LE MANS 2012: Audi a câștigat a 80-a ediție a cursei de anduranţă cu hibridul R18 e-tron

Publicat duminică, 17.06.2012 17:50 de Dragoș Băltățeanu

Audi a dominat ediția 2012 a cursei de 24 de ore de la Le Mans ocupând toate cele trei poziții ale podiumului. Victoria a revenit echipajului Lotterer / Treluyer / Fassler pe un Audi e-tron hibrid. Este prima dată în istorie când cursa de la Le Mans este câștigată de un hibrid.

Audi și-a trecut în cont victoria cu numărul 11 obținută la Le Mans. Pentru prima dată, însă, Audi reușește victoria în celebra cursă de anduranță folosind un automobil hibrid. Audi-ul e-tron quattro este primul bolid de curse cu propulsie hibridă care reușește să câștige cursa de anduranță de 24 de ore. E-tron folosește un motor turbodiesel ajutat de un propulsor electric. Echipajul care câștigat ediția 2012 este același cu cel care a obținut victoria dramatică de anul trecut: Andre Lotterer, Marcel Fassler și Benoit Treluyer au reușit să obțină victoria pentru

Audi-ul cu numărul de concurs 1. Ei au reușit să îi țină la distanță pe mult mai experimentații lor colegi Tom Kristensen, Dindo Capello și Allan McNish, piloții celui de-al doilea Audi hibrid. Cele doup Audi-uri hibrid s-au duelat pe aproape tot parcursul cursei, preluând pe rând conducerea cursei. Un accident provocat de McNish cu două ore înainte de finiș avea să decidă învingătorul.

Marca din Ingolstadt a mai înscris și două modele R18 Ultra, echipate doar cu motor turbodiesel. Audi-ul cu numărul de concurs 4 a terminat cursa pe locul trei, în timp ce Audi-ul cu numărul 3 s-a clasat pe locul cinci. Acest ultim echipaj a avut parte de o ieșire în decor în prima parte a cursei, iar apoi s-a confruntat și cu probleme tehnice.

Toyota, LOVIȚI DE GHINIOANE 

Audi a dominat fără probleme ediția cu numărul 80 a cursei de 24 de ore de la Le Mans. Singura concurență a venit din partea echipei Toyota, dar japonezii au fost urmăriți de ghinion. Un accident serios a scos din concurs Toyota TF030 Hybrid nr. 8 sâmbătă până la căderea serii. Pilotul britanic Anthony Davidson se afla la volanul Toyotei când s-a acroșat cu un Ferrari 458 Italia din clasa GTE AM pilotat de italianul Piergiuseppe Perazzini. Davidson s-a ales cu două vertrebe fracurate în urma accidentului. Al doilea echipaj Toyota avea să se retragă cu probleme tehnice.

CELELALTE CLASE

Clasa LMP2 a fost câștigată de echipa HPD Starworks, în timp ce victoria la clasa GTE Pro a revenit Ferrari-ului 458 pilotat de echipajul Fisichella / Bruni / Vilander. Clasa amatorilor a fost adjudecată de Corvette-ul privat pilotat de echipajul Bornhauser / Canal / Lamy. Portughezul Pedro Lamy a reușit să obțină victoria în ultimele 20 de minute ale cursei.

DELTAWING, ABANDON EMOȚIONANT

Conceptul experimental Nissan DeltaWing a fost unul dintre cele mai aclamate apariții din acest an la Le Mans. Dezvoltat în colaborare de nume mari ale industriei auto, cele mai cunoscute fiind Nissan și Michelin, DeltaWing a concurat în afara competiției, fiind invitatul special al acestei ediții Le Mans 24h. Din păcate pentru echipa DeltaWing, după ce antrenamentele și calificările au decurs fără probleme, prototipul cu formă neconvențională a fost nevoit să abandoneze după 6 ore de la start în urma unei ieșiri în decor cauze de acroșajul cu un prototip Toyota. La volanul său se afla în acel moment Satoshi Matoyama, cel care a oferit imaginile acestui an după ce a încercat din răsputeri să-și readucă mașina pe pistă timp de 90 de minute. Deși mecanicii săi îl coordonau de după gradurile de protecție, Matoyama s-a recunoscut până la urmă învins, abandonând și părăsind pista în lacrimi.

