Avancronica ultimei sesiuni de teste din Bahrain: momentul adevărului

Publicat miercuri, 26.02.2014 12:57 de Daniel Popescu

Echipele speră să facă ultimele pregătiri pentru noul sezon în cadrul sesiunii finale de teste care are loc la sfârşitul acestei săptămâni tot pe circuitul din Bahrain.

Formula 1 intră în linie dreaptă spre noul sezon competiţional, care va începe peste mai puţin de trei săptămâni în Australia.

După o sesiune de teste pe tărâm european la Jerez şi încă una în căldurosul Bahrain, echipele au rămas în Orientul Mijloc pentru o ultimă sesiune de verificare pe circuitul Sakhir.

Cele patru zile de teste care vor avea loc în perioada 27 februarie - 2 martie au o importanţă majoră pentru toate cele 11 echipe de pe grila de start. În acelaşi timp, fiecare echipă are însă obiective diferite, în funcţie de modul în care au decurs programele pe parcursul sesiunilor anterioare.

Timpul simulărilor de cursă

Prima sesiune de teste de la Jerez a fost dedicată verificării noilor sisteme în contextul noului regulament tehnic care prevede introducerea motoarelor turbo V6 de 1.6 litri, în timp ce a doua sesiune din Bahrain a vizat, pe lângă fiabilitate, şi identificarea performanţelor.

Cel puţin teoretic, în ultimele patru zile de teste ar trebui să vedem mai multe echipe care să încerce să efectueze simulări de cursă, pentru a putea identifica potenţialul monoposturilor în acest ritm. Până în prezent au existat doar trei astfel de încercări: Nico Rosberg a efectuat câte o simulare de cursă pentru Mercedes la Jerez şi Sakhir, în timp ce Williams a reuşit de asemenea să realizeze o simulare de cursă în Bahrain.

Aceste verificări sunt cu atât mai importante cu cât piloţii pot utiliza cel mult 100 de kilograme de carburant într-o cursă, iar comunicarea cu inginerii de la boxe va fi crucială pentru îndeplinirea acestui obiectiv.

Noi update-uri pentru Australia

Tot ultima sesiune de teste din Bahrain va marca şi apariţia unor update-uri importante pentru monoposturi în perspectiva debutului de sezon. Ferrari a fost una dintre primele echipe care a confirmat această strategie, în timp ce Sauber a introdus o serie de îmbunătăţiri pentru monopost încă de la testul de săptămâna trecută.

Este însă foarte probabil ca numeroase alte echipe să aducă componente noi pentru ultimele patru zile de teste, chiar dacă vor exista îmbunătăţiri introduse inclusiv în antrenamentele libere din Australia.

Williams este optimista inaintea noului sezon

Echipele Mercedes, cu un pas înainte

Echipele care utilizează motoare Mercedes sunt printre cele mai optimiste de pe grila de start, în primul rând datorită fiabilităţii demonstrate de noile unităţi.

În plus, Mercedes, McLaren şi Williams au fost printre primele clasate şi în clasamentul timpilor, chiar dacă performanţele reale sunt relativ dificil de identificat pe baza acestui criteriu din cauza cantităţilor variate de combustibil. De altfel, Mercedes şi Williams au fost singurele echipe capabile să realizeze simulări de curse, un alt motiv de încredere înaintea noului sezon.

Red Bull speră să înregistreze progrese

Red Bull Racing a traversat două sesiuni de teste modeste în care a parcurs doar 137 de tururi din cauza unor defecţiuni la motorul Renault şi la diverse componente ale monopostului RB 10, în ciuda faptului că Adrian Newey a încercat să găsească soluţii pentru o răcire mai eficientă a sistemului ERS pentru recuperarea energiei. Cu numai patru zile de teste înainte, cvadrupla campioană mondială se afla într-o postură ingrată, iar şansele ca probleme sale să fie rezolvate într-un timp atât de scurt sunt reduse.

