Raport după două săptămâni cu Renault Zoe: 715 kilometri, cost total 36 de lei
Testul de 3 săptămâni cu Renault Zoe continuă pe Automarket. Urmărim să aflăm costurile de utilizare în viaţa de zi cu zi a electricei franceze.
Weekend-ul 14-16 august
Al doilea weekend din testul cu Zoe a fost rezervat de fapt de un alt test, care nu era prevăzut iniţial în programul meu din aceste trei săptămâni, dar pe care l-am acceptat cu drag în momentul în care am primit invitaţia. Asta pentru că Automarket a fost prima publicaţie din România care a avut ocazia de a testa noul Audi TT Roadster, despre care vom vorbi cu impresii pe larg într-un test ulterior.
Pentru că doi colegi de la Automarket erau prinşi în perioada de concedii, am fost nevoit să las Zoe în parcarea "concurenţei", la importatorul care se ocupă de mărcile Grupului VW, şi să schimb atmosfera cu una ceva mai de vară pentru două zile. Drept urmare, pe contorul testului nostru au fost măsuraţi abia 17.7 kilometri în weekend. Nu e însă un capăt de lume: până la urmă, spuneam că voi simula rulajul real cu Zoe, iar dacă considerăm că familia a plecat într-o escapadă la munte în această perioadă putem să considerăm că scopul a fost atins.
Oricum, pentru a vă oferi tabloul complet al costurilor de utilizare ale unei astfel de maşini, voi calcula totul la finalul testului în funcţie de distanţă în două moduri: în primul rând voi calcula distanţa medie pe zi incluzând zilele cu 0 kilometri, iar în al doilea rând voi calcula media fără zilele în care maşina nu a funcţionat.
Una peste alta, am parcurs deja, în doar două săptămâni cu Zoe, peste 700 de kilometri. Deci avem o distanţă îndeajuns de relevantă încât să înţelegem exact cât costă rularea cu această maşină şi ce vrea ea de la viaţa noastră. Decoamdată, însă, ne vedem săptămâna viitoare.
Mai sunt 7 zile cu Zoe, iar într-una dintre ele voi încerca o provocare interesantă: un traseu extraurban de 140 de kilometri. Să vedem dacă se poate.
Ziua | Km parcurşi | Autonomie rămasă (km) (afişaj bord) |
Viteza medie (km/h) |
Energie consumată (kWh) |
Climatizare (% din timp) |
Mod ECO | Costul zilei (0.37 RON/kWh) |
Cât ar fi costat dacă aş fi mers cu: | |
Diesel (5 l/100km) |
Benzină (7 l/100km) |
||||||||
SĂPTĂMÂNA 1 | |||||||||
3aug | 64 | 69 | 42.2 | 9 | 100% | Da | 3.3 | 17.6 | 25.5 |
4aug | 82.3 | 65 | 44 | 11 | 100% | Da | 4.1 | 22.6 | 32.8 |
5aug | 95.1 | 68 | 45.9 | 12 | 80% | Da | 4.4 | 26.1 | 37.9 |
6aug | 95 | 60 | 44.1 | 13 | 100% | Nu | 4.8 | 26.1 | 37.9 |
7aug | 0 | - | - | 0 | - | - | 0 | 0 | 0 |
8aug 9aug |
85.4 | n/a (încărcări multiple) | 44.5 | 13 | 100% | Da | 4.8 | 23.5 | 34.1 |
SĂPTĂMÂNA 2 | |||||||||
10aug | 100.9 | 56 | 38.7 | 14 | 100% | Da | 5.2 | 27.5 | 39.9 |
11aug | 83.5 | n/a (înc. mult.) | 25.3 | 12 | 100% | Da | 4.4 | 23 | 33.3 |
12aug | 23.4 | 113 | 44.7 | 3 | 100% | Da | 1.1 | 6.4 | 9.3 |
13aug | 63.3 | 92 | 39.7 | 8 | 100% | Nu | 3.0 | 17.4 | 25.3 |
14aug | 17.7 | 115 | 43.5 | 2 | 100% | Nu | 0.7 | 4.9 | 7.1 |
15aug 16aug |
0 | - | - | 0 | - | - | 0 | 0 | 0 |
TOTAL | 715.5 | 97 | 35.8 lei | 195.1 lei | 283.1 lei |
ZIUA 11. Joi, 13 august
Am ajuns la jumătatea testului meu "normal" cu Renault Zoe. Miercuri nu am mai scris nimic în jurnal pentru că am parcurs doar vreo 23 de kilometri, preferând să-mi mut redacția acasă. Dar ieri am avut o zi casă-birou-casă fără ocolișuri care mi-a "mâncat" 63 de kilometri și 8 kWh, deci vreo 3 lei din buget.
