25 de lucruri pe care nu le ştiai despre... noul Audi TT
Cea de-a treia generaţie Audi TT va fi lansată pe pieţele europene în acest an. Automarket a mers la Ingolstadt pentru a afla câteva dintre secretele unuia dintre cele mai iubite modele din gama mărcii germane.
În anul de graţie 1995, Audi întorcea o pagină de istorie. În toamna unui an în care industria auto începea să analizeze dezvoltări pe orizontală şi verticală, la Salonul Auto de la Frankfurt era prezentat un concept care dărâma toate ideile legate de forma unui model sport coupe compact. Se numea TT şi venea cu o mulţime de inovaţii la nivel de design şi la nivel tehnologic.
TT era atât de avansat pentru anul respectiv, încât inginerii au fost nevoiţi să amâne cu 4 ani lansarea efectivă a modelului de serie pentru a perfecta tehnologia sudurii cu laser, o noutate absolută în acel moment în industria auto. Cât despre formă, TT a dărâmat miturile care spuneau că modelele iconice s-au născut doar în anii '60-'70-'80. Odată cu TT, Audi a rearanjat cărţile în segmentul compact sportiv şi a construit o maşină de o greutate (metaforică) atât de mare, încât concurenţii au rămas fără replică până astăzi: TT nu are efectiv niciun concurent real de sine stătător pe piaţă în zona premium (doar Seria 2 Coupe s-ar putea califica eventual în zona asta), iar încercările concurenţilor din zona modelelor de volum s-au dovedit simple focuri de paie.
În acest context, după două generaţii foarte apreciate (a doua a fost lansată în 2006), noul TT vine să schimbe din nou percepţii şi să anime industria auto printr-un design evoluat, masculin, dinamic şi prin soluţii tehnice şi tehnologice care-şi fac loc în premieră în lumea maşinilor. Iar pentru a vă ajuta să vă faceţi o imagine completă a noului TT, Automarket a mers la Ingolstadt, locul în care s-a născut Audi, şi am adus de acolo o serie de informaţii şi detalii pe care fiecare fan al modelului (şi nu numai) trebuie să le ştie.
1. Inspiraţie din Le Mans. Pentru a crea noul Audi TT, inginerii și designerii mărcii germane au luat ca sursă de inspirație prototipurile cu ajutorul cărora brandul din Ingolstadt au intrat în istorie în ultimul deceniu, dominând fără drept de apel cea mai cunoscută cursă de anduranță a lumii. "Le Mans este cel mai bun teren de încercare pentru noi", spune Marco Weigel, managerul de proiect al lui TT.
2. Detaliile se văd noaptea. Indiciile care duc noul TT înspre Le Mans se regăsesc atât în unele dintre soluțiile tehnice abodate de ingineri, cât și în zona estetică: luminile LED frontale verticale seamănă foarte mult cu stilul abordat pe prototipul R18 de Le Mans.
3. Cură de slăbire. Între prima și a treia generație a lui TT, oamenii care se ocupă de concepția structurii sportivei compacte au reușit să taie din masa proprie a modelului nu mai puțin de 140 de kilograme. Astfel, după ce a doua generație a folosit foarte mult aluminiu și a reușit să economisească 90 de kilograme, noul model vine cu alte 50 de kilograme în minus. E ca şi cum doi bărbați de constituție medie ar fi "coborât" din mașină între primul şi al treilea TT.
4. Aluminiu, my love. 50% din structura și caroseria noii generații Audi TT se bazează pe diferite tipuri de aluminiu. De exemplu, 6% din părțile metalice ale mașinii sunt construite din aluminiu extrudat, o variantă foarte rezistentă a acestui metal. Dacă șasiul și structura de rezistență sunt construite în continuare din oțel, multe părți componente care foloseau materale grele până acum au fost adaptate pentru a putea fi fabricate din aluminiu.
5. Un corp mai uşor e un corp mai atletic. Utilizarea extinsă a aluminiului în structura lui TT nu are efecte doar asupra maselor. De exemplu, ținuta de drum și comportamentul pe șosea sunt îmbunătățite și ele, inginerii Audi reușind să coboare centrul de greutate al mașinii cu 10 milimetri. În plus, rigiditatea torsională a noului TT este cu 25% mai mare, iar rigiditatea locală (în zona pedalierului sau a conexiunilor coloanei de direcție) a fost și ea îmbunătățită față de generația anterioară.
6. Construit în vecini. Noul TT este produs la fabrica maghiară de la Gyor, acolo unde Audi a construit o matrice completă pentru asamblarea sportivei sale. Este primul TT al cărui proces de producţie are loc 100% în aceeași fabrică, de la zona de presaj a panourilor caroseriei și până la vopsitorie, montaj și prinderea ultimei piuliţe înainte ca mașina să iasă pe șosea.
7. Matematică pură. Apropo de șuruburi, nimic din ceea ce înseamnă TT nu e lăsat la voia întâmplării. De exemplu, aflați că fiecare exemplar al noii generații TT este asezonat cu fix 1113 nituri pentru prindere, cu 128 de șuruburi cu autofixare și de 49 de metri de sudură laser, un proces foarte fin care lasă urme minime pe "corpul" atletului din Ingolstadt şi care a fost lansat în lume tot de TT acum 16 ani, odată cu prima generaţie.
8. În S stă adevărul. Audi TTS, versiunea de top a lui TT până la sosirea viitorului TT RS, vine cu un nivel de putere cu 14% mai ridicat decât cel al generației precedente. Sunt 310 CP și 380 Nm, dar consumul scade simțitor, până la o medie mixtă de 7.1 litri/100 km. La capitolul performanțe, TTS reuşeşte să coboare sub 5 secunde (4.7, mai exact).
9. De toate pentru toţi. Celelalte două motoare disponibile pe TT sunt 2.0 TFSI de 230 CP și 2.0 TDI de 184 CP. Primul face 0-100 km/h în 5.3 secunde, al doilea reușește un consum mediu mixt de doar 4.2 litri/100 km.
10. Viitorul sună bine. Viitoarea versiunea TT-RS a fost introdusă de un concept prezentat la Salonul Auto de la Geneva, la începutul lunii martie 2014. Acesta s-a numit oficial TT Quattro Sport Concept şi avea sub capotă un motor fantastic, de 420 de cai putere. Plus, evident, tracţiune integrală quattro.
11. Şi prezentul sună bine. Pentru ca cei care se află în TT să beneficieze de un sunet cu adevărat nervos" al motoarelor turbo de sub capota sportivei germane, inginerii Audi au așezat în zona finală a sistemului de evacuare așa-numitele Sound Flaps, două supape acționate exclusiv mecanic care au rolul de a potența feeling-ul sportiv transmis de motor la sarcină.
12. Pe toate gusturile. Audi Drive Select, sistemul prin care îți "transformi" mașina în funcţie de nevoi dintr-una docilă și economă într-una sportivă, primește noi îmbunătățiri odată cu lansarea noului TT. Sunt disponibile aceleași patru moduri de rulare (Confort, Auto, Dynamic și Efficiency), dar pe lângă schimbarea răspunsului accelerației, direcției, frânelor, a sistemului de climatizare și a Cruise Control-ului, noua versiune adaptează și modul de funcționare al sistemului de tracțiune integrală quattro.
Ce flumos :))