De altfel, oficialii Red Bull au admis că nu au nicio idee dacă vor reuşi să remedieze la timp defecţiunile pentru cursa de debut din Australia. "Avem dificultăţi complexe pe care le putem rezolva numai împreună cu Renault. Din păcate, mergem din problemă în problemă şi suntem în mod cert în urmă. Nu putem prezice (n.r - dacă vom rezolva problemele până în Australia). Vom avea update-uri în Bahrain pentru al treilea test, dar totul este foarte complex", spune Helmut Marko.

Aparent, cei de la Lotus sunt cel mai bine pregătiţi dintre echipele care folosesc motoare Renault, iar oficialii sunt încrezători în special în privinţa nasului cu aspect inedit şi unic introdus pentru acest sezon.

Red Bull, cursa contra-cronometru pentru a remedia problemele monopostului

Ferrari, o enigmă înainte de noul sezon

Ferrari nu s-a remarcat în mod desebit în testele de până acum, însă a parcurs în Bahrain aproape la fel de multe tururi ca rivalii cu motoare Mercedes: 287 de tururi.

Este însă posibil ca ultimele teste din Orientul Mijlociu să dezvăluie mai mult din potenţialul monopostului, întrucât inginerii pregătesc o serie de update-uri, iar sesiunea reprezintă ultima ocazie pentru a testa adevăratele calităţi. De altfel, presa internaţională speculează că Ferrari a preferat să ascundă potenţialul real al monopostului, pentru ca rivalii să fie luaţi prin surprindere în startul sezonului.

"Nu suntem atât de impresionanţi în privinţa timpilor, dar vom vedea exact unde suntem la prima cursă din Australia. Din perspectiva fiabilităţii suntem în regulă, dar nu ştiu unde suntem din punct de vedere al vitezei", explică Kimi Raikkonen.

Probleme pentru Caterham şi Marussia

Caterham şi Marussia, cele două echipe care au debutat în Formula 1 în 2010, traversează momente dificile înaintea noului sezon. Caterham a avut parte de cel mai fiabil monopost dintre echipele motorizate de Renault, însă timpii modeşti l-au făcut pe Kamui Kobayashi să spună că acesta este mai lent decât un monopost din GP2.

Între timp, Marussia a admis recent că nu este sigură că va putea fi pregătită pentru noul sezon, după ce a parcurs doar 59 de tururi în opt zile de teste, adică mai puţin decât distanţa unei curse.

Astfel de date sugerează că diferenţa dintre echipele tradiţionale, pe de o parte, şi Marussia şi Caterham, pe de altă parte, ar putea fi semnificativ mai mare în sezonul care va începe în luna martie.

Lista piloţilor care testează în Bahrain

Lista piloţilor care vor testa în Bahrain nu include nicio surpriză majoră. Toate echipele vor miză, conform aşteptărilor, pe piloţii titulari pentru sezonul 2014, mai ales că aceasta este ultima sesiune de teste înaintea noului sezon.

Echipa 27 februarie 28 februarie 1 martie 2 martie
Red Bull Racing Ricciardo Ricciardo Vettel Vettel
Mercedes Rosberg Hamilton Rosberg Hamilton
Ferrari Raikkonen Raikkonen Alonso Alonso
Lotus Maldonado Maldonado Grosjean Grosjean
McLaren Magnussen Button Magnussen Button
Force India Perez Perez Hulkenberg Hulkenberg
Sauber Sutil Gutierrez Sutil Gutierrez
Toro Rosso Kvyat Vergne Kvyat Vergne
Williams Bottas
Marussia Chilton Bianchi Bianchi Chilton
Caterham Kobayashi Ericsson Kobayashi Ericsson

* Lista piloţilor care testează în Bahrain va fi completată pe măsură ce echipele dezvăluie programul.

Circuitul Sakhir şi condiţii meteo

Circuitul Sakhir din Bahrain este unul mai apropiat de cele pe care vor concura piloţii în sezonul 2014 al Formulei 1. Acesta este caracterizat de nu mai puţin de patru linii drepte, însă acestea sunt urmate de viraje lente care fac depăşirile relativ dificile. Una dintre principalele probleme ar putea fi praful care se depune frecvent pe pistă şi care ar putea ajunge la sistemul de răcire al monoposturilor.