Observația zilei: este absolut incredibil cum o diferență de 7-8 grade în temperatura exterioară salvează o grămadă de energie utilizată de o mașină electrică. Pe scurt, distanța și traseul parcurse în prima zi și în a 11-a zi a testului au fost relativ identice. Dacă în prima zi am activat modul Eco, în a 11-a zi am mers pe Normal. Și totuși, am consumat mai puțin ieri decât acum o săptămână și jumătate. Explicația: în 3 august au fost peste 40 de grade în București, iar ieri am ajuns la un maxim de 32 de grade. Diferența de energie consumată în condițiile astea a fost de circa 10% în favoarea zilei mai răcoroase, cu tot modul Eco activat.
ZIUA 9. Marți, 11 august
E vorbă care spune că ai mari șanse să nu vezi pădurea din cauza copacilor. Așa se întâmplă și în testul ăsta, care durează deja de 9 zile și în care sunt atât de concentrat să vă ofer cifre, încât uit să mă bucur de mașina asta așa cum ar face-o orice posesor al lui Zoe. De exemplu, "uit" un lucru esențial: o mașină electrică nu se încarcă doar acasă, ci și la birou. Sau la mall. Sau la supermarket. Sau unde găsești o priză care are amperajul necesar.
Bine, "uitarea" asta are la mijloc un calcul extrem de clar în care trebuie să vă spun zilnic care e autonomia mașinii cu un "plin de baterie". Pentru că e foarte complicat să faci calcule de acest tip dacă bagi mașina în priză și la birou, și acasă. Dar asta e o "problemă" pe care i-o doresc oricărui posesor de mașină electrică.
În parcarea clădirii de birouri în care se "asamblează" Automarket.ro există o priză care poate încărca mașina electrică, dar din motive independente de noi nu avem acces la ea. Partea interesantă este că tot lângă clădirea noastră s-a construit un mall nou-nouț, cel mai recent deschis din București, iar ieri am le-am pus întrebarea de baraj celor care asigură paza parcării subterane: "prize pentru mașini electrice găsesc la dumneavoastră?".
După uluiala inițială absolut normală, am fost îndrumat spre prizele casnice cocoțate la vreo 2.5 metri din doi în doi stâlpi de susținere. Nu au destul amperaj, iar mașina mi-a indicat că încărcarea nu poate avea loc. După câteva ture de inspecție prin zonă am găsit însă un mini-tablou electric care are două prize cu look mai "serios", iar Zoe și-a petrecut ziua în priză. Alimentare gratuită, cum ar veni. Oricum, ești gata să plătești pentru încărcare dacă ai unde. Îți garantez. Mai ales că ai ajunge la costuri infime față de prețul parcării în sine.
Una peste alta, am pornit de acasă cu 95% din baterie, am cutreierat apoi orașul cu fotograful nostru ca să prindem câteva cadre cu Zoe în mecdiu urban - galeria atașată e făcută ieri - și apoi, după ce am lăsat mașina la încărcat, am plecat spre o bază de tenis și apoi spre casă, unde am ajuns la miezul nopții cu bateria plină pe trei sferturi.
