Avancronica Marelui Premiu de Formula 1 al Australiei - porniţi motoarele!
Sezonul 2013 începe în această săptămână cu Marele Premiu al Australiei, care va oferi şi primele indicii reale cu privire la performanţele pe care le vor obţine cele 11 echipe.
După 12 zile de teste pe circuitele de la Jerez şi Barcelona în care forma reală a monoposturilor a fost dificil de intuit, Formula 1 revine cu adevărat la viaţă cu ocazia Marelui Premiu al Australiei de la sfârşitul acestei săptămâni.
Nimeni nu ştie cu adevărat care este pilotul care va urca pe prima treaptă a podiumului de la Melbourne, însă un lucru este cert:
Sebastian Vettel îşi propune să calce din nou pe urmele lui Juan Manuel Fangio şi Michael Schumacher şi să devină doar al treilea pilot din istoria Formulei 1 care câştigă patru titluri mondiale consecutiv.Aparent, misiunea germanului nu va fi deloc una simplă: Red Bull Racing nu a impresionat în antrenamente, iar Vettel şi Mark Webber au sugerat că lucrurile nu au decurs tocmai bine. Opinia generală este însă că Red Bull Racing şi-a ascuns adevărata formă, pe care ar urma să o dezvăluie abia pe circuitul Albert Park.
Între timp, Fernando Alonso este dornic de revanşă după ce anul trecut a pierdut titlul mondial în dramatică cursa decisivă de la Interlagos, iar Ferrari speră să-i ofere un monopost capabil să-şi arate cu adevărat valoarea. La rândul lor, cei de la McLaren speră să continue în aceeaşi manieră în care au încheiat sezonul precedent, când au obţinut două victorii consecutive în Abu Dhabi şi Brazilia, într-un an în care Sergio Perez se va afla pentru prima oară sub presiunea de a obţine rezultate pozitive.
Lewis Hamilton va începe o nouă viaţă alături de cei de la Mercedes, iar britanicul este încrezător că va putea oferi măcar o victorie noii sale echipe în acest sezon. Misterul planează şi asupra celor de la Lotus, care speră să aibă în Kimi Raikkonen un pretendent la titlul mondial care să fie ajutat de un Romain Grosjean care promite că a învăţat din greşelile anului trecut.
Sauber, Williams, Force India sau Toro Rosso vor lupta probabil în continuare în plutonul de mijloc, însă nu este exclusă apariţia unor rezultate surprinzătoare, în timp ce Caterham şi Marussia par în continuare condamnate să lupte pentru locul 10 în clasamentul constructorilor fără să mai aibă grijă HRT, echipa care a falimentat la finalul anului trecut.
CIRCUITUL DE LA MELBOURNE
Melbourne este un circuit parţial stradal, parţial permanent, ale cărui caracteristici sunt complet diferite de pistele utilizate în restul sezonului şi în testele de iarnă. Tocmai de aceea, Melbourne oferă frecvent rezultate surprinzătoare şi dificil de anticipat, fiind un circuit cu asfalt neted şi puţin abraziv, iar acceleraţia şi frânarea sunt cele mai importante elemente pe parcursul unui tur de pistă.
În mod tradiţional, depăşirile sunt foarte dificile pe circuitul australian, însă speranţele se îndreaptă din nou spre regulamentul de utilizare al sistemului Drag Reduction System (DRS). La fel ca anul trecut, vor exista două zone în care piloţii vor putea activa tehnologia DRS care facilitează efectuarea depăşirilor, însă va exista un singur punct de detecţie pentru diferenţa de cel mult o secundă între doi piloţi, necesară pentru că pilotul care atacă să poată activa sistemul DRS.
Prima zonă DRS va fi situată pe linia de start-sosire înainte de intrarea în primul viraj, în timp ce a doua zonă a fost amplasată pe o doua jumătate a liniei drepte care leagă virajele 2 şi 3. Punctul de detecţie este situat la intrarea în virajul 14. Vă reamintim că, din acest sezon, piloţii vor putea utiliza sistemul DRS în calificări doar în zonele stabilite pentru cursă.
MELBOURNE - TUR DE CIRCUIT ÎN SIMULATORUL RED BULL
DATE CHEIE PENTRU CIRCUIT
Lungime tur | 5303 metri |
Numar tururi | 58 |
Distanta totala | 307.574 km |
STRATEGII PENTRU OPRIRI LA BOXE
Marea necunoscută pentru echipe înaintea noului sezon sunt noile pneuri furnizate de Pirelli, caracterizate de o degradare mai rapidă şi de o diferenţă de aproximativ o jumătate de secundă intre compoziţii. Chiar dacă au avut la dispoziţie 12 zile de teste, temperaturile scăzute din Spania au făcut ca relevanţa acestora să fie mică. În plus, este pentru prima oară când Pirelli va furniza în Australia pneuri de compoziţie supersoft, pe lângă cele medium care vor fi folosite preponderent în cursă.
VREMEA
Piloţii vor avea parte de o vreme provocatoare pentru primul Mare Premiu al sezonului. Potrivit datelor furnizate de serviciul Accuweather, temperatura maxima de vineri va fi de 26 de grade, însă vremea se va răci în zilele alocate pentru calificări şi cursa. Mai mult decât atât, sâmbătă sunt aşteptate averse de ploaie pe tot parcursul zilei, astfel că există şanse ca pole position-ul să fie stabilit cu pneuri intermediare sau de ploaie. Temperatura maximă va fi de 24 de grade şi va scădea la 20 pentru ziua de duminică, iar cursa se va desfăşura cel mai probabil pe o vreme închisă, cu un cer mai mult noros.
REZULTATE ÎN ULTIMII CINCI ANI
Judecând strict prin prisma tradiţiei, Jenson Button ar trebui să fie marele favorit al cursei, după cele trei victorii adjudecate aici în ultimii patru ani.
Sezon | Castigator |
2012 | Jenson Button (McLaren) |
2011 | Sebastian Vettel (Red Bull) |
2010 | Jenson Button (McLaren) |
2009 | Jenson Button (McLaren) |
2008 | Lewis Hamilton (McLaren) |
STATISTICI PENTRU MARELE PREMIU AL AUSTRALIEI
▶ toţi cei cinci campioni de pe grila de start (Vettel, Alonso, Button, Hamilton şi Raikkonen) au obţinut cel puţin o victorie în Australia;
▶ începând din 2002, pilotul care a câştigat cursa de la Melbourne a câştigat titlul mondial în şapte ocazii;
▶ în cele 17 curse de la Melbourne de până acum, pilotul care a plecat din pole position a câştigat cursa în opt ocazii;
▶ Safety Car-ul a intrat pe circuit în şase dintre ultimele 10 curse şi în patru dintre ultimele cinci curse de la Melbourne
PROGRAM
În România, Formula 1 va fi transmisă şi în acest sezon de postul de televiziune DigiSport. Marele Premiu al Australiei se va desfăşura conform următorului program (toate orele sunt valabile pentru România):
Eveniment | Ziua | Ora | Transmisii TV |
Antrenamente 1 | vineri, 15 martie | 03:30 | DigiSport 1 |
Antrenamente 2 | vineri, 15 martie | 07:30 | DigiSport 2 |
Antrenamente 3 | sambata, 16 martie | 05:00 | DigiSport 1 |
Calificari | sambata, 16 martie | 08:00 | DigiSport 1 |
Cursa | duminica, 17 martie | 08:00 | DigiSport 1 |
hehe, simulatorul RBR. Grafica idem rFactor. Fizica probabil ISI. Si Webber a ratat 4 apex-uri. Mai mult practice!