Electric vs. Diesel vs. Benzină. Calcule complete pe 5 ani
După ce timp de trei săptămâni am fost puși în situația unui client care are un Renault Zoe prin București, a venit vremea calculelor. Cât de mult costă 5 ani cu o mașină electrică și ce diferențe sunt între aceasta și o mașină de oraș normală?
Trei săptămâni, 1088 de kilometri. Aceasta este "recolta" oficială pe care am strâns-o în urma testului nostru cu Renault Zoe. Automarket este prima publicație din România care v-a oferit o întâlnire pe larg cu una dintre primele mașini electrice de volum lansate la nivel mondial. Iar pentru ca testul să nu fie doar unul empiric, am promis încă din prima săptămână o dezvoltare a subiectului pe zona de calcule, pentru că mulți dintre cititorii noștri s-au arătat foarte interesați de acest aspect. Și e normal. Până la urmă, merită să-ți cumperi o mașină electrică în anul de grație 2015, când modelele de acest tip de-abia scot capul în industria auto?
Până să începem calculele, să vedem cum s-au desfășurat cele trei săptămâni de test. Link-urile pe care le puteți accesa pentru a citit în detaliu despre experimentele noastre și despre impresiile de la volanului lui Zoe sunt aici: SĂPTĂMÂNA 1, SĂPTĂMÂNA 2, SĂPTĂMÂNA 3.
Despre mașina testată
Mașina pe care am avut-o în test este un Renault Zoe (88 CP, singura versiune de putere disponibilă) în echiparea de top, Zen, disponibilă în România de la 22.000 de euro cu TVA inclus (Zoe mai are o echipare de bază, denumită Life, care costă cu 20.900 de euro). Diferența de 1100 de euro e reprezentată de apariția în plus a câtorva dotări estetice și de confort: Pachet Look (tentă albastră pe geamuri și ornament cromat pe calandru), jante de aliaj de 16 inch (în loc de jante din oțel de 15 inch în standard), senzori de parcare spate, senzori de ploaie și de lumină, sistem multimedia R-Link (navigație România, Bluetooth, USB, sistem audio Arkamis 3D Sound), pachet Take Care (senzor care măsoară calitatea aerului exterior, ionizator și difuzor de parfum) și tapițerie textilă Gri Tropical deschis, cu tratament Teflon.
După cum puteți ghici, din moment ce aceste elemente sunt practic upgrade-uri la ce există pe electrica Renault, Zoe oferă deja din standard (echipare LIFE) un pachet destul de bogat de elemente. Amintesc doar climatizarea automată, airbag-uri frontale, airbag-uri laterale, cutie de viteze automată, faruri LED, oglinzi electrice, cruise control cu limitator, senzor de presiune în pneuri și volan reglabil pe înălțime și adâncime.
Pe lângă toate aceste dotări, mașina de test avea adăugate câteva elemente suplimentare din scurta listă de opționale ale lui Zoe. Avem așa: cablu de încărcare pentru priză domestică (500 de euro, o opțiune ciudat de scumpă care din punctul meu de vedere ar fi trebuit inclusă în prețul mașinii), geamuri față-spate electrice și card de acces cu buton de Start (242 de euro), senzor de parcare spate și cameră video (363 de euro) și vopsea metalizată Alb nacre (403 euro). Totalul facturii: 23.508 euro.
Suma nu este însă cea finală. Asta pentru că Guvernul a anunțat acum câteva luni, prin vocea Ministrului Mediului, că fiecare mașină electrică cumpărată în România va beneficia de un ecotichet de circa 4500 de euro. Deși soluția nu a fost încă implementată efectiv, deci nu este în vigoare în momentul redactării acestui articol, considerăm că bonusul este unul vital pentru calculul nostru (vom vedea mai jos de ce) și va fi luat în considerare. Exemplarul nostru rămâne, deci, la un preț de 19.008 de euro.
Alternativele
Un Clio 1.5 dCi 90 CP în echiparea de top Intens cu transmisie automată (15.550 de euro) la care am adăugat pachet estetic, senzori spate, cameră, card de acces, geamuri cu tentă și vopsea metalizată ajunge, pe configuratorul Renault, la suma de 17.530 de euro.