CLASAMENT FINAL

 1. #1  Audi       Lotterer/Fassler/Treluyer    LMP1   378   
 2. #2  Audi       McNish/Capello/Kristensen    LMP1   377   +     1 tur
 3. #4  Audi       Jarvis/Bonanomi/Rockenfeller LMP1   375   +    3 tururi
 4. #12 Lola       Prost/Heidfeld/Jani          LMP1   367   +   11 tururi
 5. #3  Audi       Gene/Dumas/Duval             LMP1   366   +   12 tururi
 6. #22 HPD        Brabham/Dumbreck/Chandhok    LMP1   357   +   21 tururi
 7. #44 HPD        Potolicchio/Dalziel/K-Smith  LMP2   354   +   24 tururi
 8. #46 Oreca      Thiriet/Beche/Tinseau        LMP2   353   +   25 tururi
 9. #49 Oreca      Perez Companc/Kaffer/Ayari   LMP2   352   +   26 tururi
10. #26 Oreca      Ragues/Panciatici/Rusinov    LMP2   351   +   27 tururi
11. #13 Lola       Belicchi/Bleekemolen/Primat  LMP1   350   +   28 tururi
12. #41 Zytek      Zugel/Julian/Gonzalez        LMP2   348   +   30 tururi
13. #25 Oreca      Martin/Charouz/Graves        LMP2   346   +   32 tururi
14. #35 Morgan     H Hansson/Leinders/Martin    LMP2   341   +   37 tururi
15. #42 Zytek      Brundle/Brundle/Ordonez      LMP2   340   +   38 tururi
16. #23 Oreca      Tresson/Mailleux/Lombard     LMP2   340   + 2m47.469s
17. #51 Ferrari    Fisichella/Bruni/Vilander    GTEP   336   +   42 tururi
18. #59 Ferrari    Makowiecki/Melo/Farnbacher   GTEP   333   +   45 tururi
19. #97 Aston      Mucke/Fernandez/Turner       GTEP   332   +   46 tururi
20. #50 Corvette   Bornhauser/Canal/Lamy        GTEA   329   +   49 tururi
21. #67 Porsche    Pons/Armindo/Narac           GTEA   328   +   50 tururi
22. #71 Ferrari    Bertolini/Beretta/Cioci      GTEP   326   +   52 tururi
23. #73 Corvette   Garcia/Magnussen/Taylor      GTEP   326   + 3m10.910s
24. #45 Oreca      Briere/Nakano/Petersen       LMP2   325   +   53 tururi
25. #57 Ferrari    Krohn/Jonsson/Rugolo         GTEA   323   +   55 tururi
26. #40 Oreca      Frey/Hirschi/Meichtry        LMP2   320   +   58 tururi
27. #79 Porsche    Neiman/Pumpelly/Pilet        GTEA   313   +   65 tururi
28. #70 Corvette   Bourret/Gibon/Belloc         GTEA   309   +   69 tururi
29. #43 Norma      Rosier/Haezebrouck/Thirion   LMP2   308   +   70 tururi
30. #21 HPD        Leventis/Kane/Watts          LMP1   303   +   75 tururi
31. #61 Ferrari    Kauffman/Aguas/Vickers       GTEA   294   +   84 tururi
32. #83 Ferrari    Rodrigues/Illiano/Ferte      GTEA   292   +   86 tururi
33. #55 Porsche    Daniels/Palttala/Camathias   GTEA   290   +   88 tururi
34. #74 Corvette   Gavin/Westbrook/Milner       GTEP   215   +  163 tururi
35. #17 Dome       Minassian/Bourdais/Ara       LMP1   202   +  176 tururi
36. #38 Zytek      Hancock/Dolan/Kurosawa       LMP2   271   abandon
37. #33 HPD        Tucker/Bouchut/Diaz          LMP2   240   abandon
38. #30 Lola       Sims/Buurman/Iannetta        LMP2   239   abandon
39. #88 Porsche    Ried/Roda/Ruberti            GTEA   222   abandon
40. #15 OAK        Montagny/Kraihamer/Baguette  LMP1   219   abandon
41. #66 Ferrari    Walker/Cocker/Wills          GTEP   204   abandon
42. #48 Oreca      Firth/Hartley/Hughes         LMP2   196   abandon
43. #77 Porsche    Lietz/Lieb/Henzler           GTEP   184   abandon
44. #75 Porsche    al Faisal/Curtis/Edwards     GTEA   180   abandon
45. #31 Lola       Holzer/Schultis/Moro         LMP2   155   abandon
46. #58 Ferrari    Ehret/Jeannette/Montecalvo   GTEA   146   abandon
47. #24 Morgan     Nicolet/Lahaye/Pla           LMP2   139   abandon
48. #7  Toyota     Wurz/Lapierre/Nakajima       LMP1   134   abandon
49. #80 Porsche    Bergmeister/Long/Holzer      GTEP   114   abandon
50. #28 Lola       Giroix/Badey/Johansson       LMP2   92    abandon
51. #8  Toyota     Davidson/Buemi/Sarrazin      LMP1   82    abandon
52. #0  DeltaWing  Franchitti/Krumm/Motoyama    CDNT   75    abandon
53. #81 Ferrari    Perazzini/Cadei/Griffin      GTEA   70    abandon
54. #99 Aston      Nygaard/Poulsen/Simonsen     GTEA   31    abandon
55. #16 Pescarolo  Collard/Bouillon/Hall        LMP1   20    abandon
56. #29 Lola       Ihara/Deletraz/Rostan        LMP2   17    abandon
  • Dan, duminică, 17.06.2012 19:07