Cifrele zilei: cea mai mică viteză medie de câd am început testul - 25.3 km/h, datorată mai ales drumurilor citadine de la ședința foto - și o distanță totală de 83.5 kilometri în care am consumat 12 kWh din capacitatea totală de 22 kWh a bateriei lui Zoe. Costul zilei: 4.4 lei. Nu iau în calcul aici și încărcarea gratuită din parcarea mall-ului, de dragul cifrelor.
ZIUA 8. Luni, 10 august
După ce săptămâna trecută am încercat să rulăm în mare măsură "la consum" cu Zoe, dovedind că electrica Renault poate rula până la 190 de kilometri în condiţii normale pe temperaturi de vară toridă şi cu climatizarea activată, săptămâna asta vom relaxa puţin ritmul. Mi-am propus să nu mai experimentez la capitolul ritm de rulare şi să merg pur şi simplu normal, aşa cum o fac de fiecare dată cu maşina proprie.
Prima zi în care am schimbat abordarea a fost luni, zi în care am fost nevoit să fac câteva drumuri suplimentare prin Bucureşti, lucru care m-a făcut să parcurg pentru prima dată în acest test peste 100 de kilometri într-o singură zi. Au fost 100.9 kilometri în total, iar energia consumată în această perioadă a fost de 14 kWh. Foarte interesant este însă faptul că viteza medie a fost una dintre cele mai scăzute de la începutul testului până acum. Asta se întâmplă pentru că am avut treabă prin oraş, iar Bucureştiul de vară e liber, dar plin de şantiere.
O altă noutate este faptul că, frânând mai mult, am reuşit să recuperez luni 2 kWh prin sistemul de regenerare a energiei utilizate la frânare, o valoare pe care nu o mai întâlnisem până acum. Asta a dus, evident, la creşterea autonomiei: după 101 kilometri parcuşi mai aveam 41% din baterie. Ceea ce înseamnă că, dacă mergeam în acest ritm în continuare, aş fi parcurs 171 de kilometri cu un "plin" de baterie. Mai mult decât acceptabil având în vedere ritmul de rulare, viteza medie de rulare şi mai ales autonomia maximă anunţată de Renault: 210 kilometri.
Normal, afişajul lui Zoe avea altă părere, ca de obicei, pentru că maşina spunea că cele 41 de procente din baterie îmi mai ajung pentru doar 56 de kilometri suplimentari. Nu ştiu cum calculează Zoe asta, dar o face prost. Culmea, în defavoarea sa.
În primele zile dădeam vina pe "moştenirea" calculelor ultimelor cicluri de încărcare. Dar nu cred că acest lucru mai ţine după o săptămână în ritmul nostru. Chiar cred că adaptarea trebuia să aibă loc până acum.
Apropo de afişaj şi de calcule, vă spuneam săptămâna trecută că timpul de încărcare este relativ în cazul lui Zoe. Asta pentru că aveam impresia că timpul restant până la încărcarea completă, afişat pe bordul maşinii în momentul conectării maşinii la priză, este mai mare decât ceea ce se întâmplă în realitate. O altă "bubă" de afişaj pentru electrica franceză. Am decis, deci, să fac un experiment.
Aseară am pus maşina să se încarce la ora 0 fix. Mai era 41% din baterie, iar încărcarea completă urma să fie realizată în exact 12 ore conform calculului oferit pe bord de Zoe. Dimineaţa am coborât lângă garaj la ora 9 fix, deci după 9 ore de la începutul încărcării. Bateria era 95% umplută, iar până la încărcarea completă mai era nevoie de o oră şi 20 de minute. Deci cele 12 ore iniţiale s-au transformat peste noapte în 10 ore şi 20 de minute.
Vă reamintesc că aceşti timpi de încărcare sunt atinşi cu o priză cât se poate de normală, singurele "modificări" fiind legate de faptul că aceasta are circuit separat şi un amperaj mai mare: 18A. Este, practic, setup-ul de bază pentru încărcarea unei maşini electrice.
Foarte interesante articolele, va felicit pentru aceasta initiativa de a testa "in viata reala" un vehicul electric. Astept cu nerabdare episodul 3! ;-)