Duster şi jungla urbană

Publicat joi, 16.06.2011 12:33 de Bogdan Mirică, Foto: Ciprian Mihai

În episodul de astăzi, Duster se luptă cu drumurile pline de gropi din provincie şi încearcă să îşi arate faţa urbană în Bucureşti.

Duster-ul din garajul Automarket vine să vă povestească pe unde a mai umblat în ultima săptămână şi câţi kilometri a mai înscris pe computerul de bord. Ultima expediţie, cea către Moldova, a stârnit multe controverse, dar şi multe aprecieri, semn că modelul românesc rămâne un măr al discordiei.

 

Off-road urban la Buzău

 

Weekendul ne-a prins tot în afara Bucureştiului. Am urmat acelaşi drum E85, însă ne-am oprit după numai 100 de kilometri, la Buzău. Ca şi în episodul trecut, am rulat extrem de bine pe drumul european, care ar putea fi transformat uşor în autostradă dacă ar avea bandă de urgenţă. Acelaşi diesel vorbăreţ, aceleaşi posturi de radio puţine la număr şi acelaşi confort la rulare.

Suspensiile au relaxat cele 80 de minute de drum, care ne-au adus faţă în faţă cu un câmp de testare excelent pentru Duster. Nu este vorba despre un drum forestier, ci despre, probabil, oraşul cu cele mai proaste drumuri din ţară. SUV-ul nostru şi-a suflecat mânecile şi a început să se afunde hotărât prin gropile oraşului de la marginea Munteniei.

Timp de două zile străzile au pus la încercare amortizoarele lui Duster, care şi-a continuat însă fluierând marşul prin hârtoape, porţiuni de asfalt decopertat, vibratoare de limitare a vitezei şi denivelări.

 

Iluminare pe timp de noapte

 

Am rulat şi primii kilometri extraurbani pe timp de noapte, ocazie cu care am observat că Duster mai spală din păcatele fraţilor săi mai mici. Dacă Logan avea o adevărată problemă cu faza scurtă... prea scurtă, Duster reuşeşte să ilumineze bine drumul. Chiar şi porţiunile scufundate în beznă, graţie în mare parte şi gărzii la sol mai ridicate.

 

Duster prin Bucureşti

 

După porţia de off-road urban trăită la Buzău am revenit în capitală, unde am reuşit să lăsăm la o parte suspensiile şi să ne concentrăm şi asupra altor trăsături ale maşinii.

Cutia de viteze - Primul aspect pe care l-am tot sesizat de când rulăm în oraş este utilitatea limitată a primei trepte de viteze. Gândit foarte scurt, pentru situaţiile în care aveţi de coborât o pantă abruptă în teren accidentat, primul raport este complet nepotrivit pentru situaţiile urbane. Nu de multe ori am preferat să plecăm de pe loc cu treapta a doua de viteză, şi ea destul de scurtă.

Garda la sol - Ajungem din nou la parcări. Cineva ne-a acuzat în episodul trecut că parcăm pe trotuar. Greşit. Am avut însă de urcat borduri sau a trebuit să ne apropiem foarte mult de acestea. Primul instinct este acela de a proteja spoilerul. Cu Duster uitaţi de aceste probleme. Garda la sol înaltă, vitală în off-road, este extraordinar de utilă într-un oraş ca Bucureştiul. Şi jantele vor fi greu de zgâriat, mulţumită pneurilor cu talon mare.

Vizibilitatea - Tot la capitolul parcare trebuie să precizăm că oglinzile supradimensionate, luneta generoasă şi proiecţia montanţilor nu vor crea probleme deosebite. Puteţi rula liniştiţi în marşarier, dimensiunile maşinii fiind uşor de apreciat.

Claxonul - Un alt aspect pe care mulţi îl critică la Duster este amplasarea claxonului pe comanda semnalizatorului şi nu pe butucul volanului. Deşi nu voi fi în asentimentul multora, trebuie să precizez că în multe situaţii mi s-a părut mai utilă ideea celor de la Dacia. Nu este o soluţie modernă, dar pare a fi destul de practică.

Consumul urban - Ajungem şi la ceea ce interesează pe toată lumea: consumul urban. Valoarea oscilează între 7.7 şi 8.8 litri/100 de kilometri atunci când aerul condiţionat încearcă să creeze o atmosferă respirabilă în habitaclu.

