ANALIZA: Cotele programului Rabla - un esec al Ministerului Mediului?
Dacia, Renault-Nissan, Hyundai, Opel si Chevrolet au primit cele mai mari cote in programul Rabla: cate 1731 de unitati de fiecare.
Administratia Fondului pentru Mediu a prezentat cotele pentru programul Rabla iar marcile Dacia, Renault-Nissan, Hyundai, Opel si Chevrolet au primit cele mai mari cote in cadrul acestui program. Astfel, fiecare dintre producatorii mai sus mentionati a primit 1.731 unitati in cadrul primei transe a programului Rabla.
Ford si Skoda au primit un numar de 1.632, respectiv 1.625 locuri in cadrul acestui program. Volkswagen a primit 1.578 locuri, iar Peugeot a primit 1.566 locuri si Fiat 1.410 locuri. Suzuki este printre ultimele marci care a primit peste 1.200 locuri in cadrul acestui program, avand 1.262 locuri disponibile prin Rabla.
Seat a obtinut 650 locuri in prima etapa a acestui program, pe cand Toyota a primit 519 locuri in prima etapa a programului Rabla. Mazda are posibilitatea sa vanda 366 masini prin acest program, pe cand Citroen are 317 locuri. Cele mai scazute cote le au marcile Kia, cu 260 unitati si Mitsubishi, cu 156 unitati. Marcile Honda si Lada au primit cote foarte mici, respectiv doua masini fiecare.
Repartitiile si modul de lucru al Ministerului Mediu lasa foarte multe discutii deschise. Astfel, principala marca dezavantajatala prima vedere de acest program este Dacia, care desi are o cota de piata de 27% in Romania, s-a trezit ca poate sa vanda doar 7-8% din masinile alocate in total in prima transa a Programului Rabla, la egalitate cu importatori care detin cote de piata de 4-5%.
La prima vedere, unul dintre cei mai dezavantajati constructori este Honda, care a primit doar doua masini din cota impartita de Ministerul Mediului, infim fata de posibilitatile efective ale marcii. Totusi, reprezentantii importatorului oficial in Romania sustin ca profilul clientului Honda nu le acorda sperante prea mari din acest punct de vedere, astfel ca cele doua masini reprezinta exact numarul cerut de catre unul dintre dealerii oficialii ai marcii in Romania.
Un minus in dreptul Ministerului este faptul ca debutul intrarii in vigoare a Programului este amanat inexplicabil cu inca o saptamana, in conditiile vorbim de un program esential pentru supravietuirea pietei in conditii de criza. Conform ultimelor date prezentate de Ministerul Mediului, Programul Rabla va incepe in acest an in 20 martie, insa faptul ca vorbim de o zi de vineri ne arunca in intarziere cu inca trei zile.
Ca grad de comparatie, Germania a anuntat intr-o vineri, prin vocea Cancelarului Angela Merkel, ca Programul de innoire a parcului auto va avea loc, iar a doua zi producatorii vindeau deja masini in urma acestui program. Mai mult, importatorilor si producatorilor germani nu le-au fost repartizate cote, acestia putand vinde cat pot, in limita stocului si a bugetului alocat de Guvern. De altfel, succesul modelelor Dacia din Germania a avut la baza aceasta filosofie foarte liberala de implementare a Programului.
O tara de cacao cu un guvern de cacao si niste politicieni de 2lei pachetul de 10.