Alianta Fiat-Chrysler e oficiala!
Presedintele american Barack Obama a oficializat astazi Alianta Fiat-Chrysler. Constructorul american va intra initial, insa, sub protectia legii falimentului.
Presedintele Barack Obama a anuntat astazi oficial, in cadrul unei conferinte de presa, faptul ca alianta dintre Fiat si Chrysler este oficiala. Colaborarea dintre cei doi producatori va debuta insa doar dupa ce Chrysler va depune cererea de intrare sub protectia legii falimentului, urmand ca producatorul american sa iasa din probleme, in cel mai fericit caz, in 30-60 de zile.
Conform legii reformei din 1978, adoptata la cererea Congresului American si codificata in Codul SUA sub numele Title 11 (cunoscuta mai ales sub denumirile Chapter 11 sau Codul Falimentului), Chrysler va intra in urmatoarea perioada sub protectia unei Curti judecatoresti care ii va impiedica pe creditorii companiei sa isi manifeste dreptul de rascumparare a datoriilor. In acelasi timp, Chrysler va avea timp sa se restructureze.
Gigantul nord-american va primi in total 10.4 miliarde de dolari sub forma de ajutor din partea guvernelor SUA si Canada. Conform declaratiilor presedintelui Obama, anuntarea intrarii sub incidenta Chapter 11 este vitala pentru Chrysler "pentru a-i da prilejul unuia producatorii istorici ai Americii sa aiba o viata noua".
"Sunt fericit sa pot anunta faptul ca Fiat si Chrysler au format un parteneriat care are sanse mari pentru a reusi. Este un parteneriat care va salva mai mult de 30.000 de locuri de munca in cadrul Chrysler si alte zeci de mii de joburi in cadrul furnizorilor, dealerilor si al altor afaceri legate de companie. Statul american este alaturi de planul Chrysler de a utiliza legile falimentului pentru a elimina obligatiile ramase, astfel incat compania sa revina pe picioare si pe drumul spre succes", a declarat Barack Obama in cadrul conferintei de presa oficiale de la Washington.
Presedintele american a subliniat, in acelasi timp, ca recurgerea la o astfel de masura nu este un semn de slabiciune, ci un pas important spre asigurarea unei revigorari a companiei.
Trezoreria SUA a anuntat ca ajutorul financiar pe care il va primi Chrysler sub forma de finantare in timpul si dupa protectia sub Chapter 11 se va ridica la 8 miliarde de dolari. In schimbul acestei sume, Guvernul american va primi 8% din actiunile Chrysler si va numi trei reprezentanti pe care Statul ii va avea in cadrul Consiliului de Administratie al companiei. Ajutorul din partea statului canadian, acolo unde Chrysler isi desfasoara o parte dintre operatiuni, se va ridica la nivelul unei treimi din cel acordat de SUA: 2.4 miliarde de dolari.
Reorganizarea sub protectia Legii Falimentului include asigurarea tuturor locurilor de munca si a uzinelor de fabricatie Chrysler existente in acest moment. Totusi, cele mai multe dintre fabricile Chrysler isi vor inceta activitatea pe perioada protectiei sub Chapter 11.
Intelegerea cu Fiat sa ii permita companiei americane sa se extinda la nivel global si isi perfectioneze o gama de modele mici si eficiente. Fiat va primi 20% din Chrysler, urmand ca producatorul italian sa poata sa ajunga la o majoritate doar in conditiile in care guvernul american va primi inapoi intreaga suma acordata ca ajutor.
UPDATE: Presedintele Chrysler, Bob Nardelli, a anuntat ca se retrage din pozitia pe care a ocupat-o pana acum. Favoritul pentru preluarea postului de CEO al companiei este Sergio Marchionne, care ar conduce astfel alianta nou-formata. "Este momentul perfect pentru a-i lasa pe altii sa preia fraiele aliantei cu Fiat", a spus Nardelli.
UPDATE 2: Sergio Marchionne, CEO al Fiat: "Suntem siguri ca din aceasta alianta va rezulta un Fiat mult mai puternic si mai international. Aceasta tranzactie reprezinta o solutie constructiva si importanta la problemele care au lovit in ultimii ani Chrysler si intreaga industrie auto mondiala".
UPDATE 3: Claudio Scajola, ministrul Dezvoltarii si Economiei din Italia: "Intelegerea dintre Fiat si Chrysler este o sursa de mandrie pentru intreaga tara, deoarece ne arata ca Italia este apreciata peste granite pentru capacitatea sa de inovatie, pentru modul in care managerii isi conduc afacerile si pentru calitatea produselor sale. Un Fiat mai puternic la nivel mondial va insemna un Fiat mai puternic in Italia si o Italie mai puternica in lume".
UPDATE 4: Conform estimarilor Grupului Fiat, acesta ar putea sa preia majoritatea actiunilor si implicit controlul Chrysler cel mai devreme in 2013. Daca in momentul semnarii parteneriatului a primit 20% din Chrysler, Fiat are ocazia de a-si creste participatia la 35%, urmand sa aiba optiunea de a primi restul de 16 procente intre 2013 si 2016, in cazul in care datoriile Chrysler catre statul american sunt platite pana in acel moment.
UPDATE 5: Un grup de 20 de creditori ai Chrysler au anuntat ca vor depune o contestatie legata de dreptul companiei americane de a intra sub protectia Chapter 11. Acestia sunt nemultumiti din cauza faptului ca nu toti creditorii vor primi inapoi sume proportionale cu datoriile pe care compania americana le are la fiecare.
via | AFP
Noua structura a actionariatului Chrysler este urmatoarea : 55% din actiuni sunt detinute de VEBA (Voluntary Employee Beneficiary Association), 20 % de catre FIAT , 5 % de guvernul american si 5 % de guvernul canadian . Cele 15 % din actiuni ramase vor fi distribuite lui FIAT in 3 transe de 5 % dupa ce FIAT va realiza mai multe sarcini prevazute in contractul de asociere .