Critici dure la adresa sunetului motoarelor: "Din tribune nu poţi auzi monoposturile când intră pe linia dreaptă"

Publicat marţi, 18.03.2014 10:15 de Daniel Popescu

Organizatorii Marelui Premiu al Australiei au criticat dur sunetul noilor motoare, iar Bernie Ecclestone face presiuni pentru îmbunătăţirea acestuia în următoarele curse.

Fanii Formulei 1 au uitat cu desăvârşire de aspectul inestetic al monoposturilor şi, cu ocazia Marelui Premiu al Australiei, şi-au concentrat atenţia asupra sunetului pe care îl oferă noile motoare turbo V6 de 1.6 litri.

În ciuda asigurărilor repetate formulate de cei trei constructori din Formula 1, sunetul noilor motoare nu este la fel de puternic şi de melodios ca cel generat de precedentele unităţi V8 de 2.4 litri.

Reprezentanţii circuitului de la Melbourne susţin că fanii nu mai au posibilitatea de a auzi monoposturile înainte de intrarea pe linia dreaptă de start-sosire şi sunt îngrijoraţi că acest aspect va avea drept efect o scădere puternică a numărului de spectatori la curse.

"Dacă stai în tribune, cu greu poţi auzi monoposturile când intră pe linia dreaptă. Misiunea noastră este să delectăm publicul. Toată lumea a vorbit despre sunet. Când nu mai există motive de delectare, începi să ai probleme cu vânzările de bilete. Trebuie să creezi cerere, iar o parte din cerere este generată de oamenii cărora le place sunetul maşinilor de curse", a declarat Ron Walker, organizatorul Marelui Premiu al Australiei.

Fanii se plâng că "asta nu este Formula 1"

Nu numai organizatorii se plâng de sunetul noilor motoare, ci şi fanii obişnuiţi ai Formulei 1. Bernie Ecclestone a dezvăluit că Ferrari a primit numeroase emailuri în care fanii se plâng că sunetul motoarelor nu este caracteristic Formulei 1.

"Am vorbit cu Luca di Montezemolo (n.r - preşedintele Ferrari) şi mi-a spus că nu a primit niciopdata atât de multe mail-uri în care fanii să spună că asta nu este Formula 1", a explicat Ecclestone.

 Opinie: motoarele V6 turbo, un rău necesar pentru Formula 1

Sunetul motoarelor în 2013 vs. sunetul motoarelor în 2014

Un clip video postat pe YouTube demonstrează din plin că temerile fanilor şi ale organizatorilor sunt întemeiate. Un fan a înregistrat sosirea monoposturilor pe linia de start-sosire la finalul primului tur al curselor de la Melbourne din sezoanele 2013 şi 2014, iar diferenţă în privinţa sunetului motoarelor este evidentă: 

Ecclestone: "Sunetul trebuie schimbat după câteva curse"

Problema este cu atât mai complicată cu cât vânzările de bilete reprezintă principala sursă de venit pentru organizatorii Marilor Premii, iar fanii ar putea fi tentaţi să renunţe să asiste la curse din tribune după ce au auzit sunetul modest al motoarelor de la Melbourne.

In acest context, Ecclestone a luat deja atitudine în această privinţă şi face presiuni pentru ca producătorii să îmbunătăţească artificial sunetul motoarelor în următoarele curse.

"Nu am fost îngrozit de sunet, am fost îngrozit de lipsa lui. Aceste monoposturi nu sună ca nişte maşini de curse. Trebuie să vedem dacă există o cale prin care să facem ca monoposturile să sune ca nişte maşini de curse. Nu ştiu dacă este posibil, dar trebuie să investigăm. După primele curse trebuie să facem ceva. Nu putem aştepta tot sezonul, ar putea fi prea târziu până atunci", a precizat britanicul în vârstă de 83 de ani.

