12 ponturi pentru şofatul în sezonul rece

Publicat joi, 02.12.2010 12:30 de Sebastian Toma

Din moment de mercurul din termometre a ajuns în jurul valorii zero, Automarket vă reaminteşte câteva ponturi pentru o viaţă bună la volan în sezonul rece.

În fiecare an, sosirea anotimpului rece aduce de la sine blocarea drumurilor, încetinirea circulaţiei rutiere şi o serie de accidente. O bună parte dintre acestea pot fi evitate, deşi unele situaţii sunt fără scăpare. Nu trebuie să uitaţi că nu sunteţi singuri pe şosea şi că puteţi avea probleme chiar dacă vă pregătiţi corespunzător.

Iată câteva ponturi pentru supravieţuirea la volan în sezonul rece:

- Înainte de a pleca la drum, eliberaţi toată gheaţa şi zăpada de pe maşină. Altfel, veţi arunca zăpadă pe şosea şi pe maşinile celorlalţi participanţi la trafic. Nu uitaţi să nu blocaţi locul de parcare adiacent sau şoseaua cu zăpada pe care aţi eliberat-o de pe maşină.

- Utilizaţi în permanenţă luminile de întâlnire. Nu rulaţi niciodată doar cu luminile de poziţie sau cu luminile de poziţie şi proiectoarele! Sunt şanse să nu vă vadă nimeni. Curăţaţi blocurile optice cu o cârpă curată înainte să porniţi la drum. Asiguraţi-vă că toate luminile funcţionează înainte de a porni la drum.

- Conducerea în sezonul rece este mai obositoare, iar metabolismul corpului este oricum încetinit. Acordaţi-vă mai mult timp pentru parcurgerea unei distanţe pe timp de iarnă. Nu încălcaţi limita de viteză recomandată pentru vreme proastă, riscaţi să produceţi un accident de proporţii. Măriţi distanţa faţă de autovehiculul din faţă pentru a evita orice situaţie neprevăzută. Încercaţi să priviţi "înainte cu 30 secunde" şi să preîntâmpinaţi ce va fi în locul în care veţi ajunge peste 30 de secunde şi să vă dozaţi reacţiile cu calm, dar să gândiţi rapid pentru a gestiona situaţia cu uşurinţă.

- Nu uitaţi să le faceţi loc autovehiculelor de deszăpezire. Fie că împrăştie material antiderapant sau dau zăpada la o parte, vehiculele respective trebuiesc lăsate să treacă. Păstraţi o distanţă mai mare faţă de acestea deoarece ar putea opri aparent fără niciun motiv, şoferii fiind concentraţi mai mult pe eliberarea drumului decât de obstacolele din faţă.

- Chiar dacă suprafaţa drumului pare să fie în stare bună, reduceţi viteza în apropierea unui pod sau a unei intersecţii, s-ar putea să întâlniţi suprafeţe cu gheaţă.

- Nu folosiţi sistemul de cruise control, în special atunci când plouă şi temperaturile sunt aproape de punctul de îngheţ al apei.

- Autovehiculele cu tracţiune integrală nu frânează mai bine decât vehiculele cu tracţiune pe o singură punte. În schimb, demarajul este înlesnit.

- Dacă anvelopele cu care este echipat vehiculul dumneavoastră pierd aderenţa, priviţi şi viraţi înspre direcţia în care vreţi să mergeţi. Dacă nu observaţi nicio corecţie a traiectoriei, viraţi în direcţia în care derapaţi şi eliberaţi acceleraţia. Nu bruscaţi nici frâna şi nici direcţia. Nu priviţi înspre direcţia în care derapaţi. Dacă roţile motoare încep să piardă aderenţa la urcarea unei pante, eliberaţi uşor acceleraţia şi apoi reveniţi la nivelul anterior de apăsare.

- Majoritatea autovehiculelor beneficiază de ABS. Din păcate, puţini şoferi ştiu să folosească acest sistem la întreaga lui capacitate. Fie că aveţi sau nu ABS, nu bruscaţi frânele. Apăsaţi constant pedala de frână cu fermitate şi folosiţi cu precădere frâna de motor. Reduceţi pe cât posibil utilizarea frânei de serviciu (nu apăsaţi pedala de frână de fiecare dată când veţi să încetiniţi).

- Nu schimbaţi banda de mers brusc sau fără să semnalizaţi. Circulaţi cu atenţie sporită în preajma autocamioanelor şi autovehiculelor de tonaj mare, deoarece acestea vor opri mai greu decât un autoturism.