Un Clio 0.9 TCe 90 CP în echiparea de top Intens (13.300 de euro) la care am adăugat dotări echivalente cu cele de pe Zoe ajunge, pe același configurator Renault, la 15.300 de euro. Din păcate, această motorizare nu are opțiunea cutiei automate (rezervată pentru versiunea de 120 CP), însă vom adăuga virtual transmisia automată pentru a dispune de o bază de calcul identică. Preț final pentru această versiune: 16.500 de euro.
După cum vedem, Renault Zoe are un preț de achiziție (cu bonusul guvernamental inclus) cu circa 1500 de euro mai mare decât versiunea echivalentă diesel de pe Renault Clio și cu 2500 de euro mai mare decât versiunea echivalentă pe benzină de pe Clio.
Chiria bateriei
Calculul nu este însă final. Pentru că în suma de achiziție va trebui să adăugăm, în cazul lui Zoe, chiria bateriei. Un element considerat de unii Călcâiul lui Ahile, această metodă este găselnița Renault pentru ca la achiziția efectivă a mașinii să nu se ajungă la sume imense.
Și nu numai, pentru că prin metoda închirierii ajungem la situația în care, peste 5 ani, Renault îți va oferi în chirie o baterie de tehnologie 2020 și va prelua bateria actuală fără costuri suplimentare. Acesta este un element deseori uitat, însă pe care-l consider extrem de util și de important în toată ecuația.
Costurile chiriei pentru bateria lui Zoe diferă în funcție de distanța parcursă de fiecare mașină și de durata contractului cu Renault. În cazul nostru, cei 1088 de kilometri din cele trei săptămâni de test îmi arată că distanța anuală pe care aș parcurge-o ar fi de circa 19.000 de kilometri, ceea ce ne încadrează în a treia zonă de costuri (17.500-20.000 km). Altfel spus, chiria bateriei lui Zoe ar fi, în cazul meu, de 94 de euro/lună.
Un calcul simplu mă face să observ că, la un contract de 5 ani, voi plăti 5640 de euro suplimentari sub formă de chirie pentru baterie. Altfel spus, costul efectiv al mașinii crește la 24.648 de euro.
Asigurarea CASCO
După achiziția efectivă, urmează asigurările. În cazul lui Zoe, asigurarea CASCO oferită de Renault a achiziție acoperă și bateria (asigurarea e obligatorie prin închirierea bateriei), însă nu este una cu cost suplimentar față de modele care costă identic.
Problema e că, în acest caz, valoarea asigurării nu ține cont de bonusarea de guvern, iar suma asigurată e cea originală. Așadar, pregătiți-vă de un CASCO de circa 1400 de euro în primul an pentru Zoe, cu scădere treptată până la 900 de euro în anul 5 de contract. În cazul celorlalte două modele comparabile, sumele sunt sensibil mai mici. O întrebare la un broker de asigurare ne asigură că sumele sunt de circa 900 de euro în primul an și ajung la 500-600 de euro în anul al cincilea de contract.
GRILA CASCO/5 ani | ||||||
An 1 | An 2 | An 3 | An 4 | An 5 | TOTAL | |
Renault Zoe | 1400 | 1300 | 1200 | 1050 | 900 | 5850 euro |
Renault Clio 1.5 dCi | 950 | 850 | 750 | 650 | 550 | 3750 euro |
Renault Clio 0.9 TCe | 900 | 800 | 700 | 600 | 500 | 3500 euro |
Unde recuperează Zoe
Acesta este momentul din care Renault Zoe începe însă să câștige în raport cu modelele echivalente. Impozitul anual nu este mare pentru modelele alternative (15 euro pentru diesel și 11 euro pentru benzină), în timp ce mașina electrică are o reducere de impozit de 95% și va plăti infim în cei 5 ani de utilizare (undeva în jur de 3 euro per total). Evident că recuperarea tinde spre nimic, însă e important de știut că există și acest calcul realizat în final.
