Americanii propun baterii litiu-ion cu 25% mai ieftine şi de două ori mai uşor de încărcat

Publicat joi, 11.10.2012 18:06 de Bogdan Mirică

Doi cercetători americani au reuşit să înţeleagă mai bine funcţionarea bateriilor litiu-ion şi promit dezvoltarea unor tehnologii care să reducă costurile de producţie şi să reducă durata de încărcare.

Bateriile litiu-ion reprezintă principala soluţie de înmagazinare a energiei în cazul modelelor cu propulsie alternativă. Fie că vorbim despre hibride sau despre modele electrice pure, ambele au nevoie în acest moment de o autonomie mai mare, de costuri de producţie mai mici şi de un timp de încărcare diminuat.

Aceste provocări ar putea fi depăşite în următorii ani graţie unor progrese făcute de profesorul Miroslav Krstic şi doctorandul Scott Moura, ambii de la Universitatea din California. Cei doi susţin că au definit noi algoritmi ce le permit să înţeleagă mai bine ce se petrece în interiorul unei baterii litiu-ion.

Krstic susţine că, în prezent, inginerii suplinesc lipsa de cunoştinţe în domeniu cu baterii mai mari ce cresc automat costurile şi masa totală. Omul de ştiinţă susţine că ”dacă am avea o mai bună cunoaştere sau o mai bună estimare a ceea ce se întâmplă în interiorul unei baterii, am putea opera în siguranţă la limita performanţei. În astfel de condiţii, supradimensionarea nu ar mai fi necesară şi am putea obţine o reducere a masei totale şi a costurilor.”

Krstic şi Moura vor folosi 415.000 de dolari pentru a cerceta împreună cu Robert Bosch GmbH noi tehnologii de dezvoltare a bateriilor litiu-ion. Premizele sunt bune, cercetările celor doi anunţând deja baterii mai mici. Asta ar duce la o încărcare de două ori mai rapidă şi la o reducere a costului cu 25 de procente.

Pe viitor, cercetătorii vor să afle câtă energie poate înmagazina o baterie şi cum poate creşte durata de viaţă. ”Scopul nostru este să dezvoltăm o serie de algoritmi pe care să îi oferim celor de la Bosch, care să-i testeze pentru noi în următorii trei ani. Termenele sunt foarte stricte”, a declarat Krstic.

  • ian, joi, 11.10.2012 18:54

    corect ...evolutie nu povesti despre n-spe mi de tipuri de tractiune si alte bla-bla-uri...adica....nene se cam gata fotoghinu....lasa-ma cu motore v16 si alte suraalimentari .....de motore de1L si 150 cp...oricum....motorul termic are un randament de cacao....din cate stiu eu sub 50%...

  • AndreiRN, joi, 11.10.2012 22:14

    Deci germani vor folosi creier californian pt a ajunge din urma pe japonezi in acest domeniu.

  • kumite, joi, 11.10.2012 22:41

    Era o vorba odata!Se spunea ca Sperantza moare ultima.Este falsa.Sperantza a murit de prea mult timp.

  • dan_grc, joi, 11.10.2012 22:51

    Eu chiar nu inteleg de unde sa-i ajunga pe japonezi la modele electrice, unii confunda hibridele cu electricele probabil. Aici se spune ca se va incerca reducerea pretului bateriilor si injumatatirea timpului de incarcare, ofera japonezii acum vreo mare autonomie si modele electrice ieftine si nu stie lumea? Armata de hibride cred ca blocheaza gandirea unora si fac confuzii, pt ca daca stirea era despre hibride mai intelegeam, dar cum "cel mai verde brand" nu poate oferi o electrica 100% performanta, iar unii incearca sa faca asta, si concluzia este ca ceilalti "incearca sa-i ajunga din urma pe japonezi" ...nu poate sa fie decat o problema de perceptie.

  • Camicaze, joi, 11.10.2012 23:20

    Ii dau dreptate baiatului @mafia.Totusi la ce ar mai fi bun asa creatie cand coreenii au inventat ceva mult mai practic ?

  • dany, vineri, 12.10.2012 09:27

    Atat timp cat cari dupa tine atatea kg pentru cativa km si tot iti ia cateva ore sa le incarci cum trebuie (dispozitivele de incarcat rapid o fac doar in proportie de 80%), solutia nu va fi niciodata fezabila. Nici nu-i de mirare ca producatorii auto incep sa renunte la a investi in masini electrice. Exista deja foarte la indemana o tehnologie a supercapacitorilor care daca ar fi implementata la scara larga ar rezolva si problema autonomiei, si partial pe cea a greutatii si timpului de incarcare, dar deh, ce sa te faci cand lacomia te face sa te gandesti numai la solutii care sa-ti aduca 99% profit, daca s-ar putea.

  • AndreiRN, vineri, 12.10.2012 18:52

    Multi privesc dar putini vad. Honda si Toyota au de 20 de ani masini 100% electrice pe care eu le vad pe strada dar nu sunt pt public din motive politice protectioniste. Aparitia hibridelor a fost doar o portita deschisa suficient de mare sa atraga investitie si inginerie noua. Acum avem hibride incarcate la priza si asta a fost al doilea pas dar ingineria masinilor 100% electrice este facuta si isi asteapta timpul potrivit. Politica petrolului controleaza ingineria.

  • Giga Motors, luni, 15.10.2012 01:18

    Otto, Daimler, Benz si Maybach si-au sacrificat viata de zi cu zi pentru ca secolul XX sa se incununeze cu aureola benzinei si sa lase in urma opere nemuritoare pe patru roti......Dar non-cultura predominanta a secolului XXI s-a rasculat belicoasa si vrea sa arunce la cosul de gunoi al istoriei tehnologia motoarelor pe benzina pe motiv ca petro-chimia polueaza, insa o industrie si mai poluanta - chimia materialelor sintetice (s-o numim sinteto-chimia sau polimero-chimia) - se pregateste sa-si faca loc cu coatele in viata publica si sa stocheze intr-ascuns miliardele dorite......Daca aruncati benzina in natura, o parte se evapora si o parte se scurge in pamant, fara sa afecteze mediul, pe cand deseurile sintetice sunt remanente pentru mii de ani ! Stiu, toate previziunile conduc catre anul 2050 ca presupusa borna-limita a resurselor globale de titei, dar pungile imense neexploatate (intentionat) de rusi ar putea fi cheia perpetuarii carburantilor fosili ! La naiba, nu-mi imaginez ca eu si urmasii mei sa conectam masinile la priza......Si sa nu-mi impute nimeni ca refuz sa "evoluez" !