- Dacă rămâneţi blocaţi în zăpadă, păstraţi-vă calmul şi nu bruscaţi comenzile autovehiculului. Îndreptaţi roţile şi acceleraţi încet. Nu patinaţi ambreiajul vreme îndelungată, deoarece îi veţi creşte uzura şi îi veţi reduce eficienţa (atenţie mare la manevrele de balans pentru scoaterea maşinii din zăpadă, dacă nu reuşiţi din primele încercări, e indicat să împingeţi autoturismul). Dacă tot nu reuşiţi să vă deblocaţi, aplicaţi sare, nisip sau mixtură antiderapantă sub roţile motoare (în faţa lor) . Fiţi atenţi să nu răniţi persoanele care vin să vă împingă maşina, răspunderea vă aparţine.

- Păstraţi provizii de urgenţă în autovehicul. Este indicat să aveţi mânuşi, fular, o căciulă, o racletă de parbriz, o perie de zăpadă, o lanternă, o lopată, chibrituri, o lumânare, un triunghi reflectorizant (oricum este obligatoriu) , un telefon mobil, apă, alimente, o pătură. Nu circulaţi cu carburant puţin în rezervor (nu puteţi ştii niciodată când veţi fi înţepenit în zăpadă) şi asiguraţi-vă că antigelul are concentraţia potrivită şi aveţi lichid de spălat parbrziul în concentraţie de iarnă.

  • syktasy, joi, 02.12.2010 12:39
    intrebare

    "Nu folosiţi sistemul de cruise control" De ce?

  • Crysty, joi, 02.12.2010 12:42
    Cocalari

    Ati auzit? Nu circulti cu pozitiile si cu proiectoare aprinse! Circulati cu lumnile de intalnire (faza scurta - se aprinde pe bord e un cerc si 3 linii paralele in stanga orientate in partea de jos; nu alea ondulate de la proiectoare) ! Conduceti prudent!

  • sebaa, joi, 02.12.2010 12:44
    @syktasy

    Daca dai de o zonă cu gheaţă şi îţi alunecă o roată, sistemul va accelera în continuare să păstreze viteza. Foloseşte limitatorul de viteză, dacă ai. Dacă nu, metoda clasică.

  • dor3l, joi, 02.12.2010 13:12

    "Autovehiculele cu tracțiune integrală nu frânează mai bine decât vehiculele cu tracțiune pe o singură punte."

  • dor3l, joi, 02.12.2010 13:13

    ^-- Asta e o afirmație, nu pont.

  • syktasy, joi, 02.12.2010 13:27
    @sebaa

    Are oarecum logica ceea ce spui. Dar roata care pierde aderenta, din ce stiu eu, nu mai primeste cuplu. Viteza cu care rulezi ramane la fel. Mai ales ca sistemul il folosesti la viteze constante (mai mari de 60 km/h) cel putin asa fac eu. Limitatorul nu stiu cum functioneaza, eu am doar un sistem acustic care ma avertizeaza cand depasesc viteza care o setez eu.

  • syktasy, joi, 02.12.2010 13:29
    @sebaa

    Tot incerc sa-mi schimb avatarul. Imaginea mea are 14,6 kb. Primesc mesajul ca a fost schimbat, dar nu se intampla nimic.

  • tomita, joi, 02.12.2010 13:44

    limitatorul auto este exact ceea ce zice. il setezi cu o viteza si daca accelerezi nu mai vrea mai tare. singura exceptie este kick-down-ul. se poate intampla sa te prinda i vreo depasire, caz de urgenta etc, cand tre sa depasesti viteza setata la limitator. atunci se va debloca, si vei putea accelera la viteze mai mari bune recomandarile, si nu neaparat pont-uri. NU circulati DOAR cu pozitiile w/o proiectoarele sau FARA lumini, cum sunt destule vite. folositi FAZA SCURTA. daca e ceata atunci sa folositi proiectoarele, si nu cu xenoane albastre. proiectoarele de ceata tre sa fie cat mai galbene. au logica.

  • warmitu, joi, 02.12.2010 14:12
    Proiectoarele....

    Intr-adevar extrem de enervanti cei care isi aprind proiectoarele de ceata indiferenet de sezon. Mai ales specimenele care considera ca inainte de a porni la drum trebuie sa aprida toate beculete posibile de la masina! Si daca mai ai si ghinionul sa mergi in spatele unuia din asta la drum lung, care sta cu pozitia de ceata aprinsa permanent devine si obositor...

  • Ray, joi, 02.12.2010 14:18
    @Automarket

    "Nu încălcaţi limita de viteză pe vreme proastă," Deci pe vreme buna poti sa incalci limitele de viteza, nu? Bravo! Tineti-o tot asa!

  • vxf, joi, 02.12.2010 14:24
    Vara este voie dar iarna nu

    Nu schimbaţi banda de mers brusc sau fără să semnalizaţi.