Vremea se anunţă una tipică pentru primăvară: cerul va fi senin în fiecare dintre cele patru zile, iar temperatura maximă va oscila în intervalul 22-25 de grade. Temperaturile ridicate vor permite de asemenea piloţilor să evalueze monoposturile în condiţii meteo mai bune decât cele de la Jerez.

Testele din Bahrain se vor desfăşura în intervalul orar 09:00 - 17:00 (ora României) pentru fiecare dintre cele patru zile de teste. 

  • Gigi, miercuri, 26.02.2014 14:18

    Ferrari a gasit echilibrul perfect, o sa vedeti asta. Ferrari este fiabil iar motorul consuma putin si echilibreaza performanta. Mercedes este mai rapid decat Ferrari insa nu-si permite sa aiba un ritm sustinut deoarece motorul este gurmand. Mclaren pe 3 mai slab decat Mercedes si Ferrari. Apoi Williams pe 4, pe 5 si 6 Force India si Sauber...pe 7 Lotus. Iar RBR la bataie cu Torro Roro, Caterham si Marusia! O sa vedeti. Va incepe o noua era in lumea F1, dominata de Ferrari si Mercedes cu arbitru Mclaren!

  • VJohann, miercuri, 26.02.2014 14:29

    s-ar putea sa ai dreptate, dar as avea o obiectie, motorul honda de la anul, cred ca mclaren honda o sa fie o surpriza foarte placuta, rbr a apus asta e au baut prea mult si li s-a prajit ficatul, in rest numai bine

  • pablo256r, miercuri, 26.02.2014 15:36

    Gigi Daca suspectezi ca motorul Ferrari "consuma putin si echilibreaza performanta" nu ar fi cazul sa pui Sauber mai sus si nu in coada tuturor echipelor motorizate de Mercedes? Sauber are tot motor Ferrari!

  • lica, miercuri, 26.02.2014 15:37

    de acord, posibil sa ramana in umbra RBR, Newey a mai trebuit sa stea si pe bara uneori, nu a fost mereu la conducere. Chiar daca RBR se va zbate in pluton anul asta sau vor avea probleme mari de fiabilitate, asta nu diminueaza cu nimic ce au realizat in ultimii 4 ani

  • csuli82, miercuri, 26.02.2014 20:45

    Cu toate testele pana acum eu fac pariu pe o bere ca la prima cursa nu rbr o sa abandoneze din cauza motorului.Si iaras cred ca pina acum sau utilizat unitatile ramase de la Mioven motoare DACIA DE 1,6 PAPUC si doar de la ultimul test o sa arate adevarata putere RENAULT nu in ultimul rand sunt fan RENAULT si de ce nu DACIA macar prin ei suntntem mai apropiat de f1. cu stima Laszlo

  • csulic, miercuri, 26.02.2014 20:48

    nu prea au legatura motoatele de serie cu cele de F1. Nici macar in cazul Ferrari daramite Dacia

  • @csulic, miercuri, 26.02.2014 20:54

    noile tehnologii se testeaza in motorsport

  • csuli82, miercuri, 26.02.2014 21:37

    scuze daca nu sa inteles aluzia cam stiu cu ce se mananca tehnnologia (sunt arhitect) cu stima laszlo

  • @csuli82, joi, 27.02.2014 07:23

    Mda...si mai esti si "modest" !

  • ion, joi, 27.02.2014 08:20

    programul este 8.00-16.00. asa a fost si la precedenta sesiune de teste.

  • @@csulic, joi, 27.02.2014 13:47

    da, noile tehnologii se testeaza in F1, dar asta nu insemna ca Renault implementeaza la Dacia ce descopera in F1. E o chestiune mai generalizata si aplicabila mai in viitor. De exemplu Kers-ul sau un derivat al sau, va fi o componenta banala pe o masina de strada indiferent daca uzina a avut sau nu vreodata echipa in F1. Se preia tehnologie din F1 de catre toate uzinele producatoare de masini, nu e nevoie sa ai echipa in F1.

  • ciuruc, joi, 27.02.2014 15:13

    bla bal lab cu stima lazlo