FEATURE: Monaco 2006: Revenirea spectaculoasă a lui Schumacher
Locul 8 ocupat de Lewis Hamilton în Spania după ce a plecat de pe ultima poziţie a reamintit fanilor Formulei 1 de performanţa asemănătoare obţinută de Michael Schumacher la Monaco în 2006.
Marele Premiu al Spaniei a furnizat una dintre cele mai mari surprize din ultimii ani după ce Pastor Maldonado a adus prima victorie pentru Williams după o pauză de aproape opt ani.
Victoria pilotului din Venezuela a umbrit însă o altă performanţă remarcabilă realizată de Lewis Hamilton, care a reuşit să termine în puncte după ce a plecat de pe ultima poziţie a grilei de start.
Weekendul dramatic prin care a trecut pilotul echipei McLaren a reamintit fanilor Formulei 1 de un Mare Premiu asemănător prin care a trecut Michael Schumacher la Monaco în 2006.
Asemănările dintre cele două cazuri sunt izbitoare: amândoi au obţinut pole position-ul, amândoi au fost descalificaţi, amândoi au plecat de pe ultima poziţie a grilei de start şi amândoi au terminat în puncte.
Automarket rememorează weekendul de care a avut parte septuplul campion mondial pe unul dintre cele mai faimoase circuite din calendarul competiţional.
MONACO 2006 - PARCAREA DE LA RASCASSE
Din cauza lungimii scurte a circuitului de la Monaco, principala preocupare a piloţilor în calificări a fost traficul, astfel că toţi au ieşit pe circuit în prima parte a calificărilor imediat după pornirea cronometrului.
Michael Schumacher a adoptat o tactică diferită şi a aşteptat cinci minute în garaj, însă strategia i-a fost dejucată chiar de coechipierul său Felipe Massa, care a avut parte de un accident care a dus la apariţia steagurilor roşii. Astfel, germanul a încheiat prima parte a calificărilor doar pe locul 13, pentru ca în a doua parte să obţină locul cinci.
Ultima parte a calificărilor avea însă să rămână în istorie. După prima serie de tururi rapide, Schumacher era pe primul loc cu un avans de numai 0.1 secunde în faţa lui Fernando Alonso, principalul său rival în lupta pentru titlu. Cu un minut înainte de finalul calificărilor, toţi cei 10 piloţi erau într-un tur rapid de circuit, iar Schumacher era primul pe traseu, însă timpul său intermediar nu era suficient pentru a-şi îmbunătăţi timpul.
În apropierea virajului Rascasse, germanul a încetinit şi, în loc să vireze spre dreapta, a mers înainte şi a oprit monopostul chiar înainte să atingă barierele de protecţie. Monopostul a fost îndepărtat imediat de comisari, dar steagurile galbene i-au împiedicat pe ceilalţi piloţi să continue turul rapid.
CONTROVERSELE DE DUPĂ CALIFICĂRI
Aşa cum McLaren a fost conştientă că Hamilton risca să piardă pole position-ul de la Barcelona din cauza cantităţii prea mici de combustibil din rezervor, la fel şi cei de la Ferrari au ştiut Schumacher ar putea fi descalificat pentru gestul său, mai ales că Alonso a fost împiedicat să obţină pole position-ul.
"Până în ultimul viraj am fost cu trei zecimi de secundă mai rapid decât în turul precedent, aşa că în mod sigur nu ar fi fost greu să obţin pole positionul. După ce am dominat tot weekendul, să pierd turul rapid din cauza unui accident nu este un moment tocmai bun" - Alonso la finalul calificărilor.
Inevitabil, controversele privind o oprire deliberată a lui Schumacher pe circuit pentru a împiedica pole position-ul lui Alonso au apărut imediat. Asaltat de presă să dea explicaţii, septuplul campion mondial a insistat că motorul Ferrari a calat după o eroare personală de pilotaj.
"Am blocat pneurile faţă şi am ieşit larg în viraj. Iniţial am încercat să revin, dar mişcarea a fost ezitantă şi în cele din urmă motorul a calat" - Schumacher.
