Active City Safety: cum a proiectat Ford sistemul de frânare automată
Sistemul de frânare automată Active City Safety de la Ford are câteva secrete interesante pe care le-am deslușit printr-o vizită-fulger la Centrul de Cercetare şi Dezvoltare Ford din Aachen.
Suntem deja familiarizați cu sistemul de frânare automată în caz de impact frontal iminent, implementat de Ford în oferta sa încă din 2010, pe a treia generație a lui Focus, ca apoi să-și facă loc treptat pe toate modelele din gamă în afară de Ka. Acest sistem este mai simplu decât pare și funcționează cu o cameră minusculă amplasată sub oglinda centrală. În timp ce un telefon mobil ajunge să aibă o rezoluție de peste 10 megapixeli, camera folosită de la Ford funcționează pe doar trei pixeli și este operată în infraroșu.
Sistemul a fost proiectat special ca să fie cât mai ieftin, să nu necesite înlocuire dacă se sparge parbrizul și să fie cât mai fiabil. Secretul lui? Funcționează bazându-se pe reflexia specifică a plăcuțelor de înmatriculare. Altfel spus, dacă mașina din fața ta are plăcuțele murdare de noroi, eventual este murdară integral de noroi și nu este în niciun fel reflectorizantă, sistemul nu o detectează. Partea cea mai interesantă de la acest sistem a fost că Ford a reușit să integreze 3 senzori infraroșu în cele două lentile ale dispozitivului, care-i mai ușor decât un smartphone și poate să-ți salveze bara față, radiatorul și asigurarea RCA dacă nu ești atent când conduci prin aglomerație.
Noi am încercat din nou sistemul (fiind familiarizați cu el de la testele de lansare ale modelelor care-l au în echipare), dar având în faţă de data aceasta o maşină gonflabilă. Cu care ne-am permis să accelerăm liniștiți spre mașina din față fără să ne temem că o să stricăm ceva. Din fericire, n-a fost cu emoții, pentru că sistemul a mers perfect de fiecare dată când l-am încercat.
Avem și câteva secrete: oprirea este garantată pe asfalt uscat, la viteze de până la 25 km/h și cu anvelope bune. Mai departe, ține foarte mult de starea șoselei și de cât de bune sunt anvelopele tale. Este foarte important să știți că sistemul nu se activează dacă rotești volanul, câtuși de puțin, sau dacă apuci să atingi frâna sau ambreiajul. Dacă ai atins frâna și nu ai apăsat destul, ai putea fi ajutat de sistem, dar numai în anumite condiții. Dacă ești neatent la volan, dar totuși conduci încet, te-ai scos!
Sistemul de frânare automată la detectarea pietonilor
Acest sistem este o evoluție a lui Active City Stop, folosind în continuare senzorul pe trei pixeli, dar de această dată "îmbogăţit" cu un set de camere suplimentare dedicate. Sistemul a debutat pe Mondeo și este descris ca fiind un Active City Stop cu funcție de detecție a pietonilor. Camerele din dotare și senzorii din bara de protecție față au un algoritm care le permite să detecteze un pieton și un impact iminent cu acesta. La fel ca în cazul sistemului anterior, el se decuplează dacă rotești volanul, nu ai accelerația apăsată deloc și dacă ai atins ușor frâna. Din fericire, pietonii nu trebuie să fie îmbrăcați în ceva reflectorizant ca să fie "văzuţi".
Acest sistem este esențial pentru viitorul automobilelor și poate să ajute orice șofer obișnuit să evite un accident care se poate sfârși urât. Pietonii sunt imprevizibili și neatenția acestora în unele momente poate să dea bătăi de cap oricărui șofer, indiferent cât de instruit este. Aici intervine acest sistem care își va face treaba mai bine decât reflexele oricărui șofer care nu-i vreun pilot de Formula 1 sau WRC. Deci mai bine decât tine, cel care citește acest text.
Pentru că va aplica frâna cu putere și fără nicio ezitare, fără scuze și întârzieri. Dacă te oprești la timp depinde, evident, de anvelopele din dotare, de starea drumului, de viteza de rulare - asta o poți controla!, alături de ce făcea pietonul când a fost în situația de a fi lovit de mașina condusă de tine.
Dacă în cazul sistemului de frânare Active City Stop știm deja că au fost reduse cu peste 15% coliziunile pe care sistemul vrea să le prevină, pentru funcția de detectie a pietonilor nu au fost culese încă suficiente date. Cert este că această tehnologie este esențială pentru mașinile autonome și că avansul ei este crucial pentru ca funcționarea sa fie infailibilă. Împreună cu un dram de atenție, cel puțin până apar mașinile autonome, n-ar trebui să dai niciodată peste vreun pieton dacă ai acest sistem. Dacă nu-l ai, încearcă să fii cât de atent posibil și să lași telefonul mobil în buzunar când conduci.
Ford a "proiectat" sistemul foarte simplu: a cumparat Volvo acum cativa ani si a redenumit sistemul "City Safety" prezent pe Volvo in "Active City Safety". Deci asta cu proiectarea nu e chiar asa, ci poate ca dupa ce au vandut Volvo au trebuit sa continue separat ceea ce au preluat de la ei. Daca veti pune unul langa altul un V40 si un Fiesta veti vedea atat de multe asemanari la acest sistem incat puteti crede ca sunt chiar aceleasi, puse pe masini diferite. Trebuie acum sa-l mai improvizeze pentru ca la Volvo functioneaza pana la viteze de 50km/h, in timp ce la ei doar pana la 25 km/h e garantat. Asemanator cu Volvo acum au si ei sistemul de detectie al pietonilor. Implementarea acestor sisteme e benefica, insa trebuie sa vedem si de unde pleaca.