatile efective ale marcii. Totusi, reprezentantii importatorului oficial in Romania sustin ca profilul clientului Honda nu le acorda sperante prea mari din acest punct de vedere, astfel ca cele doua masini reprezinta exact numarul cerut de catre unul dintre dealerii oficialii ai marcii in Romania.

Un minus in dreptul Ministerului este faptul ca debutul intrarii in vigoare a Programului este amanat inexplicabil cu inca o saptamana, in conditiile vorbim de un program esential pentru supravietuirea pietei in conditii de criza. Conform ultimelor date prezentate de Ministerul Mediului, Programul Rabla va incepe in acest an in 20 martie, insa faptul ca vorbim de o zi de vineri ne arunca in intarziere cu inca trei zile.

Ca grad de comparatie, Germania a anuntat intr-o vineri, prin vocea Cancelarului Angela Merkel, ca Programul de innoire a parcului auto va avea loc, iar a doua zi producatorii vindeau deja masini in urma acestui program. Mai mult, importatorilor si producatorilor germani nu le-au fost repartizate cote, acestia putand vinde cat pot, in limita stocului si a bugetului alocat de Guvern. De altfel, succesul modelelor Dacia din Germania a avut la baza aceasta filosofie foarte liberala de  implementare a Programului.

 

  • Iasi, marţi, 10.03.2009 18:31
    Mda

    O tara de cacao cu un guvern de cacao si niste politicieni de 2lei pachetul de 10.

  • Maka, miercuri, 11.03.2009 00:14
    Fiat

    Italienii nu au luat nimic? Ce surpriza! Nice?!? Prietenii stiu de ce...

  • thenuts, miercuri, 11.03.2009 01:02
    italienii...

    Spre dezamagirea ta au luat :) "si Fiat 1.410 locuri." Citeste mai bine data viitoare:)

  • DM, miercuri, 11.03.2009 08:49
    Citroen

    Peugeot a primit 1.566 locuri ... pe cand Citroen are 317 locuri .... CIUDAT ... NEDREPT?

  • sunshine64sm, miercuri, 11.03.2009 09:06
    Geniala idee... (corectat)

    _Aceasta idee a programului RABLA este geniala. Cine a inventat acest concept merita sa participe la concursul pentru acordarea premiului Nobel. Pentru prostie, evident. Numai ca premiile Nobel nu se acorda si pentru asa ceva. Daca s-ar acorda, am avea cei mai multi premianti. La cele mai proaste filme se acorda "Zmeura de Aur". Dar pentru imbecilitatea de care dau dovada "aparatorii mediului" nu stiu sa se acorde ceva care sa dovedeasca incapacitatea si totala indiferenta fata de exact protectia mediului cu care se lauda. Sloganul asta sforaitor al "protectiei mediului" este doar o sforaiala a celor care dorm prea mult in fotoliile comode, care au multe kilograme supra-ponderale si mai ales o leafa pe masura. Dar aceasta problematica a "protectiei mediului" este coruptizata de fapt prin prisma politicului, astfel ca partidele de la putere are indicatii pretioase despre ce fel de ecologisme va fi vorba in perioada lor de conducere. Un domeniu care ma depaseste. _Daca se doreste cu adevarat o protectie a mediului, nu programul RABLA e cel mai potrivit, ci gropile: ca sa le ocolesc, merg cu viteza mai mica, cu consum mai mare, cu ardere incompleta, poluez aerul atit cu noxe cit mai ales sonor, cu injuraturi dintre cele mai colorate, apoi se rupe citeva telescoape, mai fac un drum la service, si inca doua drumuri la magazin, deci drumuri total inutile, deci poluare mai mare, si dupa iarasi nici alte doua zile nu trece si dau intr-o alta groapa, aparuta din senin, si istoria se repeta. Dar comoditatea celor care lustruiesc fotoliile e mult mai mare, decit sa-si mijte posterioarele si sa vada efectiv ce inseamna aceste gropi. _Stiu doar ca mediul inconjurator sufera.