Marile diferențe: costurile pentru combustibil
Un capitol care depinde de fiecare în parte. Și tocmai din acest motiv voi analiza trei situații diferite: una în care posesorul lui Zoe parcurge 10.000 de kilometri pe an, una în care parcurge 30.000 de kilometri pe an și situația mea, în care experiența din aceste trei săptămâni îmi arată că mă calific undeva în jur de 19.000 de kilometri, deci la mijlocul plajei de utilizare a unei astfel de mașini.
În cele 21 de zile în care am calculat costurile lui Zoe am consumat 147 de kWh, ceea ce înseamnă o medie de 13.5 kWh/100 km. Am rulat în toate modurile posibile și consider că această medie este una absolut relevantă pentru rulajul anual al lui Zoe. Mai ales având în vedere că în perioada de iarnă consumul e mai mare, dar în perioadele de toamnă și primăvară acesta scade. În plus, traseele mele au inclus atât extra și periurban, cât și urban. În proporție relativ egală. O să luăm deci ca reper această valoare.
Notă importantă: odată cu dezvoltarea rețelei de încărcare, mașinile electrice vor fi încărcate contracost sau chiar gratuit în cazul marilor magazine. Consider că cel puțin 10-20% dintre încărcări vor fi gratuite pe durata de viață a unei mașini electrice, ceea ce înseamnă că toate costurile relevate mai jos trebuie recalibrate. Nu voi implica și acest aspect în calcul pentru fluiditate.
SCENARIUL 1: Costuri energie/combustibil la 10.000 de kilometri/an
În cazul lui Zoe, 10.000 de kilometri ar echivala cu un consum total de 1350 de kWh, ceea ce, în funcție de planul de costuri pe care vi l-ați ales la contractarea energiei electrice (între 0.37 și 0.6 lei/kWh), v-ar costa 500-810 de lei. Vom lua ca reper valoare de mjloc, deci 650 de lei, echivalent al 145 de euro/an. În 5 ani, Zoe va "înghiți" 725 de euro.
Notă: Nu uităm că, în cazul în care parcurgi doar 10.000 de kilometri cu Zoe, costul chiriei bateriei este de 79 de euro/lună (în loc de 94 în calculul meu de mai sus), deci economia la cinci ani față de calculul deja realizat mai sus este de 900 de euro. În loc de 5640 de euro, aș plăti pe chirie doar 4740 de euro.
În cazul lui Clio diesel, vom lua ca reper un consum mediu de 5 litri/100 km (4 extraurban și 6 urban). Costul motorinei și al benzinei nu mai e în această perioadă o variabilă constantă (în cele trei săptămâni de test a scăzut cu circa 0.3 lei în ambele cazuri), deci vom calcula totul la un preț mediu al motorinei de 5.4 lei. În acest caz, costurile totale ajung la 600 de euro/an pentru Clio 1.5 dCi. În 5 ani, Clio diesel va consuma carburant de 3000 de euro.
Pentru Clio benzină vom lua reperul de consum 6.5 litri/100 km și reperul de preț 5.5 lei/litru. Costurile la 10.000 de kilometri ne arată un cost de 3575 de lei. Adică 800 de euro/an. În cinci ani, costul urcă la 4000 de euro.
SCENARIUL 2: Costuri energie/combustibil la 19.000 de kilometri/an
Este cazul meu, testat în cele trei săptămâni cu Zoe. Dacă aș avea Zoe și l-aș folosi în viața de zi cu zi timp de un an prin oraș, aș plăti 950-1540 de lei/an pentru energie (în funcție de abonamentul fiecăruia). Luăm ca reper media și ajungem la un 1250 de lei, deci la 280 de euro/an. În cinci ani, suma crește la 1400 de euro.
În cazul unui Clio diesel, costurile la 19.000 km parcurși anual ajung la 1140 de euro pe an, deci la 5700 de euro/5 ani.
În cazul unui Clio pe benzină, calculul în aceleași condiții ne duce la 1510 euro/an, deci la 7550 de euro/5 ani.