  • unckle, joi, 02.12.2010 14:35

    "Dacă anvelopele cu care este echipat vehiculul dumneavoastră pierd aderenţa, priviţi şi viraţi înspre direcţia în care vreţi să mergeţi" ....LoL ... daca derapeaza rotile de pe spate...? intr-adevar, daca iti derapeaza fata, si mai ai si tractiune fata, poate poti sa te inscrii pe o oarecare traiectorie care ocoleste copacii de pe marginea drumului ( eterna si fascinanta romanie... ) interesant ar fi ca primul "pont" sa fie " DOBITOCULE MERGI INCET CA S-AR PUTEA SA NU AJUNGI ..."

  • sebaa, joi, 02.12.2010 14:43
    @syktasy

    Ce spui tu se întâmplă doar dacă ai controlul tracţiunii. Dacă nu, roata se va învârti în gol, că aşa funcţionează un diferenţial "deschis". Chiar şi cu sistemul de control al tracţiunii, vei avea o uşoară alunecare a roţilor, pentru că totul funcţionează în baza senzorilor şi este controlat prin înfrânarea roţii respective. Cât despre avatar, încearcă puţin mai târziu. Nu uita să utilizezi formatul recomandat de utilitar. Merge cel mai bine cu JPEG.

  • Rio, joi, 02.12.2010 14:57

    Foarte interesante si utile sfaturile, chiar daca ar trebui stiute de toti soferii, e bine sa fie reamintite. @Ray in articol zice "limita de viteză recomandată pentru vreme proastă" adica limita aia mai mica decat limita normala de viteza.

  • total, joi, 02.12.2010 15:51

    da, ar mai trebui spus sa aveti la voi si o pereche de lanturi antiderapante sau o pereche de 2 roti cu crampoane, ca sa poti iesi din impas daca ramai impotmolit pe undeva :-j =)))

  • Andrei, joi, 02.12.2010 17:07
    Si lanturi?

    Si lanturi nu ne trebuie? Nu ati pomenit nimic de ele :)

  • tomita, joi, 02.12.2010 17:41

    lanturi in orase sunt cam useless. la munte sunt must. nu pre avem cum sa le incadram. in continuare am dat de vite care merg fara lumini. la ora 14 era ploaie torentiala prin pipera si o vita cu toyota corrola generatia prcedenta mergea fara nici o lumina. un hyundai ix35 condus de donsoara mergea pe str. turda nonsalant pe liniile de tramvai. am ajuns-o din urma la infiniti center, mers normal. de asemena nu catadicsea sa foloseasca luminile dar hlizeala la telefon era obligatorie. pe o vreme nemernica ca asta de azi. si muulte altele

  • octav71, joi, 02.12.2010 18:03

    Pontul 13 sau 0: utilizati anvelope adecvate sezonului rece, verificate si la presiunea corespunzatoare. Corect?

  • lexion, joi, 02.12.2010 18:11

    Eu am circulat cu tempomatul activat pe ploaie torentiala si pe zapada, iar cand pierdeam aderenta, se dezactiva singur, ca si la o franare. Un alt sfat ar fi pt cei care au AC, sa il tina activat chiar daca este setat pe cald, ca sa nu se abureasca interiorul geamurilor. Sa nu te aventurezi pe partile necuratate ale drumului, pentru ca pot ascunde gropi, borduri, santuri tipice tarii noastre, iar cand se coboara o panta inzapezita/poleita/inghetata, sa se lase spatiu mai mare intre masini, in caz de franare, sa ai loc unde sa aluneci.

  • gigi, joi, 02.12.2010 18:34

    Imi place ca toti sunt destepti in tara asta. De aia ne merge asa de bine. Vin domnule cu afirmatii de genu, iarna nu e voie dar vara e voie, citati, dar numai voi stiti de unde. Diferenta dintre cei care stiu sa se foloseasca de informatiile utile si cei care nu stiu e foarte usor de sesizat: masina ori in copac, ori in cel din fata, ori impotmolita. Daca e cineva pe aici care in viata sa nu a depasit o data viteza legala il rog sa se faca auzit. (bineinteles sa aiba si carnet de conducere).

  • DRAKo, joi, 02.12.2010 20:07
    lexion - "Un alt sfat ar fi pt cei care au AC, sa il tina activat chiar daca este setat pe cald, ca sa nu se abureasca interiorul geamurilor."

    Foarte buna asta, daca tot ai spus-o specifica prostilor ca AC-ul e bun uneori la dezaburire si dezghetare. Nu vad de ce sa ti AC pornit daca masina e incalzita si recircularea decuplata. Dar daca vrei mai putina putere si un consum marit circula cu AC-ul pornit! Am intalnit o gramada de prosti care merg cu AC-ul iarna-vara nonstop. Mergeam cu cineva in dreapta, in spatele unui camion afumator, am pornit recircularea ca sa nu ma intoxic si dupa ce am trecut de el au inceput sa abureasca geamurile pt ca uitasem recircularea, "desteptul" din dreapta s-a gandit sa porneasca AC-ul ca sa dezabureasca, am deconectat AC-ul si recircularea si imediat geamurile s-au dezaburit. Iarna il pornesti odata de doua ori pe luna si gata.