  • Sebi, miercuri, 11.03.2009 09:28
    Protectia mediului

    Si eu sunt de acord ca programul rabla nu are scopuri ecologice ci mai mult economice, atata vreme cat se introduc mai multe masini in circulatie care la randul lor vor polua, si sa nu mai vorbim de poluarea produsa la fabricarea autovehiculelor. Poate ca o sa va para ciudat ce zic dar poate ar fi mai bine ca masinile care ies pe piata si sunt subventionate prin programul "RABLA" ar trebui sa aiba o fiabilitate crescuta.

  • Marius, miercuri, 11.03.2009 10:42
    Bai baieti

    Numarul de unitati alocate fiecarui dealear se calculeaza si dupa cate unitati cere importatorul. Stiati ca daca nu vinzi minim 75% din unitatile alocate nu mai participi la urmatoarea transa? Si atunci e important sa nu ceri ca idiotul cat mai multe. De ex Suzuki vinde pe an 2-3000 de unitati in Romania cu totul, ei au cerut 1200 in prima transa :))))))))). Pai daca vand 2-300 sa fie multumiti si ce fac cu restul?

  • LauCalin, miercuri, 11.03.2009 12:15
    Renault si Dacia

    Dacia nu a luat putin deloc, pentru ca pana la urma ne referim la Renault-la francezi ajung banii. Deci e ca si cum Renault ar fi primit 3462 de masini.

  • Alex, miercuri, 11.03.2009 13:21
    mda

    Sistemul asta mi se pare nedrept ! Toate preturile autoturismelor sunt in euroi. Banii primiti pt. a cumpara o masina noua sunt....lei ! De ce ?

  • dan, miercuri, 11.03.2009 17:45
    rabla

    timp ce e o rabla de ce trebuie sa aiba verificarea tehnica valabila pt programul lor,doar ie o rabla , nu???????????

  • Andrei Sm, miercuri, 11.03.2009 18:25
    BAtjocura la scara mare

    Aveti dreptate,programul rabla e facut sa ne constranga sa cumparam adevarate cutii de conserve noi,cu fiabilitate de 3-4 ani max.......ca masini nu se pot numi!! Pe deasupra guvernul cauta solutii sa sprijine vanzarile auto, dar nu ii prea intereseaza de unde obtinem banii....3800 lei e un FLOC fata de 12.000 IEuro cat costa o masina cat de cat OK si iarasi ne trezim la BANCA, acea institutie malefica care o cataloghez drept MAFIE legala ..deci e varza

  • Marius, joi, 12.03.2009 00:52
    @sunshine64sm

    Draga sunshine, tu ai dreptate. Dar modul in care violezi limba romana (cu perversiuni) e revoltator, daca nu chiar strigator la cer, tinand cont de pretentiile limbajului elevat din discursul tau. Sa exemplific putin: "care au multe kilograme supra-ponderale; este coruptizata; partidele de la putere are; apoi se rupe citeva telescoape; si dupa iarasi nici alte doua zile nu trece; decit sa-si mijte." Ultima e de jmecher, nu? Iar cuvantul "coruptizata" ne doare!!! No offence!

  • Mircea, joi, 12.03.2009 13:52

    @sunshine64sm, vezi u frate...ASTA E SI IDEEA. Crezi ca pe ei ii doare undeva de poluare??? Daca i-ar durea nu ar investi in abureli din astea precum rabla (bineinteles k abureala asta lor le aduce bani frumusei). Oricum ar fi, daca umple buzunaru, orice prostie este votata in unanimitate de iubitii nostri politicieni. @Alex: u de ce crezi?...banu face legea, nu democratia pe care nu o avem. @AndreiSM: in parte sunt de acord cu tine. N-am ce zice, masinile nu sunt rele, nici chiar Logan-ul pe care il injura toata lumea. Doar ca preturile sunt stupid de mari. Adica, daca creste euro, ar trebui sa ii scada pretul, k doar suntem in romania si moneda noastra de baza este RON-ul...momentan. Integrarea noastra in UE a fost cel mai gresit pas pe care il puteam face. Poate da Domnul si scapam de toti asta care ne jumulesc si o veni o conducere mai buna...sa speram inainte sa vina Apocalipsa. Mno, succese tuturor

  • NonamE, sâmbătă, 19.09.2009 18:04
    bye

    Romania = > Nimic !