SCENARIUL 3: Costuri energie/combustibil la 30.000 de kilometri/an
Este un scenariu relativ greu de realizat în condițiile în care autonomia lui Zoe ar fi provocată aproape zilnic. Este însă un scenariu real dacă mașina ar fi folosită ca mașină utilitară (livrări, taxi) în condițiile în care ar exista puncte de încărcare rapidă mai răspândite în București. În acest caz, costurile anuale legate de energia electrică ar ajunge la 435 de euro, deci cinci ani ar costa 2175 de euro.
Notă: Nici aici nu uităm însă faptul că chiria bateriei ar fi alta decât cea calculată în scenariul nostru. La 142 de euro/lună, s-ar ajunge la o sumă considerabilă pe an: 1700 de euro. În cinci ani, cei 5640 de euro din calculul nostru inițial (pentru 19.000 km) s-ar transforma în 8500 de euro.
În cazul unei mașini diesel, costurile anuale ar fi de 1800 de euro, iar cele la 5 ani ar atinge 9000 de euro.
În cazul unui Clio pe benzină, carburantul ar costa anual 2400 de euro, iar la capătul celor cinci ani de calcul am ajunge la 12.000 de euro.
Revizii
Da, și Renault Zoe are revizii. Este una dintre întrebările care mi-au fost adresate în cele trei săptămâni de test, astfel că am apelat la cei de la Renault, care mi-au oferit un plan complet de revizii cu tot cu costurile aferente pentru fiecare revizie. Deși nu dispune de motor termic, deci nu vine cu schimb de ulei și de filtre de cumbustibil, orice mașină electrică are de realizat anual (sau la 30.000 de kilometri) o mentenanță la costuri clar mai mici în raport cu reviziile unei mașini clasice.
Se schimbă filtrul de habitaclu, se verifică plăcuțele de frână, se verifică şi se desprăfuiesc garniturile frânelor cu tambur, se completează lichidul refrigerant și, în al patrulea an, se schimbă lichidul de răcire şi lichidul de frână. Așa cum am mai spus, sumele sunt mai mici decât în cazul reviziilor unei mașini cu motor clasic: 407 euro în total pentru toţi cei cinci ani de utilizare. În cazul lui Clio, preţurile totale de revizie pe cinci ani sunt ceva mai mari: 1170 de euro (diesel) şi 1030 de euro (benzină)
Să vedem o comparație față în față între cele trei mașini despre care am vorbit până acum.
Zoe vs. Diesel vs. Benzină. CALCULE COMPARATIVE PE 5 ANI | |||||||
10.000 km/an | Preț de achiziție (euro/5 ani) |
Chirie baterie (euro/5 ani) |
Asigurare CASCO (euro/5 ani) |
Impozit (euro/5 ani) |
Energie/ Combustibil (euro/5 ani) |
Revizii (euro/5 ani) |
TOTAL |
Renault Zoe | |||||||
19.000* | 4740 | 5850 | 3 | 725 | 407 | 30.725 | |
Renault Clio 1.5 dCi 90 CP | |||||||
17.530 | 0 | 3750 | 75 | 3000 | 1170 | 25.525 | |
Renault Clio 0.9 TCe 90 CP | |||||||
16.500 | 0 | 3500 | 55 | 4000 | 1030 | 25.085 | |
19.000 km/an | Preț de achiziție (euro/5 ani) |
Chirie baterie (euro/5 ani) |
Asigurare CASCO (euro/5 ani) |
Impozit (euro/5 ani) |
Energie/ Combustibil (euro/5 ani) |
Revizii (euro/5 ani) |
TOTAL |
Renault Zoe | |||||||
19.000* | 5640 | 5850 | 3 | 1400 | 407 | 32.300 | |
Renault Clio 1.5 dCi 90 CP | |||||||
17.530 | 0 | 3750 | 75 | 5700 | 1170 | 28.225 | |
Renault Clio 0.9 TCe 90 CP | |||||||
16.500 | 0 | 3500 | 55 | 7550 | 1030 | 28.635 | |
30.000 km/an | Preț de achiziție (euro/5 ani) |
Chirie baterie (euro/5 ani) |
Asigurare CASCO (euro/5 ani) |
Impozit (euro/5 ani) |
Energie/ Combustibil (euro/5 ani) |
Revizii (euro/5 ani) |
TOTAL |
Renault Zoe | |||||||
19.000* | 8500 | 5850 | 3 | 2175 | 407 | 35.935 | |
Renault Clio 1.5 dCi 90 CP | |||||||
17.530 | 0 | 3750 | 75 | 9000 | 1170 | 31.525 | |
Renault Clio 0.9 TCe 90 CP | |||||||
16.500 | 0 | 3500 | 55 | 12.000 | 1030 | 33.085 |
*sumă la care s-a ajuns scăzând bonusul guvernamental de 4500 de euro (20.000 de lei) pentru o maşină electrică.
