Aflat în faliment, orașul Detroit își vinde colecția muzeală de mașini

Publicat joi, 15.08.2013 14:28 de Mircea Meșter

62 de mașini și concepte, unele atât de rare încât nu au fost niciodată evaluate, vor fi vândute de orașul Detroit în încercarea de a recupera cât mai mult din datoriile de 20 de miliarde de dolari care au trimis fosta metropolă strălucitoare în faliment.

Confruntat cu probleme financiare grave care au dus la intrarea în faliment, orașul american Detroit - baza așa-numitului Big Three, grupul celor trei mari constructori auto americani, Ford, Chrysler și General Motors - recurge la măsuri disperate pentru a reveni pe linia de plutire și pentru a-și recâștiga măcar o parte din strălucirea de odinioară. Cel mai bogat oraș din SUA în anii '60 a devenit astăzi o ruină, 60% dintre copiii care trăiesc aici construindu-și drumul în viață în condiții de sărăcie acută.

Cu o mare parte dintre clădirile istorice abandonate și aflate într-o stare avansată de degradare, orașul american e hotărât să găsească metode de a valorifica tot ce se poate din propriile active. Iar una dintre potențialele surse importante de venituri imediate este muzeul auto al orașului, care deține o serie de exponate extrem de rare și de valoroase.

Conform unui prim inventar, în muzeul mașinilor orașului Detroit se află 62 de exponate cu valoare istorică incontestabilă. Printre acestea se numără prototipul din 1963 din care s-a născut Mustang 2, ambele concepte Ford Cougar 2 de asemenea din 1963 (un coupe și un cabriolet bazate pe Shelby Cobra) și Dodge-ul Coupe din 1919 deținut de John Dodge, unul dintre frații care au fondat compania care le-a purtat numele. Această ultimă mașină poartă inițialele aurite JFD și afișează doar 4126 de mile parcurse.

La capitolul "mașini deținute de nume mari" se încadrează și exemplarul Cadillac Osceola donat muzeului de familia lui Henry Leland, cel care a fondat Cadillac după ce s-a certat cu Henry Ford și care, ulterior, a fondat și marca Lincoln, pe care a vândut-o celor de la Ford.

Conceptul Ford Mustang 2, prezentat în 1963 la Salonul Auto de la Detroit. Cel mai valoros exponat deținut de muzeu.

Între mașinile pline de istorie pe care le va vinde muzeul din Detroit se află un prototip Packard Pan American din 1951, unul dintre cele nouă exemplare Stout Scarab construite de William Stout (cel care a desenat avionul Trimotor pentru Henry Ford), un Dodge Caravan din 1984 donat de Sandra Studebaker, un Chrysler Airflow din 1934, o limuzină Cadillac din 1987 și un AMC Pacer construit în anii '70.

Ford Cougar 2. Versiunea coupe, unul dintre cele două exemplare ale conceptului.

Cele mai multe dintre cele 63 de mașini care vor fi scoase la licitație se află în stare impecabilă, fiind depozitate în condiții perfecte și acoperite cu folie aerată. Colecția de mașini este cotată la circa 12 milioane de dolari, însă specialiștii se așteaptă ca vânzarea independentă a fiecărui exponat să multiplice de câteva ori această sumă, mai ales având în vedere faptul că unele dintre exponate nu au fost niciodată evaluate oficial. 

Cadillac Osceola, mașina personală a fondatorului mărcilor Cadillac și Lincoln.


  • MRC, joi, 15.08.2013 15:20

    Partea trista a acestui articol nu este vanzarea colectiei, ci faptul ca aceasta se va vinde pe bucati si va fi cam greu de reunit asa multe exemplare rare a unor masini care au facut istorie sau care au contribuit la scrierea ei. In locul administratiei Detroit-ului, nu as fi ales sa vand o asemenea colectie. Cu o floare nu se face primavara asa ca nici cu 40-50 de milioane de dolari (presupunand ca atat ar obtine din vanzarea masinilor) nu poti achita o datorie de 2 miliarde.

  • Dacia Plant, joi, 15.08.2013 17:05

    Tot aud ce n-am mai auzit si vad ce n-am mai vazut. Concluzia o trageti voi.

  • Andi, joi, 15.08.2013 19:40

    Se vede si de pe Street View... Zona centrala a Detroit-ului mai este cumva, dar zonele limitrofe chiar par parasite... Pacat, totusi pozitia geografica a orasului nu pare prea rea, nu inteleg de ce s-au stopat investitiile si cum a putut sa ajunga asa...

  • LUCCI, joi, 15.08.2013 20:53

    Lasa ca se duc tiganii nostri, ocupa toate casele parasite si fura totofierul din zona,pt.a-l vinde la Remat-USA

  • @ Automarket, joi, 15.08.2013 21:53

    Wiesmann, ce in ultimii 25 de ani a produs masini admirate si dorite de multi fani auto ( insa doar foarte putini si le puteau permite, 1,600 mai exact ) a declarat azi faliment ( http://automobilwoche.de/article/20130815/AGENTURMELDUNGEN/308159967/1276/wiesmann-hat-insolvenz-angemeldet ) . Trist !

  • gelu, vineri, 16.08.2013 06:56

    @@automarket.....Wiesmann....isi declara falimentul se reorganizeaza si poate renaste. Nu e dracu' atat de negru. Dar imi aduc aminte cu nostalgie cand citeam in Auto Moto prin anii '90 despre Wiesmann si visam cu ochii deschisi sa am o astfel de masinuta cat despre Detroit.....fiecare banut conteaza din aia 20 de miliarde. Pacat (devarat) ca o colectie se destrama. Dar mai bine ajunge la niste impatimiti decat sa ramana de izbeliste intr-un muzeu fara finante. Tot raul spre bine.

  • inexorabil, vineri, 16.08.2013 11:13

    Se repeta situatia cu Saab si muzeul sau de masini, dar sper sa se ajunga la un deznodamant la fel de fericit. Falimentul oraselor, regiunilor, tarilor...Tarasenia are o explicatie foarte simpla, inteligibila la nivel prescolar: pentru a-si putea justifica menirea "providentiala" de "salvator universal" si pentru a o putea aplica eficient, Antihrist va trebui sa gaseasca o planeta impinsa la marginea prapastiei, din toate punctele de vedere, si --- foarte important in context, daca nu capital --- aparent fara sanse de redresare, indiferent de intensitatea eforturilor omenesti depuse si conjugate...Toata lumea va capata revelatia persuasiva si sincrona a lui "Ecce homo!"