 

Costuri de exploatare test-drive (5.3 lei/motorină) 

Mod de rulare Kilometri parcurşi Consum mediu Combustibil consumat Costul combustibilului

Urban

(cu aer condiţionat)

347 8.8 litri/100 km 30.8 litri 163 lei
Extraurban 265 6.5 litri/100 km 16.5 litri 87 lei
TOTAL 612   47.3 litri 250 lei

 

  • GT-R, joi, 16.06.2011 13:04
    treapta 1

    Chiar voiam sa va intreb, care e faza cu cutia aia de viteze cu 6 trepte? Am avut la firma un duster (benzina 4x4) cu cutia cea cu 6 trepte... Mie unul imi pare mai mult decat inutila prima trepta. Practic, a 6-a treapta a fost pusa inaintea treptei intai, si poti porni cu a 2a de pe loc, exact cum ai porni intreapta intai cu cutia cea cu 5 trepte... Poate in offroad o fi utila treapta asta, dar la mers normal, mai ales in oras, pur si simplu te incurca... Si la modelul 1.6 nici n-aveam 100km/h si deja aveam 3000 de ture...intr-a 6a... Si consumul...

  • lgn, joi, 16.06.2011 13:27
    @Automarket

    E foarte adevarat ce ziceti cu bordurile... eu acum cateva zile la Logan mi-am zgariat janta de bordura la o manevra de intoarcere... iar mai demult a trebuit sa-mi repar pe CASCO pragul dupa ce am lovit o piatra de pe marginea drumului... si loganul nu se poate spune ca e foarte jos... Nu poate sa nu-ti fie ciuda cand se intampla lucrurile astea.

  • Duster, joi, 16.06.2011 13:35
    Consum

    Incercati sa nu mai alimentati la Lukoil (sau alimentati cu motorina cu aditivi) si veti obtine un consum mai bun!!!

  • antonny, joi, 16.06.2011 13:41
    *****

    Cand o sa mozoliti cu noroi putin dusterul sa nu mai fie asa alb ???....2 aveti o poza incare alimentati masina ,pai de aici aveti o crestere de consum ....motorina e foarte buna dar aveti consum mai mare prin alimentarea de la acea companie

  • Mihai, joi, 16.06.2011 13:51
    Am un Duster 1.5

    Avantajele primei trepte scurte le veti vedea in offroad, pe pante abrupte. Consum? Mie la 1.5 dci 110cp imi consuma 7.8 urban (constanta). O zi buna!

  • Tika, joi, 16.06.2011 14:17
    Dacia

    Ati fost la 1000km sa ii stranga chiulasa?

  • vlad, joi, 16.06.2011 14:30
    @tika

    exigentule...prietenii stiu de ce

  • unckle, joi, 16.06.2011 15:15

    @Mihai - Constanta nu-i Bucuresti, tot "prietenii stiu de ce" :) Consumul este cam mare, dar nici masina nu-i mica. Statul la coada dauneaza masiv la consum, si slava Domnului avem parte de asa ceva in Bucuresti cat cuprinde :). Chiar asa de proasta este motorina de la Luk ?

  • Duster, joi, 16.06.2011 15:19
    @unckle

    E cam cea mai proasta de la noi (dupa observatii personale)!

  • Lukoil?, joi, 16.06.2011 15:20

    Cea mai proasta!

  • baboon, joi, 16.06.2011 15:38
    motorina

    Ati gustat-o sau cum v-ati dat seama ca e proasta? Nici eu nu bag motorina/benzina de la Lukoil,dar n-am un motiv anume...

  • Duster, joi, 16.06.2011 15:41
    @baboon

    Eu nu am gustat-o, dar motorul da :) zgomot mai mare si consum mai mare plus ca motorul nu mai trage la fel de bine :)

  • baboon, joi, 16.06.2011 15:52
    .

    Eu atunci spun ca voi aveti simturi mai avansate,eu nu as simti diferentele astea,nici macar diferenta de consum(cine stie poate am mers altfel,asa as zice).

  • io, joi, 16.06.2011 16:35
    @baboon

    Daca n-ai tu prea multe in comun cu masinile, nu inseamna ca toti sunt la fel de paraleli ca tine... ce spune "Duster" e perfect valabil

  • unckle, joi, 16.06.2011 16:50

    sa stii ca m-am intepat odata cu un plin de benzina de la PetromV ... deci Luk nu este tocmai singurul loc unde poti cumpara apa :) ... umbla vorbe si despre Agip ca s-ar tine de manarii ... dar pana nu faci un plin de la fiecare companie + uracre pe dyno, nu poti sa spui 100% ca una-i buna si alta nu ;)

  • ha ha ha, joi, 16.06.2011 19:15
    mda

    Eu alimentez de la Lukoil si pina acum n-am probleme.Cei de la Dacia i-au recomandat varului meu Lukoil , dupa ce a schimbat un set de injectoare pe un Logan diesel, alimentat cu motorina de la Petrom, timp de 2 ani de zile.Sa ne intelegem : injectoarele au crapat de la motorina buna cu apa intrata in ele, n-au crapat fiind ele proaste calitativ.Alimentez cu motorina de-a mai scumpa si pina acum n-am probleme si am vreo 6 luni.Nu conteaza numele statiei de unde alimentezi, conteaza orasul unde esti si cine indoaie carburantul cu apa .... poti fi Shell, daca ai angajati care fac magarii, te-ai dus pe ........ numa bine .......