Concluzii finale
Ce lipseşte din calculul de mai sus este costul deprecierii - o chestiune complexă pentru o maşină electrică - şi aşa-numitul cost social al emisiilor de CO2. Este vorba de costurile virtuale pentru poluare, plătibile de întreaga Planetă, pentru fiecare gram de CO2 emis direct sau indirect de o maşină. Conform unui calcul recent, costurile sociale ale emisiilor unei maşini cu motor pe benzină ajung la circa 1 dolar per litru de benzină consumat, ceea ce înseamnă că un Clio 1.2 TCe are un cost social de 6500 de dolari pe an. De notat e că şi maşina electrică are cost social de 1000 de dolari/an dacă energia electrică vine din prelucrarea cărbunelui, de 300 de dolari/an dacă vine din prelucrarea gazelor naturale şi o valoare neglijabilă dacă vine din surse regenerabile.
Una peste alta, însă, cifrele sunt destul de clare şi ne arată că, per total, costurile complete ale unei maşini electrice raportate la o durată de utilizare de 5 ani sunt (încă) mai mari decât cele ale unor modele echivalente diesel sau pe benzină. Câteva concluzii suplimentare legate de calculele de mai sus:
- Este evident că principala cauză a costurilor mai mari pentru o maşină electrică este preţul mare de achiziţie. Acest aspect duce şi la o asigurare mai mare. Din calculele noastre, o scădere cu 20% a preţului de achiziţie al maşinii (chiria bateriei rămâne neschimbată) ar duce la costuri identice pentru o maşină electrică şi pentru un model diesel asemănător.
- Comparaţia a fost realizată între modele ale aceluiaşi producător. Dacă în calcul intră costurile de achiziţie şi întreţinere ale unor modele mai scumpe decât Clio, diferenţele scad.
- Pe măsură ce faci mai mulţi kilometri anual, costurile dintre aceste maşini tind să fie echivalente. Deci miza electricelor este de a coborî punctul de echivalenţă cât mai jos în kilometri. Estimarea noastră este că, în acest moment, la 40.000 de kilometri parcurşi, un Clio pe benzină costă mai mult per total pe 5 ani decât Zoe.
- Chiria bateriei poate fi echivalată cu totalul costurilor pe care le are un utilizator de diesel sau benzină la 15.000-19.000 de kilometri parcurşi anual.
- În calcul nu este introdusă instalarea unui punct de încărcare rapid în garaj. În acest caz, costurile lui Zoe ar fi mai mari cu 600-1000 de euro pentru un încărcător rezidenţial.
- Aceste calcule au fost realizate cu ecotichetul de 20.000 de lei scăzut din preţul de listă al lui Zoe. În cazul în care achiziţia se realizează fără acest bonus, costurile electricei sunt net superioare unei maşini cu motor clasic.
Cred ca deprecierea va fi mult mai pronuntata fata de o masina normala. Cine ar cumpara in 2020 un Renault care are autonomia de 130km avand in vedere ca masinile electrice probabil vor avea atunci autonomie de 500km si posibilitatea de incarcare mai rapida ? Zoe e o masina interesanta dar nu e suficient de buna. Eu o sa astept Nissan Leaf 2 sau Tesla Model 3 :)