90% din maşinile premium înmatriculate în România în 2010 sunt second-hand
Clienţii de automobile premium din România s-au orientat spre piaţa second-hand din Europa de Vest, în timp ce clienţii modelelor de lux au rămas fideli autoturismelor noi.
Potrivit statisticilor Direcţiei Regim Permise şi Înmatriculare a Vehiculelor, clienţii de autoturisme premium s-au reorientat spre piaţa second-hand din Europa de Vest. Inmatriculările de autoturisme second-hand de clasă premium au crescut de la 70% în 2007 la 90% în 2010.O bună parte din aceste autoturisme provin de pe piaţa din Europa, dar există şi excepţii – respectiv autoturismele din Statele Unite ale Americii. Clienţii români mizează pe faptul că modelele premium pierd o bună parte din valoare în primul an, după care acestea îşi conservă valoarea mai bine decât automobilele de masă, a căror devalorizare este şi ea importantă în primul an, dar are loc la un nivel total diferit.
Spre exemplu, un Audi Q7 3.0 TDI are un preţ de aproape 58.000 de euro cu TVA inclus, în timp ce versiunea pre-facelift a acestuia poate fi achiziţionată chiar şi cu 25.000 de euro, notează ZF.Evident, vorbim de diferenţa dintre un autoturism rulat, fabricat în 2007 şi de un autoturism care a primit un facelift şi este fabricat în 2010. Pe lângă riscurile aferente unor criterii precum garanţie, clienţii se înfruntă şi cu potenţialul unor reparaţii costisitoare în service-uri. Cei mai vulnerabili clienţi sunt cei care achiziţionează un automobil peste posibilităţile lor financiare şi care apelează apoi la service-uri obscure în cautarea unor reparaţii sau operaţiuni de întreţinere. Lipsa priceperii sau aparaturii de service a mecanicilor care întâmpină aceste vehicule duce la potenţiale probleme tehnice, lucru care duce la costuri suplimentare pentru client.
Singurele mărci premium care au reuşit să scape de această problemă sunt Porsche şi BMW. În timp ce BMW a înregistrat o creştere de 8 procente în perioada ianuarie-iulie 2010 în raport cu aceeaşi perioadă a anului trecut. Discutăm de procentul automobilelor înmatriculate în România care sunt noi în raport cu numărul total de exemplare ale acelei mărci înmatriculate în ţara noastră în perioada respectivă. În cazul Porsche, procentul înmatriculărilor de maşini noi în raport cu numărul total de unităţi Porsche înmatriculate este de 48% în 2010 în raport cu 38% în 2009. Reprezentanţii mărcii Porsche în România explică această situaţie prin lansarea celei de-a doua generaţii a lui Cayenne şi lansarea lui Panamera.
Segmentul automobilelor de lux, reprezentat de autoturismele care costă peste 100.000 de euro, a prezentat o situaţie aproape neschimbată în decursul acestui an. De data aceasta, clienţii preferă să îşi cumpere un autoturism nou, fiind excluse autovehiculele second-hand din Vest. Spre exemplu, 2010 a marcat înmatricularea unui Rolls Royce, a două Maserati, 17 Ferrari, un Lamborghini şi a trei Bentley. În 2009 nu a fost înmatriculat niciun Lamborghini nou, niciun Rolls-Royce, nouă Bentley noi, 11 Ferrari noi şi nouă Maserati-uri noi.
Situaţia financiară dificilă din lume s-a simţit şi în ţara noastră, fiind marcată de o scădere de 40% a înmatriculărilor de automobile noi şi second-hand din segmentul premium în decursul lui 2010 în comparaţie cu anii precedenţi. Ritmul de scădere al segmentului premium este de două ori mai mare decât cel al volumului total al înmatriculărilor de autoturisme, atât noi, cât şi second-hand. Vânzările slabe din ultimii doi ani vor determina a doua criză în industria auto din România – cea a service-urilor. Şeful diviziei de servicii postvânzare din cadrul Mercedes-Benz estima încă din toamna anului trecut că o bună parte din clienţii de automobile premium din România se vor orienta spre service-urile de cartier cu preţuri mult mai scăzute, dar şi cu o manoperă mai puţin calificată. Atât vânzările slabe din ultimii doi ani, cât şi atitudinea clienţilor care au preferat piaţa din Vest pentru asemenea achiziţii sunt de vină pentru această situaţie.
Chiar dacă autoturismele importate din Europa de Vest sunt mai noi de trei ani, acestea nu ajung întotdeauna într-un service oficial al mărcii pe care o reprezintă. Unii dealeri încearcă să se ferească de acest gen de client, deoarece se tem că vor fi înşelaţi sau că nu va reuşi să plătească factura."În general chiar şi maşinile mai noi importate ocolesc service-urile oficiale, sau şi atunci când vin, încearcă să păcălească. Este un client pe care în general este bine să-l eviţi pentru că din start maşina respectivă a plecat cu un furt", a declarat Nicolae Sorescu, făcând referire la cei care importă autoturisme din Germania cumpărate de la dealeri şi nu plătesc TVA nici în ţara de origine – acesta fiind recuperat la intrarea în ţară şi nemafiind plătit în România.
Declinul cel mai mare în materie de vânzări în segmentul de lux a fost înregistrat cei de la Maserati şi cei de la Bentley. Cei de la Maserati au vândut cu şapte unităţi mai puţin în 2010 faţă de 2009, în timp ce Bentley a vândut cu şase unităţi mai puţin decât în 2009.
Via | ZF
capra raioasa coada pe sus si'o poarta. O vorba romanesca veche cu aplicabilitate moderna