FEATURE: India: Drumul provocator spre lumea Formulei 1
India promite un proiect grandios pentru debutul în Formula 1 programat în luna octombrie, însă are ingrata misiune de a elimina suspiciunile fanilor după semi-eşecul înregistrat de Coreea de Sud.
Zilele în care Formula 1 însemna doar curse în Europa şi ocazional pe continentul nord-american au apus demult. În ultimul deceniu, expansiunea accelerată a ţărilor din Asia şi dorinţa şeicilor din Orientul Mijlociu de a se promova agresiv au condus la o schimbare radicală a calendarului Formulei 1.
Rând pe rând, ţări precum Malaezia, China, Singapore sau Emiratele Arabe Unite prin capitala Abu Dhabi au pătruns în Marele Circ cu proiecte de ultima generaţie, însă expansiunea a ajuns şi în ţări care, în cele din urmă, au demonstrat că nu erau complet pregătite pentru o provocare de acest nivel.
Cel mai bun exemplu este Coreea de Sud, care a fost la un pas să anuleze cursa inaugurală în 2010 din cauza întârzierilor succesive înregistrate la finalizarea circuitului. Anul acesta este rândul Indiei să pătrundă în cea mai importantă competiţie a sporturilor cu motor, ceea ce va provoca un contrast puternic intre sărăcia uneia dintre cele mai populate tari şi luxul Formulei 1 întâlnit, de exemplu, la Monte Carlo.
Automarket analizează proiectul propus de o piaţă emergenta aflată într-o creştere explozivă pentru a debuta cu succes în Marele Circ.
LOCALIZAREA CIRCUITULUI
Indiferent de ţara care găzduieşte o cursă de Formula 1, accesul la circuit este unul dintre punctele cheie pentru succesul proiectului. În cazul Indiei, circuitul Buddh este amplasat la 57.4 kilometri de aeroportul Indira Gandhi din New Delhi, iar traseul de legătură, realizat de regulă cu taxiurile, relevă peisaje specifice unei ţări de acest gen: elefanţi mergând pe marginea drumului, maşini produse de Tata şi camioane fabricate de Mahindra, dar şi clasicii indieni care fac autostopul.
Peisajul este unul complet neobişnuit pentru fanii Formulei 1 din Europa, însă pentru indienii care vor dori să asisite pe viu la un nou episod din lupta pentru titlul mondial va fi doar o călătorie de plăcere.
CONFIGURAŢIA CIRCUITULUI. DIFERENŢE DE ALTITUDINE DE 14 METRI
Pe hârtie, datele circuitului arata mai mult decât bine: vorbim despre un circuit cu o lungime de 5141 metri (sau 5088 metri dacă luăm în calcul strict traiectoria ideală) şi 16 viraje. Linia dreaptă de start sosire are o lungime de 693 de metri, iar viteza maximă va fi de aproximativ 320 km/h. În ciuda acestor valori, timpul estimat pe un tur va fi de aproximativ un minut şi 27 de secunde, ceea ce înseamnă că avem de-a face cu unul dintre cele mai rapide circuite din calendar.
Principalul punct de atracţie al circuitului este diferenţa de altitudine de 14 metri. Chiar dacă aparent nu sună impresionant, provocarea pentru un monopost de Formula 1 va fi una ridicată, în special pentru că echipele nu sunt obişnuite cu astfel de situaţii, cu excepţia celei întâlnite în virajul Eau Rouge de la Spa-Francorchamps. Pentru a putea realiza o astfel de diferenţă de nivel şi pentru a construi fundaţia, organizatorii au mutat nu mai puţin de patru milioane de metri cubi de pământ.
Configuraţia finală a bordurilor din viraje, a zonelor de evacuare şi a barierelor de protecţie trebuie să ia în calcul nu numai cerinţele din Formula 1, ci şi a celor din Campionatul Mondial de Motociclism (MotoGP).
STADIUL CONSTRUCŢIEI
Pe terenul de muncă lucrurile nu stau încă foarte convingător, chiar dacă până la prima cursă de Formula 1 au mai rămas doar şase luni. Chiar dacă layout-ul circuitul este deja evident privit de la înălţime, organizatorii mai au mult de muncă pentru a finaliza pista: până în prezent, nu există drumuri de acces, nu există asfalt pe fundaţia circuitului, nu există bariere de protecţie, iar zonele de evacuare de pe marginea pistei nu au fost încă trasate.
Acesta a fost peisajul pe care l-a văzut Charlie Whiting, directorul de curse al FIA, cu ocazia unei vizite efectuate în a doua parte a lunii aprilie. Misiunea britanicului este de a analiza situaţia din teren şi, inevitabil, de a face propuneri privind modul în care va arăta circuitul la final. "Să vii pe un circuit înseamnă să faci tot ce nu poţi obţine din desene. Trebuie să vii aici pentru a înţelege ce se petrece. Asta face diferenţa. Când te uiţi pe o coală de hârtie sau pe monitorul unui computer este greu să înţelegi care sunt necesităţile", explică el.
Whiting a fost insostit în cadrul vizitei de Ralf van Wersch, şeful departamentului de inginerie civilă al companiei lui Hermann Tilke, arhitectul celor mai multe circuite introduse în Formula 1 în ultimii ani. "Fiecare proiect are provocările lui, iar aici a trebuit să ne adaptăm la un anumit nivel de haos în Delhi", explică acesta principalele provocări ale misiunii sale în India.
CUM SE IAU DECIZIILE PENTRU CONFIGURAŢIILE VIRAJELOR
Vizita lui Whiting a reliefat totodată şi modalitatea în care inginerii se inspiră de la alte circuite pentru a realiza viraje cât mai sigure şi spectaculoase. De exemplu, pentru virajul 1, inginerii vor monta bordurile într-un mod asemănător cu cele întâlnite în primul viraj al circuitului de la Abu Dhabi. "Aici avem nevoie de o bordură în stilul Abu Dhabi, pentru că este în avantajul piloţilor care pierd controlul la finalul liniei drepte", explică Whiting.
O bordură de tip Abu Dhabi este o bordură mai înaltă cu 12-14 centimetri decât nivelul pistei, suficient pentru că piloţii să nu fie tentaţi să o "încalece" dacă au o viteză prea mare pentru a intra corect în viraj.
De asemenea, Whiting a solicitat amplasarea unei zone de asfalt intre virajele 11 şi 12, considerând că există şanse mari ca piloţii să iasă larg în exteriorul virajului 11.
BENEFICII ECONOMICE PENTRU INDIA
Costurile totale ale construcţiei circuitului de la New Delhi sunt estimate la 300 de milioane de dolari, însă vor fi recuperare în numai doi ani. Circuitul va genera venituri anuale de 170 de milioane de dolari, cea mai mare parte pentru industria turismului şi asigură aproximativ 10.000 de locuri de muncă. Astfel, pe parcursul contractului de 10 ani cu Formula 1, India va obţine venituri de aproximativ 1.7 miliarde de dolari pentru o investiţie de numai 300 de milioane de dolari.
Ediţia inaugurală a Marelui Premiu al Indiei este programată în perioada 28-30 octombrie 2011.
Imi plac indienii. Le doresc succes desi nu sunt budist ci concfucianist