Via Daily Telegraph

  • ciuruitu, marţi, 18.03.2014 10:36

    e o chestiune de timp pana ce noul regulament se va dovedi falimentar;

  • danoe, marţi, 18.03.2014 11:03

    pe mine ce ma ingrijoreaza e mentalitatea retrograda a fanilor formulei 1

  • Drako, marţi, 18.03.2014 11:30

    Pana acum la o masina de F1 nu se auzea zgomotul produs de trasmisie. Duminica in cadrele filmate de pe monoposturi se auzea foarte bine zgomotul facut trasmisia monopostului semn ca zgomotul este mult mai scazut.

  • Nepoate, marţi, 18.03.2014 11:43

    Deci care e diferenta? Inainte spectatorii purtau casti de protectie sa nu le bubuie timpanele si auzeau fix o sula. Acum nu le mai poarta, ba chiar au posibilitatea sa auda ce spun comentatorii. Ok, era distractiv sunetul din anii precedenti, dar pe mine nu ma deranjeaza absolut deloc noul sunet. Astea-s mofturi.

  • pantera, marţi, 18.03.2014 11:52

    La cate regulamente imbecile s-au facut in ultimii ani, asistam cu siguranta la decesul acestui sport. Poate vine cu o idee si mai imbecila ,,berni echelston'' sa ataseze niste sobwoofere la fiecare monopost:))). Nu am mai fost de ceva ani la o cursa de F1, dar prima nu se poate uita cu siguranta, zgomotul si feeling-ul produs cand toate cele 22 de monoposturi au trecut prin fata mea, este ceva greu de reprodus in cuvinte, ori asta era unul din motivele pt. care aproape 100.000 de fani, eram acolo!!! ( 2001 Montreal )

  • daci76, marţi, 18.03.2014 12:08

    In aceasta competitie,au mai existat motoare turbo.Cand a fost facuta trecerea la motoarele normal aspirate,au fost tot felul de critici si pana la urma spectacolul nu a avut de suferit.Exista o perioada ,pana cand totul va reintra in normal.Limitarea bugetelor echipelor si lipsa testelor din rimpul sezonului fac mai dificila aceasta trecere,dar sunt convins ca pana la prima cursa europeana lucrurile se vor aseza.

  • p_danny23, marţi, 18.03.2014 12:48

    Intradevar, e o diferenta mare, era greu anii trecuti sa auzi sunetul facut de cauciucuri la plecarea din boxe dupa schimbul de pneuri, sau, sunetul facut de public. Sunetul motoarelor din anii trecuti era ceva unic si doar fiind de fata iti dadeai in totalitate seama de asta. Anul asta sper sa ajung in Belgia la cursa si atunci pot face o comparatie directa, dar tare mi-e teama ca voi ramane dezamagit de sunetul noilor motoare!

  • Ha,ha,ha..., marţi, 18.03.2014 13:26

    Intradevar acum au un sunet mai...infundat sa zic asa,in anii trecuti sunetul se asemana cu un motor de avion cu reactie,era mai strident...dar,a aparut anul acesta ZGOMOTUL TURBINEI,suieratul puterii fortate,cum i se mai spune :),de care nu a spus nimeni nimic!?E sesizabil mai ales la retrogradarea treptelor in cutie sau deccelerare,sunet cunoscut de cei ce mai urmaresc WRC,IRC sau chiar campionatul national de reliuri!Si asta suna bine,pt mine cel putin ;) !

  • danoe, marţi, 18.03.2014 13:26

    pe RTL,in fata boxelor era intervievat,nu conteaza cine si in momentul in care venea agale un Williams s-a oprit omul din conversat pina s-a indepartat monopostul

  • hakkinen, marţi, 18.03.2014 13:46

    Tot felul de pareri dar nu motorul tubo sau de 1.6L este de vina, ci LIMITAREA TURATIEI la 15.000 RPM . Inca o schimbare de regulament si se va cobora la 10k RPM... Unde sunt motoarele V10 de 3L si 20k RPM ?