Declaraţiile sale nu au fost însă suficiente, iar comisarii de cursă au început să analizeze cazul pentru a clarifica situaţia. Aşteptarea a fost una lungă, iar verdictul final a sosit la ora locală 22:42.
"După ce au comparat toate datele relevante, comisarii nu găsesc niciun motiv plauzibil pentru care pilotul a frânat într-o asemenea manieră excesivă şi neobişnuită în această parte a circuitului şi, prin urmare, nu au altă alternativă decât să concluzioneze că pilotul a oprit în mod deliberat monopostul pe circuit" - Comisarii de cursă.
Consecinţa? Lui Schumacher i-au fost şterşi toţi timpii realizaţi în calificări, fiind astfel retrogradat pe ultima poziţie a grilei de start.
CURSA DE RECUPERARE
Pentru a evita un incident la start tipic pentru monoposturile din spatele grilei, Schumacher a început cursa din pitlane, decizie care s-a dovedit inspirată după ce Christijan Albers şi Tiago Monteiro s-au acroşat. Tot în primul tur, germanul l-a depăşit pe coechipierul său Massa (plecat de pe 21 după accidentul din calificări), pentru ca ulterior să-i depăşească fără emoţii pe Takuma Sato, Frank Montagny (ambii Super Aguri) şi Albers (Midland) şi Scott Speed (Toro Rosso) şi să ajungă pe locul 16.
Aici a rămas însă blocat pentru următoarele 20 de tururi, reuşind cu greu să-l depăşească pe Jenson Button de la Honda, după care a nimerit în spatele unui pluton compact de cinci piloţi condus de Nick Heidfeld, Ralf Schumacher, Vitantonio Liuzzi şi Jacques Villeneuve.
Blocat în trafic pe un circuit unde depăşirile sunt foarte dificile, Ferrari a optat pentru o schimbare din mers a strategiei şi l-a chemat imediat la boxe pe Schumacher în turul 36.
Decizia s-a dovedit a fi una excelentă nu atât pentru că germanul a scăpat de trafic, cât mai ales pentru că la scurt timp Mark Webber a oprit monopostul Williams pe circuit din cauza unei defecţiuni tehnice, urmat la numai două tururi distanţă de Kimi Raikkonen (McLaren). Intrarea Safety Car-ului pe circuit a fost inevitabilă, element care l-a ajutat pe Schumacher să câştige numeroase poziţii în clasament şi să urce pe locul şapte.
Partea bună a fost că germanul a scăpat de trafic, însă în acelaşi timp era primul pilot depăşit cu un tur din urmă de liderul Alonso, motiv pentru care a fost nevoit frecvent să-i lase pe piloţii din frunte să-l depăşească cu un tur.
Aflat practic în imposibilitatea de a progresa, Schumacher a primit alte două veşti bună din fruntea plutonului. Christian Klien a abandonat în turul 57 după ce a pierdut controlul volanului, în timp ce Jarno Trulli a fost nevoit să oprească monopostul Toyota pe circuit după o defecţiune hidraulică.
Cele două abandonuri l-au propulsat astfel pe Schumacher pe locul cinci, care ulterior a fost autorul unui nou moment tensionat: a recuperat suficient timp pentru a-l ajunge din urmă pe Alonso, aflat în continuare la un tur în faţa sa. Pilotul echipei Renault nu avea niciun motiv să forţeze, motiv pentru care l-a lăsat pe german să treacă, la fel cum a procedat şi Giancarlo Fisichella, astfel că Schumacher a terminat cursa pe locul cinci la puţin peste 53 de secunde în spatele lui Alonso. În plus, el a stabilit şi timpul de referinţă în cursă după ce a fost cronometrat cu 1:15.143.
Recuperarea lui Schumacher de pe locul 22 pe locul 5 i-a adus însă şi o remarcă ironică din partea lui Alonso. Întrebat dacă Schumacher ar fi putut lupta pentru victorie având în vedere ritmul său, spaniolul a replicat:
"Nu ştiu. Am văzut doar o mulţime de abandonuri. În mod normal asta te ajuta" - Fernando Alonso.
Si Alonso a avut ceva asemanator tot la Monaco 2010 P24--->P6....in alte circumstante. Bun Articol.