2010: Estul la putere
Zona est-europeana va fi locul in care producatorii auto isi vor muta o mare parte din uzine pana in 2010. Aceasta este concluzia casei de audit PriceWaterhouseCoopers.
Previziunile cabinetului de audit PriceWaterhouseCoopers arata ca cresterea productiei auto in Europa va fi rezultatul majorarii capacitatii de asamblare a uzinelor din Europa de Est. In 2010, 22.7% din productia de pe Batranul Continent va avea loc in tarile est-europene, care vor participa astfel la 41% din cresterea globala a acestui domeniu.
Productia europeana va urca pana la 22.8 milioane de unitati peste patru ani (cu 14% mai mult decat astazi). “Europa ca trebui va contribuie cu 30% din cresterea la nivel mondial, depasind China, a carei contributie se va plasa la 28% din cresterea totala”, afirma comunicatul cabinetului de audit.
In ceea ce priveste productia tarilor occidentale, Franta va conta pe marcile proprii pentru a ajunge la +2.7%. Germania va creste cu 7.6%, bazandu-se, de asemenea, pe productia locala, intarindu-si pozitia de lider. Italia – astazi a sasea piata de productie – va ajunge pe al patrulea loc in acest top gratie revenirii de forma a celor de la Fiat (+35% in 2010). Vor exista insa si piete care vor scadea vizibil. Marea Britanie (-15.7%) va plati tribut opririi productiei la uzina PSA din Ryton, Olanda va fi stearsa cu totul de pe lista producatorilor europeni odata cu eliminarea lui smart Forfour. In sfarsit, Portugalia va ajunge la 183.000 de unitati anual, cu 15.3% mai putin decat astazi, principalul motiv fiind costul orar ridicat al productiei (10.5€/ora in comparatie cu cei 2.1€/ora necesari productiei in Romania).
In aceste conditii, migrarea spre tarile din Europa de Est este logica. Astfel, recordurile de crestere se vor inregistra in Ungaria (+67.3%), Cehia (+81.2%) – loc in care se vor produce C1, 107 si Aygo la uzina PSA – si Slovacia (+428.8%). Singura tara din Europa de Est in care va scadea productia este Slovenia (-25.7%), care va suferi din cauza costurilor aflate in crestere constanta. Piata productiei auto din Romania va creste pana in 2010, conform previziunilor PriceWaterhouseCoopers, cu 22.6% fata de cifrele actuale.
ESTIMARI 2005-2010
Numar de unitati produse |
| ||||
Tara |
2005 |
2007 |
2010 |
Diferenta
2005 – 2010 | |
Germania |
5 214 765 |
5 171 751 |
5 609 043 |
+ 7,6 % | |
Franta |
3 500 079 |
3 118 181 |
3 592 922 |
+ 2,7 % | |
Spania |
2 647 929 |
2 620 021 |
2 781 597 |
+ 5 % | |
Marea Britanie |
1 775 954 |
1 702 921 |
1 496 285 |
- 15,7 % | |
Rusia |
1 200 533 |
1 358 839 |
1 629 759 |
+ 35,5 % | |
Italia |
1 000 509 |
1 249 093 |
1 350 778 |
+ 35 % | |
Belgia |
894 484 |
962 206 |
970 694 |
+ 8,5 % | |
Turcia |
828 799 |
862 711 |
1 132 570 |
+ 36,7 % | |
Polognia |
615 874 |
667 024 |
688 786 |
+ 11,8 % | |
Cehia |
577 339 |
752 554 |
1 045 938 |
+ 81,2 % | |
Suedia |
288 540 |
306 968 |
363 120 |
+ 25,8 % | |
Austria |
230 248 |
206 514 |
192 565 |
- 16,4 % | |
Portugalia |
216 210 |
188 184 |
183 112 |
- 15,3 % | |
Ucraina |
212 832 |
236 287 |
256 598 |
+ 20,6 % | |
Romania |
194 609 |
218 918 |
238 687 |
+ 22,6 % | |
Slovenia |
177 951 |
128 586 |
132 159 |
- 25,7 % | |
Slovacia |
160 681 |
551 099 |
849 739 |
+ 428,8 % | |
Ungaria |
147 906 |
261 210 |
247 424 |
+ 67,3 % | |
Olanda |
115 121 |
65 418 |
0 |
- 100 % | |
Uzbekistan |
104 375 |
112 430 |
102 131 |
- 2,7 % |