  • ha ha ha, joi, 16.06.2011 19:20
    Duster

    ...Era sa uit ... e 1,5 dci 110 Cp, 4X4, Laureate ..... adica un fel de full option ....eu red ca are consum bun pentru dotarile lui.Si sunt convins ca fiind in probe la voi, trebuie "sa scoateti untul din el ", ca daca era masina voastra personala, nu-l dadeati prin gropi ... adevarul este ca trebuie sa-l testeze cineva ...

  • cip, joi, 16.06.2011 21:03
    lukoil

    da ce zici ca am bagat de la lukoil in rezervorul de 48 de litrii, 52 de litrii, fara chestii de genu zgaltait masina, etc si sigur mai aveam ceva in rezervor, ca nu am impins masina pana acolo,

  • antonny, joi, 16.06.2011 23:02
    *****

    lukoil are cea mai buna motorina,dar e prea aditivata

  • Marian, vineri, 17.06.2011 08:46

    Am avut un audi 80 din ala antic si tot alimentam de la Rompetrol pe card. Am dat rezervorul de 2 ori in 4 ani sa il golesc de apa si namol. Masina nu prea mai tragea, si se misca in reluare. Cand puneam de la LUK era alta viata. Ziceai ca are inca 10 CP. Acum am alta masina tot diesel si am alimentat intr-o luna de 2 ori de la Rompetrol si parca si asta mergea tot asa cu juma de herghelie. Am inceput sa pun de la LUK si parca si-a revenit. NU conteaza firma de la care alimentezi, doar statia, am alimentat de la Rompetrol cand am fost la mare prin CT si nu am avut probleme. NU din rafinarie pleaca motorina proasta, pe "drum" isi pierde din proprietati.

  • io, vineri, 17.06.2011 09:53
    @ha ha ha

    ai rude la lukoil? majoritatea sunt de acord ca atat motorina cat si benzina sunt foarte proaste la lukoil

  • leonte, vineri, 17.06.2011 10:46

    Is scurte primele trepte din cauza motorului mic. Altfel n-ai urca dealul cu ea.

  • hahha, vineri, 17.06.2011 10:53
    @leonte

    Specialistu' lu' peste, n-are nicio treaba etajarea cutiei cu cilindreea motorului. Si doar prima treapta e scurta. Explicatia e simpla: etajarea e conceputa pentru teren greu in lipsa reductorului.

  • felix.ionescu, vineri, 17.06.2011 12:50
    @Lukoil

    Intra-devar, colegul cred ca are rude la Lukoil... acolo este cea mai proasta motorina din Bucuresti... simptome: motorul face zgomot mult mai mare, nu trage de loc (atunci cand am alimentat prima data de la Lukoil am vrut sa merg cu masina in service, credeam ca a patit ceva motorul), se simt vibratiile in toata masina, a fost prima data cand am vazut ca vibreaza oglinzile laterale... ca sa nu mai vorbim de consum care era mai mare, cam 1.5 l in plus... de asemenea motorina de la Petrom este aproape la fel de proasta... aaa si era sa uit cu motorina de la Lukoil scoti un fum la accelerare, de imi era jena sa mai merg cu masina. Cine a zis ca motorina de la Rompetrol este proasta cred ca este pe alta lume... au motorina f. buna si cei de la Agip de asemenea... Spor.

  • unu, vineri, 17.06.2011 14:44
    @ Bogdan Mirică

    A propos, care-s episoadele 1 şi 2?????

  • unckle, sâmbătă, 18.06.2011 18:37

    In 6 luni este destul de greu sa ai probleme la injectoare .... dar mai vorbim pe la 50000km in oras :) ( @ala care are obiectii : stai linistit, loganu' dizel este bun, si ai sanse destul de mari sa nu ai probleme la injectoare... doar sa-i dai motorina si ulei de calitate )

  • zorro, luni, 20.06.2011 11:51
    duster

    asta e test de anduranta cu 1476 km in 20 de zile? mie mi-ar fi jena.

  • eldtimer, joi, 23.06.2011 21:22
    Treapta I

    Cititi fratilor manualul...scrie tot acolo...treapta I doar pentru off-road, in rest doar treapta 2 la pornirea din loc...e pacat ca se fac teste de catre diversi "cunoscatori", care nici macar nu au rabdare sa citeasca manualul masinii pe care o testeaza, dar o depuncteaza la final...bravos!!!