  • Florin, marţi, 18.03.2014 14:49

    Cei care nu au fost sa vada live din tribune o cursa de F1 nu prea au ce sa-si dea cu parerea, pentru ca sunetul din difuzoarele TV-ul e foooarte departe de feelingul de la fata locului. Asta e tot farmecul faptului de a fi la fata locului. In rest e mult mai comod sa stai in fata televizorului si sa urmaresti cursa din fotoliu. Dar daca cei ce au fost la Melbourne s-au plans de sunet inseamna ca 90% din placerea de a fi pe circuit a disparut.

  • ayrton4ever, marţi, 18.03.2014 15:33

    @Florin... In sfarsit un comment rational.

  • Soxy, marţi, 18.03.2014 15:39

    @Florin true ... cine a participat la un MP stie cum a fost eu am prins o cursa si din era V10 3.0L (1998) ... tremurau plamanii in mine cand au dat startul cat despre aceste V6 ... putea face un compromis V8 T de 2L motor mai mic cu un system hybrid ... impacau si capra si varza

  • klausnake, marţi, 18.03.2014 16:05

    Subscriu la ce a scris cineva mai sus:nou regulament va trebui sa mareasca greutatea monoposturilor cu inca vreo cateva kilograme necesare instalarii unui subwoofer,amplificator si,eventual un mp3 player pe care va fi inregistrat sunetul motoarelor de anul trecut... LOL F1 = arificialitate, la ora actuala,si nu a inceput doar de anul in curs,din pacate.

  • klausnake, marţi, 18.03.2014 16:07

    corectie: noul regulament,nu nou...my bad!

  • noname00, marţi, 18.03.2014 17:57

    nepoate, din comentariul tau se vede ca nu ai fost la o cursa de F1. Eu am apucat sa ma duc la o singura cursa, Ungaria 2012, nici nu mi-a trecut prin gand sa imi astup urechile in vreun fel. Nu zic ca cei care se duc la curse se duc exclusiv pentru sunet, dar este un element foarte important.

  • rolf, miercuri, 19.03.2014 00:35

    imi place. Stealth. Nici nu stii cand trece prin dreptul tau. Fanii si aberatiile lor. Din cauza lor avem atatea chestii artificiale in F1, ca nu vedeau spectacol acolo unde e. Acum vor sunet, de parca sunetul da cai putere si cuplu. E altceva, NU TREBUIE musai sa fie cum a mai fost. E un motor turbo, nu trebuie sa sune neaparat ca unul aspirat. Astea sunt aspecte marginale, nu cu sunet castigi o cursa, nu cu sunet faci performanta. Acum tot din cauza fanilor vor sa faca inca o chestie artificiala, doar pentru sunet.... Adica motorul asta nu o sa-l auziti asa cum suna el, o sa-l auziti asa cum vreti .... Mare e gradina

  • p_danny23, miercuri, 19.03.2014 09:28

    @noname00: inseamna ca ai stat tare departe de pista :) Eu am stat la aproximativ 100 metri de pista, la calificari am rezistat fara dopuri dar la cursa a trebuit sa imi pun dopuri, sunetul era infernal, ceva de nedescris, o senzatie care o recomand oricarui iubitor de motorsport. In schimb am fost si la o cursa de Moto GP, acolo s-a putut sta linistit fara dopuri.

  • boss, miercuri, 19.03.2014 13:12

    parca ati fi niste muieri .... neaparat sa fie tare .,..

  • zzz, miercuri, 19.03.2014 15:15

    maneaua, scula si sunetul din f1 - sa fie tare

  • noname00, miercuri, 19.03.2014 18:21

    @p_danny23 - ce-i drept am stat la capatul liniei drepte (Gold 4, parca, randul 5-7), nu am prins complet in acelerare masinile, dar am prins blown diffuser, care troznea destul de tare.