    Felicitari Audi pt victorie! Sa aud acum carcotasii ce au de spus

  • cat6alin, duminică, 17.06.2012 19:21

    Peugeot a lipsit.....doar asa audi avea un adversar pe masura

  • john_range, duminică, 17.06.2012 19:29

    felicitari pt audi!!!Turbo diesel si hibrid....tare oricum!!!.......@chuck norris poate inca nu ti-ai dat seama dar hibridele sunt viitorul de acum inainte!!!deci???

  • pacpac, duminică, 17.06.2012 19:38

    anu viitor o sa fie ceva mai mult spectacol toyota o sa vina mai bine pregatita mazda cu un prototip nou e o sa fie mai interesant da ce va fii in 2014 porsche,audi,toyota,mazda

  • Hadouken, duminică, 17.06.2012 22:13

    Un rezultat oarecum previzibil. Insa Toyota s-a descurcat de minune considerand ca e prina participare dupa o pauza de 12 ani. In 2013 sigur vor veni mult mai pregatiti si mai competenti. Un sfarsit trist pentru Nissan cu DeltaWing... a fost emotionant sa ii vad cum s-au chinuit sa readuca la viata masina avariata in partea posterioara. O cursa frumoasa, care ma face sa astept cu sufletul la gura editia #81.

  • LauCalin, luni, 18.06.2012 01:23

    Daca s-ar intoarce si Peugeot probabil ca ce s-a intamplat anul trecut s-ar mai repeta. Cursa din 2011 a fost superba intre Audi si Peugeot. Acum ar mai fi si Toyota.

  • alex, luni, 18.06.2012 08:16

    Asta cu hibridele sunt o mare porcarie. Cred ca a plecat pe motorul diesel si cand a vazut ca este la o distanta buna a mers si pe cel electric cat a mers si gata. Hibridele in general sunt o porcarie. ori 1% electric ori nu .

  • Ne vedem la anul, luni, 18.06.2012 09:59

    @alex tu ai macar 1% idee cum functionau aceste 2 modele hibride? Ambele solutii sunt total diferite, ingenioase si de viitor. Mare pacat de Toyota. Eu am incredre in ei si sper ca la anul sa le dea de furca rau celor de la Audi. Si daca ar reveni si Peugeot ar fi cel mai frumos cadou pentru fani. PS asa fara concurenta victoria e amara si pentru Audi. Ce sa zic hai Peugeot, hai Mazda si mult spor celor de la Toyota.

  • andrei, luni, 18.06.2012 14:17

    frumoasa cursa parca erau cancerigene dieselurile...:))

  • anonim, luni, 18.06.2012 14:45

    o gresala:" Ferrari 458 Italia din clasa GTE Pro pilotat de italianul Piergiuseppe Perazzini" si in clasament este trecut la clasa GTEA. (53. #81 Ferrari Perazzini/Cadei/Griffin GTEA 70 abandon)