  • Iulian, joi, 02.12.2010 22:01
    utile dar nu prea...

    Majoritatea ponturilor un sofer le afla dupa prima iarna ca sofer, multe sunt lucruri generale(folosirea luminilor de intalnire, curatatul masinii, schimbarea benzii, franarea cu abs etc) ... nu are rost sa comentez... si inainte de toate ai nevoie de ANVELOPE DE IARNA restul e cancan

  • YMihai, joi, 02.12.2010 22:54
    cum e aia cu cruise-control ???

    Care are Cruise Control si il activeaza poa' sa derapeze, daca nu are ESP. ESP contine un senzor pe fiecare roata, deci daca o roata o ia razna, momentul motor este controlat. Masini cu Cruise Control dar fara ESP, prea putin probabil sa mai gasesti (Poate doar vre-un Passat din 96 sau ceva de genu') Dragi cititori, apreciez toate comentariile care completeaza un asemenea articol. Avem multe de invatzat unii de la altii... si poate redactorii Automarket, de la noi. Pe curand !

  • habahaba, joi, 02.12.2010 23:04

    aici se vad "specialistii" acestui site printre care si sebaa. bai ticule, te rog eu, lasa-te de condus trabanturi si nu mai aburi lumea cu accelerarea masinii de catre sistemul de cruise-control la pierderea aderentei... 1 la mana, sistemul ar frana si nu accelera roata respectiva iar 2 la mana sistemul se decupleaza automat cand sesizeaza diferenta de aderenta intre roti... spor la aberatii in continuare!

  • Cristi, vineri, 03.12.2010 15:43
    Pentru un trafic mai sigur

    Felicitari pentru articol.Aprob faptul ca aceste informatii ar trebui sa le stie orice sofer.Dar le respecta?O simpla privire aruncata in trafic va arata ca nu toti.Apreciez informatiile oferite deoarece asta ne trebuie:educare(si o politie care acorda amenzi nespaguibile si extrem de mari).Sunt prea multi soferi "a-tot-stiutori" care nu respecta nici o/un lege/sfat/regula, ca oricum ei cunosc pe cine trebuie.Din pacate in acest domeniu selectia naturala nu ne curata doar de ei, ci si de cei,poate mai responsabili, care au ghinionul sa fie in calea acestor meseriasi.Mi-as dori sa traim intr-o lume in care sa nu imi fie frica sa ies pe strada(cu masina,pe bicicleta sau ca pieton) din cauza junglei produse de aceste persoane.Iar articolul vostru, desi cu slab inpact asupra lor, este un exmplu de urmat.AM a facut ce i-a stat in putere in acest sens.Cum spunea un clip in acest domeniu rutier:cu totii suntem participanti la trafic, cu totii suntem responsabili...

  • lexion, vineri, 03.12.2010 15:52
    @ DRAKo

    Unpic gresesti la unele aspecte. Este mai "rentabil" sa pornesti AC-ul decat sa astepti pe parcare pana se incalzeste masina, ca sa dea aer cald care sa iti dezabureasca interiorul, mai ales daca ai un diesel. Nu stiu ce masina ai, dar daca tu zici ca ramai fara putere si iti consuma mai mult masina, avand in vedere ca AC-ul iti ia maxim 2 CP din puterea motorului, atunci mai bne lipeste butonul de AC sa nu il mai vezi. La Volvo-ul meu, in momentul in care setez ventilarea sa dea pe parbriz, se porneste AC singur si nu poate fi decuplat numai daca se modifica pozitia ventilarii spre alte zone . Banuiesc ca cei care au gandit acest aspect au facut niste studii care sa le confirme ca este mai bine asa.

  • honest, vineri, 03.12.2010 20:30
    @Automarket

    "- Autovehiculele cu tracţiune integrală nu frânează mai bine decât vehiculele cu tracţiune pe o singură punte. În schimb, demarajul este înlesnit." Ar mai fi ceva util de mentionat: Cu tractiune integrala, frana de motor e ... mult mai eficienta. :d

  • mariantr2005, sâmbătă, 04.12.2010 10:57
    corect?¿

    Din moment de mercurul din termometre

  • crdi, luni, 20.12.2010 10:02
    :)))

    Imi vine sa rad Ati omorat o lume cu acel ESP ABS so toate elementele de siguranta Si daca nu ai ce faci numai iesi cu masina ? Problema e ca s-au dat permisele fff usor si sunt o groaza de copii pe sosele care cred ca daca au o masina de ultima generatie pot merge cu 400 Km/h in orice conditii asta e problema